• Anonym (YB)

    Mysiga barnfria helgen förstörd igen

    Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

  • Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen
  • Anonym (Lekfulla mamman)

    Han verkar vara toffelhjälte och konflikträdd mot exet.Hoppas han är lika ansvarsfull och hjälpsam mot dig och erat barn sen.

  • Annita
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-08 13:28:16 följande:

    Separerad med barn varannan vecka här sedan 10 år. Plus har en särbo med barn varannan vecka sedan 4 år. Mitt enkla svar är följande: det är inte det minsta konstigt att man åker och tittar på barnens matcher under barnfri vecka. Det får du lära dig att leva med. Ditt kommande barn kommer säkert också ha aktiviteter längre fram och vilja att föräldrarna tittar. Inget konstigt alls.

    Att på minuten ändra från barnfri kväll till kväll med barnen är däremot inte något helt bekymmersfritt. Eller - det beror på. Är andra föräldern sjuk, mår jättedåligt, eller något akut har hänt, så självklart fixar man det. Är det en enstaka gång, en speciell fest man verkligen inte vill missa och det har kört ihop sig - absolut om inte andra föräldern har något annat inplanerat. Däremot - om beteendet upprepas är det inte bra, så flexibel ska man inte vara. De som skriver att man såklart vill vara med barnen så mycket man kan lever alla i kärnfamilj eller är nyskilda. De fattar inte riktigt vad det handlar om. När barn lever varannan vecka uppstår en speciell dynamik. Barnen själva har ett behov av struktur och förutsägbarhet. Att behöva packa ihop och åka iväg är ofta en jobbig grej för varannanveckas-barn. Att behöva göra det hela tiden pga föräldrars ändrade planer är inte schysst. Och självklart måste man som förälder skapa sig själv ett liv efter de förhållandena, man kan inte leva tills barnen flyttar hemifrån med en ständig gnagande känsla av att de borde vara hemma hos en hela tiden. Det KOMMER spilla över på barnen tillslut och de KOMMER må dåligt av att veta att en förälder bara går hemma och längtar efter dem. De behöver känna lugn, trygghet och förutsägbarhet.

    Så TS: är det sällan denna situation uppstår så släpp det. Är det ofta så prata med din partner och fråga hur han tänker. Men ta det med honom, inte mamman. Vill han ha barnen när som helst så är det för att han vill, han är en vuxen människa, och får fatta sina beslut.


    Håller helt med! Man kan inte flytta omkring barnen hela tiden, det kan bli oerhört stressigt för dem. Strukturen slås sönder och tillvaron blir öht lite gungig. Jag frågade tidigare i tråden om biomamman brukar göra så här hela tiden, men TS verkar puts väck. För i så fall brister hon ganska mycket i sitt föräldraskap tycker jag. Och i så fall kanske pappan känner extra stort ansvar för dem.
  • molly50
    Anonym (xaxxon) skrev 2019-12-08 15:08:26 följande:

    Men gör slut då.
    Fan vilket jävla gnäll. En man som bryr sig om sina barn guuuuuuuuuuuuuuud så hemskt. 
    Gör slut så kan han hitta någon annan, han förtjänar bättre.


    Det är väl bra att han bryr sig om och prioriterar sina barn. Det är det nog ingen som har sagt emot. 
    Men har man inlett en ny relation och dessutom ska ha barn med sin nya partner så bör man väl även prioritera den ibland.
    TS man verkar ha lite svårt att säga nej till sitt ex.
    Och exet behöver nog lära sig att om hon ska ut och festa så får det ske på hennes egna vecka eller så får hon ordna en annan barnvakt.

    TS: Försök sätta dig ner och prata med din man,lugnt och sakligt,och berätta att du blir sårad av hans beteende.
    Att ni snart ska ha barn och att du vill ha lite egentid med honom innan barnet kommer.
    Och att du vill känna att han inte kommer att fortsätta prioritera bort dig och ert barn när det har fötts.
    Det är inte för mycket begärt.
  • Miss Skywalker
    Anonym (xaxxon) skrev 2019-12-08 15:08:26 följande:

    Men gör slut då.

    Fan vilket jävla gnäll. En man som bryr sig om sina barn guuuuuuuuuuuuuuud så hemskt. 

    Gör slut så kan han hitta någon annan, han förtjänar bättre.


    Som vanligt på fl så ska bonusmorsor bara hålla käften medans tom biomamman har rätt till barnfri helg när hon vill..
  • Disa35
    Miss Skywalker skrev 2019-12-08 18:37:06 följande:
    Som vanligt på fl så ska bonusmorsor bara hålla käften medans tom biomamman har rätt till barnfri helg när hon vill..
    Biomamman? Den av Gud utvalda, menar du väl Flört
  • Phalaenopsis
    Anonym (jim) skrev 2019-12-08 08:39:23 följande:
    Jag tycker det låter som att din man behöver lära sig att kommunicera bättre. Hur går det till när planer ändras plötsligt? Det här med att barnen är prio är en bs anledning till att strunta i att kommunicera ordentligt. Det är som att du skulle hitta på ett prio i ditt liv, säg att du börjar spela boule, och när helst ditt boulelag ringer så ställer du dig i hallen och tar på dig för att gå ut, och säger till honom i förbifarten, "ja förresten, den där mysiga middagen du står och lagar nu, du vet ju att mitt boulelag är prio ett". Så skulle ju du aldrig göra och så får inte han göra mot dig heller "in the name of the children", det är som att använda sina barn för att ge sig själv lov att bete sig som en tölp.

    Om ni har planer så behöver han vara väldigt noga med att berätta varför han bryter era planer. Det går inte att bete sig som att ens barn ger dig anledning att bete dig som en skit, att det gör att du inte behöver förklara eller ens planera särskilt vettigt. 

    Jag tror inte att du har särskilt svårt att förstå att han har barn och vad det betyder men jag tror att din man har svårt att förstå att han har en kvinna i sitt liv och vad det betyder. 

    Det du skulle kunna göra är att förtydliga för honom vilka planer du anser att ni har och att om hans ex plötsligt ändrar på sina planer så är kanske frågan om ni ens ska ändra på era planer om hon inte har kunnat planera bättre. Visst, man kan ställa upp på varandra, som ex, men det vore kanske bra att det ett varv med dig först. Det är ju också viktigt att se att hon gör samma sak för er ifall ni får en plötslig inbjudan och skulle vilja att barnen är hos henne. 
    Precis! Mitt ex (som blev ex av andra anledningar) hade inga problem att gränssätta sina barn när deras allmänt tonåriga gränslöshet gick ut över honom själv. (Inget större fel på ungarna i sig.) Men så fort det gick ut över mig istället så skulle jag finna mig i att "barnen var prio 1".
    Han gjorde upp planer med dem och samkörde med sitt ex, informerade mig först i efterhand och jag fick vara "the bad guy" som konstrar mot deras fina planer. Som alltid gick ut på att allt jag inte fick vara med i en eller annan form.
  • Anonym (styvförälder)
    Anonym (YB) skrev 2019-12-07 17:21:33 följande:

    Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?


    Fast oj vad många skäller på biomamman i tråden.
    Vart står det  att biomamman alltid lämpar över barnen på ts man.
    Visst kan det vara så men så står det inte.
    TS skriver och frågar om hur personer som träffar någon  med barn sedan innan känner.
    Hon skriver att denna helg ringde biomamman, förra gången det var barnfri helg var mannen iväg med ena barnet och var sen ute med kompisar.
    Ingen skäller på han kompisar för att dom fick med mannen ut.
    Sen skriver ts om att mannen är iväg på vardagarna på barnens aktiviteter även om det inte är hans barnvecka.

    Vi vet inte om det är vanligt att han är ute med kompisar ofta eller sällan på sina barnfria helger, vi vet inte hur ofta biomamman ringer och ber mannen ta barnen, det ts skriver mest om är just att mannen ofta är iväg på barnens aktiviteter.

    Jag uppfattar inte när jag läser ts att det är just biomamman som är problemet utan att mannen ofta är iväg på annat och att ts känner sig ensam just för att barnens aktiviteter tar mycket tid plus då att han som sagt en helg var ute med sina kompisar och denna helg då ts hoppades på mysig helg enbart hon och mannen blev besviken när han då sa ja till exet att ta barnen.

    Vi har ju ingen aning om deras helger om han som sagt ofta går ut med kompisar, om exet ofta ber honom att ta barnen.
    Kanske biomamman blev tillfrågad om hon ville gå ut med kompisar och visst hade kunnat be t ex sina föräldrar men vet att mannen hellre ser att dom är hos honom om hon ska göra något, kanske biomamman gör likadant tillbaka.
    Men visst kan hon vara ett knepigt ex vem vet.
    Det finns bra biomammor och bra bonusmammor på samma sätt som det finns knepiga bio resp bonusmammor.

    Men det viktiga är ju kommunikationen mellan ts och hennes man, att dom lär sig att förstå hur bägge känner och tänker.
    Man kan ju inte skylla läget på biomamman, om hon frågar sin exman och pappa till barnen om han kan ta barnen är det ju upp till honom att säga ja eller nej och prata med ts.

    Om hon frågar om han kan ta barnen och han säger ja utan att fråga ts är det ju han som gör fel, är det biomammans sak att fråga sin ex man om han säger ja att du måste ju också fråga din nya fru?.

    Han är väl en vuxen man som kan ta egna beslut.

    Om jag frågar mina föräldrar, svärföräldrar, syskon osv om dom kan ta barnen en kväll utgår jag ifrån att dom svarar ja om dom kan och nej om dom inte kan.
    Det är väl samma sak om man frågar sitt ex tillika barnens andra förälder om den kan ta barnen, man utgår väl då ifrån att personen svarar att ja det går eller nej det går inte.

    Men som sagt jag uppfattar inte ts som om det enbart är biomamman det handlar om utan att mannen gör andra saker utan henne , hon skriver faktiskt mest om barnens aktiviteter och att barnen tar tid.
    Då är det hon och mannen som behöver prata igenom om hur allt ska vara, tror inte mannen menar att lämna ts utanför men han tycker om att vara med på barnens aktiviteter, matcher mm, det är hans barn som han engagerar sig i och det är ju inte konstigt att ts inte är lika engagerad.
    Men det visar ju också att mannen troligtvis kommer att var en lika engagerad pappa till deras kommande gemensamma barn och det är ju ett gott tecken.

    Jag förstår ts situation, det är inte lätt att komma in i en familj men samtidigt verkar han ju vara en engagerad pappa.
    Men ibland som just helger när han bestämmer att gå ut med kompisar eller säga ja till biomamman måste han lära sig att fråga hur ts ställer sig till det.
  • Anonym (Ebba)

    Tycker väl inte att han gör något fel förutom att han hjälper exet att få gå ut på hennes helg, det känns väldigt onödigt.

    Men varför. varför väljer du att skaffa barn när du inte är nöjd i relationen och när du leker med tanken att flytta och bo själv? Det kommer ju leda till ännu ett varannan vecka barn. 

  • Siden
    Anonym (Ebba) skrev 2019-12-09 08:12:15 följande:

    Tycker väl inte att han gör något fel förutom att han hjälper exet att få gå ut på hennes helg, det känns väldigt onödigt.

    Men varför. varför väljer du att skaffa barn när du inte är nöjd i relationen och när du leker med tanken att flytta och bo själv? Det kommer ju leda till ännu ett varannan vecka barn. 


    Ofta är det så att man inte kan förutsäga sin partners beteende gentemot sitt ex och sina barn när man väl är gravid och ska skaffa barn ihop. Partnern kan börja bli pressad från alla håll om att han måste ställa upp extra mycket för sina tidigare barn nu när han ska få ett nytt, exet kan freaka och känna kontrollförlust i att han skaffar en ny familj och börja bete sig på olika oförutsägbara sätt. Det är ingenting ovanligt. Så länge den nya bonusmamman inte har fått gemensamma barn med mannen är allt lugnt, men när hon blir gravid så börjar omgivningen att ändra beteende.
  • Anonym (xaxxon)
    Zarch skrev 2019-12-08 15:35:29 följande:
    Ja men du kanske är tillgänglig på marknaden då? Charm à la piraja och självutplånande deluxe är precis vad han behöver.
    Jag tror inte han är intresserad av män. Fast han skulle uppenbarligen leva med mindre gnäll.
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen