anonym888889 skrev 2019-10-26 19:14:51 följande:
Du verkar inte ha läst mitt inlägg så noga. Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn startar ett slagsmål, d.v.s om någon knuffar dom eller är taskig så ska dom inte lösa det genom att slåss. Och jag menar verkligen inte en liten knuff, jag menar någon som verkligen försöker skada dig eller slår ett riktigt slag. Då måste du försvara dig själv.
Och du tror att alla barn alltid gör en korrekt bedömning där...? Fast i så fall hade ju aldrig några barn bråkat!
Min erfarenhet som mamma till nu myndiga barn samt 30 års lärdomar från studier och arbete med barn säger att det i princip alltid går sämre för de barn som får med sig sådana idéer hemifrån! De har lärt sig att "ge igen", vilket de gör utan att vara utsatta för någon allvarlig fara. Reflexmässigt slår de den som råkar knuffa omkull dem när de tar på sig stövlarna, för de har lärt sig hemma att andra barn är elaka och vill skada dem. De och deras föräldrar tycker självklart att de aldrig har gjort fel, utan skyller allt på andra.
De barn som själv är snälla och trevliga och har lärt sig att utgå från att se det positiva hos andra och säger till eller går ifrån om det händer något klarar sig väldigt mycket bättre. De hamnar i princip aldrig i bråk, är omtyckta, osv.