• Anonym (Liv)

    Svärmor slutar inte köpa en massa krimskrams åt oss trots tillsägelse

    Min svärmor vill vara snäll, men det blir ändå så himla fel. Vi har helt olika smak och syn på vad som är snyggt inredningsmässigt. Jag är designintresserad och vill bara ha in prylar jag verkligen står för i mitt hem, köper hellre en dyr och riktigt fin sak än 20 småpryttlar. Svärmor är en sån som shoppar loss på Ullared och köper allt möjligt krimskrams som hon fyller huset med. Vi har dessutom begränsat med utrymme och får inte plats med en massa saker hos oss.

    Jag försöker tänka miljömässigt och vill t ex inte köpa på mig pappersservetter i mängder, plastmuggar osv. Svärmor är tvärtom och har ett helt förråd fyllt med sånt. Jag har försökt förklara min ståndpunkt för svärmor, men den ger hon tydligen blanka fan i och varje gång hon varit på Ullared har hon stora kassar med onödiga prylar som hon dumpar hos oss och som vi inte vet vad vi ska göra med. För en vecka sedan fick vi 10 småtomtar och julgrejer som jag över min döda kropp kommer ha framme.

    Mannen vågar inte säga ifrån på skarpen då hon ?kommer ta så illa upp?, men jag känner att jag måste sätta stopp för detta en gång för alla. Är så arg att hon inte lyssnade från början.

    Hur säger jag ifrån trevligt men bestämt?

  • Svar på tråden Svärmor slutar inte köpa en massa krimskrams åt oss trots tillsägelse
  • Anonym (A)

    För det första tycker jag att det är din man som ska säga ifrån. För jag förmodar att han delar din åsikt om hur hemmet ska inredas, eller är du en annan variant av din svärmor?

    Sedan tycker jag att du inte behöver säga till, lämna bara tillbaka sakerna du får till henne nästa gång ni ska dit. Hon kommer att lära sig. En kompis till mig gjorde så med sin svärmor. Det fungerade. Efter några gånger så köptes det aldrig något skit längre.

  • Anonym (Ylva)

    Hon gör det av godhet men jag förstår din frustration. Jag antar att hennes sätt att visa uppskattning är att ge saker. Förstår din man att han inte vill såra men han bör säga till att han uppskattar tanken men att ni har olika stilar och att ni köper sådant som ni vill ha.

    Jag undrar lite med om ni tvingar er att ha saker ni fått av henne framme? Om så, så sluta. Då kanske hon tröttnar då hon inte får något tillbaka genom att se sakerna hon gett stå framme. Ni kan ta med det ni fått av henne och säga tack men det var inget som passar oss eller så skänk bort sakerna.

  • Anonym (Louise)

    När svärmor kommer med en kasse med grejer, plocka då ut 1 sak som ni behåller. Ge sen tillbaka till svärmor. Säg Tack så mycket men resten är inte vår stil och vi föredrar att ha det sparsmakat hemma. Upprepa tills svärmor förstått.

  • viseversa

    Kör allt hon lämnar till röda korset myrorna stadsmissionen mm. Då kommer det till användning och miljövänligt. Frågar hon säg bara som det är att hon inte lyssnar på er önskan så då skänks allt bort.

  • AnnaSthlm
    Anonym (Louise) skrev 2019-12-04 13:31:10 följande:

    När svärmor kommer med en kasse med grejer, plocka då ut 1 sak som ni behåller. Ge sen tillbaka till svärmor. Säg Tack så mycket men resten är inte vår stil och vi föredrar att ha det sparsmakat hemma. Upprepa tills svärmor förstått.


    Det här är en bra strategi.
  • Anonym (LlL)

    Äh, det kan väl vara bra att ha och ge som sista minuten presenter till folk och fä. 

  • Anonym (.)

    Tror tyvärr du får säga ifrån på skarpen. Eller be killen din. Min svärmor var likadan, höll på sådär i 10år innan jag sa tvärnej och vägrade ta emot krimskramset.

    Hon fattade aldrig alla hintar under åren, och reagerade heller aldrig på att jag kastade allt vi fick.

  • Anonym (R)

    Skänk vidare! Kolla om det finns någon facebook-grupp du kan gå med i, där du skänker till de som själva inte har råd och gärna tar emot! Det finns säkert de med dålig ekonomi som gärna tar emot lite tomtar, julsaker och annat som ni får.

    Antingen kan ni vara ärliga mot svärmor och säga att ni ska titta i kassen och behålla det som passar och att ni skänker vidare resten, eller så säger ni ingenting utan bara gör det.

  • LoveRain

    Tänker att det är svärmors sätt att visa att hon bryr sig om. Dock blir det ju väldigt fel. Jag hade satt mig ner igen med henne och sagt att ni förstår att hon bara vill väl och att ni uppskattar hennes omtänksamhet men att ni verkligen vill undvika att ha en massa saker, särskilt engångsgrejer och inredningsgrejer. Om det är något som svärmor kan erbjuda som ni uppskattar så var tydliga med det. Tex att om svärmor vill vara generös och visa omtänksamhet så skulle ni verkligen vilja att hon bjöd er på hennes goda köttgryta/hembakta bullar/hemodlade örter eller vad det nu kan vara.

  • KlantSmurfen

    Den här saken tycker jag är bra så jag ska köpa likadan sak till andra, säger de ifrån fortsätter jag ändå att ge dem saker som jag vill ha eftersom jag vet bättre än dem vad de vill ha. Jag har aldrig förstått omtanken i den sortens "omtanke" eftersom de verkar ha väldigt svårt att acceptera att andra tycker olika. De påminner om de som envisas med att hjälpa folk med saker de inte behöver hjälp med.

    Jag förstår de som rekommenderar saker de tycker om och förklarar varför de tycker den saken är bättre än andra saker. Jag förstår de som erbjuder hjälp och kan acceptera ett nej.

  • Elin P

    Min svärmor är lite så men mest med leksaker och prylar till barnen. Jag vill inte starta en konflikt (bl.a. är svärmor den absolut enda barnvakt vi har, och jag gillar henne för övrigt). Så jag tackar snällt och tar emot. Brukar sen låta barnen använda saken litegrann, helst när hon ser. Sen gömmer jag undan den i en kartong och när jag tänker att hon glömt saken så kör jag det till välgörenhet istället.

  • Elin P

    Om svärmor frågar vad barnen önskar så brukar jag nu också föreslå pengar eller någon upplevelse (typ restaurangbesök tillsammans med farmor, vilket barnen tycker om!), eller en specifik sak som jag ändå tänkt köpa annars.

  • Anonym (A 2)
    Anonym (R) skrev 2019-12-04 22:09:56 följande:
    Skänk vidare! Kolla om det finns någon facebook-grupp du kan gå med i, där du skänker till de som själva inte har råd och gärna tar emot! Det finns säkert de med dålig ekonomi som gärna tar emot lite tomtar, julsaker och annat som ni får.

    Antingen kan ni vara ärliga mot svärmor och säga att ni ska titta i kassen och behålla det som passar och att ni skänker vidare resten, eller så säger ni ingenting utan bara gör det.
    Håller med
  • GGN

    Ge bort det till Röda korset eller något. När hon frågar vad ni gjort av sakerna svarar du ärligt. Då kanske hon fattar till slut.

  • nernu

    En liten fundering. Om det hade varit typ några av era vänner eller någon annan i familjen typ din gamla mormor. Hade ni haft samma behov av att säga till på skarpen då?

  • Anonym (S)

    Skänk ill röda korset, kvinnojour eller nån förening. Nån FBgrupp eller liknande. Då kommer ju sakerna till användning. Det verkar ju ändå vara saker som går att använda.

  • Anonym (S)

    Förresten när du försök säga din stånspunk, vad har du sagt då? Har du gjort nån allmän bild om din syn på kvalitet och miljötänk eller har du varit tydlig och specifik. Tex sagt Det är otrologt snällt av dig att köpa detta åt oss, men vi har inte plats och det är inte heller saker som vi anvömder. Men väldigt snällt att du tönker på oss. Annars kan du ju börja med att säga det och om det inte hjälper skänka vidare till de som blir glada för sakerna.

Svar på tråden Svärmor slutar inte köpa en massa krimskrams åt oss trots tillsägelse