• Anonym (Ts)

    Finns det barn som genetiskt är stora - lite tjockare - oberoende av miljö?

    Bara utifrån en diskussion jag haft så är jag nyfiken på hur andra ser på det. Finns det genetiska förklaringar till att barn blir stora (inte bara långa eller kraftiga över axlarna typ) utan som är runda redan vid 2-3 års ålder och sen alltid fortsätter vara det, helt oavsett miljö?

    Dvs om man tänker att det är så, skulle dessa barn då uppfattas som runda i skolåldern oavsett vilken familj de växer upp i och oavsett matvanor?

    Man pratar ju ofta om att för 50 år sedan fanns inga överviktiga barn utan det är våra matvanor som gör det. Men var det så? Fanns det inga tjocka barn i skolåldern på den tiden när alla åt mer lagom och ingen åt massa läsk, godis osv?

  • Svar på tråden Finns det barn som genetiskt är stora - lite tjockare - oberoende av miljö?
  • Anonym (Ts)
    BurningDiamond skrev 2019-10-12 16:13:49 följande:
    Evolution tar ju en del generationer.

    Stillasittande vardag har för genomsnitts-svensken (eller "i-länning") inte varit normen i ens ett sekel, så det fåtalet generationer räcker inte för att förändra befolkningens generella genuppsättning. Så jo, om mänskligheten fortfarande existerar om några tusen år, och vi människor väljer att medvetet "avla" på det istället för att hitta på mediciner och hjälpmedel för de som blir sjuka av vårt stillasittande (eller i alla fall slutar "avla" på de som far illa av det), visst.

    Tror dock inte att mänskligheten kommer acceptera ett "avelsprogram"...

    (Sedan har vi så klart genterapi, men då handlar det inte om evolution längre.
    Titta på Anders Hansens program om hjärnan på SVT. Det handlar ju just om att människans hjärna inte alls är anpassad för den värld vi lever i.
  • Anonym (Stickan)
    Skogshuggaren skrev 2019-10-12 14:02:16 följande:

    När jag gick i skolan på 70-talet fanns det ungefär ett tjockt barn i varje klass. I min klass var det jag som var den tjocke. Jag och mina systrar åt samma mat, och det var bra och nyttig mat som min mamma lagade. Systrarna var pinnsmala och jag var tjock.

    Det finns helt klart en genetisk komponent i det hela.


    Har samma erfarenhet med mitt yngsta syskon. Denne var rund från start och smalnade aldrig av som vi andra tre gjorde. Vi har ätit bra mat och ingen läsk och kakor vid andra tillfällen än kalas. Jag blev sockerberoende i tonåren och vräkte i mig bullar, kakor och godis på löpande band. Mitt syskon gjorde sitt bästa för att bibehålla en hälsosam livsstil och idag väger denne ändå nästan 40kg mer än mig. Är själv för övrigt fortfarande fast i sötsaksträsket, är trots det normalviktig..
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-12 11:01:18 följande:

    Bara utifrån en diskussion jag haft så är jag nyfiken på hur andra ser på det. Finns det genetiska förklaringar till att barn blir stora (inte bara långa eller kraftiga över axlarna typ) utan som är runda redan vid 2-3 års ålder och sen alltid fortsätter vara det, helt oavsett miljö?

    Dvs om man tänker att det är så, skulle dessa barn då uppfattas som runda i skolåldern oavsett vilken familj de växer upp i och oavsett matvanor?

    Man pratar ju ofta om att för 50 år sedan fanns inga överviktiga barn utan det är våra matvanor som gör det. Men var det så? Fanns det inga tjocka barn i skolåldern på den tiden när alla åt mer lagom och ingen åt massa läsk, godis osv?


    Helt klart så är det så. Mina två söner är helt olika i kroppen. Den äldste ser ut som jag gjorde under min uppväxt med långa armar och ben och smal. Den yngste ser ut som sin pappas släkt där alla är storväxta med stora händer och fötter. Lägger lätt på sig extrakilon medan brorsan äter hur mycket som helst utan att lägga på sig ett hekto extra.
  • Anonym (Jocke)

    Det finns helt klart skillnader, men säkert inte så stora som vi tror. Kosten spelar in, varken vi tror det eller inte. Om man jämför med andra däggdjur, t ex älgar eller lejon, så ser man sällan något djur med dallrande fett eller valkar. 

    Den mat vi äter är inte 100% naturlig, så det är självklart att vissa påverkas mer än andra av det. Om djuren i skogen skulle äta lika onaturligt som vi, så skulle säkert skillnaderna synas mer även på dem. 

  • Bjoer

    Nej, inte oavsett matvanor. Däremot har vissa anlag för att lättare lägga på sig fett, men det är inte så stora variationer som vissa tänker. Det går alltid att justera sin vikt med kosthållning och motion, och då inte så mycket vad du äter, utan hur mycket du äter.

  • Anonym (XX)
    Anonym (Fett) skrev 2019-10-12 18:05:09 följande:

    Vissa har fler fettceller än andra, antalet fettceller du har kan du inte påverka. Dessa fettceller kan vara i olika storlekar, vilket du kan påverka med kost&motion.

    Dvs antalet fettceller är en variabel som kan påverka hur fet du blir. Det finns säkert fler variabler men är nog svårare att bevisa.


    Nu är det ett tag sedan jag läste just detta ämnet men du har inte helt rätt i ditt påstående.

    Ja, vi har olika många fettceller. Nej, vi kan inte minska på mängden, men vi kan förhindra att vi får för fler.

    Antalet fettceller ökar vid ett högt fettupptag under barndomen/tonåren. Därefter blir det statistik.

    Vilket även är anledningen till att det är så mycket svårare för personer som varit överviktiga som barn att hålla sig smala som vuxna. De har helt enkelt många fler fettceller att mätta.
  • Anonym (man)
    Tow2Mater skrev 2019-10-12 13:52:34 följande:

    Eftersom vi generellt äter mer och ror oss mindre än förr,borde väl evolutionen anpassa våra kroppar till det over tid?


    Japp men evolution tar tusentals om inte miljoner år. Vi har bara levt som vi lever idag under hundra år om ens det vilket motsvarar en millisekund sett ur ett evolutionärt perspektiv. 

    Dessutom fungerar inte evolution som att kroppar bara förändras, det fungerar snarare som att anpassade gener överlever och de andra dör ut, när alla med "fel" gener dött så är det bara de rätta kvar. Så för att våra kroppar ska anpassa sig till nuvarande miljö krävs det att alla som inte är anpassade dör och bara de som är anpassade får barn vilket aldrig kommer ske för alla får barn ändå oavsett gener och vi har sjukvård och mediciner för att slippa dö.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (man) skrev 2019-10-16 11:28:24 följande:
    Japp men evolution tar tusentals om inte miljoner år. Vi har bara levt som vi lever idag under hundra år om ens det vilket motsvarar en millisekund sett ur ett evolutionärt perspektiv. 

    Dessutom fungerar inte evolution som att kroppar bara förändras, det fungerar snarare som att anpassade gener överlever och de andra dör ut, när alla med "fel" gener dött så är det bara de rätta kvar. Så för att våra kroppar ska anpassa sig till nuvarande miljö krävs det att alla som inte är anpassade dör och bara de som är anpassade får barn vilket aldrig kommer ske för alla får barn ändå oavsett gener och vi har sjukvård och mediciner för att slippa dö.
    Jag rekommenderar varmt Anders Hansens tv-serie om hjärnan som går på SVT nu, handlar ju precis om detta.
  • Anonym (man)
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-17 20:54:18 följande:
    Jag rekommenderar varmt Anders Hansens tv-serie om hjärnan som går på SVT nu, handlar ju precis om detta.
    Har sett den, plus ett antal andra före den. Finns massor med böcker om ämnet. Vi är inte så "moderna" som vi tror Flört
  • Anonym (Knubb)
    Anonym (Hind) skrev 2019-10-12 13:58:51 följande:

    Såklart. Min mans släkt är smala som pinnar trots att de vräker i sig mat - rimligtvis borde det finnas de som är tvärtom.


    Det där är så irriterande haha.. Man kan bara skratta åt det, men det finns ju sådan kompisar. Stillasittande jobb hela dagarna, ett minimum av träning och motion, och de är alltid hungriga. Äter dubbelt så stora portioner som en annan.. Trådsmala!

    Hur fan är det möjligt liksom?
  • Anonym (man)
    Anonym (Knubb) skrev 2019-10-18 13:42:38 följande:
    Det där är så irriterande haha.. Man kan bara skratta åt det, men det finns ju sådan kompisar. Stillasittande jobb hela dagarna, ett minimum av träning och motion, och de är alltid hungriga. Äter dubbelt så stora portioner som en annan.. Trådsmala!

    Hur fan är det möjligt liksom?
    Jag gissar på att det beror på att deras förfäder levde i en miljö med mycket mat där lägga på sig reserver inte var nödvändigt för överlevnad och då levde deras gener vidare. Medan människor som lägger på sig vikt snabbt härstammar genetiskt från människor som levde i en miljö där mat var beränsat och de behövde lägga på sig reserver när mat fanns tillgängligt, de som inte hade den förmågan dog och deras gener med dem.
  • Bjoer
    Anonym (man) skrev 2019-10-18 14:59:59 följande:
    Jag gissar på att det beror på att deras förfäder levde i en miljö med mycket mat där lägga på sig reserver inte var nödvändigt för överlevnad och då levde deras gener vidare. Medan människor som lägger på sig vikt snabbt härstammar genetiskt från människor som levde i en miljö där mat var beränsat och de behövde lägga på sig reserver när mat fanns tillgängligt, de som inte hade den förmågan dog och deras gener med dem.
    Nja, snarare handlar det om att de inte äter så mycket som ni tror och/eller rör sig mer än ni tror. Eller att ni äter mer än ni tänker på. Så snabbt går inte evolutionen.
  • Glinda från Oz

    Titta på fattiga barn och vuxna i U- länder som inte har mat för dagen, hur många tjocka ser du? Vore det genetiskt borde några vara överviktiga.

    Vissa har lättare att gå upp i vikt sen finns det olika sjukdomar som gör att det är mycket svårt eller omöjligt att ha en hälsosam vikt med vanlig kost men det är sällsynt och då har man en diagnos på det och dialog med en läkare.

    Det sociala arvet (dvs vad mamma och pappa gör) har större betydelse än det genetiska.

  • Anonym (man)
    Bjoer skrev 2019-10-21 10:30:43 följande:
    Nja, snarare handlar det om att de inte äter så mycket som ni tror och/eller rör sig mer än ni tror. Eller att ni äter mer än ni tänker på. Så snabbt går inte evolutionen.
    kan absolut vara så, men det finns skillnader i hur lätt man läger på sig kilon, vissa kan äta mycket och röra sig lite utan att gå upp i vikt, andra räcker det med att de tittar på en påse chips för att gå upp. Allt handlar inte enbart om kost och träning. Det finns genetiska skillnader i förbränning oxå, vi förbränner även generellt sämre med åren.
  • Bjoer
    Anonym (man) skrev 2019-10-21 11:11:25 följande:
    kan absolut vara så, men det finns skillnader i hur lätt man läger på sig kilon, vissa kan äta mycket och röra sig lite utan att gå upp i vikt, andra räcker det med att de tittar på en påse chips för att gå upp. Allt handlar inte enbart om kost och träning. Det finns genetiska skillnader i förbränning oxå, vi förbränner även generellt sämre med åren.
    Ja, det finns skillnader men de är inte speciellt stora och absolut inte så stora att de är avgörande för om du blir överviktig eller inte. 
  • Anonym (man)
    Bjoer skrev 2019-10-21 12:40:47 följande:
    Ja, det finns skillnader men de är inte speciellt stora och absolut inte så stora att de är avgörande för om du blir överviktig eller inte. 
    Nja, det beror på vad man menar med avgörande, en person som har lätt att dra på sig kilon kommer givetvis att få vara mer noggrann med mat och träning än någon som inte har de anlagen. 

    OBS! Jag håller med dig om att sociala faktorer, vad man äter och rör sig är de absolut viktigaste faktorerna, jag tycker bara man inte ska ignorera att det faktiskt finns genetiska skillnader oxå och att människor som har anlag för att dra på sig kilon måste kompensera för det.
Svar på tråden Finns det barn som genetiskt är stora - lite tjockare - oberoende av miljö?