• LaFontaine

    2 åring med astma

    Anonymsju skrev 2019-11-07 10:31:42 följande:

    Tack för alla svar!

    Min son har inget pipande ljud vid andning, utan det är endast en hosta han fick i samband med feber för ca. 1 månad sedan som gör att dom misstänker det.

    Måste det inte vara fler symptom?

    Sen tycker jag det är så svårt att avgöra när jag kan lämna på förskolan. Han hade 40 graders feber på tisdag morgon, som sjönk under förmiddagen. Vid lunch var han feberfri, och varit sen dess. Det enda som är nu är hostan och konstant snorig. Hade honom hemma tisdag såklart, igår också, och idag med för jag trodde vi skulle få komma till vårdcentralen idag, men det fanns inga tider. Han har dålig aptit också. Så fort jag lämnar han på förskolan så får han feber några dagar senare. Vad handlar det här om? Har vabbat varje vecka i typ 1 månad nu. Det är kaos på jobbet för att vi har så dåligt med personal, chefen bryr sig inte om att fixa mer personal, och får får så dåligt samvete gentemot 1 extrapersonal som får jobba massa nu, för att jag vabbar och min kollega (som är ansvarig) är hemma förkyld. Båda dom två skrivet till mig och frågar om det är löst med personal, jag vet inte hur jag ska lösa det här hemma, det finns ju inte ens personal att ringa! Får ledsna gubbar skickade till mig för att jag inte kan jobba osv.

    Allt detta gör mig så stressad, och jag kanske kan lämna sonen, trots hostan och dålig aptit? Hostan lär ju ändå hålla i sig ett tag


    Jag svarade dig i din andra tråd också, men min dotter hade bara hosta som symptom. Men den gick aldrig över. Hon gick på förskolan som vanligt under tiden, eftersom hon var frisk i övrigt. Men, eftersom vi väntat så länge med att söka vård, hade luftrören blivit otroligt irriterade och tålde inte inhalationerna. Då fick vi pulver att svälja istället och det gjorde stor skillnad.

    Nu är hon tre och astman är redan mycket bättre. Antagligen för att luftrören växt till sig.
  • LaFontaine
    Anonymsju skrev 2019-11-07 10:43:57 följande:

    Okej då kan det alltså vara det enda symptom. Då är der ju värt att verkligen kolla upp. Hur går utredningen till? Lät på hon jag pratade med idag att det är en långdragen process för att ta reda på om ett så litet barn har astma.


    Det går inte att utreda så små barn som man kan göra med äldre barn och vuxna. Långvarig hosta och/eller pipande andning utan andra symptom behandlas som astma. Läkaren lyssnade på lungorna, konstaterade att det fanns lite slem, bad dottern hosta, konstaterade att hon hostade och skrev sen ut kortison och vidgande. Dagen efter gick vi på ?puffskola? hos en barnsköterska och sen åkte vi hem och medicinerade enligt ordination.
Svar på tråden 2 åring med astma