Giftskåneman skrev 2019-10-27 08:45:48 följande:
Ja, vad ska ungen göra då när ingen vuxen griper in? Tror du den här killen får vara i fred nu för 4 år äldre pojkar?
Problemet är att den fyra år äldre killen inte hade gjort något annat än att sitta på en bänk som en yngre hade bestämt var bara hans i leken. Jag var där och avstyrde bråket så gott jag kunde genom att få den äldre att inte sitta på "hans" bänk, men den yngre skulle absolut markera för den äldre att man inte bryter hans regler. Jag såg inte stenen som flög då jag ledde bort den äldre från bänken och också hade ryggen mot den yngre (kanske siktade han mot mig, det vet jag inte) och det äldre barnet tappade medvetandet. Jag höll ögonen på den yngre på rasterna, för att skydda andra barn från honom. Hans pappa hade lärt honom att vara våldsam och han lyssnade inte på några förklaringar innan han slog. Han hade problem med sin impulskontroll. Men att pappan aktivt uppmuntrade honom till våld gjorde verkligen situationen mycket värre: det är verkligen inte alla barn med dålig impulskontroll som blir så benägna att ta till våld i alla situationer.
Och även om den fyra år äldre pojken skulle ha gjort något illa mot den yngre, som kallat honom för något eller tagit något ifrån honom, så kunde den äldre pojken ha dött. Hade det hjälp den yngre pojken att växa upp med det? Ibland stöter man på elaka människor: man anmäler det till auktoriteter och fortsätter sitt liv, eller man undviker de här människorna: man tar inte upp en sten och kastar i bakhuvudet på dem, liksom man inte tar upp en pistol och skjuter dem. För det gynnar inte mig alls.