Inlägg från: Anonym (Sökande singel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sökande singel)

    Har jag konstiga eller orimliga krav?

    Min bästa vän tycker att jag har konstiga och orimliga krav på framtida partner. Personligen så tycker jag varken att de är konstiga eller orimliga. Jag vet ju vad som krävs för att ett förhållande ska fungera långsiktigt och utifrån mina behov och önskemål om ett framgångsrikt förhållande och lyckligt liv har jag satt kraven.

    ? 40+ (Jag är 32 men väldigt mogen för min ålder)

    ? Har barn sedan tidigare (jag älskar barn men kan inte få egna barn. Vill inte överta någon annans men finnas där som vuxen och kunna komplettera en etablerad familj)

    ? Ha god relation till sitt ex

    ? Självständig, ha egna intressen, vänskapskrets

    ? Jägare (de gillar att vara utomhus, har gott djuröga, faller inom ramen för självständighet och egna intressen, är inte rädda för dåligt väder eller lite smuts under naglarna)

    ? Matglad (jag älskar att laga mat och vill dela den passionen med någon)

    ? Gillar att röra på sig (söndag morgon, 06:00 och vi packar väskan för en 4 h vandring med hundarna i skog och mark för att sedan kunna lata oss i sängen för en eftermiddagslur om vi inte har några yngre barn hemma)

    ? Djurvän, som inte vill leva utan hund, katt och häst. (Jag bor på landet där allt sådant är möjligt och en självklar del av mitt liv)

    ? Trivs med tydlighet och strukturer i livet framför Hakuna Matata.

    ? Älska skogen. Landet. Naturen. Absolut ingen miljöpartist. Han är center eller KD.

    ? Stöttande och tror på mig i alla lägen och han förväntar sig det samma.

    Vad är konstigt eller orimligt?

  • Svar på tråden Har jag konstiga eller orimliga krav?
  • Anonym (Sökande singel)
    Drottningen1970 skrev 2019-11-23 13:23:41 följande:

    Att gå upp sex varje söndag för att hajka i naturen fyra timmar är ett fullständigt orimligt krav. Väldigt få människor är villiga till ett sådant åtagande.


    Det var ju enbart exempel. Men någon som vill ligga i sängen en hel söndag och inte ser motion och frisk luft som en prioritet går helt bort. Somliga går konsekvent till kyrkan varje söndag. Jag väljer naturen och jag vill ha en partner som ser den tjusningen med mig. Men naturligtvis behöver det inte vara i ottan!
  • Anonym (Sökande singel)
    Ms H skrev 2019-11-23 13:24:32 följande:

    Om anledningen till att han ska vara jägare bara är det du räknar upp, och inte att han faktiskt jagar, så låter det som ett udda krav. Allt det du räknar upp där kan man ju uppfylla utan att vara just jägare. Gällande hund/katt/häst antar jag att du menar att det inte är ett krav att vara utan för honom, eller?


    Jag menar att det bör vara en självklar del av hans liv och att han önskar det. Inte bara accepterar att det är så jag vill ha det för då fungerar det inte.
  • Anonym (Sökande singel)
    FtS70 skrev 2019-11-23 13:46:22 följande:

    Jag förstår att din vän är oroad. Kravlistor av det här slaget lämpar sig bättre när man skall köpa en bil. Första önskemålet måste väl vara att den presumtiva partnern skall vara intresserad av dig, annars faller ju allt? Vad har givit dig erfarenheten och kunskapen vad ett långsiktigt förhållande kräver som har gjort att du känner dig berättigad att upprätta en liknande lista? Bli inte en av dem som blir kräsnare och kräsnare samtidigt som du blir allt ensammare. Livet väntar på dig, det kanske har överraskningar att bjuda på?


    Fast jag tänker att en bil kan du alltid sälja vidare. Jag letar inte partner för att byta när det blir obekvämt. Jag vill ha en partner för livet och då vill man generellt sett inte tumma på viktiga egenskaper. Jämför man att köpa bil med att skaffa en livskamrat så blir det nog ett stort nederlag.
  • Anonym (Sökande singel)
    Mimosa86 skrev 2019-11-23 13:50:44 följande:

    Det är väl bra krav iof men man blir inte kär i personer vars egenskaper man kan bocka av från en lista. Allt handlar om personkemi och det styr man inte över.

