• Tufftomat

Katten måste bort - men hur?

Hej.

För två år sedan hoppade min dåvarande fru på ett plan och skulle till sitt hemland någon månads resa (hon åkte dit i perioder om 3-6 månader). Hon dök aldrig upp igen så men nu är vi äntligen skillda och jag har full vårdnad om barnen.

Problemet är att hennes katt bor kvar. Vi skaffade den när vi träffades och jag tror att den är registrerad i hennes namn. Under de 9 år som katten varit med har min exfru aldrig tagit hand om katten. Det har varit jag som skött mat och kattlådor. Fast man kan nog inte säga att jag pga min livssituation har kunnat ta hand om katten ordentligt . Ett annat problem är att katten i perioder har kissat i hemmet Ett antal soffor har åkt på tippen. Det har aldrig varit problem när katten varit med till stugan eller man kunnat ta hand om den till 100%.

Nu ska jag börja starta upp ett nytt liv och börja renovera i hemmet för försäljning men kan vågar inte ens köpa en ny soffa. Jag mår dåligt så fort jag ser katten och vill bara att den ska försvinna. Det är en fin katt men jag orkar inte ta hand om den.

Rent juridiskt tror jag inte att jag kan göra mig av med den eftersom den står i hennes namn. Tror även att katten ska ingå som lösöre i bodelningen. Jag får ingen kontakt med exfrun heller.

Så vad gör jag? Jag har ingen aning om vem jag ska vända mig till eller fråga (förutom möjligen en advokat som jag inte har råd med)

Någon som suttit i en liknande sits?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Katten måste bort - men hur?
  • Anonym (stella)

Ring till länstyrelsen där du bor, det är de som har hand om djurtillsyn. Det du ska göra är att anmäla din sambo för bristande djurtillsyn. Förklara situationen så kan de ge dig råd om hur du kan handla och ha ryggen fri juridiskt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-19 09:46:50 följande:

Det har kommit en ny lag så katter har fått högre status. Nu är det olagligt att överge eller avliva sin katt, och det kan straffas med fängelse.

Olagligt av avliva sin katt, var framgår det? Bara för att det finns fängelse i straffskalan så innebär det inte man kommer att kunna dömas till fängelse för att ha övergivit sin katt. Det kommer aldrig hända. Bra ändå att man kan få böter!
  • Anonym (I)

Avliva inte kissen men kolla med länsstyrelsen vad man kan göra. Det borde finnas regler för liknade situationer , låter inte rimligt att man måste ta hand om och försörja någon annans husdjur i åratal utan möjlighet att ge bort den.

Vad gör man och personen inte ens har råd med kostnaderna ?

Mat , försäkring mm . kostar en del.

• Tufftomat

Tack. Jag kollar med länsstyrelsen, hade ingen aning om att det var dit man kunde höra av sig ????

• Anonym (I)

Man kan tydligen också försöka med en

Ansökan om särskild handräckning/avlägsnande hos Kronofogden även när det gäller djur.

• Anonym (ring)

Ring katthem i din närhet, de vet troligen vad du kan göra. Länsstyrelsen vet nog också. Men katthem kan hjälpa dig att omplacera katten. Tror dock det kostar en summa, men det är det värt för att katten ska få det bra. 

• Anonym (Hitte)

Om ingen vill kännas vid katten på 2 år tror jag så överlåts ägandeskapet på den som omhändertar den.

Det är alltså din katt nu.

Kontakta kattjouren eller andra hem. De hjälper dig att omplacera.

Är den kastrerad? Annars kan det göra att den kissar inne.

Jag har tagit hand om övergivna katter från katthem i många år. De allra flesta går att omplacera. 99%

• Anonym (Avliva)

Åk till veterinär och avliva eller släpp ut den

• Anonym (Hitte)
    Anonym (Avliva) skrev 2019-10-19 11:44:31 följande:

Är du inte klok???? Varför ska katten överges när det finns massor med humanare sätt?

Döda den för att den inte längre passar. Usch för sånna påstående.
  • Ester69
    Anonym (Avliva) skrev 2019-10-19 11:44:31 följande:

Idiot....
Svar på tråden Katten måste bort - men hur?