• Anonym (TS)

    Att jobba hemma - diskussion för de med kontorsjobb

    Ni som har kontorsjobb och de tekniska förutsättningarna för att jobba hemifrån. Hur ofta gör ni det, hur resoneras det kring det på ert jobb, vad har er chef/ledning för policy och hur ser ni på det?

    Jag har jobbat på flera myndigheter och detta är en fråga som alltid är lite oklar. Policyn från ledningen är typ att arbetet ska utföras på kontoret och att anställda får jobba hemma i undantagsfall, ungefär. Men sen i praktiken är det ändå en hel del som jobbar hemma lite oftare än så. Chefer verkar så oerhört rädda för att ge ens ett lillfinger i detta ämne. Samtidigt som många anställda verkligen gärna skulle vilja jobba hemma mer regelbundet.

    Om det skulle anses missbrukas från någon enskild anställd är det ju bara att styra upp det från chefens sida. Men nu verkar det istället alltid leda till en restriktivitet för alla.

  • Svar på tråden Att jobba hemma - diskussion för de med kontorsjobb
  • Anonym (TS)
    Anotherone skrev 2019-11-20 09:06:25 följande:

    Vår arbetsgivare har en tydlig policy upplever jag. Det är ytterst ett chefsansvar, dvs personal på en avdelning kan inte kräva att få jobba hemma bara för att någon annan avdelning gör det. Utan det är chefen som säger ja eller nej utifrån vad personerna jobbar med. Det finns ju sånt som lämpar sig för att jobba hemma med och annat som kräver att man faktiskt är på plats.

    På min avdelning är vi just nu 4 pers. 2 jobbar regelbundet hemifrån en dag per vecka schemalagt. Den ena hanterar det skitbra, finns alltid tillgänglig på telefon för oss i gruppen och andra medarbetare. Den andre verkar uppfatta det som en dag att sköta sina privata ärenden på. Passar på att boka allt från mäklarvärderingar till bankärenden till samtal på barnens skolor. Den kommer dock att få detta strypt vid nyår då chefen har satt ner foten. 

    Ska hen få en chans att testa detta igen framöver så ska chefen tilldela den specifika uppgifter som ska bli gjorda, annars blir det inget.

    Sen har jag en kollega som bor nära arbetsplatsen som inte är intresserad alls. Och sen jag som visst skulle kunna tänka mig det ibland, särskilt när jag i perioder har mycket att läsa eller skriva. Den typen av jobb skulle jag kunna tänka mig att sitta med hemma för att koncentrera mig bättre, på jobbet blir jag alltid störd.

    Det knepigaste är väl försäkringsfrågan. Tillåter man sina medarbetare att jobba hemma så har man som chef samma arbetsgivaransvar för miljö mm så egentligen ska väl medarbetaren kunna presentera en riktig arbetsplats med bra stol, bord etc. Det är inte meningen att man ska sitta i soffan eller vid köksbordet. 


    Men hur har diskussionen gått då med hen som inte sköter det där. Är det något som hela gruppen fått veta att chefen kommer strypa hemjobbet för den personen? Hur har personen upplevt detta?

    För mig är det obegripligt faktiskt att man inte är tillgänglig lika mycket när man jobbar hemifrån som när man är på kontoret.

    Sen det där med den fysiska arbetsmiljön hemifrån. Jag sitter i en soffa med benen högt och armen oerhört bekvämt på en hårt och brett armstöd där jag har musen också. Datorn i knäet. Jag upplever den arbetsställningen som skönare för kroppen än en kontorsstol med skrivbord. Så det blir fel att avfärda arbetsmiljön hemma bara för att man sitter i en soffa.
Svar på tråden Att jobba hemma - diskussion för de med kontorsjobb