Invandrare och problem
Ni som inte tror att invandring och bristande integration på grund av regeringen är orsaken till att rosengård/rinkeby/tensta är så dåliga områden, vad tror ni är orsaken?
Jag är genuint nyfiken.
-->VAR OBJEKTIVA<--
Ni som inte tror att invandring och bristande integration på grund av regeringen är orsaken till att rosengård/rinkeby/tensta är så dåliga områden, vad tror ni är orsaken?
Jag är genuint nyfiken.
-->VAR OBJEKTIVA<--
Vet inte om det skiljer idag mot för 25 år sedan, men när min mor hade hamnat mellan jobb och hade mig som tonåring att försörja så fick hon ingen hjälp. Visst, hon hade en inkomst i form av låg A-kassa, men jag blev dyrare och dyrare i drift och saker som att köpa skridskor eller skidor eller annat som jag behövde i skolan gick inte. Det var hyra/räkningar, mat och liknande som pengarna gick till.
Hon fick sedan problem med en tand som värkte otroligt mycket. Hon försökte få hjälp av socialen för detta, men de vägrade och tyckte hon skulle kunna klara av den kostnaden på de pengar hon hade. Kan tilläggas att min mor inte hade några lån heller utöver huslånet så det var inte direkt så att hon satt sig själv i klistret likt lyxfällan eller så.
Så hon fick gå länge med en tand som konstant gjorde ont. Jag skulle säg att det är vård som inte kan anstå, men inte fan hjälpte någon min mor heller.
Kan som sagt inte svara på hur det skulle vara idag under samma förhållanden men misstänker kraftigt att det skulle fungera på precis samma sätt.
Något som däremot har ändrats under åren sedan dess är att socialtjänsten är än mer restriktiva till bidrag för svenskar idag jämfört med då.
Som du ser på ovan länk är killbill ute och cyklar. Har du inte råd med.tandvård får du avbetalningsplan eller ta ett lån enligt 1177.
Exempelvis en somalisk invandrare däremot får betala 50kr för att få ordning på en mun som aldrig varit hos en tandläkare på 40 år. Sedan får samma invandrare (vid put) en garantipension utan att ha jobbat en dag i Sverige, sannolikt marginellt lägre ån din mors.
Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[7] Omvänd rasism (rasistiskt motiverad omvänd diskriminering mot vita) är ett kontroversiellt begrepp, och existerar inte enligt statsvetaren Anders Hellström.[8] Det är som begrepp oanvändbart ur ett vetenskapligt perspektiv.
Benämningen rasism används emellanåt utifrån en kulturell och religiös grund, snarare än en biologisk (se kulturrasism).[9][10][11] Kulturrasism innebär en essentiell syn på kulturer (bland annat att en viss kultur är något människan naturligt bär inom sig, föds med). Människan tros enligt denna vara uppdelad utefter essentiella kulturella markörer, ofta uttryckt i väsentliga kulturella egenskaper och föreställda distinkta kvaliteter, som också rangordnas socialt."
Nej, antingen har du svårt med läsförståelse eller så ljuger du medvetet. Citat:
Som en sista utväg kan du ibland få ekonomisk hjälp från socialtjänsten.
DU har dålig läaförståelse. Vet du vad "ibland" betyder?
"Det är inte alltid socialtjänsten ger ersättning för akut tandvård"
Om du var påläst skulle du veta att människor som lever på försörjningsstöd inte anses ha råd med annat än det som försörjningsstödet ska räcka till och dyker det upp andra kostnader tex tandvård som inte kan anstå kommer detta bekostas av socialtjänsten. Svenska myndigheter måste behandla alla samhällsmedborgare lika och det är således inte slumpen som avgör vem som får hjälp.