• Tufftomat

Katten måste bort - men hur?

Hej.

För två år sedan hoppade min dåvarande fru på ett plan och skulle till sitt hemland någon månads resa (hon åkte dit i perioder om 3-6 månader). Hon dök aldrig upp igen så men nu är vi äntligen skillda och jag har full vårdnad om barnen.

Problemet är att hennes katt bor kvar. Vi skaffade den när vi träffades och jag tror att den är registrerad i hennes namn. Under de 9 år som katten varit med har min exfru aldrig tagit hand om katten. Det har varit jag som skött mat och kattlådor. Fast man kan nog inte säga att jag pga min livssituation har kunnat ta hand om katten ordentligt . Ett annat problem är att katten i perioder har kissat i hemmet Ett antal soffor har åkt på tippen. Det har aldrig varit problem när katten varit med till stugan eller man kunnat ta hand om den till 100%.

Nu ska jag börja starta upp ett nytt liv och börja renovera i hemmet för försäljning men kan vågar inte ens köpa en ny soffa. Jag mår dåligt så fort jag ser katten och vill bara att den ska försvinna. Det är en fin katt men jag orkar inte ta hand om den.

Rent juridiskt tror jag inte att jag kan göra mig av med den eftersom den står i hennes namn. Tror även att katten ska ingå som lösöre i bodelningen. Jag får ingen kontakt med exfrun heller.

Så vad gör jag? Jag har ingen aning om vem jag ska vända mig till eller fråga (förutom möjligen en advokat som jag inte har råd med)

Någon som suttit i en liknande sits?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Katten måste bort - men hur?
  • Ess
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-19 09:46:50 följande:
    Det har kommit en ny lag så katter har fått högre status. Nu är det olagligt att överge eller avliva sin katt, och det kan straffas med fängelse.
    Du har nog fått det lite om bakfoten, det är inte olagligt att avliva katten.
    Annars får vi hoppas (ex)frun inte kommer tillbaks till Sverige, eftersom det var hon som övergav katten.
  • Ess

Jag hade åkt till veterinären och avlivat katten. 
    Hade exet börjat bråka om katten så hade jag bara sagt att den rymde.

• Ess
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-19 09:46:50 följande:
    Det har kommit en ny lag så katter har fått högre status. Nu är det olagligt att överge eller avliva sin katt, och det kan straffas med fängelse.
    Det finns ingen sådan lag. Bla olika kattorganisationer driver däremot frågan att de vill det ska bli olagligt att överge sin katt.
    Enligt länsstyrelsen så får markägaren avliva en katt som ställer till det på hens mark OM inte ägaren hittas, inom tättbebyggt område krävs tillstånd för att få skjuta djuret.

• Ess
    Anonym (Hitte) skrev 2019-10-19 12:36:39 följande:
    Är du inte klok???? Varför ska katten överges när det finns massor med humanare sätt?

Döda den för att den inte längre passar. Usch för sånna påstående.
    Exet kunde tagit sin katt med sig om hon brytt sig om den. 
  • Anonym (Hitte)
    Ess skrev 2019-10-19 18:30:55 följande:

Så katten ska därför lida? Eller t.o.m. mördas som du tycker! För att den har två idiotiska ägare?

Den enda som inte har gjort något fel är katten!!!!

Fy fan
  • Anonym (M)
    Ess skrev 2019-10-19 18:29:20 följande:

Det finns ingen sådan lag. Bla olika kattorganisationer driver däremot frågan att de vill det ska bli olagligt att överge sin katt.

Enligt länsstyrelsen så får markägaren avliva en katt som ställer till det på hens mark OM inte ägaren hittas, inom tättbebyggt område krävs tillstånd för att få skjuta djuret.

Enligt nya djurskyddslagen 2:8 är det förbjudet och straffbart att överge sin katt.
  • Anonym (Polly)
    Ess skrev 2019-10-19 18:30:55 följande:

Men nu gjorde hon inte det och det är knappast kattens fel. Hade det vart en hund som diskuteras så hade det låtit annorlunda misstänker jag.
  • Miss Skywalker

Tragisk att läsa hur lite empati för djur vissa har..

• Anonym (Ronny Ronnysson)

Det bästa är att katten tar dig till avlivning. Du lider för mycket av situationen, du klarar dig inte och katten tycker att du måste bort. Katten tycker att det bör göras utan lidande för dig. Katten ringde alltså mig och undrade om det finns något sorts hem som du kan lämnas in på så att du får hjälp att omplaceras, om du intekan lämnas in för avlivning. Den sa att du måste bort.

• Anonym (Polly)
    Miss Skywalker skrev 2019-10-19 20:03:50 följande:

Tragisk att läsa hur lite empati för djur vissa har..

Håller med till fullo
Svar på tråden Katten måste bort - men hur?