• shk76

    Finns det några miljonärer här?

    Som rubriken lyder, finns det några miljonärer här?

    Och isåfall nyfiken på om ni skänker pengar till diverse välgörenhetsorganisationer isåfall till vad och hur ser ni på detta?

    Eller hjälper ni behövande på andra sätt?

  • Svar på tråden Finns det några miljonärer här?
  • Kjell2
    shk76 skrev 2019-12-06 09:37:07 följande:

    Som rubriken lyder, finns det några miljonärer här?

    Och isåfall nyfiken på om ni skänker pengar till diverse välgörenhetsorganisationer isåfall till vad och hur ser ni på detta?

    Eller hjälper ni behövande på andra sätt?


    Begränsat till välgörenhetsorganisationer, hjälper till ekonomisk och med tid på annat sätt.


  • shk76
    Kjell2 skrev 2019-12-06 10:10:58 följande:

    Begränsat till välgörenhetsorganisationer, hjälper till ekonomisk och med tid på annat sätt.


    Kjell2 skrev 2019-12-06 10:10:58 följande:

    Begränsat till välgörenhetsorganisationer, hjälper till ekonomisk och med tid på annat sätt.


    Fint gjort!?

    Själv har jag ej möjligheten tyvärr, då det är nästan tvärtom här ist???? men antar att det skulle kännas bra att kunna göra det.

    Någon speciell organisation som står dig extra nära?
  • shk76
    shk76 skrev 2019-12-06 10:56:01 följande:

    Fint gjort!

    Själv har jag ej möjligheten tyvärr, då det är nästan tvärtom här ist, men antar att det skulle kännas bra att kunna göra det.

    Någon speciell organisation som står dig extra nära?


  • Vildbi

    Jag är långt ifrån miljonär.

    Jag brukar kunna spara 3000:- i månaden. 500:- av de väljer jag att skänka jag till regnbågsfonden och rfsl (50/50) och så har jag tre postkodlotter.

    Så till sparkontot/buffertkontot åker 2000:- i månaden och den sista tusenlappen går till välgörenhet.

    Vore jag miljonär skulle jag skänka betydligt mer. Eller...kanske inte...många rika är extremt snåla.

  • Kjell2
    shk76 skrev 2019-12-06 10:56:01 följande:
    Kjell2 skrev 2019-12-06 10:10:58 följande:

    Begränsat till välgörenhetsorganisationer, hjälper till ekonomisk och med tid på annat sätt.


    Fint gjort!?

    Själv har jag ej möjligheten tyvärr, då det är nästan tvärtom här ist???? men antar att det skulle kännas bra att kunna göra det.

    Någon speciell organisation som står dig extra nära?
    Jag är aktiv i en förening som har välgörenhet som ett av syftena. Där bidrar jag med tid och pengar. Sen frivilligjobbar jag med hemlösa och läxhjälp

    Huvuddelen av min hjälp, både tid och kostnad, går till några barn i vår närhet som behöver mycket hjälp.


  • shk76
    Vildbi skrev 2019-12-06 11:02:45 följande:

    Jag är långt ifrån miljonär.

    Jag brukar kunna spara 3000:- i månaden. 500:- av de väljer jag att skänka jag till regnbågsfonden och rfsl (50/50) och så har jag tre postkodlotter.

    Så till sparkontot/buffertkontot åker 2000:- i månaden och den sista tusenlappen går till välgörenhet.

    Vore jag miljonär skulle jag skänka betydligt mer. Eller...kanske inte...många rika är extremt snåla.


    Också väldigt fint gjort!

    Intressant att läsa
  • shk76
    Kjell2 skrev 2019-12-06 11:19:19 följande:

    Jag är aktiv i en förening som har välgörenhet som ett av syftena. Där bidrar jag med tid och pengar. Sen frivilligjobbar jag med hemlösa och läxhjälp

    Huvuddelen av min hjälp, både tid och kostnad, går till några barn i vår närhet som behöver mycket hjälp.


    Ok extra fint att även lägga ner tid, nu vet jag ej vad för slags hjälp barnen i din närhet behöver, men oj vad uppskattat det måste vara!!

    Själv förälder till 3 barn med npf-diagnoser med noll hjälp utifrån..
  • Kjell2
    shk76 skrev 2019-12-06 12:06:05 följande:
    Ok extra fint att även lägga ner tid, nu vet jag ej vad för slags hjälp barnen i din närhet behöver, men oj vad uppskattat det måste vara!!

    Själv förälder till 3 barn med npf-diagnoser med noll hjälp utifrån..
    Här rör det sig om föräldrar som inte riktigt har förmågan att hjälpa till med skolan. Jag och min fru gör en insatts där med läxhjälp, kontakter med skola odyl.


  • shk76
    Kjell2 skrev 2019-12-06 12:51:53 följande:

    Här rör det sig om föräldrar som inte riktigt har förmågan att hjälpa till med skolan. Jag och min fru gör en insatts där med läxhjälp, kontakter med skola odyl.


    Ok, som sagt det måste vara väldigt uppskattat, själv har jag fått sagt upp mig från 2 olika jobb pga just barnen, jag måste helt enkelt vara tillgänglig på morgonen och både hjälpa och se till så de verkligen kommer iväg.

    Så har helt enkelt blivit tvungen att ta de jobb som finns på eftermiddag samt kvällstid inom äldreomsorgen.
  • shk76
    Vildbi skrev 2019-12-06 11:02:45 följande:

    Jag är långt ifrån miljonär.

    Jag brukar kunna spara 3000:- i månaden. 500:- av de väljer jag att skänka jag till regnbågsfonden och rfsl (50/50) och så har jag tre postkodlotter.

    Så till sparkontot/buffertkontot åker 2000:- i månaden och den sista tusenlappen går till välgörenhet.

    Vore jag miljonär skulle jag skänka betydligt mer. Eller...kanske inte...många rika är extremt snåla.


    Också fint och särskilt då när du ändå ej är miljonär.. men endå känner att du har så du klarar dig och väljer att hjälpa andra, tror på karma
  • Kjell2

    Var denna tråd endast till för att locka fram personer som donerar pengar för att sen kunna skicka privata tiggeribrev?

  • Mandel

    Vad menar du med miljonär?
    Att man har 1 miljon på banken i någon form eller att man äger så pass mycket av sitt eget hus att man skulle få 1 miljon över om man säljer det?
    Eller ska man ha flera miljoner i "kontanter" att kunna föra över inom någon dag eller två?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Magnusw32

    Det är väl uppenbart med tanke på svaren du får.


    Kjell2 skrev 2019-12-09 13:23:22 följande:

    Var denna tråd endast till för att locka fram personer som donerar pengar för att sen kunna skicka privata tiggeribrev?


  • Håkan på Öland

    Är inte alla miljonärer idag just vad beträffar förmögenhet? Det finns väl knappt en bostadsrätt eller fastighet/villa som är värd under en miljon idag. Eller syftar TS på "inkomst av tjänst efter skatt"?

    Jag har så god ekonomi, eller kanske bättre uttryckt - skattelagstifningen prioriterar "inkomst av kapital" med en maxskatt på 30% jämfört med "inkomst av tjänst" - dvs inkomst av eget arbete - som lätt kan rulla iväg till det dubbla dvs 60% i skatt. Så jag har helt enkelt sedan ett drygt årtionde slutat att arbeta och lever bara på inkomst av aktie- och aktiefondplaceringar. Vilket ger mig en väldigt behaglig livskvalitet. Kan därför sysselsätta med det jag älskar så mycket  att resa jorden runt.

    Om jag skänker något till insamlingar och välgörenhet osv? Ja, jag skänker årligen en summa till både Cancerfonden (min fru avled hastigt i cancer) och till Hjärt-Lungfonden (min mamma avled hastigt i hjärtinfarkt). 

    Ställer dessutom (gratis) upp och hjälper många äldre med allt ifrån gräsklippning, snöskottning, fönsterputsning och städning  vilket uppskattas av de som har kommit upp i åldern.

  • Steven01

    Är miljonår flera gånger om men skulle aldrig ge till några välgörenhetsorganisationer. Det är bara luringar. Om man vill göra något ska man betala skatt.

  • Noname00
    Kjell2 skrev 2019-12-09 13:23:22 följande:

    Var denna tråd endast till för att locka fram personer som donerar pengar för att sen kunna skicka privata tiggeribrev?


    Låt mig gissa, du fick post i din inkorg?
  • FuckGoggleAskMe
    Kjell2 skrev 2019-12-09 13:23:22 följande:
    Var denna tråd endast till för att locka fram personer som donerar pengar för att sen kunna skicka privata tiggeribrev?

    Snälla, skicka några tusingar till mig! Mitt kontonummer är 1-234.567.890 hos BraBanken.
Svar på tråden Finns det några miljonärer här?