Inlägg från: Anonym (Frustrerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frustrerad)

    Ska jag ljuga i mitt CV?

    Jag har jobbat inom en bransch i mer än 20 år, varav hälften av denna tid som chef.

    Nu känner jag mig helt redo att inte bara byta bransch utan faktiskt också kliva av ledarskapet.

    Här är problemet - jag har sökt ett antal jobb (ej chefstjänster och inte i samma bransch men väldigt snarlika arbetsuppgifter som en ?vanlig? anställd har på mitt arbete) de senaste månaderna och det har endast varit ?tack - men nej tack? - repsonser.

    Jag har funderat över vad det kan bero på och tänker att ett alternativ är att de ser mig som överkvalificerad. Fick tipset av en branschkollega att tona ned de tjänster jag har haft och inte beskriva det som chefstjänster.

    Jag är väldigt kluven - avskyr att ljuga! Men samtidigt så är det så enormt frustrerande!

    Är det så att bara för att jag har varit och är chef idagsläget så måste jag förbli det resterande av mitt arbetsliv? Vad är rekryterarna så ?rädda? för? Jag tycker att jag beskriver tydligt och positivt om varför i mitt personliga brev.

    Har ni några bra tips eller råd? Är det någon av er som sitter med rekrytering idag? Och hur skulle ni reagera om ni fick reda på under intervjun eller i efterhand, att kandidaten faktiskt är mycket mer kvalificerad än vad denne har utgett sig för att vara i början? För oavsett så är det ju faktiskt en lögn.

  • Svar på tråden Ska jag ljuga i mitt CV?
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 20:37:15 följande:

    Du ska aldrig ljuga! Men du kanske inte måste trycka chefsgrejerna i ansiktet på dem för den sakens skull, tänk på ordvalen.


    Förstår precis vad du menar - men det är lite knepigt för att speciellt mitt nuvarande jobb är en så specifik chefstjänst. Försöker komma på ett exempel :) Men om vi säger att jag jobbar som pilot så är det svårt att skriva flygvärdinna (jättedåligt exempel, jag vet!)
  • Anonym (Frustrerad)
    Praktisk58 skrev 2019-11-26 20:49:24 följande:

    Då är du flygande medarbetare. Utför service I flygande kabin. Kabinanställd ? Aldrig ljuga !


    Hmmm... skulle kanske fungera även för det jag jobbar med.

    Men låt oss säga att jag får komma på en intervju - ska jag då berätta sanningen eller fortsätta låtsas och utelämna en väldigt stor del av vad jag har gjort under de senaste 10 åren?
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 21:01:23 följande:

    Ja det kan verkligen vara svårt :) Min man har samma problem, han vill ha ett jobb som inte är ett chefsjobb men trots även vanliga kvalifikationer blir det nobben, men så fort han söker som chef får han direkt liksom. Lite störande, men han funderar också på om de tycker att han är överkvalificerad.


    Precis så är det även för mig - vilket egentligen är helt galet för även om jag nu inte vill fortsätta med ledarskapet så har jag ju ändå uträttat jättemycket och har en massa kunskaper och erfarenheter som säkert kan komma till gagn för ett företag ÄVEN om jag inte har en chefstjänst. Känns ju så märkligt att man måste skala bort en massa bra saker för att få en chans. Hälsa din man att jag håller alla tummar och tår för honom och att han inte är ensam med den här utmaningen!
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Nej) skrev 2019-11-26 21:02:15 följande:

    Det är brottsligt att ljuga i sitt CV.


    Mmmmm..men nu påstår jag ju inte att jag kan en massa saker som jag inte har en aning om utan faktiskt tvärtom.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (A) skrev 2019-11-26 21:06:37 följande:

    Håller med, ljug inte.


    Extremt svår balansgång. Som jag svarade i ett annat inlägg - jag påstår inte att jag kan en massa saker som jag inte har en aning om utan det skulle i så fall vara precis tvärtom.

    Men i min värld så är det också en lögn så vad gör jag?
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 21:15:53 följande:

    Jag tänker lite så här... I ditt brev använder du omskrivningar, beskriver kanske snarare arbetsuppgifterna än helheten (van att leda andra, erfarenhet av budgetarbete osv). På intervjun undrar de ju vad du gjort på sistone, du kan då berätta att du varit anställd hos företag X flera år och framhålla de saker du trivdes med och sen lär ni komma in på varför du söker dig vidare. I CV:t kommer det ju garanterat att stå exakt vilken arbetsposition du haft men med lite tur och bra munläder kan de kanske glömma det lite grann ;) Tryck så klart på din lämplighet för just den tjänst du söker, som man alltid gör. Orsaken varför du söker ett annat jobb kan också vara relevant att tänka över, jag vet inte vad som vore det bästa svaret där.


    Tack snälla för ditt svar!

    Jag tror att mitt CV är ett av ?problemen? för precis som du skriver så står det ju där vilka positioner jag har haft och det är väldigt tydligt att det är chefstjänster.

    Om jag ska ge ett annat exempel - säg att jag är butikschef - är det så OK att skriva butiksbiträde istället? Nu jobbar jag inte inom handeln men jag tänker mig att det är rätt vanligt att en butikschef också jobbar på ?golvet? och kan dessa uppgifter.

    Så är det även i mitt arbete. Men ska jag tona ned det på det sättet och berätta sanningen på intervjun eller bara fortsätta låtsas?
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 21:32:57 följande:

    Jag skulle nog inte ge mig själv en helt annan position titelmässigt, det blir ju liksom en lögn. Kan man undvika titel helt så är det bäst. Sanningen kommer man inte undan men man framhäver andra saker helt enkelt. Just i det där fallet skulle jag kunna tänkt mig att skriva att jag arbetat i butik x antal år för det kanske inte är så relevant att man varit chef då. Man kan säga att man haft ansvar för x och y i samband med detta, det är fortfarande på rätt sida om sanningen.

    Jag förstår att det är svårt, och det är verkligen inte lätt att ge riktigt bra lösningar på det här heller!


    Nej, inte helt lätt! Tack för dina svar i alla fall!
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Samma?) skrev 2019-11-26 23:00:40 följande:

    Har du erfarenhet av tjänsterna du söker, annat än att chefa över liknande tjänster?

    För en butikschef har ofta ingen aning om hur man sköter kassan och piloten har ju ingen serveringsvana. Menar bara att de tjänster du söker kanske inte överesstämmer med de uppgifter du har som chef? Även om du chefat över industriarbetare är det ju inte säkert att du har erfarenhet av att jobba som en industriarbetare, menar jag. Bara en fundering.


    Absolut! :) Förutom att jag har jobbat mig upp så är jag helt insatt i hela verksamhetens alla delar och jobbar även aktivt i driften, så definitivt ingen kompetensbrist.
  • Anonym (Frustrerad)
    Bjoer skrev 2019-11-26 22:09:51 följande:

    Du kan ju alltid fråga den som tackar nej varför de gör det. De har ju ändå tackat nej så du har inget att förlora.


    Absolut - och det har jag även gjort på sista tiden. Får väldigt generella svar dock, för vem vill egentligen erkänna att man inte anställer någon pga överkvalificiering?

    Sen har ju även jag suttit själv med rekrytering så man har ju lärt sig att läsa mellan raderna så att säga :)
  • Anonym (Frustrerad)
    Fredde1981 skrev 2019-11-27 06:44:52 följande:

    Har suttit en hel del med rekrytering och det är väldigt lätt att sålla bort någon som överkvalificerad. Det är två faktorer som spelar in där, oftast höga lönekrav men även en undran om personen verkligen vill ha ett "så enkelt" jobb i längden - varför söker personen en tjänst så långt under sin kompetens.

    En rörlig arbetsmarknad är väldigt bra men att behöva göra nya rekryteringar en gång I halvåret är helt enkelt för jobbigt.

    Den som kan hitta en vägledande dom som klargör att det är brottsligt att ljuga i sitt CV får gärna delge mig en länk dit :) Jag har inte sett många CVn som inte varit skarvade...

    Till TS - Använd beskrivning som butiksanställd med visst driftansvar, engagerad i schemaläggning m.m. Precis som någon annan var inne på - tona ned utan att ljuga.

    I personliga brevet är det viktigt (beroende på tjänst) att du får fram att du är nöjd där du är (utgår ifrån att du är 40-50) och att du inte strävar efter att klättra på karriärstegen dvs. arbetsgivaren får en trygg och stabil arbetstagare som är allmänt nöjd med tillvaron och inte har behov av förändringar.

    Är du säker på att det inte är orimliga lönekrav som sätter käppar i hjulen?


    Ja, tror att det är väldigt lätt att bli bortsorterad, precis som du skriver, vilket såklart är både tråkigt och frustrerande.

    Nja, jag har en hög chefstjänst idag, men lönerna inom denna bransch är skrattretande.

    Men för en utomstående som inte har koll på löneläget är det kanske lätt att tro att man aldrig kommer att mötas i lönekravet. Jag gillar dock inte att ange något lönekrav i själva ansökan och gör det endast om det krävs. Detta för att en annons kan vara väldigt vag i sin beskrivning så lön pratar man först (tycker jag i alla fall) när båda parter har en chans att säga sitt.

    Men bra tips om personliga brevet - jag får helt enkelt vara ännu tydligare om varför. :)
Svar på tråden Ska jag ljuga i mitt CV?