    Det kan likaväl vara så att du hittat en kille med alla dessa egenskaper men kärleken infinner sig inte. Eller så kan du träffa raka motsatsen och det slår gnistor.

    Tycker man inte ska planera så mycket när det gäller känslor. Mycket i relationer handlar om kompromisser.


    Fast det där har jag upplevt.

    Då handlade det om att släcka bränder vart efter de uppstod. Vi hade en kemi men båda ville för mycket samtidigt. Han ville att jag skulle vika mig för att jag var kvinna och då tog det tvärstopp.
  • Anonym (Sökande singel)
    Pope Joan II skrev 2019-11-23 13:48:41 följande:

    Har du hittat någon som motsvarar alla dina önskemål? I så fall är de realistiska. Om inte så får du kanske omvärdera dem och se över vad du kan tänka dig att kompromissa med/om. Det kanske räcker med att han är 32 om han är som du - "väldigt mogen"?

    Jag har hittat personer som passar in och som jag verkligen klickar med. Det har inte fungerat då de inte vill flytta. Jag kan tänka mig att flytta men då ska jag fan vara gift först. Tänker inte ge bort mitt livsverk. Att flytta på tveksamma premisser är inte min grej. Därför vill jag inte heller tvinga en man att flytta hit på så pass lösa grunder. Jag är mogen på så sätt att jag är fullt medveten om de juridiska premisserna, precis som min farmor på 97. Men jag är inte naiv och jag är inte korkad.

    Som jag ser det så är det bara en tämligen barnslig person som i yngre medelålder benämner sig sig som "väldigt mogen". 


  • Anonym (Sökande singel)
    Tecum skrev 2019-11-23 14:24:09 följande:

    Inga särskilt orimliga eller märkvärdiga krav. Det mesta passar in på mig t ex. Det svåra är förstås att hitta exakt allt hos en, men jag utgår från att du är beredd att kompromissa i detaljer.


    Självklart kan jag kompromissa gällande detaljer.

    Tex ? jägare

    Jag upplever en jägare som en självständig man med egna intressen.

    Han fixar käk och vi möts i köket. Samtidigt så VILL jag ta jägarexamen. Det står högt upp på min önskelista. Det är ett säreget intresse som få förstår sig på och därför är det extra viktigt att vi delar det. Så vi jagar mat på varsitt håll men kan mötas i köket. Då ramar vi in flera områden.

    Och då hamnar detaljerna kring vad vi jagar.

    Han kanske är erfaren och jagar storvilt medan jag som nybörjare har fokus på småvilt.
  • Anonym (Sökande singel)
    Anonym (Aa) skrev 2019-11-23 14:46:04 följande:

    Anmäl dig till att ta jägarexamen, du behöver inte jaga senare. Där kommer du lära känna det rätta folket som kanske har bekantas bekanta som också är för dig. När du har jägarexamen kan du också leta efter jaktlag som kan ta in dig, eller be någon om att få vara hang-around... så kommer du lära känna fler jägare...

    En del av kraven är lite väl specifika och allt det där i en person kommer nog bli svårt. Men kan du tänka dig 80% som stämmer med din lista så kanske du hittar någon....


    I den kursen jag går nu är alla redan upptagna.

    I de jaktlag som finns i mitt område är samtliga upptagna. Så där tänker jag inte ragga ????
  • Anonym (Sökande singel)
    AndreaBD skrev 2019-11-23 14:02:45 följande:

    Jag tycker allt låter rimligt och vettigt. De flesta av dessa kraven skulle jag också kunna ha. Det enda som jag tycker är lite udd är det där med jägare. Finns det många som är? Annars kan det ju vara lite knepigt. 


    Nej det faller nog utom ramarna i mitt område. Jag är född i norra dalarna. Nu bor jag i Skaraborg. Jag har svårt att definiera vad det är med just jägare. Men de har ett tydligt mål och måste ständigt utbilda sig. De har förmågan att prioritera och omvärdera. Vilket många män saknar både praktiskt och teoretiskt.

