Inlägg från: Anonym (Johan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Nonym skrev 2019-11-30 13:53:34 följande:

Hade det inte då varit rimligare att alla som bor i samma hushåll som en annan över säg 20-års ålder har en högre skatt än alla dem som inte gör det?

Och att ett hushåll sedan får en viss summa i skattelättnad för varje person under 20 som bor i hushållet?

Det skulle ensamstående tjäna på, och sen är det upp till var och en om man väljer att bo ihop med vettiga vuxna eller inte..

I teorin absolut! Men nog svårt att genomföra rent administrativt. Enklare att bara ta bort en stor del av den progressiva skatten.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-30 14:13:10 följande:

Hur tänker du att förskolor finansieras med mindre skatt till staten?

Vad är det som säger att slopad statlig skatt skulle minska resurser till förskolorna?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (K) skrev 2019-11-30 14:22:38 följande:

Förskolor är en av de största posterna. I den kommunala budgeten.

Tur att jag vill ta bort den statliga skatten och inte den kommunala då smartskaft!
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-30 14:21:46 följande:

Oftast när man pratar om inkomst är det just arbete som avses.

Du är höginkomsttagare oavsett om du jämför dig med rikare personer som drar in pengar på andra sätt.

Så om jag startar bolag och fakturerar och tar ut lön vid brytpunkten och tar aktieutdelningar slutar jag alltså vara höginkomsttagare oavsett hur mycket jag tjänar? Skönt då förstår jag varför varenda bransch försöker gå över till att bli konsulter. Kommer också bli det en dag, ska bli skönt att tjäna miljoner och skratta åt alla "höginkomsttagare" som tjänar 45 000..
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-30 14:30:17 följande:

Med drygt 20% av verksamhetens kostnad från staten. Var hamnar den tänker ni?

Vad är det som säger att om staten får lite mindre skattintäkter (för det är i sammanhanget LITE vi pratar om) så kommer just förskolor drabbas? Förskolorna är en piss i Stilla Havet jämfört med andra kostnadsposter. Invandring tex.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-30 14:36:47 följande:

Vem har kallat nån som tjänar 45' höginkomsttagare? (Men dina kommentarer visar tydligt hur sympatisk du är...)

När skattereformen sattes 1991 (ett system som kvarstår i grunden) så var grundtanken att endast höginkomsttagare skulle betala statlig skatt. Alla som tjänar över runt 40k idag betalar statlig skatt. Endast runt 10% av alla löntagare skulle betala statlig skatt. Idag gör 30% av alla löntagare det. Skulle vi bara räkna heltidsarbetande skulle nästan uppemot 50% betala statlig skatt för "höginkomsttagare"

De som däremot tjänar pengar på NÅGOT annat sätt kan per definition aldrig bli höginkomsttagare enligt folk i tråden.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-30 14:39:31 följande:

Kanske för att man just nu redan skär ner på skolor och varslar lärare, trots att man ser ökat behov av resurser där...

Och nu frågar jag om förskola, så kan du svara på hur du tycker det borde finansieras?

Invandringspolitiken + biståndet kostar runt 200-400 miljarder beroende på vem man frågar. En slopad statlig skatt kostar med dybamiska effekter på lite sikt 20-30 miljarder att avskaffa. Jag vill prioritera svenska framför utländska medborgare.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-30 14:51:17 följande:

Om det inte händer i en handvändning: hur finansieras förskolorna? Höjd kommunalskatt? Höjd avgift för föräldrar?

Finns 100 andra budgetposter att dra ner på. Skola, vård, omsorg och ålderdom är bara drygt 40% av statens kostnader. Kan hitta massor av exempel annat än att höja andra skatter men tänker inte sitta och redogöra allt för dig.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-30 14:57:22 följande:

Jag skrev aldrig att staten bekostar hela verksamheten, men jag undrar varifrån Johan anser att förskoleverksamheten ska få de pengar som skulle saknas. (För jo, bidrag till vård och utbildning ryker snabbast när det ska sparas.)

Det är ingen naturlag. Kan lika gärna bli så att skatten sänks och anslagen till vård och skola ökar. Du frågar om finansiering och får ett rimligt svar. Nöj dig med det.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-30 14:58:21 följande:

Så... varför drar man ner på resurser till förskola/skola redan nu om det är så lätt att hitta andra poster att spara på?

För att svenska folket gillar att rösta på partier som premierar andra lands medborgare över Sveriges. Bland annat. Sveriges andel av BNP som läggs på skolan har varit mer eller mindre konstant i årtionden. Däremot blir det problem iom att Sverige har europas i princip lägsta tillväxt. Kanske för att vi har extrema skatter för löntagare som hellre gör annat än arbetar (jag klandrar dem inte)
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom