• Anonym (Kaoset)

    Charterbolag ändrar avgång tätt inpå, rättigheter??

    Vi skulle åka på semester om några dagar, bokat hotell och allt till avresan från Arlanda men nu fick vi ett mejl från Ving att man ändrat vår avgång med flera timmar.

    Så mer än halva dagen försvinner.

    Ving uttrycker "beklagade" men säger inget mer går att göra. Vad har man för rättigheter när avgångarna ändras med så kort varsel?

  • Svar på tråden Charterbolag ändrar avgång tätt inpå, rättigheter??
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Kaoset) skrev 2019-11-26 17:38:34 följande:

    Vi skulle åka på semester om några dagar, bokat hotell och allt till avresan från Arlanda men nu fick vi ett mejl från Ving att man ändrat vår avgång med flera timmar.

    Så mer än halva dagen försvinner.

    Ving uttrycker "beklagade" men säger inget mer går att göra. Vad har man för rättigheter när avgångarna ändras med så kort varsel?


    Vad står det i villkoren för resan du köpt?
  • Pope Joan II
    Anonym (Kaoset) skrev 2019-11-26 17:38:34 följande:

    Vi skulle åka på semester om några dagar, bokat hotell och allt till avresan från Arlanda men nu fick vi ett mejl från Ving att man ändrat vår avgång med flera timmar.

    Så mer än halva dagen försvinner.

    Ving uttrycker "beklagade" men säger inget mer går att göra. Vad har man för rättigheter när avgångarna ändras med så kort varsel?


    De brukar erbjuda sig att hitta andra avgångar. Om dessa inte passar skulle jag tro att de avbokar resan åt dig och kompenserar dig med någon mindre summa. Men det är ohyggligt länge sedan jag åkte charter så det är nog säkrare att lita på någon som har nyare uppgifter om tillvägagångssätt. 
  • Ruter

    Om några dagar, hur många dagar exakt är det innan? Hur många timmar är tiden för avgången flyttad? Rätt till ersättning beror på hur mycket flyget flyttats exakt.

  • Pierott
    Pope Joan II skrev 2019-11-26 17:57:25 följande:

    De brukar erbjuda sig att hitta andra avgångar. Om dessa inte passar skulle jag tro att de avbokar resan åt dig och kompenserar dig med någon mindre summa. Men det är ohyggligt länge sedan jag åkte charter så det är nog säkrare att lita på någon som har nyare uppgifter om tillvägagångssätt. 


    Det du tänker på är vi inställd avgång. Vid försening beroende på hur många timmar kan man ha rätt till ersättning.
  • Pierott

    Dom har ändrat avgångstiden. När det är gjort med förvarning så har man inte rätt till något.

    Är flyger dock försenat eller inställt har man rätt till ersättning.

  • Pope Joan II
    Pierott skrev 2019-11-26 20:31:54 följande:

    Det du tänker på är vi inställd avgång. Vid försening beroende på hur många timmar kan man ha rätt till ersättning.


    Nej, det var inte vad jag tänkte på.
  • riboflavin

    Ving har enligt villkorrn tätt att göra ändringar i avtalet om vissa villkor efterlevs.

    "Flera timmar" får nog i det här fallet klassas som

    en obetydlig ändring. Enligt Vings villkor har resenären ej rätt till ersättning i sådana fall.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Charterbolag ändrar avgång tätt inpå, rättigheter??