• Archi

    En förvirrad man som behöver hjälp!!

    Jag träffade en fantastisk kvinna för drygt ett år sedan där båda två fattade tycke om varandra (jag är runt 30 och hon 25). Vi har under denna tiden umgåtts frekvent och allt har egentligen varit en dans på rosor. I somras blev vi ?offentliga? där vi blev ihop och sade dom tre magiska orden och allting kändes och känns även idag äkta.

    Vi hade även i somras en diskussion där hon tyckte att jag behöver visa ett mer genuint intresse för att exempelvis knyta band med hennes vänner, syskon etc. Att hon har det behovet att även kunna umgås i grupp och inte bara jag och hon hela tiden, vilket jag köpte såklart.

    Så vi började lite smått. Jag fick träffa hennes familj och vänner, hon fick även träffa min sida. Kort och gott blev det en förbättring. Vi började även i September månad prata om att bli sambos, för att vi bor på olika orter (skiljer 20km) men träffades ändå ganska ofta. Vi kände oss mogna för det då båda har stabila jobb, ser framtiden på samma sätt, är båda sportiga och älskar varandra. Dock var vi båda tydliga med att vi inte bara ska ta första bästa lägenheten ?bara för att? utan att vi ska ta någonting som vi ska trivas med. Hon var ganska drivande i detta.

    I veckan fick jag napp. Jag ringer min flickvän och frågar vad hon tänker, varav jag får svar att hon är osäker på vad hon vill. Kort och gott hade hon tänkt senaste veckan och tyckte inte att det blivit någonting bättre med det ?problemet? vi hade i somras (vilket jag inte tycker är något problem) och att hon ville göra slut!?

    Jag bestämde mig att åka till henne dagen efter (igår) och så fort jag klev innanför dörren började vi bara gråta och krama om varandra. Säga alla dom är fraserna som ?Jag älskar dig så mycket? ?du är den bästa killen man kan ha?. Men att vi just nu inte kan vara tillsammans pga att hon inte tycker att våra livspussel inte går ihop där hon känner att jag inte vill hitta på andra saker utanför hemmet, som exempelvis åka bort någonstans emellanåt och träffa andra människor såsom hennes vänner och deras killar, vilket jag höll med om för vem vill bara sitta hemma och kolla på film när man umgås? Hon vill få känslan av att jag verkligen vill dom här grejerna för att ta mig tillbaka. Hon älskar mig fortfarande jättemycket och känner stark attraktion till mig och vi avslutade med lite sex. Sen bestämde vi oss för att inte bryta kontakten helt men att vi inte ska umgås och höras hela tiden.

    Jag är så jävla förvirrad? Jag frågade om det var någon annan anledning än detta som gör att hon vill göra slut och det var det inte. Jag förstår ingenting, jag är ledsen och tom. Om man älskar varandra så mycket så löser sig sådana här saker med kommunikation. Några smarta människor här som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden En förvirrad man som behöver hjälp!!
  • Anonym (Ugglor i mossen)

    Alltså jag tycker det hela låter rätt konstigt. Hon älskar dig så mycket men gör slut för en sån grej? Det hade varit en sak om du absolut inte ens ansträngde dig för hennes skull men så verkar det ju inte vara. Du verkar ju själv ha liknande värderingar som henne och uppskatta att träffa hennes familj/ vänner?

    Tycker snarare hon är extremt naiv om hon tänker att allt ska vara perfekt. Man Kan inte förvänta sig att alla delar i ett förhållande är exakt som man önskar. Alla har sidor som är mindre bra. Kärlek handlar om att få hela paketet på gott och ont och ändå älska den personen för den hen är. Så länge man lyssnar och tar hänsyn till att bådas behov blir uppfyllda. Det är ju ni ihop som får jobba på detta som ett par, hon kan inte bara lägga allt på dig.

    Jag tror om jag ska vara ärlig att det är nåt annat. Hon kanske inte är säker på dig helt enkelt? Du gör inte slut med ditt livs kärlek för att det kommer lite motgångar.....

  • Archi
    Anonym (Ugglor i mossen) skrev 2019-11-27 14:56:00 följande:

    Alltså jag tycker det hela låter rätt konstigt. Hon älskar dig så mycket men gör slut för en sån grej? Det hade varit en sak om du absolut inte ens ansträngde dig för hennes skull men så verkar det ju inte vara. Du verkar ju själv ha liknande värderingar som henne och uppskatta att träffa hennes familj/ vänner?

    Tycker snarare hon är extremt naiv om hon tänker att allt ska vara perfekt. Man Kan inte förvänta sig att alla delar i ett förhållande är exakt som man önskar. Alla har sidor som är mindre bra. Kärlek handlar om att få hela paketet på gott och ont och ändå älska den personen för den hen är. Så länge man lyssnar och tar hänsyn till att bådas behov blir uppfyllda. Det är ju ni ihop som får jobba på detta som ett par, hon kan inte bara lägga allt på dig.

    Jag tror om jag ska vara ärlig att det är nåt annat. Hon kanske inte är säker på dig helt enkelt? Du gör inte slut med ditt livs kärlek för att det kommer lite motgångar.....


    Jag skriver under på vartenda ord du skrivit. Det var exakt det jag förklarade för henne, att allting kan inte vara på rosa moln i ett förhållande men att man kastar inte in handduken så fort det blir lite jobbigt. Man får kommunicera, kompromissa och försöka mötas halvvägs kring saker man inte är överens om, vilket hon även höll med om.

    Det kanske är någonting annat, jag frågade henne om kunde vara ärlig och tala om det isåfall. Svaret jag fick var att det inte var någonting annat, förutom att hon saknar att jag genuint tar tag i att skapa ännu bättre band med hennes nära och kära men även med mina egna, vilket jag helt skriver under på. Men det är inte superenkelt nu när hon tog den ?lätta vägen?. Om man säger att man älskar någon, att man är den finaste killen som finns, att man är ens stora trygghet i livet och gråter ögonen ur sig, samtidigt som man kastar detta på mig som jag nämnt ovan, det går helt enkelt inte ihop för mig. Det tror jag ingen tycker som läser denna tråd, men jag kan ha fel.
  • Anonym (svepskäl)

    Tjejen verkar snarare leta fel trots att hon innerst inne vet att du inte har personligheten hon behöver. Något saknas för henne och då är det lätt att man projicerar på praktiska saker utanför. Ni är helt enkelt för olika varandra i sättet att fungera och vara. Det kommer inte spela nån roll hur mycket du försöker, för tjejen har en fantasibild av kärleken som du inte uppfyller och den bilden går före hennes känslor för dig, även om de kanske är ganska starka.

    Om du anpassar dig till denna tjej och hennes diffusa krav kommer du att förlora dig själv och även värdet för henne. Det allra bästa du kan göra är att sätta ner foten och säga detta till henne, att ni nog helt enkelt inte passar ihop och borde leta vidare. Gör dina egna saker och sluta höra av dig. Låt tjejen förstå konsekvenserna av sina egna beslut. Kanske kommer hon tillbaks men hoppas inte på det.?!Om hon gör det så ska det inte enbart vara på hennes villkor.

    Vad är dina behov t ex? Fundera på det. Du hade inte blivit lycklig med en sådan som henne.

  • Archi
    Anonym (svepskäl) skrev 2019-11-27 15:11:42 följande:

    Tjejen verkar snarare leta fel trots att hon innerst inne vet att du inte har personligheten hon behöver. Något saknas för henne och då är det lätt att man projicerar på praktiska saker utanför. Ni är helt enkelt för olika varandra i sättet att fungera och vara. Det kommer inte spela nån roll hur mycket du försöker, för tjejen har en fantasibild av kärleken som du inte uppfyller och den bilden går före hennes känslor för dig, även om de kanske är ganska starka.

    Om du anpassar dig till denna tjej och hennes diffusa krav kommer du att förlora dig själv och även värdet för henne. Det allra bästa du kan göra är att sätta ner foten och säga detta till henne, att ni nog helt enkelt inte passar ihop och borde leta vidare. Gör dina egna saker och sluta höra av dig. Låt tjejen förstå konsekvenserna av sina egna beslut. Kanske kommer hon tillbaks men hoppas inte på det.?!Om hon gör det så ska det inte enbart vara på hennes villkor.

    Vad är dina behov t ex? Fundera på det. Du hade inte blivit lycklig med en sådan som henne.


