• Anonym (Hen)

    Förskola vid resa?

    Om den ena föräldern ska resa bort, får den som är hemma med barnen ändå ha dem på förskola då?

  • Svar på tråden Förskola vid resa?
  • Anonym (Jl)

    Nej, kostnaden blir givetvis inte samma om barnen jämt är på plats eller om de är lediga när deras föräldrar är lediga eller slutat jobbet för dagen.

    Personal har också semester att ta ut, vabbar ibland mm. Vid varje sådant tillfälle funderar man på om det behöver tas in vikarie, om någon ska jobba över eller om man klarar sig med befintlig personal pga färre barn.

    Vikarier och övertid kostar givetvis. Man räknar liksom att barnen är där de tider föräldrar arbetar och att de ibland har semester. Och om alla lämnar sina barn när de har semester, låter dem vara kvar någon timme när de gör annat än att jobba osv kostar det givetvis mer och gör verksamheten sämre.

    Det är ju också så att vi har en del dokumentation, planering osv som ska göras de tillfällen det är färre barn. Annars behöver även den göras på övertid.

    Jag vet att många föräldrar ljuger för oss, går och tränar osv innan de ska hämta sina barn. Många gånger har jag av det skälet behövt jobba över för att det är så många barn kvar sent (kostnad) vilket bl a inneburit att jag hinner träffa mina egna barn kortare, inte själv hinner träna osv.

    Trenden där jag bor är att barnen går längre och längre dagar och har mindre och mindre semester. Förutom att det ärcsynd om barnen som inte får vila tillräckligt kostar det givetvis i personalkostnader, samt att personaltätheten per barn blir sämre, främst på morgnar och eftermiddagar.

    Den pedagogiska planerade verksamheten är förlagd ca 9-14. Det är inte bättre ju längre barnen är på förskolan. De behöver också återhämta sig.

  • Elin P
    möjligt skrev 2019-12-11 16:58:25 följande:
    Då får man väl jobba för en reformation i övriga landet där man börjar tillämpa samma system som stockholm.

    Just nu har du rätt till det reducerade barnomsorgspriset under förvärvsarbete el motsvarande sysselsättning. Jag tycker fortfarande att kommunen kunde sälja extra timmar till självkostnadspris till de föräldrar som vill utnyttja den möjligheten. Konstigt att den möjjligheten inte redan finns på privata förskolor
    Svårigheten jag ser i om man skulle "sälja" timmar extra är väl att avgöra om en förälder verkligen jobbar eller inte. Vilket som tidigare diskuterats är svårt när man har "friare" jobb och kanske jobbar hemifrån. En sån förälder kan ju då ha fsk på heltid fast den också är hemma oh gör annat. Medan den som har ett mer kontrollerat jobb där man åker iväg och stämplar in måste betala för extra tid. Tror det skulle bli otroligt komplicerat att veta vem som ska betala eller inte.
  • Elin P
    Anonym (Jl) skrev 2019-12-11 20:39:11 följande:

    Nej, kostnaden blir givetvis inte samma om barnen jämt är på plats eller om de är lediga när deras föräldrar är lediga eller slutat jobbet för dagen.

    Personal har också semester att ta ut, vabbar ibland mm. Vid varje sådant tillfälle funderar man på om det behöver tas in vikarie, om någon ska jobba över eller om man klarar sig med befintlig personal pga färre barn.

    Vikarier och övertid kostar givetvis. Man räknar liksom att barnen är där de tider föräldrar arbetar och att de ibland har semester. Och om alla lämnar sina barn när de har semester, låter dem vara kvar någon timme när de gör annat än att jobba osv kostar det givetvis mer och gör verksamheten sämre.

    Det är ju också så att vi har en del dokumentation, planering osv som ska göras de tillfällen det är färre barn. Annars behöver även den göras på övertid.

    Jag vet att många föräldrar ljuger för oss, går och tränar osv innan de ska hämta sina barn. Många gånger har jag av det skälet behövt jobba över för att det är så många barn kvar sent (kostnad) vilket bl a inneburit att jag hinner träffa mina egna barn kortare, inte själv hinner träna osv.

    Trenden där jag bor är att barnen går längre och längre dagar och har mindre och mindre semester. Förutom att det ärcsynd om barnen som inte får vila tillräckligt kostar det givetvis i personalkostnader, samt att personaltätheten per barn blir sämre, främst på morgnar och eftermiddagar.

    Den pedagogiska planerade verksamheten är förlagd ca 9-14. Det är inte bättre ju längre barnen är på förskolan. De behöver också återhämta sig.


    Det är ju jättetråkigt det du beskriver. Ni verkar ha en riktigt dålig arbetsmiljö som egentligen är ohållbar och bygger på att vissa barn ska vara lediga för att det ska gå ihop.

    Blir nyfiken på hur du vet att vissa föräldrar ljuger? Kommer de till förskolan iklädda träningskläder? Verkar lite korkat av dem i så fall. Jag försöker fuska lite snyggt om jag gör det så det inte blir så uppenbart....
  • möjligt
    Elin P skrev 2019-12-12 14:41:54 följande:

    Svårigheten jag ser i om man skulle "sälja" timmar extra är väl att avgöra om en förälder verkligen jobbar eller inte. Vilket som tidigare diskuterats är svårt när man har "friare" jobb och kanske jobbar hemifrån. En sån förälder kan ju då ha fsk på heltid fast den också är hemma oh gör annat. Medan den som har ett mer kontrollerat jobb där man åker iväg och stämplar in måste betala för extra tid. Tror det skulle bli otroligt komplicerat att veta vem som ska betala eller inte.


    Fast det blir ju en samvetsfråga precis som det är i nuläget. Enda skillnaden skulle bli att man som förälder har möjlighet att ge sitt barn en omsorg det redan är bekvämt med utan att behöva fuska.
  • Anonym (hanna)
    Sibeb skrev 2019-12-11 14:56:47 följande:

    En fråga till er som anser att en förälder inte får åka på semester medan den andra föräldern jobbar och barnen är på förskola:

    Om föräldrarna är separerade och den "barnfria" föräldern tar semester, måste den som har barnen också ta semester och ha barnen hemma då??


    möjligt skrev 2019-12-11 15:07:17 följande:

    Där barnen bor växelvis så är det ju ganska självklart att det endast är relevant om den förälder som barnet bor hos arbetar.

    En av de få fördelar som finns för föräldrar som bara har sina barn halvtid.


    Ja. Föräldrar har ett solidariskt ansvar för barn. Både rent moraliskt och ekonomiskt. Vad skulle ni säga till socialtjänsten? Nej jag tar bara hand om mitt barn varannan vecka oavsett om pappan är alkoholist eller inte. Tror ni att ni får gehör för den inställningen?

    Nu driver ju inte kommuner den solidariska föräldraskyldigheten in i absurdum i och med att medelklassen är krävande plus att det också skulle få en massa oönskade negativa konsekvenser. Typ ensamstående mammor som inte kan jobba för att de nekas barnomsorg bara för att den andra föräldern är en oanmält arbetslös hemlös alkoholist.
  • Anonym (hanna)
    Elin P skrev 2019-12-12 14:41:54 följande:

    Svårigheten jag ser i om man skulle "sälja" timmar extra är väl att avgöra om en förälder verkligen jobbar eller inte. Vilket som tidigare diskuterats är svårt när man har "friare" jobb och kanske jobbar hemifrån. En sån förälder kan ju då ha fsk på heltid fast den också är hemma oh gör annat. Medan den som har ett mer kontrollerat jobb där man åker iväg och stämplar in måste betala för extra tid. Tror det skulle bli otroligt komplicerat att veta vem som ska betala eller inte.


    Håller med om att det vore ett bra alternativ för de föräldrar som vill göra rätt för sig.
  • Anonym (hanna)
    Elin P skrev 2019-12-12 14:44:53 följande:

    Det är ju jättetråkigt det du beskriver. Ni verkar ha en riktigt dålig arbetsmiljö som egentligen är ohållbar och bygger på att vissa barn ska vara lediga för att det ska gå ihop.

    Blir nyfiken på hur du vet att vissa föräldrar ljuger? Kommer de till förskolan iklädda träningskläder? Verkar lite korkat av dem i så fall. Jag försöker fuska lite snyggt om jag gör det så det inte blir så uppenbart....


    Det där med träningskläder är också missledande. Har blivit kallad till förskolechefen på två olika förskolor för att personalen både sett mig ute i träningskläder och hämtat i träningskläder. Det de inte vet om är att jag dels har träning på arbetstid och dels att jag ibland springer från jobbet till förskolan istället för att ta bilen.
  • Anonym (Jl)
    Elin P skrev 2019-12-12 14:44:53 följande:

    Det är ju jättetråkigt det du beskriver. Ni verkar ha en riktigt dålig arbetsmiljö som egentligen är ohållbar och bygger på att vissa barn ska vara lediga för att det ska gå ihop.

    Blir nyfiken på hur du vet att vissa föräldrar ljuger? Kommer de till förskolan iklädda träningskläder? Verkar lite korkat av dem i så fall. Jag försöker fuska lite snyggt om jag gör det så det inte blir så uppenbart....


    Ja, resurserna är ju begränsade så det är beräknat ifrån att barnen är där när föräldrarna arbetar och de har semester ibland givetvis med variationer (några studerar och jobbar på sommarlovet osv, men liksom ett rimligt genomsnitt). Vi har helt enkelt inte resurser som räcker till att barnen är på förskolan när föräldrarna inte arbetar. Men det gör dem ändå och det leder dels till övertid hos oss och att framförallt barnen drabbas eftersom det blir ett stort antal barn med få personal på morgon och eftermiddag när inte all personal är på plats.

    Om alla föräldrar skulle använda sitt samvete och inte överanvända förskolan skulle vi ha en någorlunda rimlig arbetsmiljö.

    Jag vet av olika anledningar att föräldrar ljuger, bl a är jag också förälder och vet på så håll. De flesta ljuger inte heller utan undviker bara att tala om att de gör annat.

    Vi vill dock inte vara poliser och håller inte på och frågar ut föräldrar om vad de gör. Men jag önskar att de kunde respektera vår arbetsplats och barnens miljö och följa reglerna som finns för att resurserna ska räcka till en bra verksamhet. Själv som förälder har jag aldrig brutit mot dem, men både jag och mina barn har drabbats av att mååånga andra gör det så jag behöver jobba över. Jag har inte mage att lämna en kollega ensam med 20 barn för att jag egentligen slutar för dagen!
  • Anonym (Jl)

    Kan tillägga att jag aldrig funderar på om folk har träningskläder eller överhuvudtaget vad de har för kläder när de hämtar sina barn.

    Däremot ramlar information över mig på olika sätt. Hämtande farmor som inte vet vad man ska undvika att prata om pratar vitt och brett om hur skönt det är för barnens föräldrar att vara på semesterresa helt själva. Mitt skolbarn kompis förälder som också har syskon hos mig säger: de har fått så fint hemma. Passade på att måla om sovrummet när barnet var på förskolan. Osv ...

    Sedan blir det färre och färre semesterdagar som barnen får vara lediga. De har ju redan använts upp till att föräldrarna varit lediga men barnen varit på förskolan.

    Liknande exempel med att jag vet att föräldrarna shoppat eller gymmat (inte friskvårdstimme) efter jobbet och innan hämtning. Jag bor i området där jag jobbar. Jag har egna barn och vänner med barn. Folk pratar om vad andra gör på olika sätt. Jag leker inte detektiv men jag VET.

  • Anonym (hanna)
    Anonym (Jl) skrev 2019-12-12 17:49:27 följande:

    Ja, resurserna är ju begränsade så det är beräknat ifrån att barnen är där när föräldrarna arbetar och de har semester ibland givetvis med variationer (några studerar och jobbar på sommarlovet osv, men liksom ett rimligt genomsnitt). Vi har helt enkelt inte resurser som räcker till att barnen är på förskolan när föräldrarna inte arbetar. Men det gör dem ändå och det leder dels till övertid hos oss och att framförallt barnen drabbas eftersom det blir ett stort antal barn med få personal på morgon och eftermiddag när inte all personal är på plats.

    Om alla föräldrar skulle använda sitt samvete och inte överanvända förskolan skulle vi ha en någorlunda rimlig arbetsmiljö.

    Jag vet av olika anledningar att föräldrar ljuger, bl a är jag också förälder och vet på så håll. De flesta ljuger inte heller utan undviker bara att tala om att de gör annat.

    Vi vill dock inte vara poliser och håller inte på och frågar ut föräldrar om vad de gör. Men jag önskar att de kunde respektera vår arbetsplats och barnens miljö och följa reglerna som finns för att resurserna ska räcka till en bra verksamhet. Själv som förälder har jag aldrig brutit mot dem, men både jag och mina barn har drabbats av att mååånga andra gör det så jag behöver jobba över. Jag har inte mage att lämna en kollega ensam med 20 barn för att jag egentligen slutar för dagen!


    Det är himla knepigt med kontrollsystem. De kostar ofta mer än vad de smakar. Bättre ha ett system med inbyggda incitament för önskat beteende. Ekonomiska incitament fungerar ofta bäst.

    Det allra enklaste vore att att debitera föräldrarna för antalet timmar. Timtaxan baserad på föräldrarnas inkomster men ändå snäppet dyrare än idag för att få lite effekt.
  • hammarhajen
    Sibeb skrev 2019-12-11 14:56:47 följande:

    En fråga till er som anser att en förälder inte får åka på semester medan den andra föräldern jobbar och barnen är på förskola:
    Om föräldrarna är separerade och den "barnfria" föräldern tar semester, måste den som har barnen också ta semester och ha barnen hemma då??


    Det är inte en fråga om vad vi "anser" utan om vad reglerna säger. 

    Vill vi ha andra regler, får vi betala mer för förskolan via antingen skatten eller avgifter eller både och. Just nu måste regler skapas utifrån de ekonomiska ramar som finns, och de är snäva.
  • hammarhajen
    Anonym (hanna) skrev 2019-12-12 16:47:00 följande:
    Håller med om att det vore ett bra alternativ för de föräldrar som vill göra rätt för sig.
    Frågan är ju hur många som är beredda att betala vad det faktiskt kostar?
    Hittade en länk här, som exempel, ser ganska liknande ut när man surfar runt. 

    Ca 2200 kr för en extra vecka (om man bara dividerar summan för en 3-5 åring på 52) eller runt 500 per dag. 

    Dividerar man istället med 45 (fem semesterveckor plus ett par extra för omlott semester och den FL som föräldrar så ofta tar ut över semestrar) landar man på över 2500 per vecka. 

    https://www.danderyd.se/globalassets/globala-filer/forskola-och-skola/utforare-styrdokument/pengbelopp-och-taxor/pengbelopp-2019.pdf

  • Anonym (Jl)
    Anonym (hanna) skrev 2019-12-12 18:50:47 följande:

    Det är himla knepigt med kontrollsystem. De kostar ofta mer än vad de smakar. Bättre ha ett system med inbyggda incitament för önskat beteende. Ekonomiska incitament fungerar ofta bäst.

    Det allra enklaste vore att att debitera föräldrarna för antalet timmar. Timtaxan baserad på föräldrarnas inkomster men ändå snäppet dyrare än idag för att få lite effekt.


    Ja. Det jag inte förstår är varför så många VILL bryta mot reglerna. Alla vill att barngrupperna inte ska vara för stora i förhållande till antal vuxna. Men det är ju precis det som händer vissa stunder på dagen när många tänker "jag kan träna en timme innan jag hämtar" och plötsligen har man 10 extra barn den sista halvtimmen.

    Jag har för övrigt även svårt till möjlighet att ta ut mina semesterdagar. Vi ska helst ta ut när många barn är lediga vilket är mer och mer sällan. På höstlovet blev jag nekad en semesterdag jag ville ha för att umgås med mina skolbarn. Om de minst fem som hade lediga föräldrar (vilket de inte berättade men jag vet) haft sina barn lediga hade jag kunnat vara ledig.

    Egentligen har jag världens roligaste jobb. Men det är så pressat och så mycket dokumentationsuppgifter och diverse vi får "trolla" för att hinna med att jag ibland blir alldeles matt. Aldrig en stund för återhämtning för oss eller barnen.
  • Anonym (hanna)
    hammarhajen skrev 2019-12-12 19:18:28 följande:

    Frågan är ju hur många som är beredda att betala vad det faktiskt kostar?

    Hittade en länk här, som exempel, ser ganska liknande ut när man surfar runt. 

    Ca 2200 kr för en extra vecka (om man bara dividerar summan för en 3-5 åring på 52) eller runt 500 per dag. 

    Dividerar man istället med 45 (fem semesterveckor plus ett par extra för omlott semester och den FL som föräldrar så ofta tar ut över semestrar) landar man på över 2500 per vecka. 

    www.danderyd.se/globalassets/globala-filer/forskola-och-skola/utforare-styrdokument/pengbelopp-och-taxor/pengbelopp-2019.pdf


    Jag hittade uppgifter om att den verkliga kostnaden (ersättningen) är runt 80 kronor i timmen för de yngre barnen och 60 för de äldre.

    Det skulle kosta runt 100 spänn att ha barnet 1,5 timmar extra på förskolan när man tränar och runt 3000 för en vecka när man åker på semester. Det är en rätt schysst deal med tanke på vad man får. Skulle ge extra klirr till förskolebudgeten. Kanske lite mer nya pedagogiska leksaker per år eller en extra personal.
  • Anonym (Jl)

    Jag vill inte låta negativ men är tveksam till att det skulle fungera med extra timmar/veckor mot betalning på förskolan. Trycket skulle öka ytterligare (några håller sig ju faktiskt till reglerna nu). Jag gissar att de som nu fuskar skulle ha barnen där ännu mer. Det skulle behövas anställas mer personal och isåfall måste man veta redan vid terminens början vilka extra timmar föräldrar vill ha så vi kan lägga schema utifrån det.

    Förskolan är inte som Ikeas barnpassning. Det är utbildad personal som under vissa timmar undervisar barnen (jämför med hur långa skoldagar lågstadiebarn har ungefär) samt tar hand om dem resterande timmar föräldrar är upptagna med arbete (jämför med fritids).

    Barnen behöver också ha semester ett antal veckor varje år för att orka. Redan nu är vissa barn lediga bara två veckor per år för att föräldrarnas semesterdagar gått åt till att de skulle ha egentid på olika sätt.

    Jag kan ha fel men tror inte det skulle fungera. Där jag bor/jobbar (höginkomstområde, förort t7ll Stockholm) har våra föräldrar isåfalo möjlighet att betala för att ha barnen där hur mycket som helst och jag gissar att många skulle ha det också om de ser det som en barnpassningstjänst. Nu ser de flesta föräldrarna det som en form av skola vilket det också är. Sedan att de fuskar när de tror att vi inte märker är en annan sak.

  • möjligt
    Anonym (Jl) skrev 2019-12-13 06:59:33 följande:

    Jag vill inte låta negativ men är tveksam till att det skulle fungera med extra timmar/veckor mot betalning på förskolan. Trycket skulle öka ytterligare (några håller sig ju faktiskt till reglerna nu). Jag gissar att de som nu fuskar skulle ha barnen där ännu mer. Det skulle behövas anställas mer personal och isåfall måste man veta redan vid terminens början vilka extra timmar föräldrar vill ha så vi kan lägga schema utifrån det.

    Förskolan är inte som Ikeas barnpassning. Det är utbildad personal som under vissa timmar undervisar barnen (jämför med hur långa skoldagar lågstadiebarn har ungefär) samt tar hand om dem resterande timmar föräldrar är upptagna med arbete (jämför med fritids).

    Barnen behöver också ha semester ett antal veckor varje år för att orka. Redan nu är vissa barn lediga bara två veckor per år för att föräldrarnas semesterdagar gått åt till att de skulle ha egentid på olika sätt.

    Jag kan ha fel men tror inte det skulle fungera. Där jag bor/jobbar (höginkomstområde, förort t7ll Stockholm) har våra föräldrar isåfalo möjlighet att betala för att ha barnen där hur mycket som helst och jag gissar att många skulle ha det också om de ser det som en barnpassningstjänst. Nu ser de flesta föräldrarna det som en form av skola vilket det också är. Sedan att de fuskar när de tror att vi inte märker är en annan sak.


    Förskolan måste ju alltid vara beredda att med 2 veckors förvarning ha bemanning som stöder att alla inskrivna barn är där på heltid och självklart hade man inte kunnat ha barnen där mer än maxtid iaf. Har man genuin oro för barnen så är det ju läge att anmäla eller prata med förskoleföreståndaren som får tala med föräldern. Vilket jag egentligen tycker de borde göra redan nu om de misstänker att barnet mår dåligt.

    Hade ju även kunnat finnas en kvot som man max kan utnyttja och naturligtvis anmäla med framförhållning.

    Faktum kvarstår dock enligt 2 saker, i Stockholm har de såvitt jag vet fria timmar utan betalning och där verkar det fungera. Och för det andra så är de föräldrar du nämner bristande i sin omvårdnad och prioritering av barnen men samma föräldrar kan ju idag göra exakt samma sak det är bara att fuska, vilket de gör. Däremot hade det kunnat ge vettiga föräldrar en chans att utan skuldkänslor kunna gå på ett läkarbesök eller gå och träna en gång i veckan eller storhandla utan barn. Att en 5 åring skulle må dåligt av att gå 1.5 h timme extra per vecka är osannolikt. Att det alltid finns missbruk av system är inget nytt
  • Konservativ
    hammarhajen skrev 2019-12-12 19:05:47 följande:

    Det är inte en fråga om vad vi "anser" utan om vad reglerna säger. 

    Vill vi ha andra regler, får vi betala mer för förskolan via antingen skatten eller avgifter eller både och. Just nu måste regler skapas utifrån de ekonomiska ramar som finns, och de är snäva.


    Betala mer än den extrema skatten som råder iSverige? nej tack. jag har mina barn på dagis den avtalade tiden som dagisfröknarna känner till sen länge. vad jag själv gör då ska andra ge blanka faan i.
  • Anonym (Förskola och fritids är till för föräldrar)

    Helt rätt!

    Själv har jag eget och gör därför precis vad jag känner med min tid, vill jag resa iväg gör jag det (man kan boka hotell i firmans namn och vipps en jobbresa) eller en fika på stan kan vara ett kundmöte eller vad som.

    Förskolan ska då rätta sig efter den uppskrivna tiden.


    Konservativ skrev 2019-12-13 09:01:57 följande:

    Betala mer än den extrema skatten som råder iSverige? nej tack. jag har mina barn på dagis den avtalade tiden som dagisfröknarna känner till sen länge. vad jag själv gör då ska andra ge blanka faan i.


Svar på tråden Förskola vid resa?