Inlägg från: linsen79 |Visa alla inlägg
  • linsen79

    Adoptera när ena parten studerar?

    Nu gissar jag men jag tror utredarna går på er gemensamma ekonomi så om din mans inkomster kan täcka er bådas och eventuellt barns kostnader bör det inte vara något problem. Sedan kanske det även spelar in om det du pluggar har goda förutsättningar för jobb senare? Tror oavsett att det är bra att ni gemensamt resonerar kring detta så att ni kan argumentera för att er situation är hållbar om ni får frågan. Och kanske bra att kontakta en adoptionsförmedling och stämma av vad de tror. 

    Som någon annan skrev tidigare är ju adoption inte en snabb process. Ni ska gå föräldrautbildning, därefter utredas av kommunen, osv. Det kan ju ta tid. Om ni sedan blir godkända kommer det ta ytterligare tid att bli accepterad av givarländerna (och möjligt att något av dem kan ha åsikt om att inte bägge parter jobbar?) och bli matchad med ett barn. Så även om det inte tar fem år så har ju ändå tid gått och du närmar dig din examen. 

    Jag förstår helt och fullt er önskan om att hellre gå direkt på adoption än ivf. Om jag hade vetat det jag vet om ivf idag hade jag kanske tänkt på samma sätt. Lycka till! 

Svar på tråden Adoptera när ena parten studerar?