• elinaehn

    välja gymnasieinriktning

    Hej! Jag försöker hänga med lite i tänket inför gymnasieval. Dottern ska snart (i feb) välja och jag undrar ord et finns lite kunskap här om de frågor jag just nu har. Dottern ska prata med syo också vid tillfälle och hon sköter säkert det mesta själv, men det vi pratat om är att hennes önskan är att både ha lite roligt på gymnasiet OCH hålla så många dörrar öppna som möjligt, då hon inte riktigt vet vad hon vill bli. Hon är sugen på att gå antingen samhälle med beteendeinriktning eller allra helst estetisk med teaterinriktning. Om hon väljer estetisk så har jag förstått att hon ska läsa matte ett extra år, så har hon högskolebehörighet, stämmer?
    jag undrar dock, stänger hon vissa dörrar genom att välja estet framför samhälle? Det är en väldigt högpresterande tjej med rätt mycket prestationsångest (typ alla ämnen går bra utom matte, som går riktigt knackigt så där kämpar hon med extra lektioner..) Hon älskar svenska so-ämnen men teater och sång är hennes stora intressen på fritiden och hon drömmer om att gå i en skola där man får göra det också på skoltid och kanske gå i en grupp med likasinnade elever hela dagarna! men samtidigt funderar hon på yrken som jurist, socionom, psykolog eller lärare. så min fråga är; törst jag uppmuntra att välja estetisk? kan hon gå vidare till de områden hon just nu tänker på högskola sen då? för jag TROR estetisk skulle vara gott för henne, kanske dämpa prestation och låta skolan bli en plats som också är kul! alla tankar mottages med stor tacksamhet!

  • Svar på tråden välja gymnasieinriktning
  • Trädgårdsland

    Har också två högpresterande tjejer. Äldsta visst långt innan att hon skulle gå natur. Men i sista sekunden kom hon på att hon skulle flytta och läsa till hästskötare! Woops liksom!

    Det blev superduperbra för henne, hon stortrivs. Man får vara lite mer noga med vilka kurser man väljer till, så får man högskolebehörighet.

    Nu ska nästa dotter välja, hon är inne på natur. Musik skulle passa henne också, men hon verkar vara mest inställd på natur i alla fall. Vi har en lite omvänd situation här nu, där jag tycker att hon kanske skulle fundera lite mer på musik. :)

    Dotterns syv sa en gång att om man velar mellan en teoretisk och en praktisk linje, så man verkligen inte vet vad man ska välja, då ska man välja den praktiska. Det är enkelt att läsa in de vanliga högskoleförberedande kurserna på komvux, men de praktiska kurserna finns inte.

    En annan aspekt är att om man sedan vill satsa på en högskoleutbildning där det är högt intag, så kanske man har större chans att få höga betyg på den praktiska utbildningen som man är intresserad av. De roliga ämnena för att de är så intressanta, de teoretiska för att man har mer pluggtid att ägna åt dessa få ämnen. Och när man sedan läser in de extra kurserna på komvux kanske man får högre betyg just för att det är enstaka kurser och att man är mer motiverad när man vet vad man ska ha dem till.

    Och så är det ju den där aspekten med att ha kul också!

  • Mabel

    Matte 2 krävs inte för grundläggande behörighet men däremot till väldigt många utbildningar. Den går att välja till även på estet, obligatorisk på samhäll. Finns också på komvux förstås.

  • elinaehn

    tack för tankar! dottern vill absolut läsa så hon har högskolebehörighet direkt, men det verkar hon ju kunna få om hon bara väljer till matte 2? kand et finnas nån annan nackel som jag inte ser? annars låter det ju bra!

  • Orangebeans

    Jag som gick samhäll skulle råda henne att välja en praktisk linje och ev. välja till teoretiska kurser som behövs för behörighet till det hon vill gå på universitetet. Då har hon ett praktiskt yrke att falla tillbaka på om hon senare skulle känna att hon inte vill/orkar plugga vidare direkt (eller överhuvudtaget). Så hade jag fjort om jag fick gå tillbaka och välja om.

  • Seven Costanza

    Estetprogrammet räknas som ett högskoleförberedande program och ja hon kan välja till kurser som matte 2 osv. Jag hade valt estet om jag ville ha kul, träffa nytt folk men ändå var inställd på att plugga - det stämmer oftast inte att estet är någon fluminriktning som vissa tror utan det är ett populärt program där det är vanligt att det krävs ganska höga poäng för att komma in så man kommer gå med andra som är vana vid att plugga. Jag själv gick samhäll men jag har ingen talang för musik eller drama.

  • Anotherone

    Känns absolut som att estet stänger dörrar.
    Har hon läshuvud och vill ha många valmöjligheter senare så är väl sam bättre? Kanske finns möjlighet att lägga någon estetisk kurs inom elevens val eller liknande?
    Sen är det såklart att om man kommer på en utbildning man vill läsa senare som kräver annan behörighet än den man har så kan det vara värt att lägga ett år på att plugga in dom ämnena. Men jag kommer i alla fall försöka styra min son (går i 7an nu och pratar om att gå natur) så gott jag kan mot någon bred linje så att han har en bra bas.
    Sen får vi väl se hur det går, återstår att se

  • IceKitten

    Hon kan absolut plugga på universitetet även om hon väljer estet men hon kommer inte alls kunna välja lika fritt. Vill hon plugga till de utbildningarna som du nämnde så hade jag rekommenderat henne att välja samhäll, annars riskerar hon att få plugga ett år på komvux med.

  • Triwe

    Inte bara behörighet spelar roll, det är ju också viktigt att ha tillräckligt höga betyg för att komma in på universitetet. För de flesta krävs det extremt mycket för att få höga betyg på tex Natur eller teknik. De allra flesta tycker att det är betydligt enklare att få höga betyg på tex samhälle eller estet. Har man tänkt plugga vidare till något där den behörigheten räcker, har man ju större sannolikhet att komma in pga bättre betyg. Dessutom kan man läsa till tex extra matte på de kurserna om det skulle behövas. Brett är inte alltid bäst, det beror på hur lätt man har för sig och hur mycket tid man är beredd att lägga på studier.

Svar på tråden välja gymnasieinriktning