Inlägg från: Anonym (Johan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (X) skrev 2019-11-27 17:34:13 följande:

Jämför du att planera en graviditet utan inkomst med att bli våldtagen och dessutom skylla sig själv för det?

Nej men det är poänglöst att debattera som du gör. Hon hade lika gärna kunnat bli sjuk efter vi fått barn, vi hade inte ens planerat barn på det sättet. Ibland får livrt vändningar man inte kan räkna med. Ska man gå runt och undvika saker pga eventuella konsekvenser får man väldigt lite gjort. Oavsett om vi får barn eller inte så är ju den ekonomiska situationen densamma eller hur?

Det är ju heller inte så att vi är i en situation där vi egentligen behöver hjälp av någon, det enda jag begär är att bli beskattad som andra par som tjänar lika mycket.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Molly) skrev 2019-11-27 17:36:30 följande:

Vart skrev jag att det var bara dom som får sin inkomst av lön som ska vara solidariska?

Tvärtom skrev jag att dom som har mer resurser ska bidra mer och det gäller alla som har mer resurser. 

Självklart även dom du tar upp och andra som har det väldigt gott ställt.

Vi har enorma klyftor både i Sverige och i världen, det är inte bra och det bidrar till krinimalitet och otrygghet.

Och återigen ju mindre skatt vi betalar ju sämre välfärd får vi och en dag kommer vi alla behöva den eller nån vi älskar.

Så för mig är det helt kontraproduktivt att inte vilja betala skatt, inom rimliga gränser. 

Men orimliga gränser är vi långt ifrån idag. 

Hadd alla.andra.blivit beskattade som jag hade inte denna tråd funnits. Jag klagar inte primärt på mängden skatt jag betalar utan mängden i förhållande till andra
  • Anonym (Johan)
    Anonym (anonym 2) skrev 2019-11-27 17:35:58 följande:

Bland annat går dessa pengar till din sambos ersättning om hon är föräldraledig trots att hon inte har någon SGI dessutom så går det till barnbidraget ni kommer att få och självfallet till vad sjukvården din sambo som är kroniskt sjuk använder sig av även mödravården och förlossningen när ert barn föds. Pengarna går även till personer i din sambos situation som är kroniskt sjuka utan sjukpenning som inte har någon sambo som tjänar så mycket som du

Så arbetsgivavgiften för de som tjänar 40+40 går alltså inte till detta? Bara de som tjänar 80k?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Molly) skrev 2019-11-27 17:41:00 följande:

Vad händer med din sambo ekonomiskt om du dör ts?

Hur skulle hon klara sig då?

Hur skulle dina barn klara sig om du och din respektive dog?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-27 17:40:13 följande:

Ni är ju tvärtom i en situation där ni behöver massor av hjälp av folk, och ni blir beskattade lika som folk som tjänar lika mycket med en hemmaförälder och en med hög inkomst.

Däremot gäller eget ansvar vad gäller barn.

Är din fru så sjuk kanske det inte är bästa läget nu -eller nånsin.

Varför skriver du förresten om 2 barn?

Vem får vi hjälp av? Var skriver jag om 2 barn?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Molly) skrev 2019-11-27 17:43:41 följande:

Det kan jag svara på när du har svarat på min fråga. 

Förmodligen likadant som om vi båda dog.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-27 17:44:04 följande:

Fast då hon är helt beroende av dig så är det en fråga ni måste diskutera och planera för på ett annat sätt än andra par.

Många barn har bara en förälder. Hur ska de klara sig om denne dör?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-27 17:44:29 följande:

I alla inlägg om vad ni behöver för boende.

Ett eventuellt framtida scenario
  • Anonym (Johan)
    Fiona M skrev 2019-11-27 17:36:06 följande:

Du är höginkomsttagare, inte ett misshandlat barn.

Sluta jämföra äpplen och päron och kliv ur offerkoftan.

Är jag och min sjuka sambo som tillsammans får in 80k per månad mer höginkomsttagare än ett par som tjänsr 40+40?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-27 17:45:56 följande:

Med så begränsade förutsättningar som ni har så måste man anpassa livet.

Tack för ditt ovärderliga tips.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom