• Anonym (Elaka morsan­)
    Mon 21 Oct 2019 00:06
    2764 visningar
    73 svar
    73
    2764

    Skulle ni låta pappan bara välja ena barnet?

    Jag och min sambo har separerat. Vi har två barn tillsammans. Tre år och ett år. Pappan vill ha treåringen varannan vecka men ettåringen vill han skriva över helt och hållet på mig. Jag anser att antingen har man båda barnen eller så har man inget. Även om vi separerar så har båda rätt till sin pappa.

    Jag har föreslagit att han ska ha ettåringen dagtid eller nån natt ibland till att börja med. Men han vill avsäga sig minstingen helt.

    Han känner att de inte har någon connection alls (inte så konstigt eftersom han aldrig var hemma det sista året) och vill därför enbart ha treåringen i framtiden.

    Hur ska jag kunna förklara för ettåringen i framtiden att pappa bara vill ha syskonet?

    Hans familj menar att "jag ska vara glad att han vill ha en av dom åtminstone"

    Hade ni låtit honom välja det ena bara eller vägrat honom båda tills han tar ansvar för båda sina barn?

  • Svar på tråden Skulle ni låta pappan bara välja ena barnet?
  • Anonym (D)
    Mon 21 Oct 2019 17:25
    #51
    +1
    Anonym (Elaka morsan) skrev 2019-10-21 00:06:14 följande:

    Jag och min sambo har separerat. Vi har två barn tillsammans. Tre år och ett år. Pappan vill ha treåringen varannan vecka men ettåringen vill han skriva över helt och hållet på mig. Jag anser att antingen har man båda barnen eller så har man inget. Även om vi separerar så har båda rätt till sin pappa.

    Jag har föreslagit att han ska ha ettåringen dagtid eller nån natt ibland till att börja med. Men han vill avsäga sig minstingen helt.

    Han känner att de inte har någon connection alls (inte så konstigt eftersom han aldrig var hemma det sista året) och vill därför enbart ha treåringen i framtiden.

    Hur ska jag kunna förklara för ettåringen i framtiden att pappa bara vill ha syskonet?

    Hans familj menar att "jag ska vara glad att han vill ha en av dom åtminstone"

    Hade ni låtit honom välja det ena bara eller vägrat honom båda tills han tar ansvar för båda sina barn?


    Nej. Man kan inte välja sina barn. bägge eller inget.
    Kontakta Familjerätten i din kommun så hjälper de till med att han får ta ansvar. Han låter som en skitstövel, bra att ni separerade. .
  • Mon 21 Oct 2019 18:05
    #52
    Anonym (Elaka morsan) skrev 2019-10-21 00:06:14 följande:

    Jag och min sambo har separerat. Vi har två barn tillsammans. Tre år och ett år. Pappan vill ha treåringen varannan vecka men ettåringen vill han skriva över helt och hållet på mig. Jag anser att antingen har man båda barnen eller så har man inget. Även om vi separerar så har båda rätt till sin pappa.

    Jag har föreslagit att han ska ha ettåringen dagtid eller nån natt ibland till att börja med. Men han vill avsäga sig minstingen helt.

    Han känner att de inte har någon connection alls (inte så konstigt eftersom han aldrig var hemma det sista året) och vill därför enbart ha treåringen i framtiden.

    Hur ska jag kunna förklara för ettåringen i framtiden att pappa bara vill ha syskonet?

    Hans familj menar att "jag ska vara glad att han vill ha en av dom åtminstone"

    Hade ni låtit honom välja det ena bara eller vägrat honom båda tills han tar ansvar för båda sina barn?


    För mig hade det varit allt eller inget som hade gällt.
    Man väljer inte det ena barnet framför det andra. Det mår inget av barnen bra av.
    Kontakta familjerätten.
  • Mon 21 Oct 2019 18:59
    #53
    Tow2Mater skrev 2019-10-21 17:05:36 följande:

    Just nu ja - den minsta. Jag undrar varfor han inte varit fl-ledig. TS kanske inte tillåtit honom. Varfor han inte varit hemma ar ocksa nagot TS skulle kunna ge en anledning till, han kanske inte kunna om hon inte jobbat sa han varit tvingad att jobba borta?


    Och isåfall är det skit..

    Han har ÄNDÅ ett eget ansvar för relationen med sitt barn.

    Ponera att TS är en elak jävel som vägrat honom föräldrakedighet och gjort slut på alla pengar så han fått jobba extra - bara för argumentets skull.

    Vad stoppar honom nu? Varför inte ta ansvar nu när han har möjlighet då?

    Varförr det viktigare att lägga ansvaret på TS, än på pappan som inte tar sitt ansvar?
  • Mon 21 Oct 2019 19:07
    #54
    Brumma skrev 2019-10-21 18:59:47 följande:
    Och isåfall är det skit..

    Han har ÄNDÅ ett eget ansvar för relationen med sitt barn.

    Ponera att TS är en elak jävel som vägrat honom föräldrakedighet och gjort slut på alla pengar så han fått jobba extra - bara för argumentets skull.

    Vad stoppar honom nu? Varför inte ta ansvar nu när han har möjlighet då?

    Varförr det viktigare att lägga ansvaret på TS, än på pappan som inte tar sitt ansvar?
    Jag har inte lagt ansvar på TS.

    TS fortydligade i #50.
  • Mon 21 Oct 2019 19:28
    #55
    Tow2Mater skrev 2019-10-21 19:07:28 följande:

    Jag har inte lagt ansvar på TS.

    TS fortydligade i #50.


    Jo det gjorde du när du "tolkade" att mannen inte fått vara föräldraledig.
  • Mon 21 Oct 2019 19:33
    #56
    Solarn skrev 2019-10-21 19:28:22 följande:
    Jo det gjorde du när du "tolkade" att mannen inte fått vara föräldraledig.
    Om det är så du ser det, ok. Hade det varit så så hade ju TS haft stor del i ansvaret, men det fråntar ju inte pappan från ansvar. Det har de ju naturligtvis båda.
  • Anonym (Famrä­tt.)
    Mon 21 Oct 2019 19:58
    #57
    +1

    Återigen. Familjerätten kan inte göra något konkret. Möjligtvis försöka nå fram till pappa via samarbetssamtal. Men utöver det så är det tyvärr så att det är fritt fram att överge sitt barn. Tingsrätten kommer inte att ta ifrån honom rätten att ha umgänge med det första barnet för att han väljer bort det andra.

    Barn kan tvingas att träffa en förälder hen inte vill träffa men en förälder kan inte tvingas umgås med sitt barn.

    Så skevt är det.

    Och till ärkenöten som menade att det inte gör nåt eftersom det yngre barnet kommer att glömma sin pappa... seriöst.. du tror inte det kommer att sätta djupa smärtsamma sår att under uppväxten få uppleva att syskonet hämtas av den gemensamma pappan, får julklappar och får åka på semester med pappan men själv blivit bortvald? Det kommer att äta barnets själ och påverka hela barnets självkänsla och vara oerhört skadligt för syskonens relation. Man måste ha ett hjärta av sten och en hjärna som en bönsyrsa för att inte inse detta.

  • Mon 21 Oct 2019 20:18
    #58
    Tow2Mater skrev 2019-10-21 19:33:48 följande:

    Om det är så du ser det, ok. Hade det varit så så hade ju TS haft stor del i ansvaret, men det fråntar ju inte pappan från ansvar. Det har de ju naturligtvis båda.


    Vilken tur då att mammor inte har någon som helst möjlighet att hindra pappor från att vara föräldralediga.

    Eller menar du att svenska staten skulle ha gjort någon liten specialare i ?Elaka farsans? fall, och förvägrat honom de 240 dagar som alla andra föräldrar får?
  • Mon 21 Oct 2019 21:20
    #59
    korngryn skrev 2019-10-21 20:18:42 följande:
    Vilken tur då att mammor inte har någon som helst möjlighet att hindra pappor från att vara föräldralediga.

    Eller menar du att svenska staten skulle ha gjort någon liten specialare i ?Elaka farsans? fall, och förvägrat honom de 240 dagar som alla andra föräldrar får?
    Klart mammor kan hindra pappor från att vara fl-lediga - vägrar mamman skriva under gemensam vårdnad om de inte är gifta kommer pappan att få strida med näbbar och klor att få sin del av vårdnad och fl-dagar, och när han väl får det genom rätten kan alla dagar redan vara forbrukade av en egoistisk mamma.

    Sen kan hon ju bara ta majoriteten av fl-dagarna med motiveringen "jag ammar" och inte ge pappan en chans till annat, om hon så väljer. Så vad har han då for val?
  • Mon 21 Oct 2019 21:32
    #60
    Tow2Mater skrev 2019-10-21 21:20:11 följande:

    Klart mammor kan hindra pappor från att vara fl-lediga - vägrar mamman skriva under gemensam vårdnad om de inte är gifta kommer pappan att få strida med näbbar och klor att få sin del av vårdnad och fl-dagar, och när han väl får det genom rätten kan alla dagar redan vara forbrukade av en egoistisk mamma.

    Sen kan hon ju bara ta majoriteten av fl-dagarna med motiveringen "jag ammar" och inte ge pappan en chans till annat, om hon så väljer. Så vad har han då for val?


    Då låter pappan bli att skriva över dagar.
    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Skulle ni låta pappan bara välja ena barnet?