• Anonym (Varför)

Timanställd

Varför är det så många arbetsgivare som enbart skriver s.ka anställningsavtal med formen ?timanställd?. Är det för att man är osäker på arbetstagaren eller är det generellt så att man använder sig av denna formen?

Tänker inom branscher som vården/restaurang/handels.

Kanske någon arbetsgivare som vill svara? Varför inte bara ge provanställning åtminstone? Är bara 2 veckors uppsägningstid då ändå.

• Svar på tråden Timanställd
  • Millnear
    Giftskåneman skrev 2019-11-07 08:31:06 följande:

Detta måste du ändra på, du missar massor i pension den dag det är dags.

Jaså? Det visste jag inte :O så pension kan förbättras om jag får chefen att ändra min "anställningsform" från timanställd till månadsanställd?

Får kolla upp detta
  • Tiina87
    Giftskåneman skrev 2019-11-07 09:56:45 följande:

Då betalar de inte avtalspension heller åt dig, för jävligt.

Det kan de absolut göra även om man får betalt per timme.
  • Millnear
    Giftskåneman skrev 2019-11-07 09:56:45 följande:

Då betalar de inte avtalspension heller åt dig, för jävligt.

Vill minnas jag får iaf sk, tjänstepension...Men får kolla upp (Y)
  • Anonymsju

Jag är fast anställd på timmar. I mitt anställningsavtal står det hur många procent och timmar jag har som minst rätt till varje månad. Har jobbat så i 7 år. Jag är ordinarie personal på stället och är som sagt fast, men skriver mina timmar varje dag.

• Giftskåneman

Men kolla upp detta med pension.

Vad jag vet så får man inte samma pension som de som har kollektivavtal och fast tjänst(tillsvidare)

• Kjell2
    Millnear skrev 2019-11-07 09:46:56 följande:
    Är fastanställd. Dvs chefen kan inte be mig att dra åt fanders för att "Anna" ska ha det jobbet.

Utan jag har fast schema där jag vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år, ska jobba efter ett schema...Och händer något med brukaren så är det min chefs ansvar att försöka hitta en annan brukare åt mig. Trots detta kallas jag för timanställd, dvs jag får betalat per timme och får min semesterersättning varje månad.

Men ja..fördelen med att vara sk, Timanställd är att chefen inte kan tvinga på mig extra pass för att ingen annan kan ta de xD men ja...Det suger att jag måste själv spara semesterersättningen för att kunna ta ledig några veckor tex nästa sommar, nackdelen att vara sk, Timanställd
    Då är du inte det som heter visstidsanställd och alltså gäller helt andra regler. Du är garanterad  en viss volym varje månad och det finns oftast regler kring hur schema och pass ska läggas. Att sen lönen beräknas på hur många timmar du jobbar en månad är en annan sak. 

Själv tycker jag begrepp timanställd är lite olycklig då det lätt skapar förvirring om man är visstidsanställ eller har timlön.

Sen finns det en del specialavtal som säkert kan var lite både och men det har jag inte koll på.

Tjänstepension regleras i kollektivavtal och eget avtal. Kolla med fack och ag.

• Jemp

Pensionen har inget att göra med om man har månads-eller timlön att göra, utan regleras i kollektivavtal och/eller anställningsavtal.

Ang semesterutbetalning har jag för mig att det finns regler kring att det inte ska betalas ut varje månad vid heltid, men det kan vara i (mitt tidigare) kollektivavtal och inte lag.

• Tiina87
    Millnear skrev 2019-11-07 09:46:56 följande:

Är fastanställd. Dvs chefen kan inte be mig att dra åt fanders för att "Anna" ska ha det jobbet.

Utan jag har fast schema där jag vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år, ska jobba efter ett schema...Och händer något med brukaren så är det min chefs ansvar att försöka hitta en annan brukare åt mig. Trots detta kallas jag för timanställd, dvs jag får betalat per timme och får min semesterersättning varje månad.

Men ja..fördelen med att vara sk, Timanställd är att chefen inte kan tvinga på mig extra pass för att ingen annan kan ta de xD men ja...Det suger att jag måste själv spara semesterersättningen för att kunna ta ledig några veckor tex nästa sommar, nackdelen att vara sk, Timanställd

En chef kan inte tvinga på någon extra pass om h*n inte beordrar in för att verksamheten kräver det. Och han kan beordra in dig också då du inte är timanställd utan fast/visstidsanställd
  • Tiina87
    Giftskåneman skrev 2019-11-07 10:03:20 följande:

Men kolla upp detta med pension.

Vad jag vet så får man inte samma pension som de som har kollektivavtal och fast tjänst(tillsvidare)

Man kan ha timlön även som tillsvidareanställda.
  • Giftskåneman
    Jemp skrev 2019-11-07 12:14:32 följande:

Pensionen har inget att göra med om man har månads-eller timlön att göra, utan regleras i kollektivavtal och/eller anställningsavtal.

Ang semesterutbetalning har jag för mig att det finns regler kring att det inte ska betalas ut varje månad vid heltid, men det kan vara i (mitt tidigare) kollektivavtal och inte lag.

Jo, men timanställda ingår inte i kollektivtalets pensionsdel
  • Kjell2
    Giftskåneman skrev 2019-11-07 12:47:59 följande:
    Vilket kollektivavtal?

• Tiina87

De kan de visst.
  • Kjell2
    Giftskåneman skrev 2019-11-07 13:00:39 följande:
    Mellan fack och arbetsgivare
    Jo, självklart. Men då det finns många kollektivavtal med väldigt varierande innehåll så behöver det som gäller i ett kollektivavtal inte gälla i ett annat.

• Jemp

Jaså? Vilken slags anställning och vilket kollektivavtal syftar du då på?

Nån allmän sanning är det inte.
  • Millnear
    Tiina87 skrev 2019-11-07 12:16:17 följande:

En chef kan inte tvinga på någon extra pass om h*n inte beordrar in för att verksamheten kräver det. Och han kan beordra in dig också då du inte är timanställd utan fast/visstidsanställd

På mitt jobbkontrakt står det att jag är Timanställd..Så då ska chefen inte kunna tvinga på mig pass som ingen annan vill ha.

I med det står att jag var timanställd så var jag tvungen där i början av jobbet, fråga chefen om tjänsten verkligen är min så länge brukaren är nöjd med mig och jag med den xD var så nojig över att kunna bli utslängd närsomhelst i med det stod timanställd och inte enbart "fast".

Men chefen sade att jag får jobba där så länge jag vill och att den tjänsten är min..dvs jag är ordinarie personal....

Så ja...Som någon spekulerar så kan titeln "timanställd" vara ett sätt för chefen att kunna sparka mig närsomhelst när denne har tröttnat på mig....både chefen och min kollega påstod att det företaget inte anställer månadsanställda längre utan skriver i jobbkontraktet att man är en sk timanställd..skumt...

Så samtidigt som jag är fast, så står det i kontraktet att jag är Timanställd....Så borde inte kunna bli intvingadpå pass jag ej vill ha :P
  • Kjell2
    Millnear skrev 2019-11-07 14:30:38 följande:
    På mitt jobbkontrakt står det att jag är Timanställd..Så då ska chefen inte kunna tvinga på mig pass som ingen annan vill ha.

I med det står att jag var timanställd så var jag tvungen där i början av jobbet, fråga chefen om tjänsten verkligen är min så länge brukaren är nöjd med mig och jag med den xD var så nojig över att kunna bli utslängd närsomhelst i med det stod timanställd och inte enbart "fast".

Men chefen sade att jag får jobba där så länge jag vill och att den tjänsten är min..dvs jag är ordinarie personal....

Så ja...Som någon spekulerar så kan titeln "timanställd" vara ett sätt för chefen att kunna sparka mig närsomhelst när denne har tröttnat på mig....både chefen och min kollega påstod att det företaget inte anställer månadsanställda längre utan skriver i jobbkontraktet att man är en sk timanställd..skumt...

Så samtidigt som jag är fast, så står det i kontraktet att jag är Timanställd....Så borde inte kunna bli intvingadpå pass jag ej vill ha :P
    Tror du bör kolla detta med ditt fack. Just inom LSS, hemtjänst odyl finns det en del mystiska avtal. Tyvärr är det lite arbetsgivarens marknad.

Har du ett kollektivavtal och i så fall vilket?
  • Tiina87
    Millnear skrev 2019-11-07 14:30:38 följande:

Då gör dem fel och kan drabba dig eftersom du faktiskt enligt kontraktet kan få gå när som helst. Även utan uppsägningstid.

Du ska ha ett kontrakt med tillsvidare alt visstidsanställda så länge uppdraget varar där det äveb ska specificeras vad du har för då typ av lön, månadslön eller timlön. Även procenten du är anställd på ska stå med. Och om du får ob-tillägg och övertid.
Svar på tråden Timanställd