• anonym888889

lära barn att slåss

Lär ni era barn att de ska slå tillbaka ifall de blir slagna? 

Jag personligen har inga barn ännu men de kommer att få lära sig att de får ALDRIG slå det första slaget, men att de ska slå tillbaka ännu hårdare ifall någon börjar slå dom. Vissa kommer väl se detta som att man lär dom bruka våld men det tycker jag inte, de lär sig att stå upp för sig själva. Visst, man kan be barnet att säga till någon vuxen men detta är sällan nog för att få det andra barnet att sluta slåss. Jag vill inte att mitt barn ska ses som någon svag person som det är lätt att ge sig på helt enkelt. 

• Svar på tråden lära barn att slåss
  • Xlr8
    Anonym (.) skrev 2019-10-26 20:53:43 följande:

Dummaste jag hört.. Du borde lära dem att våld löser inget, annars kommer det förmodligen bli dina barn som startar slagsmål oavsett vad du "lär" dem..

Det är klart att om man hamnar i en situation där man måste skydda sig genom att slå tillbaka så ska man göra det.. men så som ts beskrev det låter inte vettigt enligt mig. Är det inte modigare och smartare att gå därifrån om man kan istället för att "slå tillbaka hårdare" och bara göra saken värre...?

Nej men det finns andra saker som kan hjälpa. Men du har kanske en neandertalarhjärna som inte kan tänka längre än till slagsmål :)

Har inte påstått att det ALDRIG krävs att slå tillbaka.. Det är ts sätt att resonera som jag inte håller med om.

Högskolepoäng i matte hjälper kanske inte mycket i såna här fall. Arbetar som lärare så jag har mött barn av alla olika sorter, så säg vad du vill om matte men jag har koll på barnuppfostran. Men vi kan enas om att vara oense!

Om du läst vad jag har skrivit i tråden tidigare så har jag sagt att det är klart att man kan hamna i situationer där det är oundvikligt. Men jag tycker inte det är något man ska uppmuntra. Trevlig kväll!

Här är allt du skrivit. Du ändrar totalt uppfattning och du har aldrig nämt att våld kan bara den bästa lösningen, du har nämnt att slå tillbaka, vilket är helt efterblivet.

Du känner med största sannolikhet att det kommer bli slagsmål och du ska bara stå som ett fån där tills du får första slaget och sen börjar du veva.

Vad tror du den 14-15 åriga flickan anser om uppmuntran eller inte att träna bjj till exempel efter hon nyss blivit våldtagen??

Våld är en vital kunskap som ger individen bättre möjligheter att inte bli ett offer och klara sig i samhället men kunskapen måste användas vid rätt tillfälle.
  • Anonym (E)
    anonym888889 skrev 2019-10-26 14:56:53 följande:

Lär ni era barn att de ska slå tillbaka ifall de blir slagna? 

Jag personligen har inga barn ännu men de kommer att få lära sig att de får ALDRIG slå det första slaget, men att de ska slå tillbaka ännu hårdare ifall någon börjar slå dom. Vissa kommer väl se detta som att man lär dom bruka våld men det tycker jag inte, de lär sig att stå upp för sig själva. Visst, man kan be barnet att säga till någon vuxen men detta är sällan nog för att få det andra barnet att sluta slåss. Jag vill inte att mitt barn ska ses som någon svag person som det är lätt att ge sig på helt enkelt. 

Om det är små barn, typ 1- ca 10 år, så är det ett väldigt dumt resonemang. Alla barn tycker i princip alltid att de slår tillbaka, det är väldigt sällan något barn slår helt utan egen anledning utan de TYCKER att de har en bra anledning.
  • Anonym (Siv)

En pojke i min släkt blev plågad under en längre tid utav en äldre och större pojke i skolan. Inget verkade hjälpa, varken att säga till läraren eller att försöka hålla sig undan. Till slut sa pojkens äldre syster åt honom att sparka plågoanden mellan benen. Efter det upphörde mobbingen.

• Anonym (.)
    Xlr8 skrev 2019-10-26 21:55:05 följande:

Här är allt du skrivit. Du ändrar totalt uppfattning och du har aldrig nämt att våld kan bara den bästa lösningen, du har nämnt att slå tillbaka, vilket är helt efterblivet.

Du känner med största sannolikhet att det kommer bli slagsmål och du ska bara stå som ett fån där tills du får första slaget och sen börjar du veva.

Vad tror du den 14-15 åriga flickan anser om uppmuntran eller inte att träna bjj till exempel efter hon nyss blivit våldtagen??

Våld är en vital kunskap som ger individen bättre möjligheter att inte bli ett offer och klara sig i samhället men kunskapen måste användas vid rätt tillfälle.

Nej jag har inte ändrat uppfattning. Jag har aldrig påstått att tjejer som blir våldtagna bara ska ligga där utan att göra motstånd! Men diskussionen handlade från början inte om detta.. Uppenbarligen är vi av olika åsikter och ingen av oss kommer ändra på sig genom en diskussion på familjeliv, så nu kan vi ägna lördagkvällen åt vettigare saker! Kommer inte att kommentera mer nu.
  • Xlr8
    Anonym (.) skrev 2019-10-26 22:33:05 följande:

Nej jag har inte ändrat uppfattning. Jag har aldrig påstått att tjejer som blir våldtagna bara ska ligga där utan att göra motstånd! Men diskussionen handlade från början inte om detta.. Uppenbarligen är vi av olika åsikter och ingen av oss kommer ändra på sig genom en diskussion på familjeliv, så nu kan vi ägna lördagkvällen åt vettigare saker! Kommer inte att kommentera mer nu.

Nej för du verkar vara immun mot logik. Viss mitt exempel om våldtäkt är extremt men inte otänkbart. För att en så ung ska kunna försvara sig på ett vettigt sätt måste hon som barn lära sig att bruka våld, hon måste träna kampsport många år för att få erfarenheten och det är exakt vad vi pratar om. Du har helt rätt i att jag inte tänker ändra uppfattning då jag håller med dig då säger citatet "kunskap är aldrig tungt att bära" som jag är övertygad att du sagt mer än en gång som lärare.
  • Anonym (Neandertalare)

Jag tycker att skolan löser mobbing dåligt och plågoandarna får knappt några konsekvenser av sitt handlande. Jag har sagt åt mina barn att aldrig slå första slaget men slå för fan tillbaka. När dom slåss tillbaka är det inte lika kul och lätt match att ge sig på det barnet igen. Dom kanske t.o.m kan få stryk och det vill en mobbare INTE riskera.

• Giftskåneman
    Anonym (Eva) skrev 2019-10-26 20:41:43 följande:

Man ska aldrig lära barnen att de ska slå hårdare tillbaka eller ens slå tillbaka. Det leder till att barnet råkar ut för mycket mer våld än andra barn. Jag jobbar i skolan och ser vilka som hela tiden råkar illa ut, och de har ofta pappor som lärt dem att de ska slå tillbaka. Ett av de barnen tog en gång upp en stor sten och kastade i bakhuvudet på ett fyra år äldre barn för hans pappa hade lärt honom att alltid ge igen. Att lära sitt barn detta ger konsekvenser för barnets liv. 

Det du ska lära ditt barn är att säga emot. Att försvara sig muntligt. Att svara vad som helst men ge svar på tal. 

Ja, vad ska ungen göra då när ingen vuxen griper in? Tror du den här killen får vara i fred nu för 4 år äldre pojkar?
  • Anonym (- -)

du får ju också räkna med att ditt barn kommer hamna i lika mycket skit som det barnet som "slog först" för både din unge och den andra ungen kommer ju att säga att den andra slog först.

• anonym888889
    Anonym (- -) skrev 2019-10-27 08:54:37 följande:

du får ju också räkna med att ditt barn kommer hamna i lika mycket skit som det barnet som "slog först" för både din unge och den andra ungen kommer ju att säga att den andra slog först.

Om du menar att de kommer hamna i trubbel i skolan av personalen så skiter jag i det fullständigt faktiskt. Mina barn kommer veta att de kommer hamna i trubbel(av oss föräldrar) om de startar ett slagsmål men aldrig för att de avslutade ett. Jag kommer ju se vad för tendenser mina barn har, om de har agressionsproblem så kommer jag vara mer skeptisk till situationen. Däremot om jag har ett barn som är lugnt och håller sig borta från problem så skulle jag lita på att de inte började slagsmålet.
  • Anonym (Lärare)
    anonym888889 skrev 2019-10-26 19:14:51 följande:

Du verkar inte ha läst mitt inlägg så noga. Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn startar ett slagsmål, d.v.s om någon knuffar dom eller är taskig så ska dom inte lösa det genom att slåss. Och jag menar verkligen inte en liten knuff, jag menar någon som verkligen försöker skada dig eller slår ett riktigt slag. Då måste du försvara dig själv. 

Och du tror att alla barn alltid gör en korrekt bedömning där...? Fast i så fall hade ju aldrig några barn bråkat! 
    Min erfarenhet som mamma till nu myndiga barn samt 30 års lärdomar från studier och arbete med barn säger att det i princip alltid går sämre för de barn som får med sig sådana idéer hemifrån! De har lärt sig att "ge igen", vilket de gör utan att vara utsatta för någon allvarlig fara. Reflexmässigt slår de den som råkar knuffa omkull dem när de tar på sig stövlarna, för de har lärt sig hemma att andra barn är elaka och vill skada dem. De och deras föräldrar tycker självklart att de aldrig har gjort fel, utan skyller allt på andra.
    De barn som själv är snälla och trevliga och har lärt sig att utgå från att se det positiva hos andra och säger till eller går ifrån om det händer något klarar sig väldigt mycket bättre. De hamnar i princip aldrig i bråk, är omtyckta, osv.
Svar på tråden lära barn att slåss