• Anonym (Kontroversiell fråga)

Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?

Är det rättvist?

Det finns ju en anledning till varför man separerar män och kvinnor i idrott, eftersom män oftast presterar bättre, och mycket riktigt var dessa två transmän i videon oslagbara mot kvinnorna.

">

• Svar på tråden Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?
  • Anonym (Emmi)

Nej, transmän som tar testosteron för att boosta de manliga attributen ska tävla mot andra män.

• Anonym (Fördel)

Nej, generellt inte. En pojke som har genomgått puberteten kommer att ha sådana fördelar, exempelvis gällande antalet muskelceller, tjocklek på senor osv. Det går inte tillbaka även efter hormonterapi för att korrigera från man till kvinna.

• Anonym (Svår fråga)

Svår fråga då de efter könskorrigeringen juridiskt sett är kvinnor och de måste då också ha samma rättigheter som andra kvinnor. Men svårt eftersom det i teorin skulle kunna förstöra hela kvinnoidrotten. Det skulle tex inte dröja länge innan länder som Ryssland och Kina skulle ha hela lag fulla av transkvinnor.

En annan svår fråga är ju om transkvinnor som begår brott ska placeras i kvinnofängelse. Den frågan är aktuell då det finns en man som mördat en kvinna men nu genomgått könskorrigering. Han vill nu bli förflyttad till ett kvinnofängelse.

• Phalaenopsis
    Anonym (Svår fråga) skrev 2019-12-09 23:39:44 följande:

Svår fråga då de efter könskorrigeringen juridiskt sett är kvinnor och de måste då också ha samma rättigheter som andra kvinnor. Men svårt eftersom det i teorin skulle kunna förstöra hela kvinnoidrotten. Det skulle tex inte dröja länge innan länder som Ryssland och Kina skulle ha hela lag fulla av transkvinnor.

En annan svår fråga är ju om transkvinnor som begår brott ska placeras i kvinnofängelse. Den frågan är aktuell då det finns en man som mördat en kvinna men nu genomgått könskorrigering. Han vill nu bli förflyttad till ett kvinnofängelse.

Enkelt: De som vid kromosomest visat sig vara kvinnor får tävla som kvinnor. De med oklart kön får genomgå en medicinsk bedömning. Transpersoner brukar alltså ha ett tydligt biologiskt kön. Det är sällan där problemet sitter.

Kvinnofängelser är till för kvinnors säkerhet. De riktiga kvinnorna alltså.
  • KlantSmurfen
    Coccolina skrev 2019-12-09 11:28:27 följande: #19
    Mrs Moneybags skrev 2019-12-09 10:41:08 följande:

Nej, jag tycker inte det generellt sett. 

Även om man äter hormoner så har man vuxit upp som pojke och man och därmed fått ett fysiskt övertag på många plan som inte försvinner bara för att man börjar medicinera. 

Det kan leda till att kvinnoidrotten blir meningslös för många, eftersom medaljchanserna blir så små. 

Jag förstår inte varför det alltid är kvinnor som ska anpassa sig för män som har bytt kön. Det känns inte som om fenomenet invaderar männens värld lika mycket. Det är nästan som att transkvinnor har kvar sin manliga dominans och vill fortsätta trycka ner kvinnor även när de själva har blivit kvinnor. 

Eller så vill de, hör och häpna, bara få tävla tillsammans med andra personer av samma kön som de identifierar sig som. Det är väldigt ignorant och trångsynt att komma och säga att de vill trycka ner kvinnor, de ser sig själva som kvinnor!!!  Det finns många studier som säger att de kvinnor som är mest utsatta är just transkvinnor (främst färgade transkvinnor) och de attackeras även av ignoranta kvinnor som kommer med lika idiotiska argument som du kommer med. Den som vill trycka ner kvinnor är snarare de som med feministiska förtecken (eller ursäkter) attackerar transkvinnor. Sparkar neråt... sparkar på den som är svagare... Blir så förbannad på kvinnor som håller på så. Jag har flera bekanta som är transsexuella (både ftm och mtf) och att se hur de behandlas av vissa gör mig riktigt irriterad för det visar bara på att det finns så mycket ignorans och de feminister som gör det, och säger just sånt som du säger, gör mig riktigt arg. Du vill inte kämpa mot patriarkatet, du vill inte att vi skall ha lika rättigheter, du vill inte att alla skall ha samma chans. För då hade du inte attackerat dina medsystrar som får kämpa ännu mer än dig för att de fötts i fel kropp. 

Som sagt var vissa transkvinnor som kommer upp kring 20 års åldern idag har ofta tagit hormonblockerare så de har inte utvecklat manlig musklemassa utan de har samma muskelmassa som de flesta kvinnor. Det är såklart en skillnad på de som först i vuxen ålder genomgår förändringen. Därför bör man se från fall till fall istället för att komma med något generellt beslut. 

Men som sagt, har man ingen insikt och kunskap i ämnet så är det lätt att tycka och tänka utan att förstå vad det egentligen handlar om.... 

"Eller så vill de, hör och häpna, bara få tävla tillsammans med andra personer av samma kön som de identifierar sig som."
    BS, De vill vinna, med fusk.

"Den som vill trycka ner kvinnor är snarare de som med feministiska förtecken (eller ursäkter) attackerar transkvinnor"
    och de säger typ "de är inte biologiska kvinnor"?

"Sparkar neråt... sparkar på den som är svagare"
    Är transkvinnor svagare än andra människor?

"Du vill inte kämpa mot patriarkatet..."
    Varför kämpa mot en konspirationsteori?

"Som sagt var vissa transkvinnor som kommer upp kring 20 års åldern idag har ofta tagit hormonblockerare så de har inte utvecklat manlig musklemassa utan de har samma muskelmassa som de flesta kvinnor."
    BS

"Men som sagt, har man ingen insikt och kunskap i ämnet..."
    Länk till forskningen som säger att transkvinnor inte har mer muskelmassa?
  • KlantSmurfen
    Coccolina skrev 2019-12-09 16:16:21 följande: #26
    Anonym skrev 2019-12-09 15:21:07 följande:
    Ja, du kan ha rätt i att det fallerar. Det erkänner jag.
    För mig är de inte 100% kvinnor, det går inte att diskutera bort min känsla!

Som svar på bildfrågan, vet ej. Dock vet jag att Buck Angel är transman, dock med sitt kvinnliga underliv kvar. Samma sak där, för mig är det inte en man.
    Kan tycka mer synd om transmän än transkvinnor då de har svårare att "få till det" rent kroppsligt.

Jag tycker fortfarande att det visar på en avsaknad av respekt, känner du några transpersoner? För tro mig de FTM och de MTF som jag känner är de flesta helt omöjliga att se att de är trans om inte de har berättat det själva. Har CIS vänner som blivit tagna för trans däremot... vilket var ganska så roligt den gången vi var tre CIS kvinnor och en transkvinna som var ute och folk tog fel(tycker egentligen inte om definitionen, för mig är hon en hon inte något annat men för att du skall förstå att det var en som var född med annat biologiskt kön än det kön hennes hjärna var, gjorts studier på det att en transkvinna har en hjärna som en kvinna inte som en man så man kan se det på hjärnscannar. Ganska så intressant, om jag orkar googla fram den undersökningen så länkar jag den). 

Buck var egentligen lite för enkel att lägga med men jag är så imponerad över hur manlig han är :-P Jag tänker inte säga om du har rätt eller inte ang den du gissade på idag då andra kanske vill gissa. Men som sagt hade skrivit fel det är två CIS med i listan. Ger svar imorgon eller så om vilka som är rätt!  

"gjorts studier på det att en transkvinna har en hjärna som en kvinna inte som en man så man kan se det på hjärnscannar"
    Menar du de mri där INAH3 (sexually dimorphic nucleus) är som 'bögjärnor' men man säger att det är trans eller finns det några nyare och seriösa studier?*
  • jeanette02
    Phalaenopsis skrev 2019-12-09 20:26:45 följande:

Även om en trans"kvinna" opererat bort sina testiklar och får östrogenterapi, så blir effekten ändå samma som om "hon" varit testosterondopad i hela sitt liv fram till könsbytet. Längre ben, längre armar, rakare ben, bredare axlar, större lungor, jobbat upp en större startmuskelmassa ...

När någon som inte ens varit i närheten av toppstriderna som man och efter byte slår alla kvinnor, så visar det med all önskvärd tydlighet att könsbytet inte har tillräcklig effekt på kroppen för att sänka prestationen med fulla 10 % till en kvinnas.

Det kan bli en stor ekonomisk vinst med könsbyte, iallafall inom vissa sporter. Helt plötsligt från att vara en medelmåtta blir man 1:a placerad varje gång. Vad märkligt det blir...
  • klyban
    jeanette02 skrev 2019-12-10 05:55:46 följande:
    Det kan bli en stor ekonomisk vinst med könsbyte, iallafall inom vissa sporter. Helt plötsligt från att vara en medelmåtta blir man 1:a placerad varje gång. Vad märkligt det blir...

Funkar inte så.

Byter man kön tar man även östrogen, och om man följer det ämnet så berättar man att dessa som gör könsbyten snabbt sjunker i nivå till andra kvinnor.

Men hade man lyft de som är födda som kvinnor, men har en hormonproduktion som avviker som tex och Syd afrikanskan Semenya.
    Där kan man ta en diskussion om fördelar.
    Men efter lång östrogenbehandmning, så försvinner fördelen rätt snabbt med könsbyte och varit man.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • jeanette02
    klyban skrev 2019-12-10 07:09:43 följande:

Funkar inte så.

Byter man kön tar man även östrogen, och om man följer det ämnet så berättar man att dessa som gör könsbyten snabbt sjunker i nivå till andra kvinnor.

Men hade man lyft de som är födda som kvinnor, men har en hormonproduktion som avviker som tex och Syd afrikanskan Semenya.

Där kan man ta en diskussion om fördelar.

Men efter lång östrogenbehandmning, så försvinner fördelen rätt snabbt med könsbyte och varit man.

Läs Phalaenopsis inlägg. Vart för mig att denne är läkare, Hur många börjar med hormonändring som som småbarn?

Semenya är ett annat läge. Komplicerat likväl.
  • Anonym (huilcvyui)

En fruktansvärt svår fråga! 

En person som känner sig som kvinna är en kvinna i mina ögon. Men samtidigt så vill jag inte delta i tävlingar i min sport och veta att jag inte har en chans eftersom jag tävlar mot någon som fysiskt sett föddes som man. 
    Samtidigt vill jag inte exkludera någon. Det är ju inte deras fel att de föddes med fel fysiskt kön. 

Svar på tråden Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?