• Anonym (Smilla)

    Hur mycket godis får era barn?

    Hur mycket godis får era barn? Får de lösgodis eller annat? Om de får lösgodis, hur många bitar/gram får de köpa då?

  • Svar på tråden Hur mycket godis får era barn?
  • fluu

    Dotter 7,5 år får lördagsgodis. Det blir typ en klubba, en chokladkaka storlek mindre eller 5-10 lösgodisbitar(beroende på storlek). Sedan får hon vid speciella tillfällen som vid jul och påsk. Bjuder någon på godis sätter jag inga förbud.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • beccagranen

    Barn 6 & 11 år


    Fredag brukar det bli popcorn (eller fruktbricka, grönsaksstavar, scharkbricka)
    Lördagar brukar vi köpa en stor påse lösgodis och ev en påse chips och läsk. Alla får äta ur skålen i den mängd dom vill/orkar. Det är ju bara lördag en gång i veckan! Minns det från min egna barndom, när föräldrarna kom hem med massa gott och vi spela bingolotto och kolla film ihop och käka massa. Men vi är desto redigare under veckodagarna, då äter vi nätter eller en frukt dyl om vi myser till en film.

  • Anonym (Alltså)

    Mina barn får både godis, chips och dyl och är allt annat än överviktiga. De är fysiskt aktiva och idrottar så är inte det minsta orolig.

    Jag fick väldigt lite sånt som barn och jag flippade helt när jag flyttade hemifrån och fick bestämma själv, så jag tror hårt på att lära barnen balans. Man kan äta ?allt?, men inte hela tiden.

  • LFF

    Om vi handlar lösgodis för just den lördagen får de plocka på sig för en kostnad av 10 kr. Har två 6-åringar. Men oftast har de fått diverse godispåsar (såna där kalaspåsar med olika småpåsar i) etc på kalas och dylikt så det är sällan vi faktiskt behöver köpa godis på lördagarna eftersom vi redan har hemma. Senast köpte jag godis och då fick de ta en 10 godisar var från min skål. 

    Förra helgen blev det inget godis, istället blev det ost och kex. De älskar blåmögelost!

  • Anonym (Smilla)
    Anonym (Tummen upp) skrev 2019-10-11 11:20:06 följande:

    Håller med. Godis borde förbjudas, enligt min mening är det barnmisshandel att ge sina barn godis. Är också trött på alla äckliga fetton där ute.

    Mina barn får inget godis. De får frukt och nötter istället.


    Jag håller absolut med om att för mycket godis inte är bra, men samtidigt tycker jag du har en unken människosyn. Det är inte trevligt att kalla andra för ?äckliga?. Du vet ju inte varför en del är överviktiga?
  • Rödtjärnens Anna

    Min tvååring får tex en plopp äv minsta storlek (son som finns som lösgodis) eller en halv plopp av mellanstorlek (tre rutor) på lördagar efter maten.

    Är vi ute i skogen/på utflykt (vilket är väldigt ofta) kan det bli en godisbit, russin, bar av torkad frukt eller dylikt för lite extra energi.

    Jag tycker det är helt okej med socker i begränsad mängd till barn under förutsättning att de är väldigt fysiskt aktiva.

  • Anonym (NoSugar)
    Anonym (Alltså) skrev 2019-10-11 11:24:24 följande:

    Mina barn får både godis, chips och dyl och är allt annat än överviktiga. De är fysiskt aktiva och idrottar så är inte det minsta orolig.

    Jag fick väldigt lite sånt som barn och jag flippade helt när jag flyttade hemifrån och fick bestämma själv, så jag tror hårt på att lära barnen balans. Man kan äta ?allt?, men inte hela tiden.


    Du tänker inte på deras hjärnor? Inre organ? Grunden du lägger för hela deras framtid?
  • Anonym (Smilla)

    Tack för era svar! Jag ger min dotter (6 år) 1 liten kexchoklad och en tablettask, så då känns det som att jag inte ger för mycket godis iaf.

  • Anonym (Alltså)
    Anonym (NoSugar) skrev 2019-10-11 11:28:41 följande:

    Du tänker inte på deras hjärnor? Inre organ? Grunden du lägger för hela deras framtid?


    Som sagt, balans. De äter väldigt bra mat i övrigt och jag tror hysteri skapar större problem än att de får äta lite extra gott på helgerna.
  • Rödtjärnens Anna
    Anonym (Tummen upp) skrev 2019-10-11 11:20:06 följande:

    Håller med. Godis borde förbjudas, enligt min mening är det barnmisshandel att ge sina barn godis. Är också trött på alla äckliga fetton där ute.

    Mina barn får inget godis. De får frukt och nötter istället.


    Värre är väl dagens ungar som sitter inne och kollar på tv/plattor/spel mm.

    Det är väl den största boven?
Svar på tråden Hur mycket godis får era barn?