Anonym (dygnsrytm saknas) skrev 2019-11-22 16:11:48 följande:
Vet inte vart jag skulle lägga denna tråden hehe
Men jag har sen barnsben haft svårt att somna och att vakna. När jag väl somnar är det pga utmattning och då sover jag så djupt att jag inte kan vakna. Så det är väldigt svårt för mig att ha ett normalt liv. Jag pluggar just nu så det funkar ju men skulle aldrig gå om jag jobbade. När jag jobbar måste jag ha ett nattjobb för att va säker på att jag inte försover mig(vilket har hänt ändå) men mår psykiskt dåligt av att jobba natt- min hjärna blir kaos.
Någon som har samma problem?
Jag har testat:
Atarax
Circadin
Propavan
Theralen
Men alla dom medicinerna gör mig till en zombie dagen efter.
Någon som har tips på annan medicin som funkar? Är framförallt insomningen jag behöver hjälp och som inte gör en så jävla dåsig dagen efter...
Testar mig fram med en läkare just nu så får nya tabletter var 14 dag och kommer hålla på så tills något funkar...
Jag kan vara jättetrött men när jag väl lägger mig i sängen så blir jag superpigg
(Har självklart testat allt från regelbunden träning, inget koffein, lugnande teer, meditation, helt mörkt rum, avslappnande musik och allt ni kan föreställa er. Har även 5 väckarklockor + alarm var 10onde minut i några timmar men hör det inte)
Dina besvär låter som mina. Har misslyckats i skolan och fått sparken från flera jobb för att jag försovit mig. Vaknar helt enkelt inte av väckarklockor. Till slut gjorde jag en egenremiss till Sofiahemmet för en sömnutredning. Fick sova någon natt med en massa mätutrustning kopplad till kroppen. Utredningen visade att jag har en "dygnsrytmsstörning". Den finns flera olika sorter men den jag har är sorten då dygnsrytmen är förskjuten framåt. Man har inga sömnproblem om man får sova säg kl05-13 men att det är omöjligt att sova kl22-06. Den här störningen förekommer nästan bara hos människor med ADHD och autism. Själv har jag ADHD.
Jag medicinerar med Melatonin och Zolpidem. Melatonin är ett kroppeseget trötthetshormon. Mig gör det lite "tröttare" men Zolpidemet gör att jag somnar. Zolpidemet är en ren insomningstablett vilket gör att man inte drabbas av morgondåsighet. Zolpidem anses dock vara beroendeframkallande. Det har jag tack och lov aldrig upplevt. Har en tablettfri dag i veckan för att inte kroppen ska vänja sig och för att jag inte ska behöva höja dosen.
På morgonen tar jag ADHD-mediciner för att komma upp ur sängen. De medicinerna är ju uppiggande. Tar jag mina sömnmediciner och somnar i tid så vaknar jag nuförtiden av väckarklockan. Min strategi är att jag har två väckarklockor som ringer olika tider. När den första ringer så tar jag min adhd-medicin. När den andra ringer så stiger jag upp.
Länge funderade jag på att jobba kvällsr/nätter men det har inte funkat med den utbildning jag har och barn och familj och allt runtomkring. Känner att det sliter på kroppen att hela tiden anpassa sig till en dagrytm men känner att jag inte har så mycket alternativ.
Skrivit lite om hur det sett ut för mig. Hoppas det hjälper lite. Hoppas du hittar nåt som funkar för dig.