• Anonym (Varför)

Timanställd

Varför är det så många arbetsgivare som enbart skriver s.ka anställningsavtal med formen ?timanställd?. Är det för att man är osäker på arbetstagaren eller är det generellt så att man använder sig av denna formen?

Tänker inom branscher som vården/restaurang/handels.

Kanske någon arbetsgivare som vill svara? Varför inte bara ge provanställning åtminstone? Är bara 2 veckors uppsägningstid då ändå.

• Svar på tråden Timanställd
  • Giftskåneman
    Millnear skrev 2019-11-07 00:33:48 följande:

Tycker själv att det är märkligt:O

Jag har anställningsformen "timanställd" på fast schema på nästan 100%. Jobbat som personlig assistent ca i två år hos den brukaren.

Jätte märklig att jag är en sk, Timanställd!

Timanställd for

Detta måste du ändra på, du missar massor i pension den dag det är dags.
  • Kjell2
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-06 22:54:19 följande:

Varför är det så många arbetsgivare som enbart skriver s.ka anställningsavtal med formen ?timanställd?. Är det för att man är osäker på arbetstagaren eller är det generellt så att man använder sig av denna formen?

Tänker inom branscher som vården/restaurang/handels.

Kanske någon arbetsgivare som vill svara? Varför inte bara ge provanställning åtminstone? Är bara 2 veckors uppsägningstid då ändå.

För att det långsiktiga personalansvaret är väldigt lite. Minskar behovet av arbetskraft går det snabbt att minska kostnaden. Nackdelen är att man kan bli utan personal plötsligt. Men är kraven låg och det är lätt att rekrytera så blir det frestande med denna typ av anställning.

• Kjell2
    Millnear skrev 2019-11-07 00:35:06 följande:
    * Timanställd för mig är någon som bara hoppar in några pass hit och dit när någon är sjuk...skumt att jag räknas som timanställd när jag har fast schema och ej är vikarie för någon...
    Om vi antar att du är visstidsanställd, det som vanligtvis kallas timanställning, har du ingen skyldighet att acceptera förfråga om jobb och schema, det har du först när du tackar ja till schema och pass.

Arbetsgivaren har heller ingen skyldighet att ge dig jobb och pass heller.

• Anonym (Varför)
    Kjell2 skrev 2019-11-07 08:51:17 följande:

Om vi antar att du är visstidsanställd, det som vanligtvis kallas timanställning, har du ingen skyldighet att acceptera förfråga om jobb och schema, det har du först när du tackar ja till schema och pass.

Det som är så dåligt. Så i princip är man arbetslös fast man arbetar ????
  • Kjell2
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-07 09:00:49 följande:
    Nja, men nästan. Slutar arbetsgivaren schemalägga dig eller ge dig jobb blir det inte mycket pengar in. Å andra sidan finns det inget som tvingar dig att ta ett pass eller acceptera ett schema.

Nu antar jag att du inte har ett garanterat timantal eller likande i ditt avtal. Då är det en annan anställningsform.

Om du inte trivs med upplägget bör du nog titta dig efter bättre alternativ. Är du värdefull för arbetsgivaren kan du ta en diskussion om att få en annan anställningsform med garanterade timmar per månad.

Ditt fack kan hjälpa dig

• Tiina87
    Jemp skrev 2019-11-07 01:53:02 följande:

Du har rätt i att inte anställningsformen heter så. Däremot är det som kallas timanställning inte samma sak som att ha timlön. Timlön kan du ha på ett fast jobb också.

Självklart kan man ha timlön även på fast, det är det vederbörande jag kommenterade har.
  • Millnear

Är fastanställd. Dvs chefen kan inte be mig att dra åt fanders för att "Anna" ska ha det jobbet.

Utan jag har fast schema där jag vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år, ska jobba efter ett schema...Och händer något med brukaren så är det min chefs ansvar att försöka hitta en annan brukare åt mig. Trots detta kallas jag för timanställd, dvs jag får betalat per timme och får min semesterersättning varje månad.

Men ja..fördelen med att vara sk, Timanställd är att chefen inte kan tvinga på mig extra pass för att ingen annan kan ta de xD men ja...Det suger att jag måste själv spara semesterersättningen för att kunna ta ledig några veckor tex nästa sommar, nackdelen att vara sk, Timanställd
  • Tiina87
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-07 09:00:49 följande:

Ja, eftersom du en timanställning/Intermittent anställning sk behovsanställning så är man anställd den dagen/timmarna man ska jobba men inte resten av tiden. Egentligen ska man skriva arbetsavtal för varje enskild pass men man brukar få ett anställningsavtal som behovsanställd med 0% anställning.
  • Tiina87

Då är visstidsanställning är inte samma som timanställning. Det är när man har kontrakt för en viss tid, ex så länge uppdraget varar vilket är vanligt inom PA jobb.
  • Giftskåneman
    Millnear skrev 2019-11-07 09:46:56 följande:

Är fastanställd. Dvs chefen kan inte be mig att dra åt fanders för att "Anna" ska ha det jobbet.

Utan jag har fast schema där jag vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år, ska jobba efter ett schema...Och händer något med brukaren så är det min chefs ansvar att försöka hitta en annan brukare åt mig. Trots detta kallas jag för timanställd, dvs jag får betalat per timme och får min semesterersättning varje månad.

Men ja..fördelen med att vara sk, Timanställd är att chefen inte kan tvinga på mig extra pass för att ingen annan kan ta de xD men ja...Det suger att jag måste själv spara semesterersättningen för att kunna ta ledig några veckor tex nästa sommar, nackdelen att vara sk, Timanställd

Då betalar de inte avtalspension heller åt dig, för jävligt.
Svar på tråden Timanställd