• Anonym (Vegan_eller_inte_vegan)

    Ska samhället uppmuntra barn att bli veganer?

    Läste precis tråden som handlade om en kvinna, vars vänninas barn åt vegansk kost och far illa av detta.

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/80096914-barn-tvingade-till-vegankost

    Blev påverkad av tråden, och vill spinna vidare på den och diskutera huruvida det är lämpligt att låta barn som går i förskola samt skola 3-12 år att äta vegansk kost?

    Ska samhället, och vi skattebetalare betala för dessa föräldrars preferenser när det kommer till vad föräldrarna vill att deras barn ska få i sig för mat i skolan? Är det rätt att barn, ska äta en sådan strikt kost bara för att föräldern i fråga har ett stort engagemang i miljö och djurfrågor?

    Hur ska vi se på frågan, att föräldrar med en sådan livsåskådning inte vill ta in animaliska produkter i kylskåpet, trots att barnen inte mår bra av en vegansk kosthållning? 

  • Svar på tråden Ska samhället uppmuntra barn att bli veganer?
  • Anonym (Allätaren)

    Nej. Sånt ska folk få välja själva sen de blivit myndiga. Förskolan/skolan ska servera svenskt kött/fågel och mycket grönsaker/rotfrukter- även där så mycket svenskt som möjligt. Veganmat för barn borde faktiskt vara förbjudet.

  • CarinaL26
    Anonym (Vegan_eller_inte_vegan) skrev 2019-12-14 17:01:53 följande:

    Jaa. Sen var det ju några kommuner i Skåne, där samtliga elever på gymnasiet får betala för sin skolmat, vegan som icke vegan. Detta mot bakgrund att skattemedlen för skomat är knappa som de är idag.

    Därför tycker jag att det kanske vore rimligt om veganföräldrar får betala för sig? Även föräldrar som vill att barnen ska  vara vegetarianer? Vad känner ni? Ska man som förälder med preferenser gällande sina barns kosthållning få betala fullpris för barnens kost? 


    BS. Lika gärna kan icke-veganer betala egen kost. Men det är inte bättre. Skolmat ska betalas av skattemedlen och täcka allas behov. Lägg mindre pengar på mat på fängelser och öka för skolbarnen.
  • Tow2Mater
    Anonym (För klimatets skull.) skrev 2019-12-14 17:01:46 följande:

    Alla måste hjälpa till i klimatkrisen. Det är bara att lyssna på vad Greta säger. Så för klimatets skull måste både ung som gammal äta enbart vegetarisk mat och helst bara vegansk. Nya tider kräver ny mat. Barn anlägger tidigt vanor och det är förkastligt att leda dem in på ett levandssätt som förstör jorden.


    Dags att infora myror, skalbaggar, spindlar, larver och maskar på skolmatsedeln! Träna de unga i tid! Utmarkta proteinkällor!
  • Anonym (E)

    Jag tycker inte att det är ett problem såvida personen som lagar maten vet vad denne gör. Äcklig skolmat är äcklig skolmat liksom. Varesig det är kött och animalier i eller inte. Anser inte veganskt som speciellt radikalt och det finns väldigt mycket idag att äta som vego.

  • Aniiee
    CarinaL26 skrev 2019-12-14 17:55:28 följande:
    BS. Lika gärna kan icke-veganer betala egen kost. Men det är inte bättre. Skolmat ska betalas av skattemedlen och täcka allas behov. Lägg mindre pengar på mat på fängelser och öka för skolbarnen.
    Eftersom dessa olika måltider kommer från olika plånböcker så hjälper det inte att lägga minder pengar på fängelsematen. 

    Men ponera att man kunde ta en del av anstalternas matbudgetar och ge den till skolorna. Säg att man halverade priset per portion för de intagna (så hamnar de i nivå med snittet i skolorna) och ge den halvan till skolorna.

    Portionspriset för skolornas mat skulle då kunna höjas med whooping 9 öre. Förutsatt att jag har rätt siffror och har räknat rätt, då.

    Men som sagt, egalt, eftersom anstalterna och skolorna inte får pengar från samma håll.
    I have a growing lack of disgust for you
  • EmberEyes
    Aniiee skrev 2019-12-14 22:36:31 följande:
    Eftersom dessa olika måltider kommer från olika plånböcker så hjälper det inte att lägga minder pengar på fängelsematen. 

    Men ponera att man kunde ta en del av anstalternas matbudgetar och ge den till skolorna. Säg att man halverade priset per portion för de intagna (så hamnar de i nivå med snittet i skolorna) och ge den halvan till skolorna.

    Portionspriset för skolornas mat skulle då kunna höjas med whooping 9 öre. Förutsatt att jag har rätt siffror och har räknat rätt, då.

