• Anonym (Låtsasmamma)

    Kan soc ta över bonus försörjning?

    Min bonus bor hos oss. Gick ej klart gymnasiet. Sitter bara och spelar hela dagarna och har inte för avsikt att skaffa jobb. Har har ingen inkomst alls. Vi jobbar heltid och övertid för att försörja oss och honom samt tre mindre barn som är 3, 8 och 9 år gamla. Bonus är 21.

    Soc säger att så länge vi har plats för honom så är det vårt ansvar att försörja honom. Men vi har ju knappt råd som det är nu! Plats finns men inte pengar till en vuxens uppehälle, kläder, mat och allt annat. Sambon swishar honom säkert 3-4000 varje månad plus att han bor och äter gratis. Vi betalar även hans telefon och en skuld han har.

    Vad gör man? Kasta ut på gatan känns inte kul..

  • Svar på tråden Kan soc ta över bonus försörjning?
  • Solarn

    Soc lär väl iofs inte sponsra hans spelande utan ställer antagligen krav på jobbsökning. Men du är nog körd så länge din man betalar.

  • Anonym (Buss)
    Jemp skrev 2019-11-06 21:49:08 följande:

    Nej, ni har inte försörjningsplikt. Han kan söka ekonomiskt bistånd som inneboende hos er. Skriv ett kontrakt.

    Och sluta skämma bort honom med fickpengar när han inte ens försöker hitta ett jobb eller plugga! Han verkar ju behöva incitament för att ta tag i sitt liv.


    Jemp skrev 2019-11-06 21:49:08 följande:

    Nej, ni har inte försörjningsplikt. Han kan söka ekonomiskt bistånd som inneboende hos er. Skriv ett kontrakt.

    Och sluta skämma bort honom med fickpengar när han inte ens försöker hitta ett jobb eller plugga! Han verkar ju behöva incitament för att ta tag i sitt liv.


    Anonym (Ja) skrev 2019-11-06 22:06:13 följande:

    Ni behöver inte ge honom ett öre (och borde inte heller göra det som han beter sig!). Han ska ansöka om försörjningsstöd inkl sin del av hyran hos er och betala er för boendet och mat, del i gemensamma kostnader och sedan själv stå för alla sina egna kostnader. Varför gör din man såhär?



    Nej, inneboendehyra för kvarboende vuxna barn beviljas sällan. Om man inte kan visa att man betalt inneboendehyra tidigare t ex, då  kan det beviljas.

    Däremot kan han ansöka om uppehälle osv för egen del. Sannolikt kommer han dock att få avslag på sin första ansökan eftersom han "sitter och spelar hela dagarna och inte har för avsikt att skaffa jobb" och då har man inte rätt till bistånd. Det går ju att rätta till tills månaden efter om han visar att han är aktivt arbetssökande och inskriven på AF osv.

    Vad som krävs är ju att pappan stryper pengatillgången och säger åt drullen att han får försörja sig själv, gör han inte det så kommer inget att förändras.

  • Anonym (Näe)

    Låter konstigt. Går han inte i gymnasiet vid den åldern så har ni ingen skyldighet att försörja honom. Om han får plats så kan han ju bo hos er och ansöka om hyresdel. Han kommer få leva upp till krav så som att följa planering med AF. Gäller att han gör detta annars kommer han inte få pengar. Då får ni inte vara för "snälla", kanske behöver han få ta konsekvenserna själv? Stick inte till massa pengar, han måste börja ta ansvar

  • AniieeHär
    Anonym (Buss) skrev 2019-11-06 22:15:27 följande:
    Jemp skrev 2019-11-06 21:49:08 följande:

    Nej, ni har inte försörjningsplikt. Han kan söka ekonomiskt bistånd som inneboende hos er. Skriv ett kontrakt.

    Och sluta skämma bort honom med fickpengar när han inte ens försöker hitta ett jobb eller plugga! Han verkar ju behöva incitament för att ta tag i sitt liv.



    Nej, inneboendehyra för kvarboende vuxna barn beviljas sällan. Om man inte kan visa att man betalt inneboendehyra tidigare t ex, då  kan det beviljas.

    Däremot kan han ansöka om uppehälle osv för egen del. Sannolikt kommer han dock att få avslag på sin första ansökan eftersom han "sitter och spelar hela dagarna och inte har för avsikt att skaffa jobb" och då har man inte rätt till bistånd. Det går ju att rätta till tills månaden efter om han visar att han är aktivt arbetssökande och inskriven på AF osv.

    Vad som krävs är ju att pappan stryper pengatillgången och säger åt drullen att han får försörja sig själv, gör han inte det så kommer inget att förändras.

    Det beror nog lite på var i landet man bor. Här i Stockholm med kranskommuner är det så vanligt att bo kvar hos föräldrarna långt upp åt 30-årsåldern att det till och med finns ett uttryck för det - "mambo", och det menas inte dansen. Pga den extrema bostadsbristen är det ofta inga problem att få hyra från soc bara man har ett inneboendekontrakt.

    Annars håller jag med.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Ja)

    Vad har du för källa på det? Jobbar du i någon kommun som godtyckligt ger avslag på hyra om man bor hos föräldrar? Det har jag aldrig hört talas om faktiskt och jag har ändå jobbat inom socialtjänsten.


    Anonym (Buss) skrev 2019-11-06 22:15:27 följande:

    Nej, inneboendehyra för kvarboende vuxna barn beviljas sällan. Om man inte kan visa att man betalt inneboendehyra tidigare t ex, då  kan det beviljas.

    Däremot kan han ansöka om uppehälle osv för egen del. Sannolikt kommer han dock att få avslag på sin första ansökan eftersom han "sitter och spelar hela dagarna och inte har för avsikt att skaffa jobb" och då har man inte rätt till bistånd. Det går ju att rätta till tills månaden efter om han visar att han är aktivt arbetssökande och inskriven på AF osv.

    Vad som krävs är ju att pappan stryper pengatillgången och säger åt drullen att han får försörja sig själv, gör han inte det så kommer inget att förändras.


  • Anonym (Bio)
    Anonym (Ja) skrev 2019-11-06 22:25:35 följande:

    Vad har du för källa på det? Jobbar du i någon kommun som godtyckligt ger avslag på hyra om man bor hos föräldrar? Det har jag aldrig hört talas om faktiskt och jag har ändå jobbat inom socialtjänsten.


    Nu var det inte mig du frågade, men en källa är Handbok för ekonomiskt bistånd, s 55.
  • Anonym (Näe)
    Anonym (Buss) skrev 2019-11-06 22:15:27 följande:

    Nej, inneboendehyra för kvarboende vuxna barn beviljas sällan. Om man inte kan visa att man betalt inneboendehyra tidigare t ex, då  kan det beviljas.

    Däremot kan han ansöka om uppehälle osv för egen del. Sannolikt kommer han dock att få avslag på sin första ansökan eftersom han "sitter och spelar hela dagarna och inte har för avsikt att skaffa jobb" och då har man inte rätt till bistånd. Det går ju att rätta till tills månaden efter om han visar att han är aktivt arbetssökande och inskriven på AF osv.

    Vad som krävs är ju att pappan stryper pengatillgången och säger åt drullen att han får försörja sig själv, gör han inte det så kommer inget att förändras.


    Han är 21.. Det är väl först när man är vuxen med eget jobb som man krävs på halva hyran. Kanske olika kommuner men känner inte igen det du skriver.
  • elmadumle

    Han ska skriva in sig på arbetsförmedlingen och sedan gå till soc och söka för sitt uppehålle. Mina fick göra så efter studenten, tror de fick ca 3000 per månad. Det har han rätt till att få från soc eftersom han inte går i skolan och är myndig. Då får han fixa sin egen ekonomi, han har mat och tak över huvudet hos er, det räcker. 

  • Anonym (34)

    Hade jag 4000 i fickpengar, gratis mat och boende (antar att ni sköter hemhandlingen och matlagningen) hade jag också valt att inte skaffa jobb. Vad behöver han ett jobb till?

    Nu är det pappan som är "boven" i eran ekonomi. Vill pappan sluta ge honom pengar eller är det bara ditt önskemål? Du måste få med honom på tåget för att det ska funka för er att bugga upp en liilten buffert. Det är jätteviktigt.

  • Tiina87
    Anonym (Bio) skrev 2019-11-06 22:32:09 följande:

    Nu var det inte mig du frågade, men en källa är Handbok för ekonomiskt bistånd, s 55.


    Här du läst handboken själv? Står nämligen inte att det inte ska beviljas hyresdel för en inneboende vuxen person.

    "Ett kvarboende vuxet barn som får ekonomiskt bistånd bör genom biståndet få möjlighet att betala sin del av familjens boendekostnad, bl.a.

    ? om föräldrarna på grund av att det vuxna barnet bor kvar har en högre boendekostnad än de annars skulle ha haft, antingen genom att tvingas behålla en stor bostad eller genom att helt eller delvis mista rätten till bostadsbidrag eller

    ? om det vuxna barnet tidigare har betalt hemma och inte har rätt till studiestöd enligt studiestödslagen (1999:1395) eller förlängt barnbidrag enligt 15 kap. socialförsäkringsbalken.

    Med ett kvarboende vuxet barn avses ett barn som efter fyllda 18 år bor kvar i föräldrahemmet men som föräldrarna inte är underhållsskyldiga för."
Svar på tråden Kan soc ta över bonus försörjning?