• Wed 11 Dec 2019 22:48
    1817 visningar
    9 svar
    9
    1817

    Flytta ut på landet eller inte?

    Har ett svårt beslut att fatta. Jag och min man bor väldigt bra nu. Fint hus nära centrum av den staden vi vill bo i, men 800 meter till båda våra jobb. Förskola runt hörnet och riktigt trevligt område på alla sätt. Trädgården är dock pytteliten och huset är ett parhus så vi har grannen väldigt ?på?. Dessutom ligger en superful högstadieskola på andra sidan gatan och det är det egentligen den enda utsikt vi har från huset. Skolan medför också att gatan är rejält trafikerad vissa tillfällen om dagen.

    Så har vi nu hittat en tomt på landet. En riktig drömtomt på en kulle med milsvid utsikt över en sjö och naturreservat. Några få grannar i närheten så inte helt isolerat. Ligger upp på en grusväg 150 meter från en välunderhållen väg som dessutom är en populär vandringsväg på vår/sommar just för den slående utsikten. Till vår stad tar det 20 minuter. Närmsta samhälle med förskola, f-6, matbutik ligger 5 minuter bort. Busshållsplats 150 m från tomten. Vår budget kommer tillåta ett riktigt fint hus där.

    Nackdelen är pendlingen, att vi behöver gräva brunn och avlopp, och att vi är rädda att vi gör livet trist för våra barn. Nu har vi bara en liten bebis men hoppas på syskon i framtiden

    Så nu vet vi inte alls hur vi ska göra. Lockar ju med platsen och huset. Men orkar man verkligen pendla? Ingen av oss har bott på landet innan. Blir väl ett jäkla skjutsande sen när barnen har aktiviteter på kvällar? Kommer vi ångra oss? Problemet är att vi kanske inte får igen pengarna på mååånga år men vi vet inte.

    Hur hade ni gjort? Är det värt att bo kvar för barnens skull så att de kan cykla till kompisar och gå i fler aktiviteter i framtiden, eller är det bättre för dem att bo på landet med stor trädgård och en sjö i närheten?

  • Svar på tråden Flytta ut på landet eller inte?
  • Wed 11 Dec 2019 23:51
    #1
    +1

    Nu framgår inte vilken stad ni bor i men det finns väl mig veterligen inte en enda kommun i Sverige som inte drabbats av massinvandringen av araber och afrikaner senare år. De sk flyktingarna. Vilket förorsakat att Svenskarna flyttar ut från storstäder som Malmö, Göteborg och Stockholm och de sk flyktingarna flyttar in. Så vill du uppleva lugnet och tryggheten så flytta du ut på landet. Du kommer definitivt INTE att ångra en flytt. De övriga aspekterna du nämner har jag av naturliga skäl ingen uppfattning om. Det enda jag kan kommentera är... vet du vad det är för markförhållande? Tänker mest på att ni ska borra egen brunn.

    Budget?

  • Wed 11 Dec 2019 23:58
    #2

    Vi bor lantligt. Kan bara instämma i farhågorna, pendling, skjutsa ungar, färre kompisar för ungarna, mindre aktiviteter att välja på både för en själv och ungarna. På hösten känns det extra jobbigt.

    Fördelarna är liten och bra skola, lugn och trygg miljö, det nya kaoset i samhället har inte hittat ut. Somrarna är gudomliga.

    Vi velar om vi ska flytta centralare eller inte.

  • Thu 12 Dec 2019 00:21
    #3
    Vispen74 skrev 2019-12-11 23:58:50 följande:

    Vi bor lantligt. Kan bara instämma i farhågorna, pendling, skjutsa ungar, färre kompisar för ungarna, mindre aktiviteter att välja på både för en själv och ungarna. På hösten känns det extra jobbigt.

    Fördelarna är liten och bra skola, lugn och trygg miljö, det nya kaoset i samhället har inte hittat ut. Somrarna är gudomliga.

    Vi velar om vi ska flytta centralare eller inte.


    Tack! Ja, jag misstänker att sånt blir besvärligt. Å andra sidan kommer vi ju ändå behöva skjutsa till aktiviteter och skola senare. Ligger inte direkt en tennishall eller en ishall runt hörnet där vi bor nu. Och närmsta skola är 3 km bort (förutom högstadiet mitt emot alltså).

    Hmm jag upplever inte något kaos i samhället där jag bor. Upplever det som lugnt och tryggt här. Känns skönt med många grannar intill och rörelse på gatan hela dagarna då vi är borta (om man tänker brand och inbrott). Är detta enda fördelen du ser är det ju inte tillräckligt känner jag.

    Hur är det annars för barnen? Ser ju framför mig hur de lever Bullerbyn-liv året runt men det är kanske bara fantasier?

    Du och jag kanske skulle prova varandras liv ett halvår och bestämma oss sen, haha!
  • Thu 12 Dec 2019 00:24
    #4
    Håkan på Öland skrev 2019-12-11 23:51:20 följande:

    Nu framgår inte vilken stad ni bor i men det finns väl mig veterligen inte en enda kommun i Sverige som inte drabbats av massinvandringen av araber och afrikaner senare år. De sk flyktingarna. Vilket förorsakat att Svenskarna flyttar ut från storstäder som Malmö, Göteborg och Stockholm och de sk flyktingarna flyttar in. Så vill du uppleva lugnet och tryggheten så flytta du ut på landet. Du kommer definitivt INTE att ångra en flytt. De övriga aspekterna du nämner har jag av naturliga skäl ingen uppfattning om. Det enda jag kan kommentera är... vet du vad det är för markförhållande? Tänker mest på att ni ska borra egen brunn.

    Budget?


    Kan inte riktigt känna igen mig i det du skriver men tack för ditt svar ändå. Jag känner mig trygg här.

    Marken är lättarbetad vad jag förstått. 6-7 meter jord och därefter kalkstensberg.
  • Barbro­45
    Thu 12 Dec 2019 03:03
    #5

    Om inser det i ett längre perspektiv med fördelar och nackdelar. Ni har idag ett litet barn och kommer att skaffa fler. Under de närmaste åren kommer ni att följa era barn till förskola/skola, om ni skaffa två barn så blir det troligen i minst 9 år, då har det yngsta börjat skolan. Det gör att skillnaden mellan de två bostäderna inte blir så stor för er i det avseendet. Beroende på hur kollektivtrafiken fungerar behöver ni kanske två bilar. Den trafikerade vägen vid nuvarande bostad och liten tomt gör att ni behöver ha ständig koll på barnen. Ni har idag promenadavstånd/cykelavstånd till det mesta vilket kommer att göra det lättare för barnen att ta sig till kompisar och aktiviteter. Dock gör väl den trafikerade vägen kanske att ni kommer att följa dem fram till 12-årsåldern. Det är oftast under mellanstadiet/högstadiet som barn deltar i organiserade aktiviteter så det är då det blir en intensiv period av att skjutsa och hämta.

    För er själva så kommer arbetspendlingen att bli med bil/buss det kommer att kännas som en nackdel åtminstone i början.

    Fördelen med att bo på landet är att barnen och ni själva har möjlighet att på ett naturligt sätt vara fysiskt aktiva. De kommer att lära sig att själva ta initiativ till aktiviteter. De kan leka ut själva från tidig ålder, de blir självständigare. Ni kommer att kunna odla vilket gör att barnen får en bra vana om de får delta i det jobbet. Att bo på landet och få gå i skogen, se ut över vatten, röra sig i naturen gör att stressen minskar hos oss människor. Ni kommer kanske att uppleva det som en fördel att barnen inte bor så nära skolan när de kommer till högstadiet. Ni kommer att ha möjlighet till att veta vilja de umgås med efter skoltid då dessa kommer att komma hem till er eller att de vill bli hämtade.

  • Anonym (Nybli­ven lantis­)
    Thu 12 Dec 2019 04:58
    #6
    +1

    Jag flyttade ut på landet för ett halvår sen, det bästa som jag har gjort!

