• Anonym (Hmm)

Exet hörde av sig

Jag var i ett dåligt förhållande i flera år. Visst hade vi kul ibland och fina minnen från resor etc men allt präglades av min pojkväns dåliga lynne. Han blev arg jämt och för ingenting. Om han fick för sig att det var på väg att ta slut hotade han med självmord. Det gick absolut inte att ha ett samtal utan att han höjde rösten och började bråka så fort man tyckte olika. Jag var fast eftersom det inte gick att prata med honom.

I efterhand har jag förstått att det han utsatte mig för var psykisk misshandel. När jag var inne i det trodde jag på allvar att det jag gjorde faktiskt kunde göra skillnad för vårt förhållande och bråken, men så var det ju aldrig.

Det som hjälpte mig att ta mig därifrån var att jag träffade en annan och vi blev blixtkära. Hade mitt ex varit en fysisk misshandlare hade han väl dödat mig: nu började han istället plötsligt bete sig lugnt och rimligt. För första gången i förhållandet gick det att föra allvarliga samtal! Helt bisarrt. Iallafall, vi separerade och jag bor ihop med min nya och har det fantastiskt.

Det sista jag hörde från mitt ex var i vintras när han bland annat skrev att jag var en ond människa. Då bröt jag kontakten. Varför ska jag skriva med någon som tycker jag är ond? Och varför ska han skriva med någon som han tycker är ond? Verkar onödigt tycker jag...

Så, vi har inte hörts förrän igår när han skrev ett mail. Han bad om ursäkt för det där med ond, men han verkar inte kommit till insikt med något annat han gjort. Han verkar fortfarande tro att anledningen till att vi gjorde slut var att jag ?kärade ner mig i X? när sanningen är att hur lycklig jag än är att jag har min nuvarande, så är jag ÄNNU lyckligare att det är slut med mitt ex.

Så, hur bör jag förhålla mig till att min före detta vill vara brevvän? Han skrev lite ditt och datt om vad han gjort sedan sist och undrar om en sak som vi fick från hans föräldrar finns kvar.

Ska jag bara strunta i att svara?

Ska jag (vilket jag har god lust med) svara på hans mail och tala om exakt hur bra jag har det nu och hur illa han (exet) betett sig?

Det enda jag såklart inte ska är att svara snällt, glatt och intresserat på hans mail. Att han ens tror det visar såklart att han inte fattat...

• Svar på tråden Exet hörde av sig
  • Pulver
    Anonym (A) skrev 2019-10-22 09:31:00 följande:

TS kanske drivs av att må bra i en relation, och vill inte gå tillbaka till att ha kontakt med en person som misshandlat henne.

Att kalla TS för egoist eller hämndlysten för att hon vill fortsätta må bra och hålla sig ifrån en misshandlare är ganska magstarkt, tycker jag.

Jag har inte kallat TS för egoist och hämndlysten, det jag försökte få fram var att det kan vara värt att tänka över sina motiv innan man agerar i enlighet med råd som jag tycker präglas av ett egoistiskt tankesätt. Att man skulle sakna skyldigheter att agera på ett visst sätt är inte ett skäl att inte agera.
  • Anonym (Hmm)
    Pulver skrev 2019-10-22 10:04:02 följande:

Jag tänker att man alltid har ansvar för sina handlingar, och medför inte det också en skyldighet att försöka göra det bästa av de situationer man befinner sig i? Såsom att hjälpa andra om man kan.

Den moraliska skyldigheten gäller ju inför en själv och jag vill inte lägga skuld på TS eller någon annan.

Jag tror dock att om man försöker hjälpa andra så innebär det positiva saker också för en själv. Tvärtom med egoistiska handlingar.

Jag tänker att om någon som verkar behöva hjälp kontaktar en så är det bästa man kan göra att försöka hjälpa den personen. Men jag kanske är lite naiv. Jag har nog inte så bra förståelse för hur en sån här relation kan fungera.

Han bad inte om hjälp. Troligen för att han inte fattat hur illa han betett sig. Det han vill är att chitchatta om ditten och datten, vara ?kompis? typ eftersom han är ensam.

Hade han skrivit om att han gått i behandling och kommit till insikt, att han förstått hur han betett sig mot mig och andra och ur djupet av sitt hjärta försökt be om ursäkt: då hade det kanske varit en annan sak.

Hur skulle jag kunna hjälpa honom i denna situation? Skulle vara intressant att veta.

Som tur är bor vi i varsin ände av landet.
  • Anonym (Hmm)
    Pulver skrev 2019-10-22 10:13:00 följande:

Jag har inte kallat TS för egoist och hämndlysten, det jag försökte få fram var att det kan vara värt att tänka över sina motiv innan man agerar i enlighet med råd som jag tycker präglas av ett egoistiskt tankesätt. Att man skulle sakna skyldigheter att agera på ett visst sätt är inte ett skäl att inte agera.

I motsatt ända av spektrumet från egoist ligger självutplånande. Det vore att göra skada på mig själv att ÄNNU EN GÅNG försöka ?hjälpa? denna person som I ÅR EFTER ÅR var 0% mottaglig för alla försök.

Det fanns helt enkelt ingen som helst vilja eller driv att anpassa sig eller göra någon som helst förändring för att vi skulle få det bättre. För att inte nämna det där att kanske inte få vredesutbrott stup i kvarten för allt och ingenting oavsett vad jag gjorde eller inte gjorde.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-22 10:13:47 följande:
    Han bad inte om hjälp. Troligen för att han inte fattat hur illa han betett sig. Det han vill är att chitchatta om ditten och datten, vara ?kompis? typ eftersom han är ensam.

