• Anonym (Kontroversiell fråga)

    Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?

    Är det rättvist?

    Det finns ju en anledning till varför man separerar män och kvinnor i idrott, eftersom män oftast presterar bättre, och mycket riktigt var dessa två transmän i videon oslagbara mot kvinnorna.


    ">

  • Svar på tråden Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?
  • Anonym (Jag ser bägge sidor...)
    Anonym (M) skrev 2019-12-11 00:33:18 följande:
    Och varför ska biologiska kvinnor som alltid vara de som förlorar och ska behöva acceptera orättvisor (även om det i detta fall ändå tillhör en annan utsatt grupp).

    Att tävla på hög nivå inom Sport/idrott är inte en rättighet.
    För att deras rätt till rättvis idrott är mindre viktig än transkvinnors rätt att få bli sedda som riktiga kvinnor på lika villkor som "riktiga" kvinnor. Det är helt enkelt en värderingsfråga, där man måste välja det som är viktigast och ställa två saker mot varandra.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Jag ser bägge sidor...) skrev 2019-12-11 00:11:10 följande: #70

    Jag ser bägge sidor av problemet, men jag anser att transkvinnors rätt att få bli erkända som riktiga kvinnor fullt ut väger över de orättvisa fördelarna detta ger i idrott.

    Om det blir så att biologiska kvinnor blir utkonkurrerade från elitidrott så får det väl vara så då. Hellre det än att förhindra transkvinnor från att leva fullt ut som kvinnor och erkännas som riktiga kvinnor.  


    Transkvinnor är inte riktiga kvinnor så har ingen rätt att bli erkända som riktiga kvinnor.
    Anonym (Jag ser bägge sidor...) skrev 2019-12-11 00:50:33 följande: #72
    Anonym (M) skrev 2019-12-11 00:33:18 följande:
    Och varför ska biologiska kvinnor som alltid vara de som förlorar och ska behöva acceptera orättvisor (även om det i detta fall ändå tillhör en annan utsatt grupp).

    Att tävla på hög nivå inom Sport/idrott är inte en rättighet.
    För att deras rätt till rättvis idrott är mindre viktig än transkvinnors rätt att få bli sedda som riktiga kvinnor på lika villkor som "riktiga" kvinnor. Det är helt enkelt en värderingsfråga, där man måste välja det som är viktigast och ställa två saker mot varandra.
    Trams.

  • Anonym (H)
    Anonym (Jag ser bägge sidor...) skrev 2019-12-11 00:50:33 följande:

    För att deras rätt till rättvis idrott är mindre viktig än transkvinnors rätt att få bli sedda som riktiga kvinnor på lika villkor som "riktiga" kvinnor. Det är helt enkelt en värderingsfråga, där man måste välja det som är viktigast och ställa två saker mot varandra.


    Vilka idrotter håller du på med?
  • Anonym
    Anonym (Jag ser bägge sidor...) skrev 2019-12-11 00:11:10 följande:

    Jag ser bägge sidor av problemet, men jag anser att transkvinnors rätt att få bli erkända som riktiga kvinnor fullt ut väger över de orättvisa fördelarna detta ger i idrott.

    Om det blir så att biologiska kvinnor blir utkonkurrerade från elitidrott så får det väl vara så då. Hellre det än att förhindra transkvinnor från att leva fullt ut som kvinnor och erkännas som riktiga kvinnor.  


    Det är inte riktiga kvinnor fullt ut. Det är en lögn att påstå det. Och det är förminskande för kvinnliga idrottare att dessa transkvinnor ska få sopa banan med dem.

    Man ser även på dem när de utövar sina idrotter att de skiljer ut sig från de andra kvinnorna.
    Visst, de är kvinnor men inte 100% och det borde de bara få acceptera. De blir nog inte heller så populära bland sina medtävlande... så länge det finns några kvar. Sen får de tävla mot männen igen, som de gjorde innan.
  • Anonym
    Coccolina skrev 2019-12-09 15:58:59 följande:

    Såg att tryckfelsnisse varit i farten skall vara två som är CIS (lätt hänt när man är i lite distraherad på jobbet samtidigt som man skriver inlägg :-P ) 

    SÅ TVÅ PERSONER AV DE PÅ BILDERNA ÄR CIS! 


    Så vilka två är det?
  • klyban
    Phalaenopsis skrev 2019-12-10 21:20:47 följande:
    Visst förlorar män muskelmassa när de går över till en kvinnlig hormonstatus. Men inte ner till den nivå de hade haft om de varit som födda kvinnor. I så fall skulle de inte börja plötsligt börja vinna mot kvinnor när de inte tidigare vann mot män.
    Har man en gång fått ett visst antal muskelceller försvinner de inte bara för att de krymper jämfört med sin tidigare storlek. Fler celler - lättare att (för)bli stark. Den som aldrig fått chansen att träna dopat (antingen som äkta man eller med konstgjort testosteron) har alltså en nackdel mot den som tidigare kunnat träna med testosteron i kroppen under många år. 
    Och som jag tidigare nämnde - mäns kroppsbyggnad handlar om mer än muskler. Beroende på sport kan man ha stora fördelar av långa raka ben, stora händer, grova senor (tål hårdare träning) och stora lungor.

    Här är ett exempel där transkvinnor som tävlar mot kvinnor gör att äkta kvinnor inte får samma chans till collegestipendier:

    " target="_blank">



    Om man hårddrar det så kan en man, som inser att han inte är tillräckligt bra för att komma in på college via sitt idrottande, börja identifiera sig som kvinna, sänka sina testosteronnivåer till det tillåtna - och sedan få sitt collegestipendium genom att slå sina äkta kvinnliga medtävlare.

    Om någon har fått hormonterapi sedan INNAN puberteten så kommer saker i ett annat ljus. Men där är det sällan någon större grej heller, eftersom de inte har den första gruppens fördelar och alltså sällan lyckas ta sig till toppen.

    Dock går inte det blunda för just detta sker med de män som byter till kvinnor.
    Muskelmassan blir svagare men finnes kvar, där musklerna blir till en belastning för en rörelser, men att musklerna är svagare att röra dom.


    Det är vad man har för erfarenheter i frågan, att undantag komerm existera är jag i alla fall medveten om komemr ske.
    Men ett ändrar inte saker som sker biologiskt med kroppen om man minskar muskelstyrkan med östrogen.


    Din länk är av homofober, så du får nog prestera bättre länk än så.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-12-11 01:26:00 följande:
    Transkvinnor är inte riktiga kvinnor så har ingen rätt att bli erkända som riktiga kvinnor.

    Trams.

    Det är stor skillnad närt du försöker saklighet, mot inte.
    Du pratar bara om din rätt och äga andra människor, känns inte som saklighet precis.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (M)
    Anonym (Jag ser bägge sidor...) skrev 2019-12-11 00:50:33 följande:

    För att deras rätt till rättvis idrott är mindre viktig än transkvinnors rätt att få bli sedda som riktiga kvinnor på lika villkor som "riktiga" kvinnor. Det är helt enkelt en värderingsfråga, där man måste välja det som är viktigast och ställa två saker mot varandra.


    Fast du ställer två saker mot varandra som inte ens har med saken att göra.

    Det skulle gälla enbart de transkvinnor som faktiskt presterar inom idrott på hög nivå och har inget med deras nuvarande kvinnlighet att göra.

    Det finns så många områden att jobba för deras rätt att räkna sig som kvinnor utan att behöva trampa in på ett av de få där det faktiskt spelar stor roll för andra.

    Att prestera på toppnivå inom vissa idrotter innebär att anpassa hela sitt liv efter det och prioritera bort mycket annat och lägga tusentals timmar hårt slit bakom.

    Så vem är du att förminska dessa bio kvinnor genom att förminska ner deras rätt till rättvis idrott.

    Bio kvinnor är ju utan tvekan genom historien en utsatt grupp som alltid fått värderas ner i förhållande till det manliga, detta vore ytterligare ett patriarkalt slag i ansiktet. Till och med som kvinnor ska det manliga ha företräde och prioriteras först!

    Dom är födda som män med fysiska förutsättningar biologiska kvinnor inte har.

    Det är ett faktum som inte försvinner för att man låtsas något annat.

    Det handlar dessutom i vissa sporter om mycket pengar
  • Anonym (Jag ser bägge sidor...)
    Anonym (M) skrev 2019-12-11 07:41:56 följande:
    Fast du ställer två saker mot varandra som inte ens har med saken att göra.

    Det skulle gälla enbart de transkvinnor som faktiskt presterar inom idrott på hög nivå och har inget med deras nuvarande kvinnlighet att göra.

    Det finns så många områden att jobba för deras rätt att räkna sig som kvinnor utan att behöva trampa in på ett av de få där det faktiskt spelar stor roll för andra.

    Att prestera på toppnivå inom vissa idrotter innebär att anpassa hela sitt liv efter det och prioritera bort mycket annat och lägga tusentals timmar hårt slit bakom.

    Så vem är du att förminska dessa bio kvinnor genom att förminska ner deras rätt till rättvis idrott.

    Bio kvinnor är ju utan tvekan genom historien en utsatt grupp som alltid fått värderas ner i förhållande till det manliga, detta vore ytterligare ett patriarkalt slag i ansiktet. Till och med som kvinnor ska det manliga ha företräde och prioriteras först!

    Dom är födda som män med fysiska förutsättningar biologiska kvinnor inte har.

    Det är ett faktum som inte försvinner för att man låtsas något annat.

    Det handlar dessutom i vissa sporter om mycket pengar
    Rätten för transkvinnor att få anses fullt ut som riktiga kvinnor måste väl väga tyngre än rätten till att idrott skall vara rättvist? Det ena gäller en kvinnas liv och plats i samhället...det andra gäller idrott och kanske pengar.

    Någon blir trampad på tårna. Den som får minst ont är då bäst att trampa på.
  • Anonym (H)
    Anonym (Jag ser bägge sidor...) skrev 2019-12-11 08:06:59 följande:

    Rätten för transkvinnor att få anses fullt ut som riktiga kvinnor måste väl väga tyngre än rätten till att idrott skall vara rättvist? Det ena gäller en kvinnas liv och plats i samhället...det andra gäller idrott och kanske pengar.

    Någon blir trampad på tårna. Den som får minst ont är då bäst att trampa på.


    Du har uppenbarligen noll insikt i elitidrottsvärlden. Du förminskar kvinnliga idrottare och får det till att ?kanske handla om pengar?. Elitidrottares liv är 100% dedekering.

    Det handlar inte om att någon blir ?trampad på tårna?. Det är väldigt mycket mer än så. Vilka idrotter utöver du sa du?
Svar på tråden Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?