• Anonym (Hmm)

Exet hörde av sig

Jag var i ett dåligt förhållande i flera år. Visst hade vi kul ibland och fina minnen från resor etc men allt präglades av min pojkväns dåliga lynne. Han blev arg jämt och för ingenting. Om han fick för sig att det var på väg att ta slut hotade han med självmord. Det gick absolut inte att ha ett samtal utan att han höjde rösten och började bråka så fort man tyckte olika. Jag var fast eftersom det inte gick att prata med honom.

I efterhand har jag förstått att det han utsatte mig för var psykisk misshandel. När jag var inne i det trodde jag på allvar att det jag gjorde faktiskt kunde göra skillnad för vårt förhållande och bråken, men så var det ju aldrig.

Det som hjälpte mig att ta mig därifrån var att jag träffade en annan och vi blev blixtkära. Hade mitt ex varit en fysisk misshandlare hade han väl dödat mig: nu började han istället plötsligt bete sig lugnt och rimligt. För första gången i förhållandet gick det att föra allvarliga samtal! Helt bisarrt. Iallafall, vi separerade och jag bor ihop med min nya och har det fantastiskt.

Det sista jag hörde från mitt ex var i vintras när han bland annat skrev att jag var en ond människa. Då bröt jag kontakten. Varför ska jag skriva med någon som tycker jag är ond? Och varför ska han skriva med någon som han tycker är ond? Verkar onödigt tycker jag...

Så, vi har inte hörts förrän igår när han skrev ett mail. Han bad om ursäkt för det där med ond, men han verkar inte kommit till insikt med något annat han gjort. Han verkar fortfarande tro att anledningen till att vi gjorde slut var att jag ?kärade ner mig i X? när sanningen är att hur lycklig jag än är att jag har min nuvarande, så är jag ÄNNU lyckligare att det är slut med mitt ex.

Så, hur bör jag förhålla mig till att min före detta vill vara brevvän? Han skrev lite ditt och datt om vad han gjort sedan sist och undrar om en sak som vi fick från hans föräldrar finns kvar.

Ska jag bara strunta i att svara?

Ska jag (vilket jag har god lust med) svara på hans mail och tala om exakt hur bra jag har det nu och hur illa han (exet) betett sig?

Det enda jag såklart inte ska är att svara snällt, glatt och intresserat på hans mail. Att han ens tror det visar såklart att han inte fattat...

• Svar på tråden Exet hörde av sig
  • Pulver
    Anonym (M) skrev 2019-10-22 10:18:25 följande:

Jag tror, kan ha fel, att signaturen "Pulver" (som för övrigt är nyreggad, ibland brukar nyreggade medföra vissa problem som jag låter bli att utveckla) bara är ute efter att provocera.

Om jag vore du skulle jag bara ignorera denne.

I övrigt är mitt råd att följa råden du fått från alla här, utom just "Pulver".

Mitt huvudsakliga budskap i den här tråden har varit att man ska tänka igenom sina motiv så att man inte agerar efter de negativa känslor som antagligen uppkommer i en lång destruktiv relation. Att man inte ska agera egoistiskt och hämngirigt i de fall där man istället kan göra något konstruktivt.

Att du blir så provocerad av detta, kan det tyda på en brist hos dig själv?

Jag har försökt hålla mig saklig i min argumentation och önskar att du också försökte göra det.
  • Pulver
    Anonym (A) skrev 2019-10-22 11:41:07 följande:

Att man inte har skyldighet att agera är visst ett skäl till att inte agera, speciellt om det som i TS fall rör sig om man som misshandlat henne.

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

Jag har inte skyldighet att dricka te, därför ska jag inte dricka te? Jag tänker att du gör något slags argumentationsfel här.

Det kan finnas gott om skäl att inte ha vilja ha kontakt med en person som har misshandlat en men att man saknar skyldigheter är inte ett av dem.
  • Anonym (M)
    Pulver skrev 2019-10-22 12:00:47 följande:
    Mitt huvudsakliga budskap i den här tråden har varit att man ska tänka igenom sina motiv så att man inte agerar efter de negativa känslor som antagligen uppkommer i en lång destruktiv relation. Att man inte ska agera egoistiskt och hämngirigt i de fall där man istället kan göra något konstruktivt.

Att du blir så provocerad av detta, kan det tyda på en brist hos dig själv?

Jag har försökt hålla mig saklig i min argumentation och önskar att du också försökte göra det.
    Du får gärna var hygglig mot människor som terroriserat dig, men att uppmuntra andra till det?
    Varför i hela friden skulle ts ha någon som helst kontakt med exet... finns verkligen ingen anledning.

Att ha negativa känslor till en sån person är bara normalt. Oavsett "motiv", vilket inte ts verkar ha något. Hon vill bara slippa sitt ex.
    Det är inte egoistiskt att ignorera honom, det är att tänka på sig själv och sitt eget välmående.
    Varför lägga energi på sin gamla plågoande, som man är lycklig över att ha sluppit ifrån?