Hade han skrivit om att han gått i behandling och kommit till insikt, att han förstått hur han betett sig mot mig och andra och ur djupet av sitt hjärta försökt be om ursäkt: då hade det kanske varit en annan sak.

Hur skulle jag kunna hjälpa honom i denna situation? Skulle vara intressant att veta.

Jag tror, kan ha fel, att signaturen "Pulver" (som för övrigt är nyreggad, ibland brukar nyreggade medföra vissa problem som jag låter bli att utveckla) bara är ute efter att provocera.

Om jag vore du skulle jag bara ignorera denne.

I övrigt är mitt råd att följa råden du fått från alla här, utom just "Pulver".
  • Fjäril kär

Jag tänker att man alltid har ansvar för sina handlingar, och medför inte det också en skyldighet att försöka göra det bästa av de situationer man befinner sig i? Såsom att hjälpa andra om man kan.

Den moraliska skyldigheten gäller ju inför en själv och jag vill inte lägga skuld på TS eller någon annan.

Jag tror dock att om man försöker hjälpa andra så innebär det positiva saker också för en själv. Tvärtom med egoistiska handlingar.

Jag tänker att om någon som verkar behöva hjälp kontaktar en så är det bästa man kan göra att försöka hjälpa den personen. Men jag kanske är lite naiv. Jag har nog inte så bra förståelse för hur en sån här relation kan fungera.

Att återvända till en person som ägnat sig åt misshandel, manipulation och hjärntvätt är aldrig en bra idé. Någonsin. Du fastnar direkt i samma medberoendemönster. Han får makten och kontroll direkt. På vilket sätt skulle det vara något bra för TS att må dåligt igen?

Att vara medmänniska är något helt annat och ska inte blandas ihop med det ovanstående.
  • Anonym (A)

Fast TS kan inte hjälpa sitt ex, han måste ju lösa sina problem själv. TS mår ju dåligt av kontakten. Vem ska hjälpa TS?

Självklart ska man hjälpa andra, och de gör väl de flesta? Men att tycka att TS ska hjälpa en man som misshandlat henne är inte rimligt.

Ja, du verkar vara mycket naiv.
  • Anonym (A)
    Att man inte har skyldighet att agera är visst ett skäl till att inte agera, speciellt om det som i TS fall rör sig om man som misshandlat henne.
  • Anonym (A)
    Att man inte har skyldighet att agera är visst ett skäl till att inte agera, speciellt om det som i TS fall rör sig om man som misshandlat henne.
  • Pulver
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-22 10:13:47 följande:

Han bad inte om hjälp, kanske för att han inte anser sig behöva det, men tror du inte att han skulle kunna ha nytta av nån sorts professionell behandling? Jag uttryckte mig kanske lite dömmande när jag skrev att han ?verkar behöva hjälp? men jag tänker att det finns terapiformer som skulle få honom att ändra sitt destruktiva beteende och att du kanske skulle kunna vara en nyckel till att han söker sig till någon sådan.

Han hörde ju av sig till dig för att han på något sätt bryr sig om dig, då bryr han sig väl också i någon mån om vad du anser om hans grundläggande personliga brister. Om du tror att du i detta läge tänker att du inte kan hjälpa honom så är det kanske bäst att ignorera hans kontaktförsök, du vet nog mycket bättre än någon annan här hur denna kontakt annars skulle utveckla sig.

Jag är säker på att du i andra lägen när människor söker sig till dig och verkar behöva hjälp, inte avfärdar detta med argument såsom att du ?inte har skyldigheter? eller ?inte får betalt?. Dessa egoistiska argument använder man om man kan men inte vill hjälpa. Om man inte tror att man kan hjälpa så behöver man inte de argumenten.

Det viktigaste tycker jag är att du är ärlig mot dig själv.
  • Anonym (A)
    Pulver skrev 2019-10-22 11:56:31 följande:
    Han bad inte om hjälp, kanske för att han inte anser sig behöva det, men tror du inte att han skulle kunna ha nytta av nån sorts professionell behandling? Jag uttryckte mig kanske lite dömmande när jag skrev att han ?verkar behöva hjälp? men jag tänker att det finns terapiformer som skulle få honom att ändra sitt destruktiva beteende och att du kanske skulle kunna vara en nyckel till att han söker sig till någon sådan.

Han hörde ju av sig till dig för att han på något sätt bryr sig om dig, då bryr han sig väl också i någon mån om vad du anser om hans grundläggande personliga brister. Om du tror att du i detta läge tänker att du inte kan hjälpa honom så är det kanske bäst att ignorera hans kontaktförsök, du vet nog mycket bättre än någon annan här hur denna kontakt annars skulle utveckla sig.

Jag är säker på att du i andra lägen när människor söker sig till dig och verkar behöva hjälp, inte avfärdar detta med argument såsom att du ?inte har skyldigheter? eller ?inte får betalt?. Dessa egoistiska argument använder man om man kan men inte vill hjälpa. Om man inte tror att man kan hjälpa så behöver man inte de argumenten.

Det viktigaste tycker jag är att du är ärlig mot dig själv.
    Varför håller du på som du gör?

Du ska inte ge TS dåligt samvete, om hon inte vill ha kontakt med sitt ex, så ska hon inte behöva ha några särskilda skäl, som du godkänner, för det.

Exet har ett eget ansvar. Ska någon annan hjälpa honom så får hans familj som finns i närheten göra det, inte ett ex som han har misshandlat.
Svar på tråden Exet hörde av sig