Inlägg från: MikeThinker |Visa alla inlägg
  • MikeThinker

    Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor

    Lialie skrev 2019-12-11 08:49:50 följande:

    Tack för intressant o snabbt svar ????. Nyfiken som sagt, sa en gång till min bekante att det vore kul att gå på varandras möten, typ i studiesyfte. Hen sa att jag var väldigt välkommen men visade mindre intresse av att besöka min församling (sa inte nej men undvek att svara). Kom sedan på att detta kanske inte skulle anses ok, eller? Har också tänkt på att mina frågor kring hens tro sällan möts av motfrågor, Upplever verkligen inte Hen som påprackande (apropå påträngande dörrknackare ) snarare något besvärad. Kanske för att jag har en annan ingång än helt icke-troende? Eller för att vi ses i jobbsammanhang? Hur ser JW på andra kristna, är vi fel ute? (Jag tror ju att JW är fel ute så inget konstigt i så fall) Är det bättre/sämre att vara ?vanlig? kristen än icke troende?

    Försökte en gång motfråga kring det här med att fira födelsedagar. Att Gud väl borde tycka om att man visar uppskattning för att någon annan finns, att det är ett sätt att glädja och uppmärksamma personen och oavsett vad som hände på födelsedagsfirande för flera tusen år sedan så borde väl inte Gud ha något emot det om det är goda motiv? Men får inte så mycket till svar, förutom just det lilla som står i Bibeln kring födelsedagsfester. Frågade även lite politik, att vi ju lever i den här världen och det finns ju bättre eller sämre alternativ rent politiskt o att jag tvärtemot hen ser det närmast som en skyldighet att rösta. Att inte följa med alls i vad som händer i världen och försöka påverka är ju inte bibliskt. Jag upplever att hen inte är så van att resonera vidare kring följdfrågor som går lite utanför de vanliga frågorna.. Detta är annars en väldigt klok, resonerande och analyserande person med stor kompetens inom sitt yrke och som jag verkligen respekterar så jag är lite förvånad/fascinerad över att hen inte verkar vilja föra något eget resonemang. En gång fick jag en länk till hemsidan som svar på en fråga men jag vill ju ha hens eget resonemang... Upplevs jag kanske som lite skrämmande?


    Du skriver hen för att beskriva din arbetskamrat. Är ni av samma kön och lika gamla? Om ni inte är det eventuellt ytterligare en aspekt att ta in.

    Hen kommer inte att gå på ditt möte. Det skulle jag själv aldrig gjort. Blir som falsk tillbedjan. Inget illa menat mot dig. Gäller alla andra religoner. Besöka er lokal utan någon religös verksamhet pågår kanske kan gå. Syftet om du besöker hens möte kommer alltid vara att du ska bli intresserad av jv aldrig tvärtom. Likaså om ni studera något tillsammans.

    På en arbetsplats så är det rekommenderat att inte pracka på kollegorna religon. Man går till jobbet för att utföra arbete. Så det vore inte rätt mot arbetsgivaren. Om någon som t ex du visar intresse så kan man självklart svara något kort, men det är på ditt initiativ att fråga mer. Du verkar vara uppriktigt intresserad av religösa frågor och då kan det funka att hänvisa till hemsida. Då ligger det på ditt initiativ att ta reda på mer. Det blir fel om det går ut över arbetstiden och det finns ingenstans att fly på jobbet så det kan bli fel och dålig stämning om någon skulle uppleva sig påprackad.

    Vi är alla olika. Hen kanske känner sig besvärad och helst inte vill prata religon med sina kollegor? Har sjäv varit med om situationer med rena trakasserier som uppkommit. T ex du älskar inte dina barn, du får inte gå på fest du skulle hellre död än ta blod... Svara på det inför 15 perssoner på arbetsplatsen... Vill man inte möta på jobbet. Svårt att säga hur din kollega upplever det och jag förstår att det inte var den situationen som hände hos er, men man vet inte vad hen mött tidigare i livet.

    Frågan om födelsedagsfirande och koppling till falsk religon är lite svårare att resonera kring. Det är inte de två födelsedagsfester som ommämns i Bibeln som egentligen är grunden (de är lite vägledande som dåliga exempel eftersom båda tillfällena resulterade i att någon dog). Det handlar bara om sedvänjans ursprung och om det finns en religös koppling. Tror det är lite svårt att säkert fasställa kopplingen. Men bland annat så ska gåvorna vara till för att blidka barnets ande så att den inte skadar barnet.

    Inom jv får man presenter andra dagar istället lite mer sporadiskt och otvunget. Jag led inte av detta under min uppväxt. Att inte gå på klasskompisars kalas var dock mindre kul att missa. Fick så klart gå när det inte var födelsedagsfest.
  • MikeThinker
    Anonym (LL) skrev 2019-12-11 10:12:06 följande:

    Finns det några frågor man kan ställa som de inte har ?svar? på? Alltså kan man ställa dem mot väggen på något sätt och tala ?emot? det de tror på? Kan man någonsin få dem att tvivla på sin tro?


    Skulle vilja börja med en illustration. Tänk på en igelkott. Ett fint och trevligt djur. Visst vill man bara klappa den. Stryker man medhårs funkar det bra. Om du hotar eller stryker motvalls kommer taggarna fram.

