• Anonym (Sönderstressad)

    Sambons humörsvängningar tar kål på mig.

    Är jag överkänslig som reagerar negativt på sambons humörsvängningar?

    Jag blir väldigt stressad och mår dåligt över det. Just det här att hon kan snedtända när som helst utan förvarning. För vilken liten skitsak som helst. Över sånt jag absolut inte orsakat eller har med att göra.. I går fick sambon ett utbrott över en grej som absolut inte var mitt fel på något vis. Det kanske inte ens i grunden var riktat mot mig, men det kom från ingenstans. Idag var sambon lika glad som innan men jag är fortfarande stressad över det.

  • Svar på tråden Sambons humörsvängningar tar kål på mig.
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (l) skrev 2019-10-15 23:38:26 följande:

    Hon kanske är sexuellt frustrerad


    Det skulle dock inte göra hennes beteende okej.
  • Anonym (l)
    Anonym (Sönderstressad) skrev 2019-10-15 23:43:54 följande:
    Ja då vill hon inte prata om det.. Då ska der vara överspelat bara och man ska gå vidare som att inget hade hänt
    Då måste du lugnt stå på dig om att du vill prata om hennes humör och vad ni kan hitta för lösning
  • Anonym (Sönderstressad)
    Anonym (Rebecca) skrev 2019-10-15 23:48:04 följande:

    Då är det nog bara så hon är. Känns ju trist. Vet inte om jag hade orkat att vara i en sån relation, om den andre inte heller verkar försöka bättra sig. Vill du själv vara kvar i relationen?


    Det kan mycket väl ha nåt med hormoner som spökar men jag har bara inte märkt någon skillnad på olika p-medel.

    Nej. Det vill jag inte.

    Funderar på att söka hjälp men vet inte sj om det är en skitgrej att må dåligt över
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (Sönderstressad) skrev 2019-10-15 23:53:08 följande:

    Det kan mycket väl ha nåt med hormoner som spökar men jag har bara inte märkt någon skillnad på olika p-medel.

    Nej. Det vill jag inte.

    Funderar på att söka hjälp men vet inte sj om det är en skitgrej att må dåligt över


    Jag tycker inte att det låter som en skitgrej. Din psykiska hälsa är lika viktig dom din fysiska och du måste ta hand om dig. Jag skulle absolut söka hjälp om jag var du + ta mig ur den relationen.
  • Anonym (M)

    Det där med att man går som på nålar av rädsla för nästa utbrott är vanligt när man utsätts för psykisk misshandel. Likaså är det vanligt att den som misshandlar lastar över skulden på sitt offer och påstår att hen överreagerar ...

    Var rädd om dig TS! Du ska inte ta hennes skit.

  • LoveRain

    Tänker att ni inte är så kompatibla. En del människor kan få utbrott eller bråka om något för att en stund senare vara som vanligt igen. En del ser inte sånt som en så stor grej, snarare ett sätt att lätta på trycket. För andra är ett utbrott eller ett bråken stor och allvarlig sak, något som händer väldigt sällan.

    Kanske är det därför hon tycker du överreagerar och därför du mår dåligt.

    Om hon hoppar på dig, är elak och säger kränkande saker så har hon dock gått för långt. Om hon då dessutom inte ber om ursäkt så är det oroande.

  • Barbro45

    Din sambo får utbrott över småsaker, du har inte sett något samband med vilket preventivmedel som används så troligen inte något hormonellt. Får hon dessa utbrott även när andra är närvarande? Om inte så kan hon tydligen behärska sig men tycker inte att du är värd ett lika bra bemötande som främlingar.
    Har du träffat hennes föräldrar och sett om någon av dem har ett liknande beteende? Är det kanske ett personlighetsdrag som även visar sig hos någon av föräldrarna eller är ett inlärt beteende från barndomen. 
    Oavsett bakgrund och orsak så ska man inte behöva gå på tå och invänta nästa explosion. Det är inte du som har problem med överkänslighet det är hon som har problem med humörsvängningar som drabbar dig. Du har några val att göra. Acceptera och leva med det. Kräva att hon gör något åt sitt problem, sätt en tidsgräns för ditt tålamod. Avsluta relationen och ge henne besked om varför du gör det. Jag har växt upp med en förälder lik din sambo, så skaffa inte barn med henne. Lycka till vilket val du än gör.

  • Anonym (han svarade)

    Det låter som att hon är bipolär. gör en utredning så går hon rätt medicin för det. Annars finns det flera fiskar i dammen.

  • Anonym (Hemskt)

    Min morsa var sådan. Det var fruktansvärt, alla gick som på nålar nästan hela tiden.

    Hon kunde var hur glad och trevlig som helst för att sedan slå över helt och bli tokig. Naturligtvis var det aldrig hennes fel, alltid någon annans fel.

    Spring, hon kommer aldrig ändra sig. Att ha en sådan människa som förälder eller partner ger en skador, jag tror det värsta är att aldrig veta när utbrottet kommer.

    Jag tror även att det är lättare att alltid ha en arg person omkring, då är man själv i samma stadie hela tiden. Just det att slappna av och sedan vara i försvarsläge hela tiden är hemskt.

  • Anonym (Sönderstressad)
    LoveRain skrev 2019-10-16 08:49:20 följande:

    Tänker att ni inte är så kompatibla. En del människor kan få utbrott eller bråka om något för att en stund senare vara som vanligt igen. En del ser inte sånt som en så stor grej, snarare ett sätt att lätta på trycket. För andra är ett utbrott eller ett bråken stor och allvarlig sak, något som händer väldigt sällan.

    Kanske är det därför hon tycker du överreagerar och därför du mår dåligt.

    Om hon hoppar på dig, är elak och säger kränkande saker så har hon dock gått för långt. Om hon då dessutom inte ber om ursäkt så är det oroande.


    Utbrotten i sig är en grej.. Men just att hon inte vill ta något ansvar för dom efteråt är det jobbiga
Svar på tråden Sambons humörsvängningar tar kål på mig.