• Anonym (TuvaT)

    Förlät fruktansvärd otrohet - vad händer nu?

    För snart ett år var min man otrogen. Hade hade en kortvarig relation med en kollega. Sex och känslor var tydligen inblandade. Första gången dom gjorde nåt fysiskt var bara två veckor att vi gift oss. Under deras förhållande blev jag gravid, jätteglad så klart. Jag fick reda på otroheten då jag upptäckte att hon skrivit att hon fått tid för abort. Hon blev alltså gravid under deras affär.. (dom jobbar inte ihop längre)

    Jag har valt att förlåta min man och vi har precis fått barnet, vårt andra. Jag älskar honom, vet att hon ångrar sig och tycker det är hans livs största misstag och att han inte kommer göra det igen. Men hur går man vidare? Hur glömmer man och hittar tillbaka till förhållandet?

  • Svar på tråden Förlät fruktansvärd otrohet - vad händer nu?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (TuvaT) skrev 2019-11-26 20:23:04 följande:

    För snart ett år var min man otrogen. Hade hade en kortvarig relation med en kollega. Sex och känslor var tydligen inblandade. Första gången dom gjorde nåt fysiskt var bara två veckor att vi gift oss. Under deras förhållande blev jag gravid, jätteglad så klart. Jag fick reda på otroheten då jag upptäckte att hon skrivit att hon fått tid för abort. Hon blev alltså gravid under deras affär.. (dom jobbar inte ihop längre)

    Jag har valt att förlåta min man och vi har precis fått barnet, vårt andra. Jag älskar honom, vet att hon ångrar sig och tycker det är hans livs största misstag och att han inte kommer göra det igen. Men hur går man vidare? Hur glömmer man och hittar tillbaka till förhållandet?


    Glömma kommer du aldrig göra, du får lära dig leva med det.

    Ert tidigare förhållande finns inte längre, det ni gör nu är bygger ett nytt ur askan av det gamla. Och som alla förhållanden så får framtiden utvisa om det håller eller ej.

    Din man kommer heller aldrig vara den du trodde han var innan, det är en ny person du lever med nu som du får lära dig leva med och den här personen vet du är kapabel att bedra dig.
  • Anonym (A)
    Anonym (sådär) skrev 2019-11-27 14:28:24 följande:
    Är inte det som att säga "ja det är väl dåligt att ta livet av sig men nu har ju hon trotts allt bestämt sig för att hon vill det"... om man tycker någon gjort ett självdestruktivt val så är det väl bra att man säger det?

    PS! Man lappar aldrig ihop ett äktenskap efter en otrohet, man bygger ett nytt med samma eller en ny partner. 
    Lite konstig jämförelse mellan att ta livet av sig och försöka bygga upp ett förhållande på nytt. Det behöver inte vara självdestruktivt om ts man verkligen visar att han menar allvar med att han ångrar otroheten. Om han inte gör det tycker jag dock inte att hon ska ge honom fler chanser.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (A) skrev 2019-11-27 15:21:00 följande:
    Lite konstig jämförelse mellan att ta livet av sig och försöka bygga upp ett förhållande på nytt. Det behöver inte vara självdestruktivt om ts man verkligen visar att han menar allvar med att han ångrar otroheten. Om han inte gör det tycker jag dock inte att hon ska ge honom fler chanser.
    Inte konstigt alls om man anser att det personen håller på med är skadligt för henne.

    9 av 10 som varit med om en otrohet säger att det är betydligt lättare i en ny relation än att försöka komma över det i samma relation. En ny partner är ett oskrivet blad medan den som stannar påminns hela tiden om sin partners svek och det är väldigt tärande vilket oxå förklarar varför så många förhållanden spricker efter en otrohet trotts tappra försök att "laga" det.

    Mmm "om han visar att han ångrar sig". Problemet är ju att alla säger att de ångrar sig för att de vet att det är enda chansen att bli förlåten, hur många som verkligen gör det är en helt annan femma. Ska man tro av det otrogna människor själva skriver i diverse trådar så verkar väldigt få ångra sin otrohet utan enbart att de blev påkomna. Snarare verkar man minnas tillbaka till sin otrohet som en fin upplevelse som man drömmer sig tillbaka till, men det säger man ju såklart inte till sin partner.
  • Anonym (Jart)
    Anonym (sådär) skrev 2019-11-27 15:28:43 följande:
    Inte konstigt alls om man anser att det personen håller på med är skadligt för henne.

    9 av 10 som varit med om en otrohet säger att det är betydligt lättare i en ny relation än att försöka komma över det i samma relation. En ny partner är ett oskrivet blad medan den som stannar påminns hela tiden om sin partners svek och det är väldigt tärande vilket oxå förklarar varför så många förhållanden spricker efter en otrohet trotts tappra försök att "laga" det.

    Mmm "om han visar att han ångrar sig". Problemet är ju att alla säger att de ångrar sig för att de vet att det är enda chansen att bli förlåten, hur många som verkligen gör det är en helt annan femma. Ska man tro av det otrogna människor själva skriver i diverse trådar så verkar väldigt få ångra sin otrohet utan enbart att de blev påkomna. Snarare verkar man minnas tillbaka till sin otrohet som en fin upplevelse som man drömmer sig tillbaka till, men det säger man ju såklart inte till sin partner.
    Jag anser att det är irrelevant huruvida dom verkligen ångrar sig eller inte. Skadan är skedd, dom gjorde sitt val, och det kan aldrig göras ogjort. Dumpa snabbt, läk och jaga ny bättre partner för det kommer aldrig att bli bra igen!
  • Anonym (Vet inte)

    Vet inte riktigt hur man ska göra för att gå vidare, terapi kanske?

    Dock, vad som är super viktig är att har man valt att förlåta så måste man hålla sig till det. Har en vän som var otrogen men partnern förlät det. Sen kastade han det i ansiktet på henne när han än kände för det, alltså hade han inte förlåtit trotts att han sagt det. Inte OK! Har man sagt att man förlåter, då får man stå fast vid det och hitta ett sätta ett sätt att hantera det, inte beskylla den otrogna.  

  • Anonym (bdrgn)
    Anonym (Eller inte) skrev 2019-11-27 10:35:17 följande:

    Det här tror jag kommer att hända eftersom jag även utgår från din första tråd om hans otrohet. Du kommer att förinta dig själv, bli en skugga av ditt forna jag. Din man kommer att fortsätta vara otrogen, han vet ju att du förlåter honom. Era barn kommer att växa upp i ett hem där det inte existerar någon kärlek och ingen respekt. Ett kallt och dysfunktionell hem. Tyvärr.


    Det där känner jag igen alldeles för väl.
  • Anonym (bdrgn)
    Anonym (svin) skrev 2019-11-27 00:24:12 följande:

    De flesta män kommer vara otrogna, så är det bara. Vi är jägare av naturen. Klantigt av honom att utveckla känslor dock, det är då man blir påkommen. Förhoppningsvis sköter han det snyggare i framtiden. 


    Statistiskt stämmer det inte alls. Kvinnorna är mer otrogna.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Jart) skrev 2019-11-27 11:22:57 följande:
    Jag hade aldrig kunnat glömma och gå vidare efter en sådan sak. Att vilja förlåta och säga det är en sak, att verkligen acceptera det och vara "fine" med det, det har jag svårt att förstå. (jag är man)
    Samma här
  • Anonym (Bea)

    Vad har ni gjort för att komma över det? Jag tänker parterapi och total öppenhet från båda två och en ambition att prata, prata, prata och få svar på allt.

Svar på tråden Förlät fruktansvärd otrohet - vad händer nu?