    Tex om hans barn hittar en skola 95 mil bort. Då hoppas jag att hans främsta prio är att hitta lösningar på hur vi ska kunna leva billigt och kunna stötta barnen. Förstår ni hur jag menar?

    Jag vill inte ha en gubbe som sitter och klagar. Han måste vilja ta tag i det. Det upplever jag att många jägare har.
  • Anonym (Sökande singel)
    Anonym (Hybris?) skrev 2019-11-23 15:00:57 följande:

    Grejen är att du kallar det KRAV. Det låter fruktansvärt. 

    Om den som nu stämmer in på allt det där också har en kravlista lär det inte vara jättestor sannolikhet att du stämmer in på den. Och vem ska då kompromissa, som du kallar det? 


    Är du full eller?
  • Anonym (Sökande singel)
    Tecum skrev 2019-11-23 14:59:28 följande:

    Jag misstänkte att du hade jägarexamen i tankarna och då underlättar det om du är ihop med en jägare, inte minst vad gäller tillgång till jaktmark. Det är inte alls ett säreget intresse, många tar den examen även om de inte jagar, av hundintresse eller allmänt naturintresse.

    Jag tror inte att du får så svårt att hitta någon lämplig, problemet är väl som du skrev tidigare boendet. Där de flesta jägarna bor är det ont om jobb. Men det går säkert att lösa.


    Äntligen någon som förstår!

    Jakt/ eksamen/ utvecklingen är egentligen inte alls konstigt.

    Som boende beskrev du det väldigt bra.

    Jag vill inte ta emot praktikanter eller studenter.

    Eftersom jag inte har barn men vill finnas för för andras barn blir jag utnyttjad.
  • Anonym (Sökande singel)
    Anonym (X) skrev 2019-11-23 15:21:40 följande:

    Av de jägare du känner till, hur många är det som stämmer in på dina övriga krav?


    Hade de inte redan varit gifta eller förlovade stämmer de in på allt.
  • Anonym (Sökande singel)
    Anonym (S) skrev 2019-11-23 15:29:50 följande:

    Inte att glömma "den erfarne" storviltsjägaren och den "oerfarna småviltsjägaren" men det var ungefär den bilden jag fick upp också.


    Seriöst?? Jag får panik nu. Jag försörjer mig på att skriva noveller riktade mot pensionärer.
  • Anonym (Sökande singel)
    Kverulant67 skrev 2019-11-23 20:10:15 följande:

    Gå upp klockan 6 en söndag??? Då blir det ingen god mat och vin på lördagen som jag vill ha....

    Vad är det för fel på sovmorgon och gå ut efter lunch?


    Det går ju inte om det finns djur eller barn att bortse från deras behov.

    Jag vill också ha god mat och vin på kvällen. Men oavsett hur bakis eller sjuk jag än må vara så sätter jag andra i första rum. Jag vill att min partner prioriterar lika. Har varit sambo med en man som inte skötte sina djur för att han gillade att sova länge eller hade influensa. Har man ett åtagande så har man. Det handlar om moral. Kan man köpa sig fri är det okej men jag kan aldrig acceptera att någon bortser från sina åtaganden.

    En hög moral är viktigt.
  • Anonym (Sökande singel)

    Jag tror att jag kan ha träffat en bra partner att utveckla en relation med utgångspunkt trådstart.

    Kemin finns där men vi har båda barn och han bor långt borta så vi kommer aldrig att kunna gå vidare med relationen. Men det positiva är att det gav mig så många insikter. Någon form av balans. Naturligtvis kommer jag att behöva anpassa mig, särskilt gällande att komma överens med människor med annorlunda synsätt än mig. Så utvecklingen består av att vara bollplank.

  • Anonym (Sökande singel)
    Egon den stora skrev 2019-11-28 15:42:43 följande:

    Allt utom jägare stämde ju på mig! Fast jag är ju i och för sig gift. Annars är väl kraven inte så konstiga? Det låter som en helt normal livstil tycker jag.


    Utöver det faktum att du är gift, de män i din krets... hur många kan tänkas passa in på beskrivningen av vad jag söker?
Svar på tråden Har jag konstiga eller orimliga krav?