• Tufftomat

Katten måste bort - men hur?

Hej.

För två år sedan hoppade min dåvarande fru på ett plan och skulle till sitt hemland någon månads resa (hon åkte dit i perioder om 3-6 månader). Hon dök aldrig upp igen så men nu är vi äntligen skillda och jag har full vårdnad om barnen.

Problemet är att hennes katt bor kvar. Vi skaffade den när vi träffades och jag tror att den är registrerad i hennes namn. Under de 9 år som katten varit med har min exfru aldrig tagit hand om katten. Det har varit jag som skött mat och kattlådor. Fast man kan nog inte säga att jag pga min livssituation har kunnat ta hand om katten ordentligt . Ett annat problem är att katten i perioder har kissat i hemmet Ett antal soffor har åkt på tippen. Det har aldrig varit problem när katten varit med till stugan eller man kunnat ta hand om den till 100%.

Nu ska jag börja starta upp ett nytt liv och börja renovera i hemmet för försäljning men kan vågar inte ens köpa en ny soffa. Jag mår dåligt så fort jag ser katten och vill bara att den ska försvinna. Det är en fin katt men jag orkar inte ta hand om den.

Rent juridiskt tror jag inte att jag kan göra mig av med den eftersom den står i hennes namn. Tror även att katten ska ingå som lösöre i bodelningen. Jag får ingen kontakt med exfrun heller.

Så vad gör jag? Jag har ingen aning om vem jag ska vända mig till eller fråga (förutom möjligen en advokat som jag inte har råd med)

Någon som suttit i en liknande sits?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Katten måste bort - men hur?
  • Hippofluff

Du säger att du har barn... Som säker kommer att minnas den där katten. Visst vill du väl kunna se ungarna i ögonen när du säger att du gjorde dig av med den på ett korrekt och humant sätt? Jag förstår att det är en svår situation men inte vill du väl göra dig skyldig till djurplågeri?

Har du några papper om id-märkning kvar eller är hon öronmärkt så att du själv kan söka på huruvida hon faktiskt är reggad?

Du kan ju börja där, i bästa fall är katten märkt utan att vara reggad och då kan du ju sälja den utan att behöva ändra något. Är den enbart chippad och du inte har numret nedskrivet kan du ta den till närmaste veterinär och få det kollat + hjälp att slå i register.

Annars får du kontakta länsstyrelsen och förklara läget. I alla fall så att ärendet blir noterat och du har ryggen fri när/om du måste omplacera/avliva.

Vill du bolla tankar eller få hjälp med att hitta omplaceringsorganisation nära dig eller vad som så är det fritt fram att PMa. Jag jobbar med djur och stöter tyvärr på liknande frågor ganska frekvent. OBS, dömer inte. Vill bara hjälpa katten. :)

• Anonym (men)
    Tufftomat skrev 2019-10-19 09:01:46 följande:

Jo tanken har ju slagit mig att bara lösa problemet själv, men då skilsmässan känns lite infekterad och pga lite andra anledningar vill jag ha ryggen fri.

Man kanske kan hävda att det är en sanitär olägenhet.

Fodervärd eller liknande kanske?
  • Ess
    Anonym (Polly) skrev 2019-10-19 19:49:41 följande:
    Men nu gjorde hon inte det och det är knappast kattens fel. Hade det vart en hund som diskuteras så hade det låtit annorlunda misstänker jag.
    Nej inte från mitt håll i alla fall. Hade jag blivit dumpad och fått en hund på halsen så hade jag avlivat den då jag varken kan eller vill ha en hund.
  • Ess
    Anonym (Hitte) skrev 2019-10-19 18:36:28 följande:
    Så katten ska därför lida? Eller t.o.m. mördas som du tycker! För att den har två idiotiska ägare?

Den enda som inte har gjort något fel är katten!!!!

Fy fan
    Lida?
    Avlivning går snabbt och enkelt, det är inte så att han ska springa och jaga den genom lägenheten med en yxa.
    Den hade en ägare som tyvärr inte brydde sig tillräckligt för att ta den med sig när hon stack.
  • Anonym (Hitte)
    Ess skrev 2019-10-20 09:45:58 följande:

Lida?

Avlivning går snabbt och enkelt, det är inte så att han ska springa och jaga den genom lägenheten med en yxa.

Den hade en ägare som tyvärr inte brydde sig tillräckligt för att ta den med sig när hon stack.

Lida är ett uttryck. Vi kan byta ut det till ?betala priset? eller stå för andras konsekvenser. Välj själv.

Varför är inte katten värd ett bra liv tycker du?

Föreningar som tar hand om övergivna katter väljer aldrig avlivning oavsett. Alla är värda ett försök att räddas. Ts katt är dessutom tam och därför lätt att omplacera.

