Anonym (Mia) skrev 2019-12-02 21:18:53 följande:
Hur många inlägg har du gjort i den här tråden? 300? Det är uppenbart för alla att du inte är intresserad av annat än att käfta emot de som inte håller med dig. Jag har försökt förstå hur du resonerar och jag fattar känslan av orättvisa när du jämför dig med andra. Men sambeskattning är bara en orättvis relationsfälla som i första hand binder kvar kvinnor. Det har vi sett historiskt. Efter diverse diskuterade blev det i stället platt skatt du förordade och kan man hitta ett sätt att lösa det utan att de som har det sämre ställt får bära en större del av kakan så fine. Jag har inte sett något sådant skarp förslag bara och platt skatt brukar främst förespråkas av höginkomsttagare (undras varför....? ;) Men nu verkar du mest vilja avskaffa den statliga skatten och ge mindre till invandrare. Så vi hamnade där till slut ändå.
Du har själv inga logiska argument utan vänder kappan allteftersom, det enda åsikten som står stadigt är att du tycker synd om dig själv.
Att förutsätta att kvinnor skulle "bindas vid spisen" vid frivillig sambeskattning år 2019 när de fullständigt dominerar över män på högskolor etc är absurt.
Om du nu tycker att invandringens kostnader är untouchable så kan man fråga sig VARFÖR vissa av oss ska få betala brutala skatter för att finansiera den? Inte.ens halva Sveriges befolkning har någonsin stött den invandringspolitik vi haft enligt SOM. Varför ska en minoritet få diktera villkoren för majoeiteten? Även med de mest modesta beräkningarna kostar invandringen+bistånd runt 6 ggr mer än vad den statliga skatten drar in.
Sedan finns der andra sätt. Punktskatter på lyxkonsumtion, kulturstöd, bantning av meningslösa statliga arbeten etc.
Sen tycker jag illa om orättvisor oavsett om de drabbar mig själv eller inte. Det verkar vara otroligt svårt att ta in. Orättvisor som idagsläget inte direkt drabbar mig;
* Att sjukpenningen bara baseras på 6 mån
* Att rot och rut inte räknas per husåll
* Att poliser tjänar svindåligt
* Att jobb som tex sskor inte har högre lön i storstadsregioner.
* Att boende på landsbyggden inte kompenseras föf högre bensinpris
* Att din vårdkvalitet ska bero på var du bor
etc etc
Det är väldigt magstark att förutsätta att den som är upprörd över en orättvisa bara tänker på sig själv. Men man känner ju andra som man känner sig själv.