• anonym888889

lära barn att slåss

Lär ni era barn att de ska slå tillbaka ifall de blir slagna? 

Jag personligen har inga barn ännu men de kommer att få lära sig att de får ALDRIG slå det första slaget, men att de ska slå tillbaka ännu hårdare ifall någon börjar slå dom. Vissa kommer väl se detta som att man lär dom bruka våld men det tycker jag inte, de lär sig att stå upp för sig själva. Visst, man kan be barnet att säga till någon vuxen men detta är sällan nog för att få det andra barnet att sluta slåss. Jag vill inte att mitt barn ska ses som någon svag person som det är lätt att ge sig på helt enkelt. 

• Svar på tråden lära barn att slåss
  • Anonym (.)
    Xlr8 skrev 2019-10-26 17:35:47 följande:

Aa för att bli sönder slagen för tionde gången löser mycket.

Nej men det finns andra saker som kan hjälpa. Men du har kanske en neandertalarhjärna som inte kan tänka längre än till slagsmål :)
  • Giftskåneman
    Anonym (.) skrev 2019-10-26 17:42:39 följande:

Nej men det finns andra saker som kan hjälpa. Men du har kanske en neandertalarhjärna som inte kan tänka längre än till slagsmål :)

Ibland är att slå tillbaka enda chansen, kalla det vad du vill
  • Xlr8
    Anonym (.) skrev 2019-10-26 17:42:39 följande:

Har nog fler högskolepoäng än dig, arbetar med saker som kräver rätt avancerad matte som du knappast läst eller förstår. I bland finns det vettigare sätt och lösa saker än fysiskt, men det finns få saker i världen som man lär sig så snabbt av som om det gör djävligt ont och eller blir djävligt dyrt. Att ge barnet ytterligare ett verktyg att använda skadar aldrig, men barnet måste bruka det på rätt sätt. Vissa lär sig inte hemma hur man ska bete sig mot andra och vad lärare säger skiter dom i. Där kan det vara vettigt att bruka mängden våld situationen kräver. Varför lära ungarna bara stå och vara offer?

Om någon slår mina barn och dom väljer att slå,sparka eller kasta personen kommer jag alltid stå bakom mina barns beslut att bruka våld.
  • Anonym (.)
    Giftskåneman skrev 2019-10-26 17:58:52 följande:

Ibland är att slå tillbaka enda chansen, kalla det vad du vill

Har inte påstått att det ALDRIG krävs att slå tillbaka.. Det är ts sätt att resonera som jag inte håller med om.
  • Anonym (.)
    Xlr8 skrev 2019-10-26 18:02:33 följande:

Har nog fler högskolepoäng än dig, arbetar med saker som kräver rätt avancerad matte som du knappast läst eller förstår. I bland finns det vettigare sätt och lösa saker än fysiskt, men det finns få saker i världen som man lär sig så snabbt av som om det gör djävligt ont och eller blir djävligt dyrt. Att ge barnet ytterligare ett verktyg att använda skadar aldrig, men barnet måste bruka det på rätt sätt. Vissa lär sig inte hemma hur man ska bete sig mot andra och vad lärare säger skiter dom i. Där kan det vara vettigt att bruka mängden våld situationen kräver. Varför lära ungarna bara stå och vara offer?

Om någon slår mina barn och dom väljer att slå,sparka eller kasta personen kommer jag alltid stå bakom mina barns beslut att bruka våld.

Högskolepoäng i matte hjälper kanske inte mycket i såna här fall. Arbetar som lärare så jag har mött barn av alla olika sorter, så säg vad du vill om matte men jag har koll på barnuppfostran. Men vi kan enas om att vara oense!
  • anonym888889

Nej, så är det inte. Jag och mina syskon fick lära oss precis samma sak, och vi har aldrig någonsin hamnat i slagsmål eller startat det. Min bror har gått i flera kampsporter och kan definitivt slåss om han måste, men han är en pacifist och skulle bara använda våld ifall det verkligen var nödvändigt. Jag menar inte att barn borde ha mentaliteten att använda våld som en lösning till alla konflikter, utan att alltid försvara sig själva när det behövs. Mina barn kommer aldrig vara de som blir matade med slag och bara accepterar det, då lär dom andra att de kan behandla dom dåligt. Om man inte försvarar sig själv när andra trycker ner så ser man ut som en mes. Och nej, det är inte modigare att gå iväg. Det beror självklart på situationen, om personen som slår en är mycket äldre och starkare så förstår man att man hellre ska gå därifrån. 

Anonym (.) skrev 2019-10-26 15:11:22 följande:

Dummaste jag hört.. Du borde lära dem att våld löser inget, annars kommer det förmodligen bli dina barn som startar slagsmål oavsett vad du "lär" dem...

• anonym888889

Du verkar inte ha läst mitt inlägg så noga. Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn startar ett slagsmål, d.v.s om någon knuffar dom eller är taskig så ska dom inte lösa det genom att slåss. Och jag menar verkligen inte en liten knuff, jag menar någon som verkligen försöker skada dig eller slår ett riktigt slag. Då måste du försvara dig själv. 

Anonym (Lärare) skrev 2019-10-26 17:12:48 följande:

Det brukar inte gå så bra för barn som fått med sig sådana saker hemifrån... Vad som sedan är hönan och ägget är en annan fråga...

Det är aldrig barn som bara börjar slåss helt plötsligt. De upplever alltid att den andre började på något sätt, och att de ger igen eller åtminstone har rätt att göra det. Kalle slår den som gick före honom i matkön, råkade stöta till honom vid skohyllan, tacklades på fotbollsplanen, var taskig förra veckan, skrattade när han ramlade, osv. Vill du att ditt barn ska vara Kalle? Vill du att Kalle ska gå i ditt barns klass?

• Xlr8
    Anonym (.) skrev 2019-10-26 18:09:34 följande:

Högskolepoäng i matte hjälper kanske inte mycket i såna här fall. Arbetar som lärare så jag har mött barn av alla olika sorter, så säg vad du vill om matte men jag har koll på barnuppfostran. Men vi kan enas om att vara oense!

Först var det viktigt för dig att man var smart så man kunde tänka längre nu är det inte för jag har har mer utbildning än dig. Kan du bestämma dig är det viktigt eller inte?

Vad barnuppfostran eller ditt yrke har med saken och göra vet jag inte, det handlar om att se ett verkligt problem och lösa det. Om du har sån koll vill jag bara ställa 2 frågor, endast ja eller nej som svar.

1. Kan du hålla med om att det finns situationer där våld är bästa lösningen.

2. Att kunna bruka våld effektivt kan vara en mycket värdefull kunskap.
  • Anonym (Eva)

Man ska aldrig lära barnen att de ska slå hårdare tillbaka eller ens slå tillbaka. Det leder till att barnet råkar ut för mycket mer våld än andra barn. Jag jobbar i skolan och ser vilka som hela tiden råkar illa ut, och de har ofta pappor som lärt dem att de ska slå tillbaka. Ett av de barnen tog en gång upp en stor sten och kastade i bakhuvudet på ett fyra år äldre barn för hans pappa hade lärt honom att alltid ge igen. Att lära sitt barn detta ger konsekvenser för barnets liv. 

Det du ska lära ditt barn är att säga emot. Att försvara sig muntligt. Att svara vad som helst men ge svar på tal. 

• Anonym (.)
    Xlr8 skrev 2019-10-26 19:43:44 följande:

Först var det viktigt för dig att man var smart så man kunde tänka längre nu är det inte för jag har har mer utbildning än dig. Kan du bestämma dig är det viktigt eller inte?

Vad barnuppfostran eller ditt yrke har med saken och göra vet jag inte, det handlar om att se ett verkligt problem och lösa det. Om du har sån koll vill jag bara ställa 2 frågor, endast ja eller nej som svar.

1. Kan du hålla med om att det finns situationer där våld är bästa lösningen.

2. Att kunna bruka våld effektivt kan vara en mycket värdefull kunskap.

Om du läst vad jag har skrivit i tråden tidigare så har jag sagt att det är klart att man kan hamna i situationer där det är oundvikligt. Men jag tycker inte det är något man ska uppmuntra. Trevlig kväll!
Svar på tråden lära barn att slåss