• Frodas

    Vad är viktigast vid valet av ett namn till ditt barn?

    Hej på er, vi tänkte kanske bygga vidare lite på frodas.io/ med möjligheten att även bläddra bland olika "riktiga namn" om man så vill. Men vad är egentligen viktigast för dig vid valet av ett namn till ditt barn? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är viktigast vid valet av ett namn till ditt barn?
  • brallison

    Att vi gillar namnet och att det är inte uttjattad (och 15 st till i samma klass/dagisgrupp ska heta samma).

  • Frodas
    Jättetack för att tar er tid att svara! Hade lite idéer om vilka sorts namn vi skulle ta in i nästa version (så man kan välja mellan riktiga och påhittade namn) och hur mycket man egentligen bryr sig om alla listor och statistik som finns. 
    Följer man dem eller kanske rent av håller sig borta, då de namnen kommer bli rätt vanliga för den generationen.  
    Det verkar än så länge som att klassiska namn fortfarande är intressantare än unika och "moderna" namn :) 
  • fluu

    Att vi tycker om det och att det inte begränsar barnet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sasu

    Vi valde ett namn som minde än 1000 personer har i sverige, samt att det också betyder "Hopp". :)

  • annabellelee

    En kombination. Det ska vara ett traditionellt namn, alltså inget hittepå. Vackert, men gärna lite ovanligt. Familjekoppling ger pluspoäng.

  • Mandelskorpan

    Inget av ovan. Namnen vi valt är tvåstaviga och klassiska. Korta, enkla, som vi båda tycker är fina, och som fungerar internationellt.

  • Xenia

    Egentligen gäller alla utom att det ska vara modernt och populärt.

    Det ska vara klassiskt, inte för vanligt (men behöver inte vara unikt), det ska ha med föräldrarnas kultur/hemland att göra och gärna ha en fin betydelse också. Dessutom ska det passa ihop med ev syskons namn.

    Jag förstår inte argumentet att föräldrarna ska älska det. Det låter som första bästa namn som man råkar tycka om. Men det är väl därför vissa namn är så vanliga, många föräldrar gillar samma namn, dvs just de som är populära.

  • Mint

    Ett namn som existerar, alltså inget unikt hittepå. Att det är lätt att stava och uttala. Att det passar med efternamnet och inte ger konstiga/dåliga associationer. Och då främst av allt: att det är ett namn som vi tycker om.

  • Mint
    Xenia skrev 2020-03-21 02:19:12 följande:

    Egentligen gäller alla utom att det ska vara modernt och populärt.

    Det ska vara klassiskt, inte för vanligt (men behöver inte vara unikt), det ska ha med föräldrarnas kultur/hemland att göra och gärna ha en fin betydelse också. Dessutom ska det passa ihop med ev syskons namn.

    Jag förstår inte argumentet att föräldrarna ska älska det. Det låter som första bästa namn som man råkar tycka om. Men det är väl därför vissa namn är så vanliga, många föräldrar gillar samma namn, dvs just de som är populära.


    Fast det är väl det första urvalskriteriet ändå? Det finns ju många namn som passar in på mina kriterier men som faller bort för att vi helt enkelt inte gillar dem.
  • Kusinen

    Inget av de ovanstående. Först och främst att jag älskade namnet och jag gillar olikatyper av namn (så jag valde inte inom en särskilld stil). Sen ville jag att namnet skulle vara hyffsat lättuttalat och skrivas som det lät (på svenska). Det var nog det enda kriterie jag hade.

    Jag minns att jag var lite tveksam till för vanliga namn, ett av mina favoritnamn var nummer ett på topplistan. Själv har jag ett supervanligt namn och blev alltid kallad för mitt efternamn vilket jag avskydde så det ville jag undvika. Men hade jag gillat det vanliga namnet allra mest hade jag nog valt det ändå.

Svar på tråden Vad är viktigast vid valet av ett namn till ditt barn?