• Anonym (Emma)

    Sambo vill att jag slutar amma

    Vår dotter är 2 månader och jag ammar henne fullt ut. Hon går upp jättebra i vikt och växer precis som hon ska. Är frisk och nöjd bebis. Amningen fungerar också hur bra som helst. Jag ammar fritt när hon visar hunger. Ibland mer och ibland mindre ju.

    Men nu har min sambo helt plötsligt satt sig på tvären Angående amningen. Han säger att hon inte blir mätt?? Jättekonstigt för det tycker jag hon blir. Så han vill börja ge henne ersättning på kvällarna. Jag vill det inte, ser ingen anledning till det heller. När jag säger att jag inte vill detta, jag vill fortsätta amma så säger han att jag minsann inte kan bestämma allt över vårat barn och att jag ska sluta vara egoistisk.

  • Svar på tråden Sambo vill att jag slutar amma
  • Anonym (Somso)
    Sasu skrev 2019-12-16 06:49:11 följande:

    min sambo följer med på BVC besök även om han jobbar, Han följer också med på föräldragrupper och kurser. Så förstår inte varför ts ska behöva gå själv till BVC när mannen kan ta ut föräldraledighet några timmar för att följa med till BVC om han nu är så jävla orolig att barnet inte får i sig tillräckligt med mat?


    Ja ellerhur, man får ju ta ut föräldraledighet samtidigt ett visst antal dagar första året.
  • Sasu
    Anonym (Somso) skrev 2019-12-16 08:35:30 följande:
    Ja ellerhur, man får ju ta ut föräldraledighet samtidigt ett visst antal dagar första året.
    om man tar ut 25% på en dubbeldag så har man många dagar att ta ut, ett bvc besök håller inte på en hel dag. Sen så tar inte min sambo ut någon fp eftersom de mesta besöken och  kurserna är sent på eftermiddagen, så han sticker bara någon timma tidigare från jobbet och jobbar in den nästa dag.

    Men ts sambo kan ju ta ut 1 dubbeldag för att gå på ett bvc besök för att prata om sin oro, sen har dom 29 dagar kvar.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2019-12-16 00:49:58 följande:
    Att vara delaktig är att vara fl-ledig, och vi vet inte ännu när han ska vara det. Maten måste ju planeras och fungera utan tutte senast då. Det kallar jag inte "försöka förstöra".
    Man kan väl vara delaktig på andra sätt än genom matning?
    Pappan kan t ex byta blöja och ta hand om bebisen på andra sätt.
    Han kan också hjälpa till med hushållssysslor.
    Han behöver inte lämnas utanför alls annat än när det gäller amningen.
    Introducera annan mat gör man inte förrän tidigast vid 4 månaders ålder.
    Och TS bebis är bara 2 månader.
    Så om amningen fungerar så tycker jag inte att TS sambo ska lägga sig i och försöka bestämma hut länge hon ska helamma.
    Om TS sambo är avundsjuk (vilket han verkar vara) så får han väl ta hand om bebisen på andra sätt.
    FL får man dessutom ta ut för att följa med på BVC-besök och föräldrakurser t ex.
    TS sambo skulle nog behöva följa med till BVC för att få information om amning och hur viktig den är,om den fungerar.
  • Anonym (Emma)

    Vår bebis ligger en bra bit över mittenkurvan i både längd och vikt. Det är ett kvitto på att amningen fungerar så bra den kan göra. Hon sover precis som en frisk bebis gör också. Ibland 6 timmar/natt och ibland 2-3 timmar i stöten. Ibland somnar hon utan problem och ibland måste hon vaggas till sömns.

    Han tycker ändå att vi ska ge ersättning när han är hemma, vilket för mig är obegripligt..han påstår att hon kommer att bli lugnare och sova bättre på kvällarna då. Han tycker som sagt att jag är egoistisk och att jag ammar för min skull bara för att jag tycker det är mysigt.

    Jag hade tänkt att amma i 6 månader. Sen börja jobba lite i sommar. Han vill förresten inte vara föräldraledig på heltid, bara vissa dagar.

  • Anonym (Louise)
    Anonym (Emma) skrev 2019-12-16 10:16:10 följande:

    Vår bebis ligger en bra bit över mittenkurvan i både längd och vikt. Det är ett kvitto på att amningen fungerar så bra den kan göra. Hon sover precis som en frisk bebis gör också. Ibland 6 timmar/natt och ibland 2-3 timmar i stöten. Ibland somnar hon utan problem och ibland måste hon vaggas till sömns.

    Han tycker ändå att vi ska ge ersättning när han är hemma, vilket för mig är obegripligt..han påstår att hon kommer att bli lugnare och sova bättre på kvällarna då. Han tycker som sagt att jag är egoistisk och att jag ammar för min skull bara för att jag tycker det är mysigt.

    Jag hade tänkt att amma i 6 månader. Sen börja jobba lite i sommar. Han vill förresten inte vara föräldraledig på heltid, bara vissa dagar.


    Det är väldigt svårt att förstå hur han tänker. Vill han ha lugnare kvällar så han kan kolla på tv? Tror han att en nöjd bebis är en bebis som är tyst och sover? Därför måste ni med alla medel se till att bebisen är tyst och sovandes hela tiden?

    Ja, vad är problemet om du är ego och ammar då för att du tycker att det är mysigt? Vad är det för fel med det? Varför låter han dig inte få den mysstunden?

    Att amma är så mycket mer än att ge mat. Det är närhet, trygghet, mys.

    Ska ni boka in ett samtal på bvc? Du kan ju ringa och förklara ert problem så får ni komma dit tillsammans och prata igenom saken.
  • LoveRain
    Anonym (Emma) skrev 2019-12-16 10:16:10 följande:

    Vår bebis ligger en bra bit över mittenkurvan i både längd och vikt. Det är ett kvitto på att amningen fungerar så bra den kan göra. Hon sover precis som en frisk bebis gör också. Ibland 6 timmar/natt och ibland 2-3 timmar i stöten. Ibland somnar hon utan problem och ibland måste hon vaggas till sömns.

    Han tycker ändå att vi ska ge ersättning när han är hemma, vilket för mig är obegripligt..han påstår att hon kommer att bli lugnare och sova bättre på kvällarna då. Han tycker som sagt att jag är egoistisk och att jag ammar för min skull bara för att jag tycker det är mysigt.

    Jag hade tänkt att amma i 6 månader. Sen börja jobba lite i sommar. Han vill förresten inte vara föräldraledig på heltid, bara vissa dagar.


    Egoistisk? Vem går egoismen ut över? Menar han att ert barn inte får sova tillräckligt bra? Eller är det han som störs mycket att att vakna när ert barn gör det? I det första fallet så får han nog läsa på om spädbarns sömn. I det andra fallet så kan ju lösningen vara att han sover i ett annat rum under en period.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Emma) skrev 2019-12-16 10:16:10 följande:

    Vår bebis ligger en bra bit över mittenkurvan i både längd och vikt. Det är ett kvitto på att amningen fungerar så bra den kan göra. Hon sover precis som en frisk bebis gör också. Ibland 6 timmar/natt och ibland 2-3 timmar i stöten. Ibland somnar hon utan problem och ibland måste hon vaggas till sömns.

    Han tycker ändå att vi ska ge ersättning när han är hemma, vilket för mig är obegripligt..han påstår att hon kommer att bli lugnare och sova bättre på kvällarna då. Han tycker som sagt att jag är egoistisk och att jag ammar för min skull bara för att jag tycker det är mysigt.

    Jag hade tänkt att amma i 6 månader. Sen börja jobba lite i sommar. Han vill förresten inte vara föräldraledig på heltid, bara vissa dagar.


    Jag tycker du ska amma så länge som du och ditt barn vill fortsätta. Du behöver inte ens sätta någon tidsgräns på det ännu. Det har ju bara gått 8 veckor, för guds skull. Han är helt orimlig som ska mixtra med hennes mat såhär tidigt i hennes liv när allt fungerar bra. 

    Ännu en tråd om en egoistisk man som behöver växa upp och sätta sig själv i andra rummet. 

    Det finns tusen andra saker han kan göra som pappa med sin dotter förutom matningen. Ja, vi är olika. Kvinnor kan amma. Det får han helt enkelt bara hacka i sig. 
  • Anonym (mami)
    Anonym (Emma) skrev 2019-12-16 10:16:10 följande:

    Vår bebis ligger en bra bit över mittenkurvan i både längd och vikt. Det är ett kvitto på att amningen fungerar så bra den kan göra. Hon sover precis som en frisk bebis gör också. Ibland 6 timmar/natt och ibland 2-3 timmar i stöten. Ibland somnar hon utan problem och ibland måste hon vaggas till sömns.

    Han tycker ändå att vi ska ge ersättning när han är hemma, vilket för mig är obegripligt..han påstår att hon kommer att bli lugnare och sova bättre på kvällarna då. Han tycker som sagt att jag är egoistisk och att jag ammar för min skull bara för att jag tycker det är mysigt.

    Jag hade tänkt att amma i 6 månader. Sen börja jobba lite i sommar. Han vill förresten inte vara föräldraledig på heltid, bara vissa dagar.


    Tror problemet ligger hos honom. Att han känner sig utanför gemenskapen. Levde i en bonusfamiljkonstellation innan jag själv fick barn och vet hur hemskt det är att känna sig utanför. Men det är ingen giltig anledning att pressa mamman att sluta amma. Han är viktig och kan vara involverad på andra sätt. Vet inte hur BVC:s stöttning av pappor i deras föräldraroll ser ut men det känns rent spontant som första stället att fråga.
  • Anonym (Amningskunnig)
    Anonym (Emma) skrev 2019-12-16 10:16:10 följande:

    Vår bebis ligger en bra bit över mittenkurvan i både längd och vikt. Det är ett kvitto på att amningen fungerar så bra den kan göra. Hon sover precis som en frisk bebis gör också. Ibland 6 timmar/natt och ibland 2-3 timmar i stöten. Ibland somnar hon utan problem och ibland måste hon vaggas till sömns.

    Han tycker ändå att vi ska ge ersättning när han är hemma, vilket för mig är obegripligt..han påstår att hon kommer att bli lugnare och sova bättre på kvällarna då. Han tycker som sagt att jag är egoistisk och att jag ammar för min skull bara för att jag tycker det är mysigt.

    Jag hade tänkt att amma i 6 månader. Sen börja jobba lite i sommar. Han vill förresten inte vara föräldraledig på heltid, bara vissa dagar.


    Om du läst mitt inlägg innan så är det här med att barn sover bättre på ersättning både en myt och falsk reassurance som kan påverka din etablering av amningen. Så jag rek. dig att inte ge ersättning så länge som du vill amma. :)

    Låter som att ditt barn mår hur bra som helst! 

    Okej, men du behöver inte fundera kring hur länge du ska amma eller inte.. Ta det som du kommer, men stå på dig om det är det du vill göra (amma, alltså). Det går som sagt utmärkt att delamma sen.
  • Anonym (A)
    Akira Öken skrev 2019-12-16 05:32:57 följande:
    Eftersom helamning rekommenderas i sex månader och delamning i minst ett år och vi vet att TS vill amma, så kan vi utgå ifrån att det inte finns något behov av annan planering för maten i nuläget.
    Och nej, maten behöver inte fungera utan amning när TS går tillbaka till arbetet, det fungerar utmärkt att delamma sålänge mamma och barn vill det.
    Det TS skriver om har inget med delaktighet att göra utan låter som att mannen är avundsjuk och har svårt att sätta barnets behov och bästa framför sitt eget ego och personliga behov.
    Håller med
Svar på tråden Sambo vill att jag slutar amma