Inlägg från: Anonym (Johan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-25 21:27:07 följande:

Visst kan man se det som orättvist, men kontakter spelar ofta lika  stor roll när det gäller arbete och uppdrag , det är väl lika orättvist det? Livet är helt enkelt inte rättvist.

Att många  helst vill hyra ut sin hyreslägenhet till någon de  åtminstone vet vem det är eller någon som ens barn / föräldrar /kollega /nära vän kan gå i god för om det gäller en längre period är väl inte så väldigt konstigt egentligen?

Vad HR med marknadshyror skulle fylla för funktion i Stockholms innerstad förstår jag absolut inte, det är ju att slänga pengar i sjön på exakt samma sätt som ni gör nu. Du skulle inte ha mer pengar över i månaden för att du hade förstahandskontrakt på en lägenhet med 20 000 i månadshyra än vad du har nu.

Du behöver  inte alls hanka dig fram på andrahandsboenden och särskilt inte den typen av andrahandsboenden du har nu med 20 000 för 47 kvadrat i månadshyra, det har ju både jag och andra i tråden påpekat flera gånger.

Du kan köpa en bostadsrätt och då kommer du att kunna göra avdrag för den varje år. Då får du tillbaka en del av skatten.

Jobb är inte prisreglerade som Hyresrätter är av staten. Hade de inte varit det hade kontakter varit meningslösa.

Du förstår inte grundproblematiken. Jag har NOLL avundsjuka på att mina kursare har fått miljoner av sina föräldrar att köpa lägenheter för, att de fått HR till låga hyror mitt i city, att de har fått aktieportföljer som genererar avkastning varje år. Sådant är livet.

Det som STÖR mig något oerhört är att jag inte FÅR chansen att komma ikapp. Mina kursare kan enkelt få avkastning på sina bostäder, sina aktiekapital, sina bolag (ja vissa får det av föräldrarna). Många av de jag pluggade med tjänar inte ens hälften av vad jag gör. Men det spelar ingen roll. Klyftan mellan oss kommer öka oavsett hur jävla produktiv jag än är, vilken bostad jag än köper. Min lön beskattas så oerhört mycket hårdare än alla deras sidoinkomster. Får jag en löneökning på 100 000 per år får jag behålla 40 000 för staten. Om de realiserar en bistadsvinst, aktiekapital eller tar utdelning ur sina bolag på 100 000 får de behålla 78 000.

Det är kört från början för vanligt folk att ens hålla jämna steg, och du verkar älska det. Hur kommer det sig?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-26 06:34:22 följande:

Du är på god väg att komma ikapp. Du har ett väldigt välbetalt jobb och en gravid partner. Du ska bli pappa. Koncentrera dig framöver på den nettolön du får istället för de 10-11000 du inte får. Varken sambeskattning eller platt skatt lär hinna införas innan bebisen kommer.

Du har rätt. Man ska inte lägga någon som helst energi på att påtala att man blir extremt orättvist behandlad. Bara gilla läget och glömma. Ska föra vidare dessa visdomsord till mina barn
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Trams) skrev 2019-11-26 06:59:10 följande:

Kan väl tillägga att eftersom totala skatteinkomsterna hade minskat pga alla par som får lägre skatt så hade man ju varit tvungen att höja skatten något - men det hade ju, jämfört med idag, drabbat de som inte är par, de som sambeskattas som år hade fortfarande fått lägre skatt än idag, på bekostnad av singlarna. Så jag tycker inte nödvändigtvis att sambeskattning är en bra idé (också av andra skäl...).

Nej du har rätt. Bara att införa platt skatt så är frågan om sambeskattning helt överflödig.
  • Anonym (Johan)
    Akidoki skrev 2019-11-26 17:41:58 följande:

Vad jag inte förstår är varför staten (Alla vi) ska ta ansvar för att du är den enda i hushållet med inkomst (hög inkomst) då din sambo försatt sig i en situation där hon saknar inkomst. Det är sedan ditt väl att försörja henne.

Förstår liksom andra i tråden inte hur du kan ha ett välbetalt arbete med sådan oförmåga att ta ansvar.

Exakt hur tar jag inte ansvar? Jag försörjer henne helt och fullt!

Det enda jag begär är att slippa betala mycket MER än dubbelt så mycket skatt som en person som tjänar 40k i mån. Varför tycker DU det är ok att de som tjänar över 40k måste betala svinhöga marginalskatter när ALLA andra sätt att tjäna pengar på, oavsett hur stor inkomst personen i fråga har, beskattas platt?
  • Anonym (Johan)
    Akidoki skrev 2019-11-26 17:41:58 följande:

Vad jag inte förstår är varför staten (Alla vi) ska ta ansvar för att du är den enda i hushållet med inkomst (hög inkomst) då din sambo försatt sig i en situation där hon saknar inkomst. Det är sedan ditt väl att försörja henne.

Förstår liksom andra i tråden inte hur du kan ha ett välbetalt arbete med sådan oförmåga att ta ansvar.

Varför ska jag "ta ansvar" när alla andra sätt att tjäna pengar på beskattas platt? Varför ska inte en aktieklippare, en bolagsägare, en som hyr ut attefallshus/lägenheter eller realiserar vinst på sin bostad "ta ansvar"?

Varför ska ett par som tjänar 20+60 ta mycket större "ansvar" än ett par som tjänar 40+40?
  • Anonym (Johan)
    Akidoki skrev 2019-11-26 19:05:52 följande:

Att din sambo saknar inkomst är hennes ansvar.

Att du försörjer henne är ditt väl och ditt ansvar.

Inte statens ansvar.

Eftersom platt skatt och sambeskattning är negativt för många människor får du inte så mycket medhåll.

Att du väljer att arbeta 60 timmar i veckan istället för 40, och då tjäna mindre och betala mindre skatt är också ditt väl.

Det är inte någon rättighet att komma ikapp rika arvtagare, men om det är ditt mål får du planera annorlunda.

Av dina inlägg att döma saknar du problemlösningsförmåga samt förmåga att ta ansvar över din situation. Ofattbart hur du kan ha ett så välavlönat arbete.

Av ditt inlägg att döma klarar du inte av att ha två tankar i huvudet samtidigt. Jag jobbar givetvis på lösningar, med det sagt så är det fortfarande fel att jag beskattas mycket mer ån dubbelt så mycket som den som tjänar hälften.

En lösning jag jobbar på, som dock tar några år, är att arbeta upp en bas så att jag sedan kan konsulta. Då kan jag med gott samvete skatteplanera bort all statlig skatt jag också. Men likt förbannat komm jag tycka att det är orättvist att de som inte har den möjligheten ska betala mycket mer i skatt än jag trots att vi tjänar lika mycket.

Undrar om du är konsekvent i ditt resonemang? Säger du samma sak till din eventuella son som inte får spela i fotbollslaget trots att han är bäst? Trots att han tränar mest och är helt överlägsen får tränarens son, som är kass alltid spela istället. Säger du då "det är ditt val att du väljer att träna så mycket fotboll, det är ingen rättighet att få spela trots att man tränar mest och är den bäste spelaren"?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 07:27:44 följande:

Jag är irriterad över att det verkligen inte går att bli rik på arbete i Sverige. De flesta som sitter med pengar i sina bostäder har inte sparat ihop dessa utan blivit "rika" på prisstegringen. Resterande förmögna människor har ärvt sina pengar. Det är helt omöjligt att spara några större summor den gamla hederliga vägen genom hårt arbete. Det är knappt lönsamt att utbilda sig. Räknar man inte alla skatter och transfereringar och tjänar undersköterskan och sjuksköterskan vs industriarbetaren och ingenjören ungefär lika mycket pengar.

Så är det. Gamla pengar beskattas inte, fastighetsvinster beskattas lågt och platt liksom aktieutdelningar, utdelningar i företag, uthyrande av bostäder etc.

När vänsterpartierna pratar om "de allra rikaste" menar de enbart löntagare. De 100 000 tals rikaste betalar inte statlig skatt. S införde nuvarande skattesystem 1991 så de kan heller inte skylla på andra.
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2019-11-27 07:06:37 följande:

Vi får hoppas att S får igenom sitt förslag att ta bort kryphålet (3:12 reglerna) som gör det möjligt för konsulter att betala mindre skatt än vanliga löntagare. Hitintills har tyvärr allianspartierna och SD varit motståndare till att ta bort detta kryphål.

Vi får hoppas att det blir platt skatt i framtiden så slipper vi allt prat om 3:12 regler, sambeskattning etc. Dessutom slipper vi massor av svartjobb.

De enda som kommer klaga är giriga missunsamma människor. Även om jag tjänade 30 000 i mån skulle jag aldrig försvara att en person som tjänar 60 000 betalar MER än dubbelt så mycket i skatt som jag. Otroligt snål och missunsam hade jag då känt mig.

Applicerar du samma princip när du spelar en fotbollsmatch? De som är duktigas mål dras tillbaka varannan gång de gör mål för att du inte ska bli ledsen?
  • Anonym (Johan)
    Akidoki skrev 2019-11-26 19:32:28 följande:

Okej. Nu förstår jag. Du är narcissist.

Du är inte bäst. Du är inte orättvist behandlad.

Jag är inte bäst. Finns miljoner människor som presterar bättre än jag. Men bara för det tycker jag inte det rättfärdigar att de skulle betala MER än samma andel som jag i skatt.

Är en person som tjänar 40 000 i mån en stackars "fattiglapp"? Det verkar onekligen så eftersom denne helt slipper all progressiv beskattning. De som tjänar mer måste mao slanta upp rejält för att "rädda" alla stackars "fattiglappar" som "bara" tjänar 40 000 i mån. Annars hade de blivit fattighjon, eller hur?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (***) skrev 2019-11-27 13:12:38 följande:

Det är inte något problem om TS får 10 000 kr mindre i skatt varje månad. Då löser sig allt.

Blir hon mindre sjuk av att jag betalar mer i skatt?
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom