• Moder1

    Hade du uppskattat gåvobrev i julklapp?

    Säg att du får ett gåvobrev från cancerfonden, diabetes, läkare utan gränser eller något annat i julklapp.

    Hade du uppskattat det?

  • Svar på tråden Hade du uppskattat gåvobrev i julklapp?
  • Anonym (micke)
    Anonym (Ö) skrev 2019-11-22 10:04:03 följande:
    Hur är det egoistiskt?
    det är ju helt och hållet för din skulle du gör detta
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Ö) skrev 2019-11-22 07:38:04 följande:
    Vi vill att de ska lära sig något från det. Solidaritet etc. Vi vill inte att de blir bortskämda skitungar.

    De större får bestämma vart pengarna ska gå.
    OK så i familjer där man skänker pengar andra delar av året, men ger bort julklappar tull barnen, som ju faktiskt inte har en egen ekonomi och ju är beroende av föräldrarna, där blir barnen bortskämda skitungar. Tack för den...not!
  • Anonym (Ö)
    Anonym (micke) skrev 2019-11-22 10:08:35 följande:

    det är ju helt och hållet för din skulle du gör detta


    För mina barns skull också.
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Ö) skrev 2019-11-22 09:02:37 följande:

    Som sagt, de får välja själva. De började med Barncancerfonden. Såklart, de är barn. De har en nära släkting med diabetes så ett år gick pengarna till det. Sedan bröstcancer. Bagge har sagt mycket om Hundhemmet så det har det blivit, och ett katthem eftersom vi adopterat en katt därifrån. Där var vi flera gånger och hälsade på.

    Du vet ingenting om mina barn.


    Om du är så säker på att dom lär sig vad solidaritet är pga dina julklappar, så ge dom vara en summa pengar denna julen och se själv om de väljer att skänka pengarna till välgörenhet eller ej. Där får du svaret på om din uppfostran funkar eller ej.
  • Anonym (verkligen)
    Moder1 skrev 2019-11-20 12:19:07 följande:

    Säg att du får ett gåvobrev från cancerfonden, diabetes, läkare utan gränser eller något annat i julklapp.

    Hade du uppskattat det?


    ja jag hade blivit gladare av att pengarna gått till någon välgörenhet än något materiellt, om någon nu ändå vill spendera pengar på mig. Skulle önska jag hade råd att ge mer så det skulle vara perfekt

    men jag brinner mer för djur och natur, jordklotet, än det du räknar upp
  • Anonya

    Ja, men under förutsättning att det är en organisation som givaren vet att jag gillar. Jag hade tex blivit glad över pengar till t.ex. Bris, Giving People (barnfamiljer som inte har råd med basmat, hygienartiklar och kläder), Röda Korset eller Världsnaturfonden. Däremot hade jag blivit mycket missnöjd om pengarna getts till tex en djurskyddsorganisation bestående av aktivister som utför mer eller mindre olagliga eller tveksamma aktioner. 


    Jag hade inte heller blivit glad över en donation till hemlösa katter. Inte för att jag har något emot sådan verksamhet, men för att nödlidande människor för mig känns så mycket viktigare. 


    Ett kort som någon gjort och där det står konkret vad pengarna går till och inte bara till vilken organisation förhöjer värdet mycket. 


    Allra gladast hade jag blivit om det stått att min julklapp är en gåva till en välgörande organisation som jag själv väljer. 

  • Solarn

    Har inte läst tråden.
    Ärligt talat älskar jag julklappar så jag hade inte velat ha ett gåvobrev.

  • Anonym (Bettan)

    Det beror på vem som ger det till mig. Är det min kära far som ändå ger mig knasiga saker (saker som han gett mig är exempel vitt porslin med streckgubbar på, sängkläder med rutit brunt gubbmönster i fel storlek mm)

    I såfall tar jag gärna emot gåvobrev istället. Men är det ifrån min sambo tex skulle jag bli sur.

    Har inte orkat läsa hela tråden, så nån kanske skrivit (något liknande)

  • Anonya
    Anonym (Helga) skrev 2019-11-22 08:24:35 följande:

    Tror att många ger bort dessa gåvobrev av lathet, för att slippa lägga tid på att leta julklappar... tanken i sig är god, men varför finns det bara gåvor till utlandet? Jag skulle faktiskt hellre skänka till vid din sida eller någon kvinnojour. Men så får man väl inte säga i PK-Sverige....


    Jodå, det finns såna som hjälper behövande i Sverige också. Tips på några organisationer som har gåvokort eller gåvobevis.
    Barncancerföreningen
    Naturskyddsföreningen (vissa, tex Hav, till utlandet)
    Giving People som hjälper barnfamiljer som inte får pengarna att räcka till mat, hygienartiklar och kläder.

  • Anonym (Helga)
    Anonya skrev 2019-11-22 17:23:09 följande:

    Jodå, det finns såna som hjälper behövande i Sverige också. Tips på några organisationer som har gåvokort eller gåvobevis.

    Barncancerföreningen

    Naturskyddsföreningen (vissa, tex Hav, till utlandet)

    Giving People som hjälper barnfamiljer som inte får pengarna att räcka till mat, hygienartiklar och kläder.


    Ok, så bra! Hade föredragit det framför alla getter jag fått genom åren...
Svar på tråden Hade du uppskattat gåvobrev i julklapp?