    Det kan mycket möjligt vara så också, att vi helt enkelt är för olika. Men det är inte min uppfattning heller, även om jag kanske är förblindad nu och säkert kommer få ett helt annat perspektiv på detta efter ett tag.

    Jag tänker inte anpassa mig efter någon människa, även om man måste i ett förhållande anpassa sig till den grad att partnern blir nöjd, men aldrig så mycket att man tappar sig själv och vem man är och det ska vara ömsesidigt. Jag kommer inte sitta hemma i sängen och rulla tummar i hopp om att hon kommer tillbaka, hur ont det än gör. Mitt liv går vidare och får nu tid att fokusera på mig själv, även om jag tycker detta är tråkigt för båda två älskar varandra. Skulle hon i framtiden ändra sig, så får jag ta ställning då helt enkelt. Men då kanske mitt tåg har gått förlängesedan och det är isåfall en smäll hon får ta.
  • Tecum

    Jag får samma intryck som ovan, att hon letar fel.  Det i sin tur tyder på att hon, medvetet eller omedvetet, är på väg ut ur relationen. Men du har fått bra råd här, ta det lugnt och ge henne utrymme och försök ta lite mer initiativ när ni väl träffas.

  • Archi
    Tecum skrev 2019-11-27 16:27:33 följande:

    Jag får samma intryck som ovan, att hon letar fel.  Det i sin tur tyder på att hon, medvetet eller omedvetet, är på väg ut ur relationen. Men du har fått bra råd här, ta det lugnt och ge henne utrymme och försök ta lite mer initiativ när ni väl träffas.


    Hon är redan ute ur relationen, då hon gjorde slut igår. Men jag ska ta till mig av alla råd jag har fått.
  • Anonym (svepskäl)
    Archi skrev 2019-11-27 16:37:42 följande:
    Hon är redan ute ur relationen, då hon gjorde slut igår. Men jag ska ta till mig av alla råd jag har fått.
    Ajdå...beklagar:( Kanske tur i långa loppet. Hoppas du hittar någon som uppskattar dig mer nästa gång!
  • Maily

    Jag tror att hon vill ha en extrovert man. Du är introvert låter det som. Hon vill att det utåtriktade och sociala ska komma naturligt för dig, inte att du kämpar med det för hennes skull.

  • Anonym (Ugglor i mossen)
    Archi skrev 2019-11-27 15:05:35 följande:

    Jag skriver under på vartenda ord du skrivit. Det var exakt det jag förklarade för henne, att allting kan inte vara på rosa moln i ett förhållande men att man kastar inte in handduken så fort det blir lite jobbigt. Man får kommunicera, kompromissa och försöka mötas halvvägs kring saker man inte är överens om, vilket hon även höll med om.

    Det kanske är någonting annat, jag frågade henne om kunde vara ärlig och tala om det isåfall. Svaret jag fick var att det inte var någonting annat, förutom att hon saknar att jag genuint tar tag i att skapa ännu bättre band med hennes nära och kära men även med mina egna, vilket jag helt skriver under på. Men det är inte superenkelt nu när hon tog den ?lätta vägen?. Om man säger att man älskar någon, att man är den finaste killen som finns, att man är ens stora trygghet i livet och gråter ögonen ur sig, samtidigt som man kastar detta på mig som jag nämnt ovan, det går helt enkelt inte ihop för mig. Det tror jag ingen tycker som läser denna tråd, men jag kan ha fel.


    Okej. Antingen är hon inte ärlig mot dig eller så har hon inte tillräckligt med självkännedom att veta varför detta blir en grej. Det är ju ni som var ihop med varandra, du var ju inte ihop med hennes andra nära och kära... Klart det är mycket positivt om ens partner funkar bra med ens familj osv men om man älskar någon på riktigt så kan inte det vara en avgörande grej.

    Som andra skrev, kan va så att hon har en bild av hur en partner ska vara och när du inte är det hon sett framför sig så blir det inte rätt för henne.

    Kan bara jämföra med mig själv. Träffade också min partner för drygt 1 år sen. Det är saker i förhållandet som jag ser är problematiska, där mycket handlar om att jag inte känner mig tillräckligt bekräftad vilket ju är en ganska avgörande sak för att hålla en relation vid liv. Ändå blir jag helt förkrossad av tanken av att vi skulle göra slut. Finns inte i min värld.
Svar på tråden En förvirrad man som behöver hjälp!!