Jag har placerat mängder med katter. Man betalar en summa, ca1000kr, och så hjälper kattjouren att hitta ett nytt hem och står för veterinärkostnaderna och skaffar fodervärdar. Det är sjukt billigt och bekvämt och ger katten en chans.
  • Ess
    Anonym (M) skrev 2019-10-19 18:40:30 följande:
    Enligt nya djurskyddslagen 2:8 är det förbjudet och straffbart att överge sin katt.
    Ja jag såg att man inte får överge tamdjur, när jag letade närmre. Men när det gäller katter så kommer det inte att ge så mycket, då det finns många med oklara ägareförhållanden och som är vilda. 
    De som vill kommer fortsätta skaffa sommarkatt och dumpa den på närmsta gård när den börjar bli stor. Vet inte hur många dumpade katter som bonden där jag hade häst fick slå ihjäl, men det rörde sig om väldigt många. 
    Vill man inte ha sin katt längre så kan man ta sitt ansvar och kostnaden för en ordentlig avlivning hos vetrinär, och inte bara tycka att andra ska göra den otrevliga sysslan.

• Ess
    Anonym (Hitte) skrev 2019-10-20 09:57:01 följande:
    Lida är ett uttryck. Vi kan byta ut det till ?betala priset? eller stå för andras konsekvenser. Välj själv.

Varför är inte katten värd ett bra liv tycker du?

Föreningar som tar hand om övergivna katter väljer aldrig avlivning oavsett. Alla är värda ett försök att räddas. Ts katt är dessutom tam och därför lätt att omplacera.

Jag har placerat mängder med katter. Man betalar en summa, ca1000kr, och så hjälper kattjouren att hitta ett nytt hem och står för veterinärkostnaderna och skaffar fodervärdar. Det är sjukt billigt och bekvämt och ger katten en chans.
    Så länge han inte slänger ut katten som inte är van att va ute så lär den knappast lida. 
    Personligen hade jag hellre valt avlivning för att slippa alla efterspel där det ringer folk på dygnets alla tider och ska ha en att hjälpa till att fånga in alla katter som vistas i området, eftersom det anses ens skyldighet när man fått hjälp att bli av med en lösspringande katt. 

• Anonym (Hitte)
    Ess skrev 2019-10-20 10:14:52 följande:

Så länge han inte slänger ut katten som inte är van att va ute så lär den knappast lida. 

Personligen hade jag hellre valt avlivning för att slippa alla efterspel där det ringer folk på dygnets alla tider och ska ha en att hjälpa till att fånga in alla katter som vistas i området, eftersom det anses ens skyldighet när man fått hjälp att bli av med en lösspringande katt. 

Vad pratar du om???

Vem ska ringa Ts dygnets alla timmar om han överlåter katten till en katt-jour? Vad är det för lösspringande katter han ska springa efter?

Det är några få, lika idiotiska inlägg som dina, som skriver att han ska släppa ut den.

Jag hoppas att han har mer vett i huvet än så.
  • Ess
    Anonym (Hitte) skrev 2019-10-20 10:21:22 följande:
    Vad pratar du om???

Vem ska ringa Ts dygnets alla timmar om han överlåter katten till en katt-jour? Vad är det för lösspringande katter han ska springa efter?

Det är några få, lika idiotiska inlägg som dina, som skriver att han ska släppa ut den.

Jag hoppas att han har mer vett i huvet än så.
    Jag har inte skrivit att han ska släppa ut den.
    Personerna på kattjouren har en förmåga att ringa och kräva hjälp tillbaks om de hjälpt en att med att låna ut fälla och ta en lösspringande katt. Sedan har man tagit på sig ansvaret att hjälpa dem fånga alla katter det kan va "synd" om som rör sig i området. Så jag avråder från att kontakta en sådan organisation, för man blir aldrig av med dem igen. Både jag och min granne har samma erfarenheter från kontakt med olika katt organisationer.
    Så numera väljer jag att se åt andra hållet när det kommer en katt som uppenbarligen är hemlös.
  • Anonym (Hitte)
    Ess skrev 2019-10-20 10:35:35 följande:

Jag har inte skrivit att han ska släppa ut den.

Personerna på kattjouren har en förmåga att ringa och kräva hjälp tillbaks om de hjälpt en att med att låna ut fälla och ta en lösspringande katt. Sedan har man tagit på sig ansvaret att hjälpa dem fånga alla katter det kan va "synd" om som rör sig i området. Så jag avråder från att kontakta en sådan organisation, för man blir aldrig av med dem igen. Både jag och min granne har samma erfarenheter från kontakt med olika katt organisationer.

Så numera väljer jag att se åt andra hållet när det kommer en katt som uppenbarligen är hemlös.

Du pratar om något helt annat!!!

Ts katt är ingen lösspringande vildkatt som behövs fångas in med fälla!! Herre gud!

Jag har jobbat på katt-jour i många år. Har aldrig blivit jagad. Snarare jag som ringt dom och försökt skynda på omplaceringen. Han överlåter katten och dess tillbehör och skriver under ett kontrakt, betalar en dryg tusenlapp sen behöver han aldrig mer se eller höra om katten. Inte från föreningen heller. Den får veterinärbesiktning, avmaskning, märkning och ett kärleksfullt hem fram tills någon vill ge ett för-evigt-hem till katten.
Svar på tråden Katten måste bort - men hur?