• Anonym (nattutdelning)

    Paket i trappen ok?

    I flera nätter i rad har jag observerat att det kommer ett paketbud och lämnar paket utanför folks dörrar. Paketen är från alla möjliga ställen, från Apotea till Gymgrocissisten till Webhallen.

    Jag undrar om det verkligen är ok. För mig skulle det inte kännas bra. Om jag själv hade varit en oärlig människa hade jag lätt kunnat plocka på mig säkert 10 paket bara den senaste veckan.

    Ni som kan juridik, är det verkligen ok att ett bud bara ställer paker vid dörren mitt i natten? 

    Och ni andra? Är det ok för er? 

    Också, borde jag göra något? Det är ju inte mina varor, men ändå.

  • Svar på tråden Paket i trappen ok?
  • Anonym (villkor)

    Det är väl företagets leveransvillkor som bestämmer det. Leveransvillkoren står när man gör beställningen.

    Varför ska DU göra något?

  • Anonym (Y)

    Det är ett bal man kan göra hos flera ombud med hemleverans nuförtiden. De lämnar utanför dörren, skickar ett sms vid leverans (Airmee och Budee). Annars kan man välja att de plingar på.

    Ok och smidigt om man fått välja det själv, tycker jag.

  • Anonym (nattutdelning)

    Ok, så alltså får folk skylla sig själva om grejerna blir stulna om de ställs utanför dörren mitt i naten i ett höghus, för då har de valt det som leveranssätt?

  • Anonym (***)
    Anonym (nattutdelning) skrev 2019-12-04 23:04:13 följande:

    I flera nätter i rad har jag observerat att det kommer ett paketbud och lämnar paket utanför folks dörrar. Paketen är från alla möjliga ställen, från Apotea till Gymgrocissisten till Webhallen.

    Jag undrar om det verkligen är ok. För mig skulle det inte kännas bra. Om jag själv hade varit en oärlig människa hade jag lätt kunnat plocka på mig säkert 10 paket bara den senaste veckan.

    Ni som kan juridik, är det verkligen ok att ett bud bara ställer paker vid dörren mitt i natten? 

    Och ni andra? Är det ok för er? 

    Också, borde jag göra något? Det är ju inte mina varor, men ändå.


    Varför sover du inte på  natten istället för att kolla vad andra får för paket? Du måste ju gå ut i trappan för att kunna se var de kommer ifrån. Känns faktiskt mer läskigt än att de lämnar paket utanför folks dörrar. 
  • Anonym (Jag)

    Som sagt, man väljer själv... jag bor i ett område där jag känner mig trygg med att de ställer paketet utanför dörren och den lilla risken är det ofta värt för mig. Jag lägger mina barn vid den tiden de oftast levererar och vill inte att de ringer på då, för då tar det en evighet att få barnen att somna. Skulle det vara något mer värdefullt så väljer jag att de ringer/knackar.

  • Anonym (nattutdelning)
    Anonym (***) skrev 2019-12-04 23:14:17 följande:
    Varför sover du inte på  natten istället för att kolla vad andra får för paket? Du måste ju gå ut i trappan för att kunna se var de kommer ifrån. Känns faktiskt mer läskigt än att de lämnar paket utanför folks dörrar. 
    Jag kanske kommer hem från jobbet. Eller så jagas jag ut på natten av ångest. Jag kanske har dåliga sovvanor. Jag har en gammal hund kanske som behöver gå ut på natten. Jag kanske rent av går till jobbet. Elller så är jag ett creep som springer omkring i trapphuset för att kontrollera paketavlämningar. Välj det som passar din världsbild bäst.
  • Anonym (Clkgff)
    Anonym (nattutdelning) skrev 2019-12-05 00:03:57 följande:

    Jag kanske kommer hem från jobbet. Eller så jagas jag ut på natten av ångest. Jag kanske har dåliga sovvanor. Jag har en gammal hund kanske som behöver gå ut på natten. Jag kanske rent av går till jobbet. Elller så är jag ett creep som springer omkring i trapphuset för att kontrollera paketavlämningar. Välj det som passar din världsbild bäst.


    Underbart!
  • Anonym (obehagligt)

    Det är vanligt även i mitt hus, jag tycker numera att det är sjukt obehagligt när jag går till jobbet och ser paket utanför dörrarna. Det är något varje vecka. I dessa tider med sprängningar så är jag alltid orolig vad det kan vara. Att komma över portkoder/knäcka koder är tydligen rätt enkelt

  • Anonym (M)

    Personligen skulle jag aldrig välja den leveransmetoden om det inte gällde något billigt och otympligt som det är väldigt osannolikt att någon stjäl. Och jag tycker att det är märkligt att man får lämna läkemedel på det viset. Där jag bor är det rätt vanligt att barn i förskoleåldern springer ganska fritt på gården och i trapphusen. Inte så bra om en nyfiken femåring fick för sig att dricka upp en hel flaska alvedon ...

Svar på tråden Paket i trappen ok?