• Anonym (Ts)

    Köpa julklappar till alla kusiner?

    Hej,

    Måste fråga er vad ni tänker om detta.

    Jag och min man har tre barn. Barnen har många kusiner i olika åldrar, äldsta kusinen är 20 år. Vi har i flera år försökt komma överens med alla att vi bara köper julklappar till våra egna barn, eftersom släkten bara blir större och större.. och att vi då givetvis inte önskar några gåvor till våra barn heller. Men det är omöjligt att genomföra detta! Släkten tycker att jag är dum och jag blir således den ?onda? personen som ens föreslår detta. De köper alltså julklappar till mina barn ändå, trots att jag tydligt sagt att vi inte vill detta, vilket slutar i att jag då ändå får köpa julklappar till alla barnens kusiner i slutändan. Och då firar vi inte ens jul ihop! Vi bor ett par timmars avstånd och måste mötas i november för att ge och få julklapparna som ska öppnas på julafton. Eftersom jag har hela släkten emot mig så vet jag inte om det kanske är mig det är fel på längre.

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Köpa julklappar till alla kusiner?
  • MammaMusan

    Efter många år där bara mina syskon hade barn och jag gladeligen köpte presenter och julklappar till dom så fick jag egna. Och avstyrde det hela. Det blir bara löjligt att köpa saker till ungar jag inte hänger med i vanliga fall och då lägger jag hellre pengar på att köpa det mina egna verkligen vill ha. Idag Önskar sig alla bara kontanter iaf och det blir fånigt om jag ger deras barn 1000 kronor i casch och så får mina 1000 kronor tillbaka.

  • Anonym (Mia)

    Nu är mina barn stora och nästan alla kusiner över 20 år. Men i våra familjer har vi alltid köpt julklappar till barnens kusiner, däremot aldrig till de vuxna. Vi har även ett bestämt belopp att handla för. Det har fungerat bra. Mina barn har 8 kusiner.

  • Anonym (s)

    Nu har jag inga egna barn och dom och bara ett syskonbarn som jag givetvis skämmer bort med presenter. Men när jag växte upp så körde vi med att vi och våra kusiner fick julklapp tills man blev 18 och fick man inte längre. Så nu när sista kussen har fyllt så får ingen längre.

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mia) skrev 2019-10-13 20:02:55 följande:

    Nu är mina barn stora och nästan alla kusiner över 20 år. Men i våra familjer har vi alltid köpt julklappar till barnens kusiner, däremot aldrig till de vuxna. Vi har även ett bestämt belopp att handla för. Det har fungerat bra. Mina barn har 8 kusiner.


    Glömde skriva att vi köper upp till de är 20 år.
  • Anonym (Sara)

    Jag har inte varit med om något liknande så jag vet inte. Jag träffarr mina syskonbarn på jul och de får julklappar av oss och mitt barn får av dem. Men det hanldar om 3 kusiner som vi träffar på jul.

    Om ni har varit väldigt tudliga med att ni inte vill byta julklappar så tycler jag att det är respektlöst att ändå försöka få till det. Men har ni varit väldigt tydliga?

    Det där med att ses som den " dumma" eller tråkiga får du nog acceptera att stå ut med. Det är ju du som vill bryta något som de uppenbarligen värderar högt. Däremot är det ju en så " ytlig" sak att ingen borde bli direkt arg på riktigt eller långsint, utan mer kanske besviken.

    Om du är jättetydlig och ingen ändå lyssnar är väl det enda du kan göra att bryta med traditionen på egen hand. Sluta köp julklappar tillbaka eller säg att ni sätter in en summa för alla kusiner för välgörenhet. Då bryter du det ju från ditt håll.

  • Anonym (Träff)

    vi Köper till alla vi firar jul med som inte själva har barn. + till våra föräldrar. Vi kan ibland slå ihop. Så att jag och mina föräldrar ger en gemensam present till syrrans barn. Detta för att hålla nere antalet paket.

  • modsey

    Vi är en stor släkt och många kusiner blir det :)
    Köpt julklappar tills de fyllt 18 år, sen har de räknats som vuxna i det avseendet
    De sista åren var det mer nyttosaker, presentkort till IKEA och sånt :)

  • Anotherone

    Efter många år där julklappar har skickats runt hela Sverige (porto/paket är DYRT) så bestämde vi för ett par år sedan att vi bara köper till dem vi faktiskt träffar under julen. Vi är en stor släkt men vi har inte möjlighet att träffas, alla syskon och alla kusiner, varje år. Men dem man träffar köper man till. Kanske uppstår en inbördes orättvisa men det var det bästa vi kom på. Vissa år har vi kanske inte hunnit skicka grejerna och så ses man på sportlovet... och delar ut julklappar.. sånt slöseri.. Födelsedagar är fritt fram att fira även på distans

  • Anotherone

    Kan också tillägga att "köpa julklapp " kan innebära delta i en julklappslek, att vi köper julklapp från familj till familj (exempelvis ett spel eller en upplevelse).

    En grej vi brukar köra om man är många är att alla drar en lapp med ett namn på och då ska jag BARA köpa till den personen. Supersmidigt, alla får en julklapp och då finns all möjlighet att lägga lite mer tanke på just den.

  • LoveRain

    Det där med traditioner kring jul kan vara känsligt för en del. Vet du varför detta med att ge julklappar till alla kusiner är så viktigt för dem? Tänker att det kanske representerar att man bryr sig om sin släkt och därför blir det känsligt.

    Kanske kan du och din partner föreslå att ni provar något nytt detta år. Istället för att köpa julklappar så lägger ni dessa pengarna på en rolig upplevelse dem där dagen när ni ändå ses i november. En upplevelse ger nog mer härliga minnen för kusinerna än några klappar. Vad kan vara mer värdefullt än tid tillsammans?

Svar på tråden Köpa julklappar till alla kusiner?