Jag är inte provocerad, jag är erfaren och VET hur det kan gå när man öppnar stängda dörrar. Det är ingen brist, det är en tillgång. Även om det var dyrköpt.

Har du erfarenheter av destruktiva förhållande?
  • Anonym (@@)

Hade ett likadant förhållandevis sju års tid, från 17 års ålder. Det är samma mönster hos dessa förhållanden som präglas av psykisk misshandel och herregud som de har belastat en negativt. Jag är nu sju år förbi det förhållandet och har haft en lång återhämtning. Sedan tre år är jag i ett lyckligt förhållande med mannen som jag håller på att bilda familj med. Det ligger många timmar av terapi, självinsikt, självrannsakan, omvärdering av barndomen samt en utbrändhetsdepression bakom den nuvarande lyckan.

Jag har gjort alla dem sakerna du nämner, varit trevlig, hjälpsam, vän, stöttande efteråt utan goda resultat. Har skrivit och skrikit ut min vrede över allt han utsatt mig för och tagit ifrån mig. Har förlåtit, ignorerar kontakt totalt, ignorerat och sedan tillslut slutat bry mig. Önskar honom gott i sitt liv men har inget intresse av honom som person och känner att det är som ett annat liv, så diffust och långt från min verklighet idag.

Tror att bara du vet vad du behöver göra i din situation och resa. Eventuellt kommer du gå igenom alla de olika faserna eller så tar du dig förbi lindrigare och slipper drabbas av raseri över livet du hade med honom. Inget är fel utan bara ditt behov av att gå vidare från någon som gjort fig illa.

Grattis till ditt nya fina förhållande!

• Anonym (Hmm)
    Pulver skrev 2019-10-22 12:08:38 följande:

Jag har inte skyldighet att dricka te, därför ska jag inte dricka te? Jag tänker att du gör något slags argumentationsfel här.

Det kan finnas gott om skäl att inte ha vilja ha kontakt med en person som har misshandlat en men att man saknar skyldigheter är inte ett av dem.

Du har inte skyldighet att dricka te. Men om du presenteras för ett te som gör ont i munnen, får dig att må illa och du därefter drömmer mardrömmar om, så ska du baske mig tänka igenom dina motiv och om det minsann kan vara så att du kanske drivs av hämndkänslor gentemot detta te.
  • Anonym (Hmm)
    Pulver skrev 2019-10-22 11:56:31 följande:

Han bad inte om hjälp, kanske för att han inte anser sig behöva det, men tror du inte att han skulle kunna ha nytta av nån sorts professionell behandling? Jag uttryckte mig kanske lite dömmande när jag skrev att han ?verkar behöva hjälp? men jag tänker att det finns terapiformer som skulle få honom att ändra sitt destruktiva beteende och att du kanske skulle kunna vara en nyckel till att han söker sig till någon sådan.

Han hörde ju av sig till dig för att han på något sätt bryr sig om dig, då bryr han sig väl också i någon mån om vad du anser om hans grundläggande personliga brister. Om du tror att du i detta läge tänker att du inte kan hjälpa honom så är det kanske bäst att ignorera hans kontaktförsök, du vet nog mycket bättre än någon annan här hur denna kontakt annars skulle utveckla sig.

Jag är säker på att du i andra lägen när människor söker sig till dig och verkar behöva hjälp, inte avfärdar detta med argument såsom att du ?inte har skyldigheter? eller ?inte får betalt?. Dessa egoistiska argument använder man om man kan men inte vill hjälpa. Om man inte tror att man kan hjälpa så behöver man inte de argumenten.

Det viktigaste tycker jag är att du är ärlig mot dig själv.

Om han behöver professionell behandling är det inte mig han ska kontakta. Jag är inte en professionell behandlare i någon som helst form. Jag vet mycket lite om olika terapiformer och vilken som eventuellt skulle kunna passa honom.

Under vårt förhållande och hans ständiga bråk försökte jag ju gång på gång hjälpa honom / oss att hantera hans brister. Utan resultat. Han blev inte ett spår mindre grälsjuk under våra år tillsammans. Han vill ha en trivsam kompis-kontakt och det skulle väl i teorin funka tills han tycker att jag har fel ton, svarar för sent eller har fel åsikt om något. Då kommer han att bli arg igen och allt har varit förgäves, igen.

Jag hjälper gärna kollegor, familj och vänner. Men folk som svikit och behandlat mig illa hjälper jag inte så gärna. Jag tror att det fungerar så för de flesta, särskilt som man vet att hjälpen inte tas emot, eller åtminstone inte leder framåt. Dessutom har han ju som bekant inte frågat efter hjälp.

Jag är ärlig mot mig själv
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (@@) skrev 2019-10-22 12:35:41 följande:

Hade ett likadant förhållandevis sju års tid, från 17 års ålder. Det är samma mönster hos dessa förhållanden som präglas av psykisk misshandel och herregud som de har belastat en negativt. Jag är nu sju år förbi det förhållandet och har haft en lång återhämtning. Sedan tre år är jag i ett lyckligt förhållande med mannen som jag håller på att bilda familj med. Det ligger många timmar av terapi, självinsikt, självrannsakan, omvärdering av barndomen samt en utbrändhetsdepression bakom den nuvarande lyckan.

Jag har gjort alla dem sakerna du nämner, varit trevlig, hjälpsam, vän, stöttande efteråt utan goda resultat. Har skrivit och skrikit ut min vrede över allt han utsatt mig för och tagit ifrån mig. Har förlåtit, ignorerar kontakt totalt, ignorerat och sedan tillslut slutat bry mig. Önskar honom gott i sitt liv men har inget intresse av honom som person och känner att det är som ett annat liv, så diffust och långt från min verklighet idag.

Tror att bara du vet vad du behöver göra i din situation och resa. Eventuellt kommer du gå igenom alla de olika faserna eller så tar du dig förbi lindrigare och slipper drabbas av raseri över livet du hade med honom. Inget är fel utan bara ditt behov av att gå vidare från någon som gjort fig illa.

Grattis till ditt nya fina förhållande!

Tack!!

Sist vi hade kontakt, i januari, så började den med att vi chattade lite om vaddetnuvar, allmänna saker typ. Sen gick det över i en anklagelseakt som slutade med att jag fick veta att jag var en ond människa. Det är såklart inte första gången jag fick höra något liknande, våra år tillsammans var kantade av diverse tillmälen från ingenstans. Så det är väl den vägen jag tänker att det skulle ta även denna gång. Han har liksom haft alla chanser.
  • Anonym (@@)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-22 12:51:10 följande:

Tack!!

Sist vi hade kontakt, i januari, så började den med att vi chattade lite om vaddetnuvar, allmänna saker typ. Sen gick det över i en anklagelseakt som slutade med att jag fick veta att jag var en ond människa. Det är såklart inte första gången jag fick höra något liknande, våra år tillsammans var kantade av diverse tillmälen från ingenstans. Så det är väl den vägen jag tänker att det skulle ta även denna gång. Han har liksom haft alla chanser.

Tänk på din nuvarande pojkvän samtidigt som han hör av sig, var öppen med honom om du inte är färdig med processen och försök undvika att få hans känslor sårade. <3
  • Anonym (A)
    Pulver skrev 2019-10-22 12:08:38 följande:

Om du inte har någon skyldighet att göra en viss sak, så är det upp till dig om du ska göra det eller inte. Det är inte så svårt, vissa saker måste man göra, andra inte.

TS har ingen skyldighet att hjälpa ett ex som misshandlat henne.
  • EnAnonumius
    Pulver skrev 2019-10-22 11:56:31 följande:
    Han bad inte om hjälp, kanske för att han inte anser sig behöva det, men tror du inte att han skulle kunna ha nytta av nån sorts professionell behandling? Jag uttryckte mig kanske lite dömmande när jag skrev att han ?verkar behöva hjälp? men jag tänker att det finns terapiformer som skulle få honom att ändra sitt destruktiva beteende och att du kanske skulle kunna vara en nyckel till att han söker sig till någon sådan.

Han hörde ju av sig till dig för att han på något sätt bryr sig om dig, då bryr han sig väl också i någon mån om vad du anser om hans grundläggande personliga brister. Om du tror att du i detta läge tänker att du inte kan hjälpa honom så är det kanske bäst att ignorera hans kontaktförsök, du vet nog mycket bättre än någon annan här hur denna kontakt annars skulle utveckla sig.

Jag är säker på att du i andra lägen när människor söker sig till dig och verkar behöva hjälp, inte avfärdar detta med argument såsom att du ?inte har skyldigheter? eller ?inte får betalt?. Dessa egoistiska argument använder man om man kan men inte vill hjälpa. Om man inte tror att man kan hjälpa så behöver man inte de argumenten.

Det viktigaste tycker jag är att du är ärlig mot dig själv.
    Du är inte "lite naiv", du är extremt mycket naiv. 
    Läs och begrunda vad TS faktiskt skriver. Läs och även begrunda var de andra försöker säga till dig.

Det är aldrig aldrig offrets jobb att vara någon nyckel till att en förövare skall söka psykologisk hjälp.

Sedan vilka är dessa andra människor du syftar på, och blandar in som TS inte skulle avfärda om man behöver hjälp?

Kom INTE dragandes med att exemplifiera med familjemedlemmar och/eller vänner. En vän och/eller en familjemedlem skulle aldrig bete sig så som TS ex gjorde mot TS.

Jag hoppas att TS inte följer dina destruktiva råd. Hon har fått många fina råd och tips av andra. Dina är bara direkt nedvärderande mot TS och dessutom destruktiva för TS som person.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Exet hörde av sig