• Moder1

Hade du uppskattat gåvobrev i julklapp?

Säg att du får ett gåvobrev från cancerfonden, diabetes, läkare utan gränser eller något annat i julklapp.

Hade du uppskattat det?

• Svar på tråden Hade du uppskattat gåvobrev i julklapp?
  • lövet2

Nej, det hade jag inte. Jag vill själv välja om och till vem jag ska skänka pengar.

• Anonym (Uppskattat)

Personligen uppskattar jag det. En fin tanke. När vi gifte oss avsade vi oss vanliga presenter och bad gästerna att istället skänka de pengar till någon hjälporganisation de ville stötta.

• Kexsmula

Ett gåvobrev signalerar för mig att personen man ger gåvan inte är särskilt omtyckt och något man generellt ger till människor man egentligen inte gillar.

Men det är inte alla som känner så, självklart.

• Anonym (ja)

Jag hade i princip uppskattat det. Vi har för många prylar redan och vill inte ha fler och om pengar som skulle lagts på ickevald konsumtion till mig läggs på ickevald välgörenhet i stället är det bara bra för mig. (Vi har försökt genomföra klappfria jular flera gånger men det är alltid någon som bara måååste köpa några genomtänkta små prylar trots överenskommelse om t ex bara present till barn och max en till varje barn från varje familj, och så är det pajat och övriga sitter och har dåligt samvete för att de inte själva har något med sig. )
    Brasklapp för om gåvan går till något personen borde veta inte är något jag skulle stödja själv, då skulle jag reagera lika frågande som om jag presentades med tre storlekar förs små kläder eller liknande.

• Moder1
    Anonym (Inte uppskattat) skrev 2019-11-20 22:34:11 följande:

Jag hade inte uppskattat det. Jag älskar att få presenter och även att köpa. Därför lägger jag ner mycket tid och omtanke på att hitta rätt present. Skulle kännas oerhört snopet om nån annan då kom med en present som bestod av att de hade skänkt pengar till nåt ändamål som de själva tycker är viktigt. Så sitter de där och känner sig duktig och ingen kan ifrågasätta för det är ju till behövande. Skänker gärna pengar själv till välgörenhet eller gör en insats med det jag kan. Men kom inte här och låtsas som att det där kvittot är till för min skull.

Det är just det som är problemet, släkten älskar att köpa presenter till jul men jag vill inte. Så istället för att inte ge något alls så här jag köpt gåvobevis till bland annat cancerfonden, diabetesfonden, min stora dag mm.

Nästa år tänker jag inte köpa något.

Helt onödigt enligt mig.

Vill jag ge någon en gåva gör jag det spontant.
  • smulpaj01

Nej verkligen inte!

Ger gärna själv men det är absolut ingen julklapp till MIG. Skippa att ge något alls istället och donera dina pengar till önskad organisation.

• Anonym (Tina)

Nej, speciellt inte om det gått till någon korrupt organisation som Röda Korset. Hade inte varit kul att min julklapp varit en ännu större bonus till deras VD.

• VackraFlicka

Nix, hade inte alls uppskattat. Men å andra sidan vill jag inte få några julklappar alls, har kommit till den åldern.

Ska pengar skänkas till välgörenhet i mitt namn, så väljer JAG vilken organisation som ska få dem. Finns många organisationer som står så långt från mig i världsåskådning att jag ej vill ge dem mina pengar.

Det är inte jag som är omogen, det är du som är en bajskorv!
  • Anonym (Gavobrev ar till for givaren - avsta istallet att byta julklappar)
    Ni som tanker ge dessa brev i julklapp, gor istallet sa att ni sager till alla dessa personer (som ni tankt ge) att ni AVSTAR fran att byta julklappar med dem i ar och sa ger ni istallet ER SJALVA dessa brev. Da far ni ju sjalva den (enligt er) basta julklappen och de andra slipper slosa tid och pengar pa en genomtankt julklapp till er. De kan istallet kopa vad de helst vill ha (och behover) for de pengar de annars tankt avsatta till era julklappar (som de nu slipper kopa). Win-win situation.

Jag skanker sjalv regelbundet pengar till olika organisationer och andamal, men jag vill sjalv valja vilka. Som andra skrivit hander det att pengar ibland inte anvands till andamalet det var amnat for, pengar forsnillas osv. 
    For att forklara skillnaden: om en kompis vill ge mig 5000 kr som "tack for att du hjalpte mig med (vad det nu kan vara)", sa ger han det istallet till en stackars ensamstaende flerbarnsmamma i grannskapet (som man vet kampar for varje krona), istallet for att skanka det till Roda Korset, Fralsningsarmen eller nagot Afrikaprojekt. Da hjalper man nagon stackare i narmiljo och vet att pengarna gor nytta och var behovda. Inga pengar forsvann i administration pa vag till Afrika och du ser med egna ogon hur stor skillnad dessa pengar gjorde for den utsatta familjen.
    Man skanker sjalvklart aven till andra organisationer under aret, men ville bara belysa skillnaden med att sjalv kunna valja vad pengarna ska ga till.

Dessa gavobrev ar inte till for mottagaren, utan det ar givaren som kanner sig duktig och dovar sitt samvete, men gor det pa andras bekostnad (dvs. med pengar som annars var tankta att gladja mottagaren i form av annan valfri anvandbar present). Om man bemodar sig med att ta reda pa vad mottagaren vanligtvis konsumerar, sa generarar ju en "riktig" julklapp ingen onodig konsumtion, sasom kaffe (som mottagaren anda dricker och sjalv hade kopt om hen inte fatt det), tidningsprenumeration som kanske snart gar ut (och mottagaren anda hade fornyat om hen inte fatt det av dig), presentkort pa massage (pa stallet personen vanligtvis gar till) osv. 

Om inte mottagaren uttryckligen onskat sig ett gavobrev sa gor som jag foreslog i borjan av inlagget - avsta fran att byta julklappar och kop det till er sjalva. Da kan mottagaren anvanda de intjanade pengarna till att t ex. ga till frissan, unna sig sitt favoritgodis eller kopa den dar snygga trojan som helt sakert kommer att bli anvand - och kan samtidigt tanka att det var "fran dig".
  • Åsa

Jag förstår argument om att hellre vilja använda skänkta pengar själv på valfritt ändamål och absolut om om man inte sympatiserar med organisationen som fått stödet.

Tycker samtidigt att det är intressant att man fokuserar just på att känna sig "berövad" en present. Jag kan inte se någon principiell skillnad mellan att en givare vill skänka mig glädjen att ha gett bort en get, njutningen att gå på massage eller hoppas göra mig glad med ännu en pryl jag inte behöver. Gott och väl att tala om att känna sin mottagare och ge "rätt" pryl men de flesta(?) gör inte det vid "vanliga" presenter. Har själv skänkt bort massage till person som aldrig går, i tron att h*n skulle uppskatta det (vederbörande gillar inte handpåläggning och gick aldrig) och fått otaliga prylar jag tycker är sådär men har svårt känslomässigt att ge bort när det är presenter. (Grejer som kan vara jättefina och stämma väl med min smak men som jag inte behöver/vill ha för att jag inte behöver dem.) Presentkort på saker som kompliceras av exakt summa (för lite=måste betala till själv för något jag kanske inte valt att prioritera själv,  för mycket=en del brinner ofta inne vilket mitt bakhuvud ser som slöseri och inte vill göra). Har även en äldre familjemedlem som insett att han inte kan välja något mottagaren gillar ändå och skänker pengar i kuvert, till vuxna människor som tjänar bättre än han...känns också sådär.  Jaja.

Grejen är alltså, vi brukar inte få välja present själva och många är ändå inte särskilt nöjda med mer än ha befunnits värda att investera present i, så vari ligger den stora skillnaden mot att få ett en gåva till välgörenhet man inte hade valt själv? Handlar det om bristen på tangerbar pryl så att någon svindyr liten pryl från IMM eller UNICEF, eller kanske brandmännens kalender, är OK trots att även dessa mestadels är ett kvitto på välgörenhet? Jag kritiserar inte negativa känslor mot gåvobrev, jag undrar helt ärligt.

Svar på tråden Hade du uppskattat gåvobrev i julklapp?