    När jag var 12 år skulle jag kunna svarat dig på alla frågor du kunnat tänka ut. Hur kluriga de än varit. Jv har svar på allt (även om någon annan har en annan uppfattning). Studie är en stor del av församlingsverksamheten. Bara säger.

    Om du vill föra att resonemang behöver målet vara att hjälpa personen. Är syftet bara att överbevisa eller ifrågasätta kommer samtalet bara resultera i att ni har olika uppfattningar. Om du uppriktigt undrar något så får du säkert bäst samtal. Så börja i den ändan, något du faktiskt undrar över. Sedan skulle en tankeväckande fråga kunna ställas.

    För att överhuvudtaget ha en möjlighet att påverka behöver personen själv vara öppen för att söka alternativa svar. Annars funkat inga argument alls. Ni blir bara icke överens.

    Börjar du prata om hjärntvätt eller sekt dör samtalet direkt.

    Om du ändå skulle vilja fråga något så har jag alltid undrar var djurens jaktinstinkter kommer från. Var det gud eller satan som lärde lejonet att jaga (i edens trädgård var alla djur fredliga, även lejon, i det framtida paradiset kommer det vara likadant). Varför denna blodspillan under tiden? Vad är sambandet med människans arvsynd? Kan ofullkomlighet ärvas av djuren? Och vem ändrade på djurens beteeende och i vilket syfte.

    En fråga annan fråga är hur man vet om en tanke i litteratur är väggledd av gud eller ej. Ibland ändra man uppfattning då ljuset blivit klarare. Men hur vet man då om en ny tanke är inspirerad eller ej? Förekommer inspirtion till den styrande kretsen idag? Hur går det till och vad är skillnaden mellan fall när det blev rätt och när det blev fel?

    Varför sker inget övernaturliga fenomen idag som tål att granskas. I fall där man pratar om änglavakt så består räddningen nästan alltid i att en person blir räddad på ett osannolikt sätt, men ändå inte omöjligt att det rent slumpmässigt inträffat. T ex en person hänger utför ett stup och grannen plötsligt dyker upp och räddar upp situationen. Aldrig några övernaturliga ingripanden. Varför jobbar gud så diskret. Det finns resurser om man säger så. Finns då verkligen bönesvar och hur vet man skillnaden mot slumpen.

    Sedan skulle man kunna ta fram andra tyngre frågor men då kommer du behöva veta vad du pratar om.
  • MikeThinker
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-21 00:34:08 följande:

    The Oxygen Channel sände en flera timmars lång doku häromveckan, The Witness, som handlar om JW org systemiska problem med sexuella övergrepp på barn utan att rapportera till myndigheterna och istället dölja och hålla hemligt.

    Finns folk som lagt ut den på Facebook men man kan även kolla på den gratis genom NBCs app. Vet tyvärr inte om det funkar i Sverige. Men som sagt, sök annars på diverse ex medlemmars FB grupper, finns där. Gripande och även väldigt triggande för den som vart medlem men blivit utesluten/lämnat. 


    Såg en del reklam för den dokumentären, men har ännu inte sett den. Verkar intressant. Efter att startat denna tråden har jag tyvärr fått mycket negativ information bekräftad om de problem med övergrepp och som tystats ner. Mycket tråkigt. Min bild av jv är inte den samma efter detta!

    Vad tyckte du om dokumentären?
  • MikeThinker
    Anonym (Undrar) skrev 2020-02-21 17:13:12 följande:

    Utan att ha någon djupare insikt så tycker jag att JV saknar den värme och kärlek som hör till kristendomen. Många kristna kommer säkert till korta på det området också¨, men för JVs del tycker jag att det är så "mekansistiskt" på något vis, stelt och torrt. Vad säger du som har har sett både JV och "vanlig" kristendom inifrån så att säga?


    Din analys och förmoda stämmer bra med min upplevelse. Man pratar mycket om kärlek inbördes. Men detta saknas tyvärr ofta i praktiken. T ex utesluter man döpta barn/ungdomar för bagateller. Personer som har avvikande uppfattningar som inte helt överensstämmer med Vaktornet behandlas som dåligt umgänge och undviks av övriga vittnen.
  • MikeThinker
    Anonym (Undrar) skrev 2020-02-21 17:13:12 följande:

    Utan att ha någon djupare insikt så tycker jag att JV saknar den värme och kärlek som hör till kristendomen. Många kristna kommer säkert till korta på det området också¨, men för JVs del tycker jag att det är så "mekansistiskt" på något vis, stelt och torrt. Vad säger du som har har sett både JV och "vanlig" kristendom inifrån så att säga?


    Din analys och förmoda stämmer bra med min upplevelse. Man pratar mycket om kärlek inbördes. Men detta saknas tyvärr ofta i praktiken. T ex utesluter man döpta barn/ungdomar för bagateller. Personer som har avvikande uppfattningar som inte helt överensstämmer med Vaktornet behandlas som dåligt umgänge och undviks av övriga vittnen.
  • MikeThinker
    Anonym (Undrar) skrev 2020-02-21 17:13:12 följande:

    Utan att ha någon djupare insikt så tycker jag att JV saknar den värme och kärlek som hör till kristendomen. Många kristna kommer säkert till korta på det området också¨, men för JVs del tycker jag att det är så "mekansistiskt" på något vis, stelt och torrt. Vad säger du som har har sett både JV och "vanlig" kristendom inifrån så att säga?


    Din analys och förmoda stämmer bra med min upplevelse. Man pratar mycket om kärlek inbördes. Men detta saknas tyvärr ofta i praktiken. T ex utesluter man döpta barn/ungdomar för bagateller. Personer som har avvikande uppfattningar som inte helt överensstämmer med Vaktornet behandlas som dåligt umgänge och undviks av övriga vittnen.
  • MikeThinker
    Anonym (OH) skrev 2020-02-21 20:43:04 följande:

    Stämmer att det knullas hejvilt i Rikets Sal?


    Haha, det är tyvärr ett rykte som inte lever upp till förväntningarna.
  • MikeThinker
    kt h skrev 2020-03-05 18:23:05 följande:

    Hej, jag blev ett Jv genom andra premisser än dig. Jag var 24 år när Jehovas vittnen ringde på min dörr, innan dess var jag i princip en ateist eller agnostiker (beroende på vad man menar med dom orden).

    Jag hade en uppväxt med familj, vänner och bekanta där man i princip aldrig pratade om Gud och tro. Jag har alltid varit vetenskapligt orienterad, och alltid haft objektivitet och sanning som ledmotiv.

    När jag blev ett Jehovas vittne så ändrades det inte, jag har fortfarande samma grundsyn som jag hade innan jag blev ett Jehovas vittne.

    Jag hoppas att jag kan vara uppriktig med vad jag tycker när jag läser dina inlägg, det är inte för att vara elak, utan jag hoppas på att du tänker om, ett varv till.

    Jag tycker mig se att du inte byggde din tro på dom rätta premisserna, och därför fick tvivel senare. Jag tycker mig se det här problemet med vissa av dom som vuxit upp som barn till Jv. Det ser man t.ex. på statistiken, Jv har dom högsta andel av barn som växer upp bland Jv, som inte följer föräldrarnas religion.

    www.pewforum.org/2015/05/12/chapter-2-religious-switching-and-intermarriage/

    Det du har skrivit här är alltså dina egna tankar om hur tron hos Jv fungerar. Jag känner alltså inte igen mig i hur du beskriver Jehovas vittnens tro i allmänhet.

    När du t.ex. skriver:

    så tror jag ingen faktiskt vet om det finns gudomlighet i universum.

    Jehovas vittnen påstår inte att dom vet att Gud existerar, Jv påstår att man har en tro. Och tro enligt bibeln är en övertygelse baserat på dom bevis som finns i vår verklighet.

    Samma princip gäller t.ex. vetenskapliga teorier. Ingen kan t.ex. påstås veta att relativitetsteorin stämmer, men kan kan bli övertygad om det genom dom bevis som finns.

    Det finns gott om övertygade människor inom alla religoner. Det gemensamma är att man lyckats övertyga sig själv om att man har rätt. Religon som sådan spelar mindre roll.

    Om det är så du ser på bibeln och tron på Gud, så har du inte förstått vad det handlar om.

    Jag skulle på två timmar kunna övertyga dig om att gud finns, likväl skulle jag kunna visa motsattsen under samma tid.

    Det finns mer eller mindre trovärdiga förklaringar på vår värld, alla människor får själva avgöra vad dom väljer att tro på. Men om man på två timmar går från den ena övertygelsen till den andra, så låter det inte som att man har gått till botten och grundligt undersökt vad som är mer troligt.

    Övertygelse och tro handlar om att finna en mening i livet. Men att verkligen veta är något annat. För många är tro en förhoppning.

    Återigen, så stämmer inte detta i alla fall på mig. Och jag är övertygad om att majoriteten av Jehovas vittnen håller med mig. Jehovas vittnen tro går inte i grunden ut på att finna en mening i livet.  , utan handlar om att man förstått sanningen:

    "Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.?" (Joh 8:32 Bibel2000)


    Tack för ditt meddelande. Du verkar uppriktigt i dina tankar.

    Med all respekt så har jag skrivit min uppfattning efter mer än 30 års erfarenhet inom religonen. Syftet är vare sig att dölja eller förvränga något. Jag har uppriktig sökt svar på de frågor som till sist fick mig att lämna. Under en period som varade i 7 år sökta jag "hjälp" hos äldstebrödena för att få svar. Jag har på djupet studerat nästa all litteratur som finns att tillgå. Jag har vid sidan av detta hög akademisk utbildning. Jag anser att mitt mål varit att finna en övertygelse snarare än motbevisa den. Att tappa tron var en stor sorg.

    Frågan om Guds existens är central i jv:s lära samt kristna religoner. En tro utan övertygelse om guds existens blir svår att upprätthålla. Jag menar inte att jag har svaren. Jag har till sist funnit att det inte finns några säkra bevis eller belägg åt något håll. Genom att lägga fram fakta på olika sätt kan flera slutsatser göras möjlig. Jag har en gång uppfattat att jag haft "sanningen". Idag känner jag inte så.

    Du verkar uppriktig i din tro. Får jag fråga vad som får dig att:

    1 Tro på Gud

    2 Tro att jv är Guds organisation idag
  • MikeThinker

    Önskar bara delge min personliga upplevelse av att upphöra med den andliga verksamheten. Från en dag till en annan upphörde jag med mötesbesök och tjänsten.

    Jag har i allt övrigt fortsatt leva ett liv som skulle anses vara godtagbart för församlingen. Lever ett häsosamt liv med en moral som skulle accepteras. Välvårdat språk, måttliga alkoholvanor, inget utstickande eller utsvävande liv.

    Jag har aldrig till någon i församlingen yttrat avvikande uppfattningar eller liknade. Har till en äldste sagt att jag har svårt att praktisera en tro och sprida den till andra när jag själv har tvivel.

    Men jag får ändå säga att jag kommit att ta illa vid mig av hur jag bemötts och behandlats av tidigare vänner och församlingsmedlemmar.

    Jag är vare sig utesluten, negativ eller besvärlig. Samtliga vänner upphörde ändå unisont att höra av sig samma dag. Jag har alltså aldrig ens förklarat, pratat med någon av dem om orsaken till att upphöra med verksamheten. Förmodar att djungeltrumman startade i äldsterummet och sedan gick med blixtens hastighet. Att sluta gå på möten gjorde mig till "dåligt umgänge". Detta resulterade i social exkludering.

    För att vara en organisation som pratar om "kärlek inbördes" anser jag att det i detta fall kommit till korta pga av en så enkel synd som att sluta gå på möten och ställa frågan om tvivel till äldstekretsen.

    Jag inser att jag växt upp med vänner med villkorad vänskap. I en relation till Gud skulle mitt liv varit accepterat (förutom avsaknad av tjänsten och möten hos jv). Men för församlingen är jag inte värd vatten. Jag har svårt att se hur Gud skulle vilja ha denna ordning i sin församling.

  • MikeThinker
    kt h skrev 2020-03-21 20:55:49 följande:

    Jag tycker inte att det är rätt, men vilket alternativ har du? Även t.ex. Salomon, David, Abraham, Petrus och många andra visade mänskliga drag där dom ljög och t.o.m. mördade andra människor, ändå hade dom Guds godkännande.

    Som jag har sagt förut, du har ett eget ansvar inför Gud, du kan inte anklaga Gud bara för att andra människor gör onda saker.

    Om du förkastar Gud på grund av vad andra människor gör, så har du inte fattat någonting:

    "Var och en skall pröva sina handlingar och söka skäl till stolthet enbart hos sig själv och inte hos andra. Var och en måste bära sin egen börda. " (Gal 6:4-5 Bibel2000)


    Du har rätt i din uppfattning. Detta visar inte något mer än hur människor kan agera. Det säger inget om gudsfrågan. Det var inte heller detta som fick mig att lämna församlingen. Så här i efterhand får detta mig att tänka att Gud inte finns representerade inom församlingen. Jag uppfattar en brist på kärlek och mänsklig omtanke. Om nu Jesus gick som människa mitt ibland oss idag. Hur skulle han bemött mig? Till vilken organisation skulle han föra mig? Vad skulle han säga till församlingen jag lämnade?

    Jag har svårt att se hur jv skulle vara Guds organisation på jorden. Inte enbart av denna enskilda händelse och tycker generellt att frågan om Guds existens vilar på en svag grund. Detta är bara en åsikt och inte fakta. Min uppfattning är inte skriven i sten. Jag skulle i själva verket föredra att Gud finns och räta in mig i ledet om han gav mig välgrundad anledning att tro på honom.

    Om vi leker med tanken att Gud ändå existera (vilket jag skulle föredra). Vad är det som talar för att jv är Guds organisation idag? Vad tänker du?
  • MikeThinker
    kt h skrev 2020-03-21 20:55:49 följande:

    Jag tycker inte att det är rätt, men vilket alternativ har du? Även t.ex. Salomon, David, Abraham, Petrus och många andra visade mänskliga drag där dom ljög och t.o.m. mördade andra människor, ändå hade dom Guds godkännande.

    Som jag har sagt förut, du har ett eget ansvar inför Gud, du kan inte anklaga Gud bara för att andra människor gör onda saker.

    Om du förkastar Gud på grund av vad andra människor gör, så har du inte fattat någonting:

    "Var och en skall pröva sina handlingar och söka skäl till stolthet enbart hos sig själv och inte hos andra. Var och en måste bära sin egen börda. " (Gal 6:4-5 Bibel2000)


    Du har rätt i din uppfattning. Detta visar inte något mer än hur människor kan agera. Det säger inget om gudsfrågan. Det var inte heller detta som fick mig att lämna församlingen. Så här i efterhand får detta mig att tänka att Gud inte finns representerade inom församlingen. Jag uppfattar en brist på kärlek och mänsklig omtanke. Om nu Jesus gick som människa mitt ibland oss idag. Hur skulle han bemött mig? Till vilken organisation skulle han föra mig? Vad skulle han säga till församlingen jag lämnade?

    Jag har svårt att se hur jv skulle vara Guds organisation på jorden. Inte enbart av denna enskilda händelse och tycker generellt att frågan om Guds existens vilar på en svag grund. Detta är bara en åsikt och inte fakta. Min uppfattning är inte skriven i sten. Jag skulle i själva verket föredra att Gud finns och räta in mig i ledet om han gav mig välgrundad anledning att tro på honom.

    Om vi leker med tanken att Gud ändå existera (vilket jag skulle föredra). Vad är det som talar för att jv är Guds organisation idag? Vad tänker du?
  • MikeThinker
    kt h skrev 2020-03-21 20:55:49 följande:

    Jag tycker inte att det är rätt, men vilket alternativ har du? Även t.ex. Salomon, David, Abraham, Petrus och många andra visade mänskliga drag där dom ljög och t.o.m. mördade andra människor, ändå hade dom Guds godkännande.

    Som jag har sagt förut, du har ett eget ansvar inför Gud, du kan inte anklaga Gud bara för att andra människor gör onda saker.

    Om du förkastar Gud på grund av vad andra människor gör, så har du inte fattat någonting:

    "Var och en skall pröva sina handlingar och söka skäl till stolthet enbart hos sig själv och inte hos andra. Var och en måste bära sin egen börda. " (Gal 6:4-5 Bibel2000)


    Du har rätt i din uppfattning. Detta visar inte något mer än hur människor kan agera. Det säger inget om gudsfrågan. Det var inte heller detta som fick mig att lämna församlingen. Så här i efterhand får detta mig att tänka att Gud inte finns representerade inom församlingen. Jag uppfattar en brist på kärlek och mänsklig omtanke. Om nu Jesus gick som människa mitt ibland oss idag. Hur skulle han bemött mig? Till vilken organisation skulle han föra mig? Vad skulle han säga till församlingen jag lämnade?

    Jag har svårt att se hur jv skulle vara Guds organisation på jorden. Inte enbart av denna enskilda händelse och tycker generellt att frågan om Guds existens vilar på en svag grund. Detta är bara en åsikt och inte fakta. Min uppfattning är inte skriven i sten. Jag skulle i själva verket föredra att Gud finns och räta in mig i ledet om han gav mig välgrundad anledning att tro på honom.

    Om vi leker med tanken att Gud ändå existera (vilket jag skulle föredra). Vad är det som talar för att jv är Guds organisation idag? Vad tänker du?
  • MikeThinker
    kt h skrev 2020-03-22 08:52:19 följande:

    Du har en sund inställning, om nu Gud finns, och om bibeln stämmer, så tror jag att du har en god chans att överleva Guds dom. För du vet väl att Gud dömer människor enskilt, inte på grund av att man tillhör en grupp?

    Men ändå så finns det ingen annan grupp i hela världen som är närmare bibelns budskap. Om du undersöker bibeln uppriktigt, ärligt och vetenskapligt, så är Jehovas vittnen närmast bibelns budskap.

    Falska kristna med deras budskap om att Gud är treenig bara förstärker min tro på att Jehovas vittnen har sanningen, och att det är främst falska kristna som attackerar och försöker smutskasta Jehovas vittnen bara stärker min tro.

    Om dom falska kristna inte hade existerat, så hade jag kanske haft en svagare tro.

    Om man undersöker vår verklighet, så tycker jag att Gud är oursäktlig:

    "Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem"  (Rom 1:20 Bibel2000)

    Och Jehovas vittnen är närmast Gud och bibeln.


    De första åren efter jag lämnade tänkte jag precis som du, att Jv ligger närmast Bibeln. Det var aldrig läran som sådana jag motsatte mig. Men, efter att tiden gått så har jag blivit tvungen att omvärdera denna tanke. Jag förstår idag att genom att läsa enbart en typ av litteratur så får man en tro och övertygelse som pasar med detta innehåll. Man får lätt uppfattningen att man har mycket kunskap i jv eftesom man läser och studerar så mycket. Och man borde därför få en faktabaserad tro som ligger nära Bibeln? Men ändå så är alla studier inom ett material som är "filtrerat" från början. Man uppmanas att lita på detta och inte söka fakta utanför sälskapets litteratur. Åtminstone inte i teologiska frågor. Varför skulle man behöva det. Litteraturen innehållar ju allt man behöver veta? Den är skriven av någon som vet lite mer och lite bättre än jag själv. Jag är t ex fortfarande rädd för avfällingar och villoläror. Idag läser jag Bibeln med mer öppna ögon och tillåter mig att tänka egna tankar och fler infallsvinklar. Jag är glad för den grund jag fick när jag växte upp, har säkert läst igenom Bibeln 30 ggr totalt. Men kommer idag fram till att jv enligt min uppfattning i vissa frågor sitter fast i sin egen lära. Tyvärr.

    Att få frågor och färdiga svar i en paragraf skulle jag mena skiljer sig från att tänka själv. Men det tog flera ÅR innan jag förstod varför jag hela tiden inom jv ansåg att jag tänkte själv. Trots att jag aldrig gjorde det. Jag hade helt enkelt ett för smalt utbud av fakta att studera, och för smalt och delvis filtrerade läror. Jag skulle vilja beskriva det som illusionen av att tänka själv. Jag har gjort en omvänd resa mot dig. Jag kan förstå varför du upplever dig tänka själv. Jag vet att du inte är hjärntvättad utan att du är där du är av egen fri vilja. Jag hade precis samma upplevelse som du säkert har nu. Jag hade kunnat ge litt liv för att försvara läran där och då. Det säger något om hur välgrundad jag själv ansåg att min dåvarande uppfattning var.

    En dag träffade jag en person i tjänsten som ställde uppriktiga och grundläggande frågor om Gud och framtiden. Frågor som jag självklart kunde de biliska svaren på. Men det var något med uppriktigheten i hur han ställde frågorna som mötte det som jag själv innerst inne inte kunde förstå. Där och då havererade illusionen. Precis som frågeställaren ville ha svaren så ville jag också ha det. Det blev omöjligt att forsätta därefter.

    Vad tror du är anledningen till att du själv valde denna religon? Vad fick du som berikade ditt liv när du gick med?
  • MikeThinker
    kt h skrev 2020-03-23 18:49:07 följande:

    Förståelserna får dom från bibeln, inte någon extra information direkt från Jesus eller Gud, kan du förstå skillnaden?

    Jehovas vittnen är inte inspirerade av Gud att profetera nya profetior, informationen finns i bibeln redan, och har alltid funnits i bibeln, varifrån man får förståelse av budskapet och profetiorna som finns i bibeln.

    Gud har hjälpt Jehovas vittnen att förstå bibeln lite i taget, på det sättet är dom ett medel/ en kanal för information om Gud.

    Lägg ner konspirationsteorierna.


    Finner det nödvändigt att ge en kommentar på tolkningshearkin som råder inom jv. Detta är också en av de saker som fick mig att lämna församlingen.

    Om man börjar med att fråga sig hur går framställandet av den bibelförklarande literaturen till som sällskapet Vaktornet ger ut. Vem skriver artiklarna? Är artiklarna insprirerade av Gud? Nej, de är inte inspirerade av Gud. Det uppfattar jag inte att vare sig sällskapet själva anser eller någon utanför.

    De är skrivna av idag levande människors tolkning av Bibelns texter. Detta skiljer sig helt från hur Bibeln ursprungligen skrevs. Det menas i NT att hela skriften (dvs Bibeln) är inspirerad av Gud och att bibelns skribenterna drevs av helig ande. Dvs bibeln är Guds tankar.

    Jv:s litteratur är således också skrivna av människor men utan inspiration av helig ande. Jag tror alla är överens om detta påstående.

    Något som klart förstärker bilden att någon helig ande inte varit verksam är så klart att man behövt ändra sig över tiden inom flera läror. Ofta förklaras det med att ljuset blivit klarare. Dock är det beklämmande att man t ex behövt ändra sig flera gånger i samma fråga. T ex generationsfrågan. Jv erkänner för denna fråga att man haft fel för många av de tolkningar man gjort. T ex kom inte slutet 1914, så man bytte tolkning till 1915. Men ändrade sig senare till andra år. Gererationen född 1914 dog ut vilket ledde till en en ny tolkning som ändrades något år senare. Nu senast pratar man om en överlappande generation...

    Att tolkningarna varit många och desutom felaktiga visar (enligt mig) att ljuset inte blivit klarare för varje ändring. Istället är det ett sätt att i efterhand ändra sig då man uppenbarligen haft fel för varje årtal som pekats ut. Min SLUTSATTS: man har inte någon Gudomlig vägledning när det blivit fel. Hade Gud varit inblandad hade man haft RÄTT tolkningar. Hade ljuset blivit klarare skulle man inte gå från en felaktig tolkning till en NY felaktig tolkning.

    Så vem inom jv blir ledd av Gud? De som skriver artiklarna? Styrande kretsen? När styrande kretsen röstar om vilken tolkning eller ny lära som ska gälla? Hur hjälper Gud till där? För de röstar ju olika. Enklast vore om Gud gav tydliga anvisningar till de som är hans kanal. Eller hur. Men så är det inte? Varför? Jämför med hur Bibelns ursprungligen skrevs. Allt var inspirerat. När aposlarna behövde vägledning så fick någon av dem en dröm eller liknade så han kunde hjälpa de övriga. Så sker aldrig idag.

    Min verkliga undrar blir därför. Hur leder Gud sin organisation? Hur går det rent praktiskt till? Hur kan man veta om en viss artikel är korrekt (dvs rätt ljus) eller felaktig (ljus saknas)? Hur vet man om det är människors ord eller Guds? Är det alltid människors ord? Detta är min undran och anledningen till att jag inte tror på jv som Guds organisation idag. Man har tagit på sig en för stor kostym som man inte kan böra upp.

    Varför utesluter man medlemmar som inte delat t ex läran om generationen eller tokningen av 1914 som ett markerat om det kanske är människors bud? Tar man inte ett för stort åtagande då man mest troligt inte fått detta från Gud utan gjort en egen tolkning med tanke på hur många olika varanter av detta som presenterats och visat sig fel redan.
  • MikeThinker

    Paradoxen blir den följande.

    Vaktornet ger ut litteratur skriven av människor. Utan tydlig inspiration. Styrande kretsen är inte heller inspirerad.

    Man har till och från fel i tolkningar som senare ändras. Ibland flera gånger efter varandra.

    Samtidigt påstår man att man har Guds vägledning och är Guds kanal på jorden idag. "Andlig mat i rätt tid"

    Var i detta kommer Gud in? Hur går det till. Låter enbara som människor är inblandade i processen? Detta är i mitt tycke en paradox!

    Ta t ex blodfrågan. Skillnaden mellan en tolkning och en annan medför att människor kan dö. Ja runtom på jorden finns människor som väljer alternativ utifrån jv:s regler vilket medför död till följd av en viss tolkning av två skriftstället. Från NT och GT. Anser du att tolkningen av vad som är godtagbar medicinska behandling för ett jv idag är något som är väglett av Gud eller är det människor idag som gjort egna tolkningar och därefter ett regelverk?

    Överföring av blod eller blodkomponentet är t ex ok vid organdonation, amning, vaccin och vissa mediciner. Blod från djur är ok att äta, bara det mesta blodet runnit av, men det som är kvar i köttet är inget problem atg förrära. Men inte ok för helblod eller blodets fyra huvudkomponenter, t ex blodtransfusion. Att donera blod är ok, men inte att ta emot donerat blod. Hur kopplar denna tolkning till bibeln? Är det människor eller Guds vilja?

    Blödarsjuka fick under en läng period inte tillåtelse att ta behandling framställd av blodkomponenter innan detta senare ändrades. De levde under en dödsdom som jv. Tur nytt ljus kom som gav dem möjlighet att ta emot behandling och leva.

    Varför skulle Gud vägleda först en felaktig tolkning för att sedan vägleda en ny rätt tolkning senare. Varför behövs en mellanperiod? Vad ska vi säga om att människor dog till följd av den första tolkningen som visade sig fel? Jobbar Gud verkligen på detta sättet?

    Det tog fem år efter jag lämnade jv innan jag förstod grundidén med vad Bibeln ville förmedla med blodets helgd och hur det främst handlar om att avliva djur "skonsamt" till skillnad från vilda djur som äter byten levande (innan blodet runnit av, dvs livet är i blodet). Samt varför det var något som apostlarna upprepade för att skapa måltidsgemenskap mellan judekristna och hednekristna under första århundradet som levde under olika matkulturer. Jmf med äta kött offrat åt avgudar.

    Visste du t ex att Vaktornet motsatte dig vaccin som en styggelse på 30- talet? Blodfrågan kom upp i ungefär samma tid. Om det inte vore för att så många människor redan dött av nuvarande tolkning skulle man nog inte gått ut med en ny hållningen idag likt man gjorde med vaccinet. Men nu är det samtidigt lite svårt att backa från nuvarande tolkning. Vad skulle man säga till de barn som förlorat sin mamma vid förlossningen för motstånd till blodtransfusion. Vi hade fel men NU har det kommit nytt ljus. Vi ber om ursäkt?

  • MikeThinker
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-25 16:41:53 följande:

    Och vid bloddonationer/transfusioner så har inget liv tagits/offrats. Själva blodet lever vidare och förtärs inte som i matsmältningssystemet. Detta blod räddar liv. Jesus sa att han ville se mercy before sacrifice, mercy (nåd) är viktigare än lagen. 

    I moseböckerna står det att det var ingen dödsdom heller att förtära blod. De fick äta av djur de hittat längs vägen om det behövdes, så länge de tvättade av sig efteråt och vid skymningen så var de rena igen I Guds ögon. 


    Det är verkligen en bra poäng!

    Hela blodförbudet i GT handlade ju även om KÖTT med blod i. Det kan tyckas som en detalj. Men det hjälper att tänka på för att komma på vad som var själva andemeningen. Dvs på vilket sätt djuret dött var det viktiga. Det handlade primärt aldrig om blod. Intressant är också att israelitena under lagen kunde ge sånt här kött till bofasta främlingar och slavar mm. Varför kunde det vara ok? För att inget ska ska gå till spillo? Så något allvarligar kan det aldrig varit fråga om.

    Man kan också lägga till att det inte heller i någon av NT uppräkning av synder som leder till död räknas upp något om blod. I någon av alla uppräkningar faktiskt.

    NT:s benämning att avhålla sig från blod handlade bara om respekt mellan de som var födda jude och uppväxt under lagen och sedan blivit kristna. Så att judekristna och hednekristna skulle kunna ha måltidsgemenskap. Jämför med att Paulus genomgick en judisk reningsritual för att lungna judekristna som inte ville överge lagen.

    Jv:s hållning i blodfrågan måste vara århundradets övertolkning. Men jag förstår att det är svårt att se det när man är mitt i tankesättet. Jag har ju själv en gång tänkt att det är rimligt!!! Sätter tre utropstecken för det är anmärkningsvärt att man faktiskt en gång ansett det. Men så funkar det i slutna grupper. Man blir som man umgås. Tänker inte själv helt enkelt.
  • MikeThinker
    Anonym (Corona) skrev 2020-03-26 20:37:45 följande:

    Är coronaviruset det som kommer att leda till det väntade "slutet" som jv talar om¿?


    Det enkla och uppenbara svaret är - nej.

    Organisationer som jv vilka lever i en tankevärd där slutet är precis runt hörnet alltid. När jag växte upp var det helt uttalat att jag aldrig skulle gå ur mellanstadiet, lära mig köra bil etc. Slutet skulle komma innan. Men idag kan jag konstatera att mina barn snart ska börja köra bil. Inget att oro sig för med andra ord.
  • MikeThinker
    Anonym (Fru) skrev 2020-03-27 21:30:54 följande:

    Hur är det JV idag?Möten och sammankomst med tanke på Corona.


    Jv har valt att följa omvärldens rekommendationer och ställer in fysisks möten och sammankomster numera tillsvidare. Givetvis hålls istället webbsända möten. De praktiserar nu dörrknackningen genom telefon och brev istället.

    En reflektion är att gruppen jv stärks av dessa omständigheter då yttre värdshändelser lätt stimulerar tankar på att "slutet" är ännu närmare. Gruppen blir starkare och avskärmningen mot omvärlden starkare.

    Samtidigt tror jag att vissa individer nu får möjlighet att vakna upp till insikt. Alla möten och förväntningar på deltagande i tjänsteverksamhet leder fram till ett starkt grepp om individens tankevärld. För vissa kommer denna förändring med webbmöten leda till ökad frihet och distans vilket kan leda till att den egna tankeverksamheten aktiveras (förhoppningsvis)
  • MikeThinker
    kt h skrev 2020-03-25 18:43:54 följande:

    Har du lämnat tron på bibeln och Gud?

    Om du inte har lämnat tron på bibeln och Gud så borde du rimligtvis kunna förklara hur det ska fungera, om kristna är inspirerade eller inte, om kristna ska producera litteratur, eller t.o.m. nya heliga skrifter, om kristna aldrig kan ha fel, vad den rätta tolkningen av bibeln är, om kristna ska församlas med andra kristna för att få uppmuntran o.s.v. o.s.v.

    Måste kristna idag fungera som på apostlarnas tid? Innebär det t.ex. att kristna måste kunna uppväcka döda? 


    Detta är så klart en tankeväckande fråga. Du ställer hur borde det fungera idag.

    Låt mig först svara på den första frågan du ställde ovan. När jag lämnade så lämnade jag både Gud och bibeln. Min uppfattning var att bibelt helt enkelt var människors ord och att Gud inte uppenbarat sig genom den. Det är även min nuvarande uppfattning (men öppen för att ändra mig).

    När jag lämnade var jag samtidigt säker på att jv:s tolkning av Bibeln var korrekt. Dvs skulle Gud finnas skulle jv ha rätt. MEN nu med distans till alla möten och jv literaruren så förstår jag att det inte stämmer. Desto längre tiden går desto klarare blir bilden.

    Jag upplevde helt enkelt något som kan förklaras med gruppspykologi. Alla individer är benägna att hålla samman den egna gruppen. Detta är inte på något sätt unikt för jv. Känslan att vara den utvalda gruppen finns i nästan alla liknande slutna religösa grupper. Det är bara idologin som skiljer.

    Det är också viktigt att skydda gruppen mot den "farliga onda omvärlden".

    Varför tror du t ex uteslutningen är så viktig för jv? Vilken kunskap kan finnas som är så farlig att medlemmarna inte får höra den? För vem skulle kunskapen vara farlig? För medlemmarna eller för organisationen? Vem vill man egentligen skydda Har du någon gång i ett annat sammanhang träffat på fakta och kunskap som varit farlig för dig?

    Jämför med avslöjande dokumentärer. För vem är faktan farlig? I vems intresse ligger det att undanhålla något?

    Om jag ska tro på Gud i någon form skulle jag förvänta mig att han uppenbarade sig på ett för mig på ett trovärdigt sätt. Är väl en ganska rimlig att förväntan att en av gud ledd organisation också kan visa HUR den leds av Gud?
  • MikeThinker
    Anonym (dude) skrev 2022-02-17 18:07:19 följande:

    Varför kan inte medlemmarna utbilda sig? (Universitet, etc.) 


    Det stämmer att det inte ses som positivt med högre utbildning inom jv. Högre utbildning kan vara sådat som kräver högskola eller universitet, t ex yrken som jurist, läkare, statsvetare etc.  Det ses som att man investerar tid i den här värden. Denna tiden skulle man hellre lagt på att knacka dörr. Så man menar att det är en felprioritering av sin tid och engagemang. Rentav en form av egoism.

    Jag studerade själv på högskolan vilket jag fick försvara mot församlingen. Att jag gick emot organisationens på denna punkten är jag mycket glad för idag. Jag vet att fler som var yngre följde i detta "uppror" efter mig.

    En reflektion kring det hela är att man egentligen tagit en mycket konstig inställning till högre utbildning och att man saknar stöd från Bibeln i en sådant här fråga. Jag tror inget jv skulle kunna visa från Bibeln var denna "lära" finns. Så en egensnickrad regel med konsekvensen att många jv har låg utbildningsnivå. 

    En fara med utbildning är så klart att man lär sig  tänka och reflektera och ifrågasätta utifrån vetenskapliga metoder. Så i det hade jv faktiskt rätt. Utbildning var ett steg på vägen till att jag lämnade organisationen.
Svar på tråden Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor