• båtship12345

Invandrare och problem

Ni som inte tror att invandring och bristande integration på grund av regeringen är orsaken till att rosengård/rinkeby/tensta är så dåliga områden, vad tror ni är orsaken?

Jag är genuint nyfiken.

-->VAR OBJEKTIVA<-- 

• Svar på tråden Invandrare och problem
  • Bejje
    KillBill skrev 2020-03-07 15:36:05 följande:
    Nu ljuger du igen. Alla har rätt till vård som inte kan anstå.
    Vet inte om det skiljer idag mot för 25 år sedan, men när min mor hade hamnat mellan jobb och hade mig som tonåring att försörja så fick hon ingen hjälp. Visst, hon hade en inkomst i form av låg A-kassa, men jag blev dyrare och dyrare i drift och saker som att köpa skridskor eller skidor eller annat som jag behövde i skolan gick inte. Det var hyra/räkningar, mat  och liknande som pengarna gick till.

Hon fick sedan problem med en tand som värkte otroligt mycket. Hon försökte få hjälp av socialen för detta, men de vägrade och tyckte hon skulle kunna klara av den kostnaden på de pengar hon hade. Kan tilläggas att min mor inte hade några lån heller utöver huslånet så det var inte direkt så att hon satt sig själv i klistret likt lyxfällan eller så.

Så hon fick gå länge med en tand som konstant gjorde ont. Jag skulle säg att det är vård som inte kan anstå, men inte fan hjälpte någon min mor heller.

Kan som sagt inte svara på hur det skulle vara idag under samma förhållanden men misstänker kraftigt att det skulle fungera på precis samma sätt.

Något som däremot har ändrats under åren sedan dess är att socialtjänsten är än mer restriktiva till bidrag för svenskar idag jämfört med då.
  • Anonym (Stefan)
    Bejje skrev 2020-03-07 18:02:58 följande:

Vet inte om det skiljer idag mot för 25 år sedan, men när min mor hade hamnat mellan jobb och hade mig som tonåring att försörja så fick hon ingen hjälp. Visst, hon hade en inkomst i form av låg A-kassa, men jag blev dyrare och dyrare i drift och saker som att köpa skridskor eller skidor eller annat som jag behövde i skolan gick inte. Det var hyra/räkningar, mat  och liknande som pengarna gick till.

Hon fick sedan problem med en tand som värkte otroligt mycket. Hon försökte få hjälp av socialen för detta, men de vägrade och tyckte hon skulle kunna klara av den kostnaden på de pengar hon hade. Kan tilläggas att min mor inte hade några lån heller utöver huslånet så det var inte direkt så att hon satt sig själv i klistret likt lyxfällan eller så.

Så hon fick gå länge med en tand som konstant gjorde ont. Jag skulle säg att det är vård som inte kan anstå, men inte fan hjälpte någon min mor heller.

Kan som sagt inte svara på hur det skulle vara idag under samma förhållanden men misstänker kraftigt att det skulle fungera på precis samma sätt.

Något som däremot har ändrats under åren sedan dess är att socialtjänsten är än mer restriktiva till bidrag för svenskar idag jämfört med då.

Som du ser på ovan länk är killbill ute och cyklar. Har du inte råd med.tandvård får du avbetalningsplan eller ta ett lån enligt 1177.

Exempelvis en somalisk invandrare däremot får betala 50kr för att få ordning på en mun som aldrig varit hos en tandläkare på 40 år. Sedan får samma invandrare (vid put) en garantipension utan att ha jobbat en dag i Sverige, sannolikt marginellt lägre ån din mors.
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-07 17:52:12 följande:
    Om jag säger så här: Jag tror självklart inte att tanken med 50kr för akut tandvård för illegala migranter är satt av rasistiska skäl, men om folk upplever det rasistiskt så blir det väl rasistiskt? Jag är absolut inte ensam om att tycka det, i allra minsta fall tycker väldigt många svenskar att det är diskriminering, inte minst när man jämför med fattiga pensionärer som borde få denna förmån i första hand.

Själv har jag inget mot att betala tusenlappar för tandvård och skulle aldrig kräva att jag ska ha tandvård för 50kr.

Om jag slår min fru? Nej självklart gör jag inte det! Vad har det med saken att göra?
    Ok. så det är inte av rasistiska skäl som tandvård har olika kostnad - det verkar vi vara överens om.  

Du är inte ensam om att uppleva det som rasistiskt. SD,  SDsvansen och extremhögern och extremnationalisterna delar med sr sannolikhet din uppfattning. Men att du och andra uppfattar det som rasistiskt gör det inte rasistiskt.

Begreppet rasism är väl definierat i svenska språket och i andra språk.  Att inbilla sig att någonting blir rasistiskt för att några som du kallar folk upplever det så - det är inget annat än alternativa fakta och används ibland av de som vill sprida propaganda och flytta gränser för att normalisera tex rasism.

Sen slingar du dig från frågan jag ställde - har du slutat slå din fru?   Slingra dig inte och hålla på att svara på andra saker än den frågan jag ställde dig!! Svara ja eller nej.

Ser du att en fråga innehåller premisser som förutsätter att vissa faktiska förhållanden föreligger. Gillar du inte premisserna? Tycker du att de inte speglar verkligheten?  Ska jag fortsätta ställa frågan om och om igen fast du vägrar svara?  Vågar du inte svara på frågan med ja eller nej? Är du feg?

Du ser ju hur absurt det är att kasta ut krav på att besvara frågor vars premisser är falska eller oriktiga.
  • Bejje
    Padirac skrev 2020-03-07 18:26:43 följande:
    Ok. så det är inte av rasistiska skäl som tandvård har olika kostnad - det verkar vi vara överens om.  

Du är inte ensam om att uppleva det som rasistiskt. SD,  SDsvansen och extremhögern och extremnationalisterna delar med sr sannolikhet din uppfattning. Men att du och andra uppfattar det som rasistiskt gör det inte rasistiskt.

Begreppet rasism är väl definierat i svenska språket och i andra språk.  Att inbilla sig att någonting blir rasistiskt för att några som du kallar folk upplever det så - det är inget annat än alternativa fakta och används ibland av de som vill sprida propaganda och flytta gränser för att normalisera tex rasism.

Sen slingar du dig från frågan jag ställde - har du slutat slå din fru?   Slingra dig inte och hålla på att svara på andra saker än den frågan jag ställde dig!! Svara ja eller nej.

Ser du att en fråga innehåller premisser som förutsätter att vissa faktiska förhållanden föreligger. Gillar du inte premisserna? Tycker du att de inte speglar verkligheten?  Ska jag fortsätta ställa frågan om och om igen fast du vägrar svara?  Vågar du inte svara på frågan med ja eller nej? Är du feg?

Du ser ju hur absurt det är att kasta ut krav på att besvara frågor vars premisser är falska eller oriktiga.
    Som jag sagt tidigare, rasism är inte något statiskt som har samma definition år efter år, det har vänstern sett till. Vad som är rasism idag kanske inte var rasism för 25 år sedan, för media och partier bland annat tar sig friheten att själva lägga till saker som ska inkluderas i den definitionen.

Som sagt, läs ordboken. Tror inte direkt den har uppdaterats om definitionen, i alla fall inte senast jag kollade. Trots det kallas folk för rasister för uttalanden som inte alls stämmer in på definitionen av rasism.

Det är med den bakgrunden jag kallar det rasism att ge vissa folkgrupper nästan gratis tandvård. Här utgår man inte från sociekonomisk status eller liknande utan man utgår helt och hållet från att de som är här illegalt ska ha den förmånen. Alltså de får inte befinna sig på svensk mark, de bryter mot lagen och sedan belönas de för det.

Jämför det med att ge 70-åriga Anna samma behandling. Hon har jobbat hela sitt liv och bidragit till skatteintäkter.

illegal person som bryter mot lagen mot hederlig fattig pensionär. Där väljer regeringen att hjälpa den kriminelle. Man tappar ju hakan!

Slingrade jag mig om frun? Nej det gjorde jag absolut inte, du ställde en fråga och jag gav dig ett Ja/Nej svar. Alltså inte ett politiker svar där man slingrar sig. Vad mer kan du önska dig?
  • KillBill
    Anonym (Stefan) skrev 2020-03-07 18:22:53 följande:

Som du ser på ovan länk är killbill ute och cyklar. Har du inte råd med.tandvård får du avbetalningsplan eller ta ett lån enligt 1177.

Exempelvis en somalisk invandrare däremot får betala 50kr för att få ordning på en mun som aldrig varit hos en tandläkare på 40 år. Sedan får samma invandrare (vid put) en garantipension utan att ha jobbat en dag i Sverige, sannolikt marginellt lägre ån din mors.

Nej, antingen har du svårt med läsförståelse eller så ljuger du medvetet. Citat:

Som en sista utväg kan du ibland få ekonomisk hjälp från socialtjänsten.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-07 19:08:12 följande:
    Som jag sagt tidigare, rasism är inte något statiskt som har samma definition år efter år, det har vänstern sett till. Vad som är rasism idag kanske inte var rasism för 25 år sedan, för media och partier bland annat tar sig friheten att själva lägga till saker som ska inkluderas i den definitionen.

Som sagt, läs ordboken. Tror inte direkt den har uppdaterats om definitionen, i alla fall inte senast jag kollade. Trots det kallas folk för rasister för uttalanden som inte alls stämmer in på definitionen av rasism.

Det är med den bakgrunden jag kallar det rasism att ge vissa folkgrupper nästan gratis tandvård. Här utgår man inte från sociekonomisk status eller liknande utan man utgår helt och hållet från att de som är här illegalt ska ha den förmånen. Alltså de får inte befinna sig på svensk mark, de bryter mot lagen och sedan belönas de för det.

Jämför det med att ge 70-åriga Anna samma behandling. Hon har jobbat hela sitt liv och bidragit till skatteintäkter.

illegal person som bryter mot lagen mot hederlig fattig pensionär. Där väljer regeringen att hjälpa den kriminelle. Man tappar ju hakan!

Slingrade jag mig om frun? Nej det gjorde jag absolut inte, du ställde en fråga och jag gav dig ett Ja/Nej svar. Alltså inte ett politiker svar där man slingrar sig. Vad mer kan du önska dig?
    Ja, du förespråkar att olika begrepp kan byta betydelse efter eget tycke. Självklart har du rätt att använda språket på det sätt du vill, men det blir lite svårt att före en begriplig debatt då du har egna definitioner och betydelser av tex rasism.
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-07 19:08:12 följande:

Självklart förekommer det i alla läger name calling och missvisande användning av olika bgrepp. Ta til exempel multinickaren som kallar alla som inte gillar SD för kommunister eller andra som kallar allt som inte ger sitt stöd till SD för vänsterliberalt eller det nazianstrukna kulturmarxistiskt.

Men det finns trots det ett tydligt begreppetsinnehåll i ordet 'rasism' - och det är inte så att det ka nbetyda vad som helst som du vill påstå.    

sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

"Den biologiska rasismens ideologi innebär en tro att individer i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor eller färdigheter, att drag av personlighetintellektmoral och kulturella beteenden ärvs och ofta också att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[3] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan mänskliga raser påpekas och användas som utgångspunkt för att rättfärdiga diskriminering."

"Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör.

Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[7] Omvänd rasism (rasistiskt motiverad omvänd diskriminering mot vita) är ett kontroversiellt begrepp, och existerar inte enligt statsvetaren Anders Hellström.[8] Det är som begrepp oanvändbart ur ett vetenskapligt perspektiv.

Benämningen rasism används emellanåt utifrån en kulturell och religiös grund, snarare än en biologisk (se kulturrasism).[9][10][11] Kulturrasism innebär en essentiell syn på kulturer (bland annat att en viss kultur är något människan naturligt bär inom sig, föds med). Människan tros enligt denna vara uppdelad utefter essentiella kulturella markörer, ofta uttryckt i väsentliga kulturella egenskaper och föreställda distinkta kvaliteter, som också rangordnas socialt."

• Anonym (Stefan)
    KillBill skrev 2020-03-07 19:20:39 följande:

Nej, antingen har du svårt med läsförståelse eller så ljuger du medvetet. Citat:

Som en sista utväg kan du ibland få ekonomisk hjälp från socialtjänsten.

DU har dålig läaförståelse. Vet du vad "ibland" betyder?

"Det är inte alltid socialtjänsten ger ersättning för akut tandvård"
  • KillBill
    Anonym (Stefan) skrev 2020-03-07 20:07:20 följande:

DU har dålig läaförståelse. Vet du vad "ibland" betyder?

"Det är inte alltid socialtjänsten ger ersättning för akut tandvård"

Om du var påläst skulle du veta att människor som lever på försörjningsstöd inte anses ha råd med annat än det som försörjningsstödet ska räcka till och dyker det upp andra kostnader tex tandvård som inte kan anstå kommer detta bekostas av socialtjänsten. Svenska myndigheter måste behandla alla samhällsmedborgare lika och det är således inte slumpen som avgör vem som får hjälp.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Stefan)
    KillBill skrev 2020-03-07 22:14:48 följande:

Om du var påläst skulle du veta att människor som lever på försörjningsstöd inte anses ha råd med annat än det som försörjningsstödet ska räcka till och dyker det upp andra kostnader tex tandvård som inte kan anstå kommer detta bekostas av socialtjänsten. Svenska myndigheter måste behandla alla samhällsmedborgare lika och det är således inte slumpen som avgör vem som får hjälp.

Finns inga som helst belägg för detta. Vet massor av fall där människor på försörjningsstöd nekas tandvård. Bara att googla. Din förnekelse är total som vanligt.

"Till Samhällsnytts försvar kan man ändå påpeka att när pensionärer måste genomgå akuta tandvårdsingrepp så kommer de i de flesta fallen att betala betydligt mer än papperslösa och asylsökande."

www.svd.se/missvisande-om-billig-tandvard-for-asylsokande
Svar på tråden Invandrare och problem