• KajsaMia

    Kan AMH värdet stiga, hur gör man så?

    Hejsan, jag är en som förra veckan fick besked att mitt AMH värde ligger på 0,31. Jag har också högt TSH och sänkt FT4 men tyvärr missade min tid för konsultation ang provresultat och det sköts upp till nästa vecka och den läkare som jag pratade i telefon med först svårtmålade allt för mig så att jag skrämdes bort i början men sen började läsa lite 

    Nu har jag läst att AMH-värdet beror på olika saker och kan förbättras. Hur gör man det?


    Är AMH-värdet egentligen någonting så viktigt som läkarna beskriver det, när det gäller förmågan att skapa barn? Jag har inte gått på piller i över 1,5år och har ÄL så jag är lite förtvivlad och osäker på hur jag skulle tolka provresultatet och vilka chanser jag har. Är IVF med äggdonation den enda lösningen i sådana situationer eller finns det en chans att man lyckas med att bli gravid naturligt?

    Så många frågor...

  • Svar på tråden Kan AMH värdet stiga, hur gör man så?
  • Försökermedivf
    lak78 skrev 2020-02-12 20:50:31 följande:

    Mitt amh låg i december 2017 på mindre än 0,1. Fsh på 23. Oregelbunden mens hade jag också. Läkaren jag träffade sa att det skulle vara helt omöjligt för mig att få barn, om jag inte gjorde en avancerad form av IVF privat utomlands, då mina värden och min ålder hindrade IVF finansierad av landstinget. Hon sa att jag skulle ha 3 procents chans att lyckas om jag gjorde den här IVF:en.. Eftersom jag blivit gravid relativt snabbt innan dess, men fått missfall, frågade jag om det inte kunde vara värt att försöka naturligt ett tag först, kanske ett halvår? Läkaren sa att jag inte hade ett halvår på mig, och att det definitivt aldrig skulle lyckas den naturliga vägen. Jag blev förtvivlad, men började desperat söka information på internet. Jag hittade till boken Inconceivable av Julia Indichova. Rekommenderar för övrigt den starkt. Jag testade några olika grejer, kinesisk örtmedicin, akupunktur, yoga, en kost utan socker, gluten och mjölkprodukter. Vad av detta som hjälpte vet jag inte, kanske inget, fast personligen tror jag att det var en kombination av allt. Men det är viktigt att få hitta sin egen väg tror jag. Hur som helst, som jag beskrev ovan; den där läkaren sa för drygt två år sedan att jag inte ens hade ett halvår på mig. I mars 2019 tillverkades på naturlig väg min fine son, som nu är två månader gammal. Det finns hopp! All lycka till dig.


    Blir så lycklig av att höra historier likt detta. Stort grattis till er!
  • lak78
    Försökermedivf skrev 2020-02-13 10:14:16 följande:

    Blir så lycklig av att höra historier likt detta. Stort grattis till er!


    Tack! ????. Tyckte det var viktigt att dela min historia på dessa trådar, då jag själv fann tröst och hopp när jag läste liknande historier under tiden vi försökte.

    All lycka till med syskonförsöket. ????
  • lak78
    lak78 skrev 2020-02-13 19:17:35 följande:

    Tack! ????. Tyckte det var viktigt att dela min historia på dessa trådar, då jag själv fann tröst och hopp när jag läste liknande historier under tiden vi försökte.

    All lycka till med syskonförsöket. ????


    Oj. Ny här, så vet inte hur jag fick till frågetecknen. Skulle vara smileys.
  • Försökermedivf
    lak78 skrev 2020-02-13 19:18:59 följande:

    Oj. Ny här, så vet inte hur jag fick till frågetecknen. Skulle vara smileys.


    Precis, så värdefullt att få läsa solskenshistorier!

    Haha ja, det blir frågetecken av emojis :)
  • KajsaMia
    lak78 skrev 2020-02-13 19:17:35 följande:
    Tack! ????. Tyckte det var viktigt att dela min historia på dessa trådar, då jag själv fann tröst och hopp när jag läste liknande historier under tiden vi försökte.

    All lycka till med syskonförsöket. ????
    Jag tackar också för en gnista hopp som du gav mig med din historia :) Är efter andra blodprovet och tyvärr mitt amh värde är nästan samma, så det var underbart att läsa din historia. 
  • Natasha89

    Hej,

    Jag och min sambo har försökt få barn i 6 månader utan resultat. Jag är 31 år och han 33. Av en ren slump valde jag att boka in oss på en privat klinik för och ta reda på hur vår fertilitet såg ut. Det kom som en chock när vi efter jul fick reda på att min äggreserv var låg (amh 0,1). Tur i oturen.. Hela livet vände upp och ner.

    Vi har gjort ett IVF försök med korta protokollet, utan resultat. Ska snart in på 2:a omgången med långt protokoll.

    Min fråga handlar egentligen inte om hur stora mina chanser till graviditet är, utan jag har en helt annan fundering som jag hoppas någon med samma erfarenhet kan svara på.

    Nu när jag är mer påläst om min cykel, sekret, ägglossning, känslor innan menstruation med mera, har jag kommit fram till att mitt fertila sekret blivit helt obefintligt. Jag har ägglossning (enligt stickan) och jag kan även känna när ägglossningen är på väg. Dock inget sekret under hela den fertila veckan. Har någon som haft/har låg äggreserv samma erfarenhet och vad kan det i såna fall bero på? Jag har en menscykel på 23-25 dagar.

    Tacksam för svar.

  • emhu

    Hej!

    Efter att jag inte hade haft mens på 6 månader kontaktade jag en gynekolog som meddelade mig att mitt AMH var lägre än 0,05 - alltså obefintligt. Jag hade kommit in i tidigt klimakterie (då 31 år gammal). Efter en massa utredningar blev vi remitterade till en äggdonation på Huddinge sjukhus. Precis innan vi skulle starta vår behandling fick vi reda på att vi var gravida på naturlig väg. Mirakel kan ske!!!

  • fluffan84
    KajsaMia skrev 2019-12-15 15:26:42 följande:

    Hejsan, jag är en som förra veckan fick besked att mitt AMH värde ligger på 0,31. Jag har också högt TSH och sänkt FT4 men tyvärr missade min tid för konsultation ang provresultat och det sköts upp till nästa vecka och den läkare som jag pratade i telefon med först svårtmålade allt för mig så att jag skrämdes bort i början men sen började läsa lite 

    Nu har jag läst att AMH-värdet beror på olika saker och kan förbättras. Hur gör man det?

    Är AMH-värdet egentligen någonting så viktigt som läkarna beskriver det, när det gäller förmågan att skapa barn? Jag har inte gått på piller i över 1,5år och har ÄL så jag är lite förtvivlad och osäker på hur jag skulle tolka provresultatet och vilka chanser jag har. Är IVF med äggdonation den enda lösningen i sådana situationer eller finns det en chans att man lyckas med att bli gravid naturligt?

    Så många frågor...


    Jag gjorde fertilitetsutredning o fick reda på att jag har låg äggreserv (0,3).. o har sällan ÄL. Blev gravid på dubbeldos av letrozol (ägglossningsmedicin) o går snart in i v.15 ???? dvs du har bara färre ägg men kvaliteten på dem behöver inte vara dålig alls. Så nej äggdonation är inte enda lösningen eller ivf.
  • fluffan84
    fluffan84 skrev 2021-03-18 13:02:27 följande:

    Jag gjorde fertilitetsutredning o fick reda på att jag har låg äggreserv (0,3).. o har sällan ÄL. Blev gravid på dubbeldos av letrozol (ägglossningsmedicin) o går snart in i v.15 ???? dvs du har bara färre ägg men kvaliteten på dem behöver inte vara dålig alls. Så nej äggdonation är inte enda lösningen eller ivf.


    Kan tilläggas att en annan gyn sa jag aldrig skulle bli gravid igen o att det var ett under min dotter ens föddes (som är 5år nu - åt pergotime för o få henne). Gyn hade ju uppenbarligen ingen aning vad hon pratade om. Hon var helt chockad när hon såg jag faktiskt var gravid på tidigt ultraljud.
  • Natasha89
    emhu skrev 2021-03-18 12:06:06 följande:

    Hej!

    Efter att jag inte hade haft mens på 6 månader kontaktade jag en gynekolog som meddelade mig att mitt AMH var lägre än 0,05 - alltså obefintligt. Jag hade kommit in i tidigt klimakterie (då 31 år gammal). Efter en massa utredningar blev vi remitterade till en äggdonation på Huddinge sjukhus. Precis innan vi skulle starta vår behandling fick vi reda på att vi var gravida på naturlig väg. Mirakel kan ske!!!


    Wow! Vilket mirakel. Glad för er skull!! Vill du minnas om du hade något fertilt sekret under perioden du blev gravid?
  • Natasha89
    fluffan84 skrev 2021-03-18 13:06:05 följande:

    Kan tilläggas att en annan gyn sa jag aldrig skulle bli gravid igen o att det var ett under min dotter ens föddes (som är 5år nu - åt pergotime för o få henne). Gyn hade ju uppenbarligen ingen aning vad hon pratade om. Hon var helt chockad när hon såg jag faktiskt var gravid på tidigt ultraljud.


    Blir så glad av och höra era erfarenheter. Det ger en hopp!
  • Bellinas

    Ja, verkligen kul att höra att det det kan hända mirakel!

    Har själv också AMH på 0,1. Blivit nekad hjälp på flera kliniker men hittat två kliniker som eventuellt kan hjälpa mig. Men helst vill jag att vi lyckas på egen hand så Letrozol kanske är ett alternativ då jag läst att det har fungerat för många.
    Har också läst om prp som ska höja AMH men det finns inte i Sverige. Dock hörde jag via omvägar att någon läkare sa att även om prp höjer AMH så höjer det inte kvaliteten på äggen så chansen att lyckas ökar inte. Vet inte vad man ska lyssna på... 

    Men läste en bra artikel i Dagens medicin (googla Dagens medicin och låg äggresrev så kommer den upp) att en kvinna med lågt AMH inte har sämre fertilitet än någon annan. Det räcker med ett ägg med bra kvalitet. Lite trist att många läkare sätter stopp direkt bara p.g.a. AHM då många kvinnor lyckats bli gravida ändå.

    Om någon har andra tips tar jag gärna emot dem! 
    Följer gärna denna tråd så vi kan peppa varandra och få tips.

  • Natasha89
    Bellinas skrev 2021-03-25 18:33:12 följande:

    Ja, verkligen kul att höra att det det kan hända mirakel!

    Har själv också AMH på 0,1. Blivit nekad hjälp på flera kliniker men hittat två kliniker som eventuellt kan hjälpa mig. Men helst vill jag att vi lyckas på egen hand så Letrozol kanske är ett alternativ då jag läst att det har fungerat för många.

    Har också läst om prp som ska höja AMH men det finns inte i Sverige. Dock hörde jag via omvägar att någon läkare sa att även om prp höjer AMH så höjer det inte kvaliteten på äggen så chansen att lyckas ökar inte. Vet inte vad man ska lyssna på... 

    Men läste en bra artikel i Dagens medicin (googla Dagens medicin och låg äggresrev så kommer den upp) att en kvinna med lågt AMH inte har sämre fertilitet än någon annan. Det räcker med ett ägg med bra kvalitet. Lite trist att många läkare sätter stopp direkt bara p.g.a. AHM då många kvinnor lyckats bli gravida ändå.

    Om någon har andra tips tar jag gärna emot dem! 

    Följer gärna denna tråd så vi kan peppa varandra och få tips.


    Prata med kliniken om möjligheten till Letrozol. Aldrig hört om prp. Jag har läst artikeln, det stämmer ju till viss del, men chanserna blir färre efter varje cykel i och med att även äggen minskar. Vi gör ju av med äggen som vuxit till sig, men som inte lossar under varje cykel, därför blir våra chanser mindre. Men såklart att vi även kan bli gravida på naturlig väg, mirakel sker enligt massa trådar.

    Tycker absolut att vi kan hålla kontakten här.

    Just nu är jag inne i nedregleringsfasen. Ska på VUL imorgon för och undersöka att jag är tillräckligt nedreglerad för och kunna börja med sprutorna. Hela den här resan är oerhört påfrestande. Önskar ingen detta. Har börjat med akupunktur, som tydligen har gett bra effekter under IVF behandlingar även för oss med låga värden.
  • Bellinas

    Jag har precis fått höra av en person som åt melatonin att hennes AMH höjdes av detta! Hon hade AMH på 1,6 (så inte så dåligt kanske) men efter melatonin hade det stigit till 2 och hon och läkaren har ingen annan förklaring än melatoninet. Har även läst att det kan förbättra AMH och kvaliteten och minskar risken för missfall. Används tydligen på de som har PCOS. Dock kan det tydligen påverka sköldskörteln.

    Själv har jag "normala" värden på allt annat utom just AMH. FSH låg bra och även TSH, östrogen m.m. Har dock inte gjort någon fertilitetsutredning utan gjorde proverna i samband med gynbesök.

  • Natasha89
    Bellinas skrev 2021-03-31 20:21:40 följande:

    Jag har precis fått höra av en person som åt melatonin att hennes AMH höjdes av detta! Hon hade AMH på 1,6 (så inte så dåligt kanske) men efter melatonin hade det stigit till 2 och hon och läkaren har ingen annan förklaring än melatoninet. Har även läst att det kan förbättra AMH och kvaliteten och minskar risken för missfall. Används tydligen på de som har PCOS. Dock kan det tydligen påverka sköldskörteln.

    Själv har jag "normala" värden på allt annat utom just AMH. FSH låg bra och även TSH, östrogen m.m. Har dock inte gjort någon fertilitetsutredning utan gjorde proverna i samband med gynbesök.


    Spännande, ska undersöka detta.

    Låter dock väldigt märkligt att man skulle kunna höja värdet av antalet ägg som är kvar? Jag kollar av med min gynekolog imorgon.
Svar på tråden Kan AMH värdet stiga, hur gör man så?