• Tufftomat

Katten måste bort - men hur?

Hej.

För två år sedan hoppade min dåvarande fru på ett plan och skulle till sitt hemland någon månads resa (hon åkte dit i perioder om 3-6 månader). Hon dök aldrig upp igen så men nu är vi äntligen skillda och jag har full vårdnad om barnen.

Problemet är att hennes katt bor kvar. Vi skaffade den när vi träffades och jag tror att den är registrerad i hennes namn. Under de 9 år som katten varit med har min exfru aldrig tagit hand om katten. Det har varit jag som skött mat och kattlådor. Fast man kan nog inte säga att jag pga min livssituation har kunnat ta hand om katten ordentligt . Ett annat problem är att katten i perioder har kissat i hemmet Ett antal soffor har åkt på tippen. Det har aldrig varit problem när katten varit med till stugan eller man kunnat ta hand om den till 100%.

Nu ska jag börja starta upp ett nytt liv och börja renovera i hemmet för försäljning men kan vågar inte ens köpa en ny soffa. Jag mår dåligt så fort jag ser katten och vill bara att den ska försvinna. Det är en fin katt men jag orkar inte ta hand om den.

Rent juridiskt tror jag inte att jag kan göra mig av med den eftersom den står i hennes namn. Tror även att katten ska ingå som lösöre i bodelningen. Jag får ingen kontakt med exfrun heller.

Så vad gör jag? Jag har ingen aning om vem jag ska vända mig till eller fråga (förutom möjligen en advokat som jag inte har råd med)

Någon som suttit i en liknande sits?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Katten måste bort - men hur?
  • molly50
    Ess skrev 2019-10-20 10:35:35 följande:
    Jag har inte skrivit att han ska släppa ut den.
    Personerna på kattjouren har en förmåga att ringa och kräva hjälp tillbaks om de hjälpt en att med att låna ut fälla och ta en lösspringande katt. Sedan har man tagit på sig ansvaret att hjälpa dem fånga alla katter det kan va "synd" om som rör sig i området. Så jag avråder från att kontakta en sådan organisation, för man blir aldrig av med dem igen. Både jag och min granne har samma erfarenheter från kontakt med olika katt organisationer.
    Så numera väljer jag att se åt andra hållet när det kommer en katt som uppenbarligen är hemlös.
    Men TS katt är ju inte någon lösspringande hemlös katt så det känns ju ganska oväsentligt att dra upp det.
  • Ess
    Anonym (Hitte) skrev 2019-10-20 10:39:34 följande:
    Du pratar om något helt annat!!!

Ts katt är ingen lösspringande vildkatt som behövs fångas in med fälla!! Herre gud!

Jag har jobbat på katt-jour i många år. Har aldrig blivit jagad. Snarare jag som ringt dom och försökt skynda på omplaceringen. Han överlåter katten och dess tillbehör och skriver under ett kontrakt, betalar en dryg tusenlapp sen behöver han aldrig mer se eller höra om katten. Inte från föreningen heller. Den får veterinärbesiktning, avmaskning, märkning och ett kärleksfullt hem fram tills någon vill ge ett för-evigt-hem till katten.
    Det är min erfarenhet av kattjourer.
    Förhoppningsvis så lämnar han bara katten och slipper sen höra mer.
    Jag har aldrig jobbat för en kattjour, jag hörde av mig för att jag behövde hjälp, vilket jag också fick och som jag är tacksam för. Däremot så blev priset för högt, inte i pengar mätt eftersom jag gärna betalade för att de tog emot den. Utan när jag fick höra att jag stod i tacksamhetsskuld och skulle hjälpa dem, när de ringde alla möjliga tider på dygnet fick jag nog och blockade dem.
    Ni gör ett enormt jobb, men tyvärr har jag blivit bränd och kommer aldrig ta kontakt igen oavsett kattens skick.
  • Ess
    molly50 skrev 2019-10-20 11:39:34 följande:
    Men TS katt är ju inte någon lösspringande hemlös katt så det känns ju ganska oväsentligt att dra upp det.
    Det var inte grannens heller.
  • Ess
    Ess skrev 2019-10-20 11:46:24 följande:
    Nu vet jag inte hur det utspelade sig där, men i slutänden var det samma att de fick ta emot samtal under flera månader efteråt för att de ville försäkra sig om att ett par lösspringande inte blivit avskjutna och de ville ha hjälp att ta dem, vilket grannen inte heller hade varken tid eller lust med.
  • Anonym (Hitte)
    Ess skrev 2019-10-20 11:50:25 följande:

Nu vet jag inte hur det utspelade sig där, men i slutänden var det samma att de fick ta emot samtal under flera månader efteråt för att de ville försäkra sig om att ett par lösspringande inte blivit avskjutna och de ville ha hjälp att ta dem, vilket grannen inte heller hade varken tid eller lust med.

Du blandar äpplen och päron. Ena stunden är det en lösspringande vildkatt (Eftersom du numera inte tittar efter katter som är hemlösa)nästa en tam katt. Vad skulle ni med buren till om katten var tam?

Det hade räckt att säga att ni inte har möjlighet eller intresse att jobba ideellt.

Har ni inte bundit er till något så accepterar dom såklart det.

Din och din grannes personliga åsikter väger alltså mer än att rädda ett liv. Fint!
  • LLvin

Hej!

Om jag hade varit du hade jag kontaktat en organisation som kan hjälpa dig att omplacera katten. Det är inte ovanligt att katter omplaceras för att de inte trivs osv. Förklara att det inte var du som köpte katten utan din exfru och att du fått ta hand om den sedan hon försvann, men att du inte längre har möjlighet att göra det. Jag har läst om flera fall där människor som inte ägt katter har fått ta hand om andras katter och sedan fått höra av sig till olika hjälporganisationer när det inte funkar och då får de hjälp att omplacera dem. 

Tycker det är extremt grymt och onödigt att katten ska avlivas när det faktiskt finns andra alternativ att testa (som att kontakta en "kattorganisation"). Avlivning bör alltid vara det sista alternativet och endast om katten är sjuk, annars är det inte ett alternativ enligt mig. 

Vill även säga att det är starkt av dig att du tagit hand om katten under alla dessa år och försökt att få det att funka. Kontakta en kattorganisation och be om hjälp!!

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig och katten.

• molly50
    Ess skrev 2019-10-20 11:46:24 följande:
    Jo,men det är ju,återigen,inte ett scenario som är aktuellt i TS fall.
    Så det som hände din granne är ju irrelevant här.

• Ess
    Anonym (Hitte) skrev 2019-10-20 12:02:26 följande:
    Du blandar äpplen och päron. Ena stunden är det en lösspringande vildkatt (Eftersom du numera inte tittar efter katter som är hemlösa)nästa en tam katt. Vad skulle ni med buren till om katten var tam?

Det hade räckt att säga att ni inte har möjlighet eller intresse att jobba ideellt.

Har ni inte bundit er till något så accepterar dom såklart det.

Din och din grannes personliga åsikter väger alltså mer än att rädda ett liv. Fint!
    Jag hade en lösspringande vildkatt. Grannens var dock tam och befann sig inomhus.

De köpte helt enkelt inte ett nej. Jag sa bestämt nej till den jag hade kontakt med, 30 min senare ringde det upp ett militant fruntimmer och började högröstat rya i luren om vad jag skulle och inte skulle. Varpå jag blockade dem.

Ja det gör det faktiskt. Får man kontakt med den typen av människor som uppenbarligen inte har ett liv utanför kattorganisationen och som ringer så väl dagtid som sena kvällar, så kan man bara inte rekommendera någon att ta kontakt med dem. Så de som frågar mig avråder jag bestämt.
  • Ess
    molly50 skrev 2019-10-20 12:16:59 följande:
    Jo,men det är ju,återigen,inte ett scenario som är aktuellt i TS fall.
    Så det som hände din granne är ju irrelevant här.

Jag rekommenderar inte ts att ta kontakt med dem.
  • Glinda från Oz

Jag har skrivit ett privat meddelande till dig.

Svar på tråden Katten måste bort - men hur?