• Anonym (Kontroversiell fråga)

Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?

Är det rättvist?

Det finns ju en anledning till varför man separerar män och kvinnor i idrott, eftersom män oftast presterar bättre, och mycket riktigt var dessa två transmän i videon oslagbara mot kvinnorna.

">

• Svar på tråden Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?
  • Disa35
    Anonym (Kontroversiell fråga) skrev 2019-12-08 15:32:16 följande:

Är det rättvist?

Det finns ju en anledning till varför man separerar män och kvinnor i idrott, eftersom män oftast presterar bättre, och mycket riktigt var dessa två transmän i videon oslagbara mot kvinnorna.

">

Bättre och bättre...

Män och kvinnor har olika fysiska förutsättningar, det är därför man delar upp tävlandet i damer och herrar i idrottssammanhang. 
    Vilka kläder man har på sig förändrar inte detta.
    Och även om man genomgått fullständigt könsbyte och får östrogenbehandling så påverkar inte det idrottsprestationerna nämnvärt.

Så nej, det tycker jag inte blir rättvist - det som i så fall skulle vara rättvist skulle vara en eller två egna kategorier; damer, herrar, transdamer och transherrar.
  • Mrs Moneybags
    Coccolina skrev 2019-12-09 11:28:27 följande:

Eller så vill de, hör och häpna, bara få tävla tillsammans med andra personer av samma kön som de identifierar sig som. Det är väldigt ignorant och trångsynt att komma och säga att de vill trycka ner kvinnor, de ser sig själva som kvinnor!!!  Det finns många studier som säger att de kvinnor som är mest utsatta är just transkvinnor (främst färgade transkvinnor) och de attackeras även av ignoranta kvinnor som kommer med lika idiotiska argument som du kommer med. Den som vill trycka ner kvinnor är snarare de som med feministiska förtecken (eller ursäkter) attackerar transkvinnor. Sparkar neråt... sparkar på den som är svagare... Blir så förbannad på kvinnor som håller på så. Jag har flera bekanta som är transsexuella (både ftm och mtf) och att se hur de behandlas av vissa gör mig riktigt irriterad för det visar bara på att det finns så mycket ignorans och de feminister som gör det, och säger just sånt som du säger, gör mig riktigt arg. Du vill inte kämpa mot patriarkatet, du vill inte att vi skall ha lika rättigheter, du vill inte att alla skall ha samma chans. För då hade du inte attackerat dina medsystrar som får kämpa ännu mer än dig för att de fötts i fel kropp. 

Som sagt var vissa transkvinnor som kommer upp kring 20 års åldern idag har ofta tagit hormonblockerare så de har inte utvecklat manlig musklemassa utan de har samma muskelmassa som de flesta kvinnor. Det är såklart en skillnad på de som först i vuxen ålder genomgår förändringen. Därför bör man se från fall till fall istället för att komma med något generellt beslut. 

Men som sagt, har man ingen insikt och kunskap i ämnet så är det lätt att tycka och tänka utan att förstå vad det egentligen handlar om.... 

Utsatta för vad? Kvinnoförtryck? Nej, det tror jag inte du menar. Jag tror du menar diskriminering. Det är fortfarande vi som är födda till kvinnor som utsätts mest för kvinnoförtryck.

Jag är själv både färgad och kvinna, så jag tror jag har en del erfarenhet av diskriminering själv. Jag attackerar verkligen ingen. Jag vill bara att det ska vara rättvist när man tävlar i idrott. Det har ingenting med transkvinnors situation på jobb, skolor, ute i samhället mm att göra. Idrott är en arena av tusentals och just där märks det fysiska skillnader. 

Jag vill absolut att vi alla ska ha samma chans. Då kan inte transkvinnor tävla mot andra kvinnor eftersom de har ett övertag. Transkvinnor kan gärna få tävla mot andra transkvinnor. I annat fall blir tävlingsmomentet totalt meningslöst för övriga kvinnor som tävlar. Är det rättvist? 
  • EnAnonumius
    Anonym (Hona) skrev 2019-12-08 16:16:37 följande:

Men blir inte kvinnor kränkta av att bli omsprungna av hen-personer som faktiskt har kvar sina mans-gener?

Om nu hela världen vill att det ska finnas ett 3-dje kön... Var ska man då inte ändra tävlingar till det 3:je könet??'

Hur tänker man då?? Tävlingarna borde ju justeras till det 3:dje könet. Men misstänker att det är för svårt och de tävlande inte har något att hämta...eller något.

Det är ju redan delat så att de handikappade inte tävlar tillsammans med de övriga tävlande som INTE har någon nedsättning.

Varför inte skapa en OS tävling som inte är Paralympisk eller OS. Men enbart för personer som ändrat sitt kön...

Inget fel om man vill införa ett tredje kön inom idrotten.. Det är helt okey..

Det som inte är okey är att påstå att Transmän och Transkvinnor skulle vara någon form av tredje kön som du gör.

En transsexuell man och en transsexuell kvinna identifiera sig inte som ett "tredje kön". Utan de identifiera sig som MAN alternativ KVINNA..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (JDJ)
    Håkan på Öland skrev 2019-12-09 19:40:40 följande:
    FB
    FaceBook?
  • Anonym (H)
    Anonym (JDJ) skrev 2019-12-10 09:43:02 följande:

FaceBook?

Troligtvis FlashBack.
  • Anonym (Nej)
    Coccolina skrev 2019-12-09 17:51:17 följande:

Jag är en infertil kvinna. Jag kan inte heller få barn, är jag inte heller en kvinna i dina ögon? Jag har vänner som inte lyckats amma när de fött barn och inte fått igång amningen. Är de inte heller kvinnor? Har en bekant som i ung ålder pga cancer fick operera bort livmodern är hon inte heller en kvinna då? Känner rent spontant att du behöver tänka om vad du baserar könsdefinition på. 

Hormonerna är lite svårt då det är till viss del våra reproduktionsorgan som tillverkar dem, det kan slå fel även om du är född kvinna. Vi är dessutom många som tar hormoner för både det ena och det andra. 

Rent mentalt är transkvinnor mer lika en cis kvinna än en cis man. Då jag tror att du kan hålla med om att mycket av den du är kommer från dina tankar och sättet du tänker på (snarare än din faktiska förmåga att reproducera), om nu en person tänker och har en hjärna som på alla undersökningar uppvisar att den är en kvinnlig hjärna betyder det verkligen inget? 

Som sagt börjar men med hormonblockerare tidigt så utvecklar man inte den muskelmassan som män har och då är de inte starkare än andra kvinnor. De vänner jag har som är FTM har känt att de blivit tydligt starkare av att ta testo och MTF har kännt att de förlorat muskelmassa och styrka. Så det är inte så självklart att de kommer vara starkare eller snabbare. Jag anser fortfarande att man måste se från person till person. 

Det var för några år sedan en massa diskussion kring en löpare i sydafrika tror jag det var, hon blev avstängd för det ansågs att hon var en man. Hon hade inte vetat att hon vade ett annat kön internt. Hon hade de yttre könsorganen och allt men ett DNS test visade att hon var man och man hittade testiklar i hennes bukhåla om jag inte minns fel. Vad anser du om henne? 

Det är ett stort och luddigt ämne och det är dumt att stirra sig blind på bara en del av det hela. Vissa MTF är helt klart på en annan nivå och de bör kanske inte få delta i vissa typer av tävlingar för det skulle bli ojämnt. Men det gäller inte alla, så att dra alla över en kam är fel helt enklet.

Jag kände på mig att jag skulle få ett sånt här svar. Jag menade inte att såra nån eller trampa någon på tårna. Jag har själv haft problem med infertilitet, och när jag väl fick barn hade jag inte mycket mjölk att ge heller. Det jag menar mer är vilka grundförutsättningar man föds med. Sen kan man aldrig veta vad som händer i livet. En elefant är fortfarande en elefant, även om den förlorat sin snabel. Dock kan aldrig en jaguar bli en elefant. Om jaguaren verkligen vill vara en elefant så kan man respektera jaguarens önskan, men det skulle inte vara rätt att jaguaren tävlade tillsammans med elefanterna i löpning. Men det här är min åsikt.

Ett alternativ är ju att man slopar indelningen kvinnor-män i idrotter och bara kör alla tillsammans. Det borde väl vara nåt för svenskarna som är så inne på "det finns inga kön" grejen. Så får kvinnorna kämpa på bäst dom kan. För som många säger var går gränsen mellan en man och kvinna egentligen? (jag tycker att gränsen är solklar i 95 procent av fallen men min åsikt är ju sååå utdaterad så varför inte bara slå ihop alla människor i alla sporter då?).

Man kan faktiskt inte bara ta hänsyn till de transsexuella i det här sammanhanget, utan även till dom andra idrottarna.
  • Anonym (OS Tokyo)

Det är nästan alltid tävlingar på orättvisa och ojämlika villkor när trnspersoner deltar. Oftast gäller det löpning i olika varianter. Sydafrikanen Caster Semenya vill delta i kvinnors tävlingar. Ser ut som en man, rör sig som en man, rösten är en mans, hen är gift med en kvinna som hen har barn med, men Semenya har oklar könstillhörighet. Ges rätt att tävla om hen genomgår hormonbehandling (vägrar), men denna behandling kan inte förändra längd, muskelstyrka, lungkapacitet etc.

Dessa transidrottare bör få tävla mot varandra som ett tredje kön.

• Mrs Moneybags
    Anonym (OS Tokyo) skrev 2019-12-10 13:56:36 följande:

Det är nästan alltid tävlingar på orättvisa och ojämlika villkor när trnspersoner deltar. Oftast gäller det löpning i olika varianter. Sydafrikanen Caster Semenya vill delta i kvinnors tävlingar. Ser ut som en man, rör sig som en man, rösten är en mans, hen är gift med en kvinna som hen har barn med, men Semenya har oklar könstillhörighet. Ges rätt att tävla om hen genomgår hormonbehandling (vägrar), men denna behandling kan inte förändra längd, muskelstyrka, lungkapacitet etc.

Dessa transidrottare bör få tävla mot varandra som ett tredje kön.

Just Caster Semenya är ju faktiskt inte trans, utan har biologisk tillhörighet i båda könen. Det är en helt annan situation, tycker jag. Hon har yttre könsorgan som ser ut som en kvinnas och har vuxit upp som kvinna. Däremot verkar hennes inre könsorgan vara mer lika en mans. Det är inte riktigt samma sak som att byta kön. Men jag förstår vad du menar. 
Svar på tråden Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?