    Bor nu i en mindre by uppe på ett berg med underbar utsikt, 10 minuter i bil till närmsta affär och där skolan ligger, buss från stora vägen ca 10 minuters gångväg ner men den går väldigt sällan så det är mycket skjutsande till träningar och kompisar.

    Flyttade från lägenhet i höghus så det är en väldig kontrast men jag ångrar ingenting, den enda nackdelen är hur mycket högre bensinkostnaden blev, det hade vi inte riktigt räknat med, men värt varenda krona

  • Anonym (..)
    Thu 12 Dec 2019 09:28
    #7

    Vi har valt bort landet just på grund av pendling till allt (tids- och kostnadskrävande helt bortsett från miljöaspekten). Nu bor vi med gångavstånd till både skola och mitt jobb, vi har kunnat skippa bil och allt är jättesmidigt. Det ställe som hade varit aktuellt på landet, där jag har rötter, har därtill mindre bra kollektivtrafik och närmaste kommunala skolorna är ganska dåliga sett både till umgängesmiljö, lärarbehörigheter och resultat (ungarna förväntas väl ändå börja i hemtjänsten och yrkesgymnasium utan intagningskrav efteråt och rektor tycker det räcker med att hälften av lärarna har någon utbildning...). närmaste andra skola (stockholmardominerad montessoriskola där ungarna inte ens talar landsdelens dialekt, känner folk som har barn där) skulle vi få sköta skjuts till själva. Enda barnaktivitet på orten (snarare grannorten) är fotboll. Jag trivdes bra där som barn på skolloven men dels höll vi oss där vi var då, inget skjutsande behövdes, dels var infrastrukturen mycket bättre, fler var fastboende och skola och affär fanns på nära håll.

    Något som vissa bekanta som flyttat ut inte verkar ha fattat är att den sociala kontrollen kan vara ganska stor på landet, att grannar håller koll på och lägger sig i högt och lågt. Det har många goda sidor men den som flyttar ut i tron att ett hus på landet innebär att de ska få rå sig själva  kan bli överraskad.
    (Vi har iofs rätt så hög social kontroll i trappen i stan också )

  • Anonym (Xyz)
    Thu 12 Dec 2019 10:39
    #8

    Du har ju själv identifierat för- och nackdelarna. Allt beror ju på vad man själv prioriterar. Jag har bott off och varit närmast helt beroende av bil, och även bott mer centralt i tätort. Fördelarna med tätort vinner med hästlängder för oss.

    Barnen (tre barn i skolåldern) kan själva ta sig till skola, kompisar och fritidsaktiviteter, vi kan gå till affär och butiker och bilen kan stå.

    Vi bor i ett lugnt villaområde med väldigt lite trafik och med hyfsat stora tomter (gammalt område).

  • Thu 12 Dec 2019 11:03
    #9

    Jag är en stadstjej (uppväxt i Sthlmsförort, bott i mellanstor stad i många år som vuxen) som nu flyttat till ett mindre samhälle och för mig är det perfekt.

    Vi har 5 minuter till förskola/skola (upp till 9an), vi har väldigt nära till mataffär och ett antal små affärer (tex sko-och klädaffär) och kollektivtrafiken till närmasta stad (4,5 mil bort, där barnen får gå gymnasiet) är bra. Dessutom är idrottsföreningen och "bya-andan" väldigt bra och möjligt till friluftsliv finns bakom knuten.

    Allt detta sammantaget gör att det blir bäst för vår familj med små barn. Vi har ofta talat om att renovera och flytta ut till min sambos släktgård, 30 minuter bilväg bort, en by med 4 permanent bosatta. Men vi har kommit fram till att inte göra det då det blir längre avstånd, det finns dåliga kollektivtrafikförbindelser, få barnfamiljer med mera. (Min svägerskas familj bor i grannbyn med tre barn i skolåldern. De har långa dagar och föräldrarna får skjutsa massor)

    Så fort vi är lediga drar vi ut på landet, och bor ofta där på sommarhalvåret, men att bo där permanent är inget vi kommer göra.

Svar på tråden Flytta ut på landet eller inte?