• anonym888889

lära barn att slåss

Lär ni era barn att de ska slå tillbaka ifall de blir slagna? 

Jag personligen har inga barn ännu men de kommer att få lära sig att de får ALDRIG slå det första slaget, men att de ska slå tillbaka ännu hårdare ifall någon börjar slå dom. Vissa kommer väl se detta som att man lär dom bruka våld men det tycker jag inte, de lär sig att stå upp för sig själva. Visst, man kan be barnet att säga till någon vuxen men detta är sällan nog för att få det andra barnet att sluta slåss. Jag vill inte att mitt barn ska ses som någon svag person som det är lätt att ge sig på helt enkelt. 

• Svar på tråden lära barn att slåss
  • Anonym (B)
    Missermajser skrev 2019-10-28 00:02:01 följande:

Man kan ju fundera lite om det utsätts för frekvent mobbing så kan det vara befogat att försvara sig men det förutsätter ju att barnet kan försvara som mot den som angriper.

De flesta som mobbar väljer ut såna de är säkra på att de kan besegra. Så är den råa verkligheten ofta bland både vuxna och små. 

Det är ju inte alltid svaghet att ge sig i en fight med en idiot. Ibland kan det vara klokt.

Det är inte alltid nödvändigt att vinna fighten, bara att stå upp för sig själv kan ge respekt nog att de tänker sig för två gånger innan de går på igen. Mobbare gillar oftast enkla måltavlor som låter sig knuffas runt och inte de som slår hårt tillbaka. Däremot får man förstås välja sina tillfällen - rätt stor skillnad på om ett par barn ryker ihop på skolgården eller om det är ett helt tonårsgäng där vapen också kan vara inblandade.
  • Anonym (adu)

Är man kille då är det svårt att kunna gå igenom grundskolan utan att behöva slåss eller få stryk. Finns alltid bråkstakar och dom kommer hoppa på dom. Då är valet att dom försvarar sig och lär bråkstakarna att det är en dålig idé eller kommer dom bli hackkyckling. Jag gav mig aldrig på någon. Däremot backade jag inte för mobbare och översittare. Så ibland fick man försvara sig. Använde dock inte mer våld än vad som krävdes. Sen slogs man på skoj tex hade brottningsmatcher på raster men då var det med regler och alla var med på det och ville någon bryta så var det ok så det var som vanlig kampsport.

• Anonym (Eva)
    Giftskåneman skrev 2019-10-27 08:45:48 följande:
    Ja, vad ska ungen göra då när ingen vuxen griper in? Tror du den här killen får vara i fred nu för 4 år äldre pojkar?
    Problemet är att den fyra år äldre killen inte hade gjort något annat än att sitta på en bänk som en yngre hade bestämt var bara hans i leken. Jag var där och avstyrde bråket så gott jag kunde genom att få den äldre att inte sitta på "hans" bänk, men den yngre skulle absolut markera för den äldre att man inte bryter hans regler. Jag såg inte stenen som flög då jag ledde bort den äldre från bänken och också hade ryggen mot den yngre (kanske siktade han mot mig, det vet jag inte) och det äldre barnet tappade medvetandet. Jag höll ögonen på den yngre på rasterna, för att skydda andra barn från honom. Hans pappa hade lärt honom att vara våldsam och han lyssnade inte på några förklaringar innan han slog. Han hade problem med sin impulskontroll. Men att pappan aktivt uppmuntrade honom till våld gjorde verkligen situationen mycket värre: det är verkligen inte alla barn med dålig impulskontroll som blir så benägna att ta till våld i alla situationer. 

Och även om den fyra år äldre pojken skulle ha gjort något illa mot den yngre, som kallat honom för något eller tagit något ifrån honom, så kunde den äldre pojken ha dött. Hade det hjälp den yngre pojken att växa upp med det? Ibland stöter man på elaka människor: man anmäler det till auktoriteter och fortsätter sitt liv, eller man undviker de här människorna: man tar inte upp en sten och kastar i bakhuvudet på dem, liksom man inte tar upp en pistol och skjuter dem. För det gynnar inte mig alls. 
  • Anonym (Mgt)

Små barn förstår inte skillnaden. De barn jag vet som har fått lära sig att slå tillbaka slår även först. Självförsvar tror jag kommer instinktivt. Min son tycker inte om att slåss men några år sen när han var 7 så blev han påhoppad av en äldre kille på skolan och då slog han tillbaka. Det är första och sista gången som han har slagits.

Men visst vill du ha ett barn som slåss och aldrig blir bjuden på kalas.

• Giftskåneman
    Anonym (Eva) skrev 2019-10-28 07:57:48 följande:

Problemet är att den fyra år äldre killen inte hade gjort något annat än att sitta på en bänk som en yngre hade bestämt var bara hans i leken. Jag var där och avstyrde bråket så gott jag kunde genom att få den äldre att inte sitta på "hans" bänk, men den yngre skulle absolut markera för den äldre att man inte bryter hans regler. Jag såg inte stenen som flög då jag ledde bort den äldre från bänken och också hade ryggen mot den yngre (kanske siktade han mot mig, det vet jag inte) och det äldre barnet tappade medvetandet. Jag höll ögonen på den yngre på rasterna, för att skydda andra barn från honom. Hans pappa hade lärt honom att vara våldsam och han lyssnade inte på några förklaringar innan han slog. Han hade problem med sin impulskontroll. Men att pappan aktivt uppmuntrade honom till våld gjorde verkligen situationen mycket värre: det är verkligen inte alla barn med dålig impulskontroll som blir så benägna att ta till våld i alla situationer. 

Och även om den fyra år äldre pojken skulle ha gjort något illa mot den yngre, som kallat honom för något eller tagit något ifrån honom, så kunde den äldre pojken ha dött. Hade det hjälp den yngre pojken att växa upp med det? Ibland stöter man på elaka människor: man anmäler det till auktoriteter och fortsätter sitt liv, eller man undviker de här människorna: man tar inte upp en sten och kastar i bakhuvudet på dem, liksom man inte tar upp en pistol och skjuter dem. För det gynnar inte mig alls. 

Då ska den unga killen byta skola, rektorer ska stänga av såna.
  • Anonym (varifrån?)

Har du nån släkt från forna Soviet? Inget negativt just om det (själv är därifrån), men just detta - att slå tillbaka - är väldigt populärt där. Det lustiga med självförsvaret är (min dotter går på självförsvar) - barn/vuxna först lär sig att man ska höja rösten och skrika nåt i stilen "Låt med va!" och bara om detta inte hjälper, så ska man slå tillbaka. Man ska kunna stå för sog själv, men inte använda sig av det vid första möjliga tillfälle...

• Anonym (E)
    Anonym (Mgt) skrev 2019-10-28 08:29:10 följande:

Små barn förstår inte skillnaden. De barn jag vet som har fått lära sig att slå tillbaka slår även först. Självförsvar tror jag kommer instinktivt. Min son tycker inte om att slåss men några år sen när han var 7 så blev han påhoppad av en äldre kille på skolan och då slog han tillbaka. Det är första och sista gången som han har slagits.

Men visst vill du ha ett barn som slåss och aldrig blir bjuden på kalas.

Ja precis så är det. Barnen som slår först tycker också att de slår tillbaka. Och det är ofta de bråkigaste barnen som lärt sig av sina föräldrar att våld är ett bra sätt att lösa problem som blir de som slåss. Det blir väldigt svårt att komma tillrätta med problem i skolan och förskolan när föräldrar lär sina barn att det är okej att slåss. Och det är barnen som slåss som blir utanför, ingen vill ju vara med dem.

Just självförsvar är ju något annat och som du säger så är det ju en ren impuls att skydda sig själv.
  • Anonym (E)

Och det här med att lösa mobbning med våld fungerar verkligen inte i alla situationer. Det förutsätter ju för det första att det mobbade barnet är starkare och bättre på att slåss än sina plågoandar. Vilket är vanligare på film än i verkligheten.

• RebeckaM

Mina barn får lära sig kamsport och det tror jag är bra på flera sätt. Där får de också lära sig att inte attackera hursomhelst. Idag blir det ju allt vanligare med saker som försvarssprayer och annat, men i grund och botten är det nog viktigast att ha en förståelse för hur man ska läsa situationer och redan från start vara i ett säkrare läge. Kampsporten ger också det självförtroende som i sig kan vara det som gör att angripare håller sig på avstånd. Bland barn kan det ju räcka att man vet att en viss unge kan slåss för att det helt enkelt inte ska bli något slagsmål.

Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
  • Bjoer
    Anonym (.) skrev 2019-10-26 17:42:39 följande:
    Nej men det finns andra saker som kan hjälpa. Men du har kanske en neandertalarhjärna som inte kan tänka längre än till slagsmål :)
    Inte för att vara den, men neandertalarna vad fredligare än homo sapiens (oss). Det är därför de inte existerar längre.

Såattehh...
Svar på tråden lära barn att slåss