Anonym (Erfarenheten) skrev 2019-10-28 12:26:42 följande:
Något jag ångrar är just att jag lärt mina barn vara för snälla. Man ska inte slåss, är det något så gå undan och säg till fröken. Detta resultera i att mina barn var de snälla utsatta lammen i skolan. Man ger barnen riktlinjerna att vända sig till rastvakter, som egentligen inte bryr sig ett dugg att lösa konflikten och barnet blir sedan retat för att skvallra. De barn som klarar sig bäst är dem som har syskon tätt och är härdade med konflikter, både muntligt och fysiskt.
Så jag ändra mitt synsätt när jag fick dottern, starta aldrig bråk, slå aldrig första slaget. Men om någon medvetet slår dig så slå tillbaka men hårdare. Är någon tyken så svara värre. Och hon klarar sig väldigt bra i skolan, har många vänner och är rapp i munnen när det behövs. Hon är en stark personlighet som ingen går på. Sonen börja nu högstadiet och honom har vi fått omvandla, han pappa tränar honom privat i MMA och det har stärkt hans självförtroende.
Man ska lära dem att svara tillbaka, det är jag helt med på. Och att lära en dotter slå tillbaka är eventuellt inte lika riskabelt som att lära en pojke det: det verkar fortfarande som att flickor är mer empatiska och kan hejda sig innan de kastar en sten i nacken på andra barn. (Säker på att det har med uppfostran att göra.) Men själv har jag lärt mina barn att inte slåss, men att försvara sig verbalt allt de kan på ett barns nivå. De slåss ändå, för de försvarar sig när någon slår dem. Men att de slåss är inget jag uppmuntrar till, för hade jag uppmuntrat det så hade en gräns varit passerad och våld varit accepterat och jag vet att sådana pojkar hamnar i väldigt många slagsmål. Särskilt om de får höra det från sina fäder: då tolkar de allt som andra gör som fientligt och om någon råkar stöta emot så ligger smockan i luften.