    Men som sagt, egalt, eftersom anstalterna och skolorna inte får pengar från samma håll.
    Oj, kostar en fängelselunch 18 öre?!?
  • Aniiee
    EmberEyes skrev 2019-12-14 23:19:29 följande:
    Oj, kostar en fängelselunch 18 öre?!?
    Suck..... Tror du det själv eller?
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    EmberEyes skrev 2019-12-14 23:19:29 följande:
    Oj, kostar en fängelselunch 18 öre?!?
    Och fråga nr 2: Skrev jag det?
    I have a growing lack of disgust for you
  • EmberEyes
    Aniiee skrev 2019-12-14 23:47:25 följande:
    Suck..... Tror du det själv eller?
    Utan att ange hur du räknar, och när du använder "portionspris" som en enhet på det vis du gör så är det lätt att tolka din text på det viset.
    Aniiee skrev 2019-12-14 23:48:58 följande:
    Och fråga nr 2: Skrev jag det?

    Nej, du skrev att portionspriset i skolan ökar med 9 öre, och du skrev att halva portionspriset från anstalten flyttas till skolan. x=9 öre, Anstaltens portionspris=2x=18öre.

    Som sagt, när du använder "portionspris" som enhet och inte visar vad du har räknat med för siffror (totalkostnad för fängelselunch, antal interner, totalkostnad för skollunch och antal elever) så är det en tolkning av vad du skrev, på samma sätt som "det är en mörk december-natt nu" gör att jag kan tolka det till att betyda "just nu är det inte solsken här i Sverige".
  • Aniiee
    EmberEyes skrev 2019-12-15 00:46:30 följande:
    Utan att ange hur du räknar, och när du använder "portionspris" som en enhet på det vis du gör så är det lätt att tolka din text på det viset.
    Aniiee skrev 2019-12-14 23:48:58 följande:
    Och fråga nr 2: Skrev jag det?

    Nej, du skrev att portionspriset i skolan ökar med 9 öre, och du skrev att halva portionspriset från anstalten flyttas till skolan. x=9 öre, Anstaltens portionspris=2x=18öre.

    Som sagt, när du använder "portionspris" som enhet och inte visar vad du har räknat med för siffror (totalkostnad för fängelselunch, antal interner, totalkostnad för skollunch och antal elever) så är det en tolkning av vad du skrev, på samma sätt som "det är en mörk december-natt nu" gör att jag kan tolka det till att betyda "just nu är det inte solsken här i Sverige".
    Förlåt. Det är jag som inbillar mig att människor är tankeläsar nu igen.

    Så, let me explain.

    Enligt uppgift från kriminalvården kostar en intagens mat ca 21 kronor per portion. Det finns för närvarande (1 oktober 2018, var senaste uppgivna siffran i databasen) 4393 intagna. Dessa ska ha 3 huvudmål och 1-2 mellanmål/fika per dag. Så, 21*5*4393 kr totalt per dag.

    I skola, förskola och fritids kostar, enligt uppgift från livsmedelsverket, ca 10 kr/portion i median (diffar dock stort mellan 8 och 34 kr). Det serveras 2 440 000 portioner mat om dagen i dessa tre verksamheter (<---den interssanta siffran i sammanhanget).

    Så, om vi ger skolväsendet hälften av kriminalvårdens (av mig uppskattade) matbudget (som då alltså hamnar på samma nivå som skolans per portion) och fördelar den på alla portioner som serveras där så räcker det alltså till en portionsprishöjning om 9 öre.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (tobbe)

    Nu äter jag själv allt men har som mål att äta mer och mer miljö och djurmedvetet. Men just nu är jag allätare. Men jag måste nog ifrågasätta flera inlägg här. För det första ser man till att ge en vegankost som täcker alla näringsbehov då fungerar det lika bra för barn som att ge dom kött. Dom veganföräldrar som får problem är dom som ger sina barn för ensidig kost. Men på varje fall av föräldrar som ger ensidigveganmat som skadar deras barn har vi säkert hundra vanliga föräldrar som ger sina barn ensidig köttkost. Finns ju ungar som lever på bara burgare och skit och knappt ser grönt på tallriken det är lika illa. Med balanserad kost är det inga problem att vara vegan eller att föda upp barn på veganmat. Indier och andra har ju klarat det i hundratals år. Människan är allätare och behöver in kött. Så den biten kan ni släppa. Sen när det kommer till skolmaten då kan man vända på det. Varför ska skolan stödja köttfanatiker och klimatskeptiker. Det är ju inget som säger att kött är normen. Så vi kan vända på det föräldrar som kräver animalisk mat pågrund av ideologi borde kanske betala fullpris. För deras kost gör ju mer skada för miljön. Samma med alla som kräver att det ska vara griskött. Nej sluta fjanta er ni är ju lika fanatiska som dom veganer som ni klagar på. Vi måste minska på animalisk mat det är fakta. Så det bästa är om man har några köttfria dagar sen dom dagar som det är kött då har man veganalternativ. Vad är problemet?

  • Tecum
    Anonym (tobbe) skrev 2019-12-15 01:12:23 följande:
    Nu äter jag själv allt men har som mål att äta mer och mer miljö och djurmedvetet. Men just nu är jag allätare. Men jag måste nog ifrågasätta flera inlägg här. För det första ser man till att ge en vegankost som täcker alla näringsbehov då fungerar det lika bra för barn som att ge dom kött. Dom veganföräldrar som får problem är dom som ger sina barn för ensidig kost. Men på varje fall av föräldrar som ger ensidigveganmat som skadar deras barn har vi säkert hundra vanliga föräldrar som ger sina barn ensidig köttkost. Finns ju ungar som lever på bara burgare och skit och knappt ser grönt på tallriken det är lika illa. Med balanserad kost är det inga problem att vara vegan eller att föda upp barn på veganmat. Indier och andra har ju klarat det i hundratals år. Människan är allätare och behöver in kött. Så den biten kan ni släppa. Sen när det kommer till skolmaten då kan man vända på det. Varför ska skolan stödja köttfanatiker och klimatskeptiker. Det är ju inget som säger att kött är normen. Så vi kan vända på det föräldrar som kräver animalisk mat pågrund av ideologi borde kanske betala fullpris. För deras kost gör ju mer skada för miljön. Samma med alla som kräver att det ska vara griskött. Nej sluta fjanta er ni är ju lika fanatiska som dom veganer som ni klagar på. Vi måste minska på animalisk mat det är fakta. Så det bästa är om man har några köttfria dagar sen dom dagar som det är kött då har man veganalternativ. Vad är problemet?
    Du räddar inte världen genom att minska på animalisk produktion, det är fake news. Det enda som kan rädda klimatet är att minska all konsumtion, all förbränning av fossila bränslen, allt resande, även det resande som importerad (vegan)mat gör, och framförallt att börja fånga in CO2 och stoppa tillbaka det ner i marken. Att du och många andra är fixerade vid köttet är för att det är så lätt! Produktionen är lätt avgränsad, lätt att skuldbelägga andra och lätt att framstå som god och miljövänlig. Men det gör ingen större nytta... För tanken är fel i grunden, vi måste alla ha mat och när världens befolkning ökar krävs mer mat. Och matproduktion ger utsläpp oavsett vad du producerar då det handlar om naturliga processer. Däremot att minska resandet ger nettoeffekt för vi behöver inte resa så mycket som vi gör. Samma med förbränning, vi måste inte använda fossilt bränsle men det är billigare.

    Sen trampade du i klaveret med ditt exempel med Indien. Det har inte gått bra i alla tider, i stora delar av världen har svält varit en vanlig dödsorsak för barn, så var det även i Sverige förr. Så är det i delar av Afrika idag. Människor måste ha protein och i synnerhet växande barn.
  • Aniiee
    Tecum skrev 2019-12-15 18:00:40 följande:
    Sen trampade du i klaveret med ditt exempel med Indien. Det har inte gått bra i alla tider, i stora delar av världen har svält varit en vanlig dödsorsak för barn, så var det även i Sverige förr. Så är det i delar av Afrika idag. Människor måste ha protein och i synnerhet växande barn.
    Så är det i Indien idag. 1,5 miljoner barn dör i Indien varje år. Enligt beräkningar från bla UNICEF är 1/3 av dessa direkt relaterade till svält.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Tecum
    Aniiee skrev 2019-12-15 18:28:00 följande:
    Så är det i Indien idag. 1,5 miljoner barn dör i Indien varje år. Enligt beräkningar från bla UNICEF är 1/3 av dessa direkt relaterade till svält.
    Det var så jag menade men du uttryckte det tydligare, tack!
  • Anonym (?)
    Konservativ skrev 2019-12-16 13:42:15 följande:

    Alla skolbarn ska tvingas äta ärtor med fläsk varje torsdag.


    För att??
  • Mrs Moneybags

    Samhället behöver inte uppmuntra till någon särskild kost, så länge den är näringsriktig.

    Det är familjen som avgör vad som äts hemma. Om barnen mår bra och utvecklas normalt ser jag inga problem med varken vegankost eller någon annan kosthållning. 

  • Anonym (Vegan_eller_inte_vegan)
    Mrs Moneybags skrev 2019-12-16 13:50:32 följande:

    Samhället behöver inte uppmuntra till någon särskild kost, så länge den är näringsriktig.

    Det är familjen som avgör vad som äts hemma. Om barnen mår bra och utvecklas normalt ser jag inga problem med varken vegankost eller någon annan kosthållning. 


    Men vem bestämmer vad dom äter till lunch i skolan? Ska skolan tillgodose föräldras önskemål om vegankost och; lägga pengar och resurser på detta?
Svar på tråden Ska samhället uppmuntra barn att bli veganer?