• Anonym (Mannen)

    Min nya kärlek ska lämna sin våldsamma partner

    Jag är kär i en kvinna som hålls fast i ett äktenskap pga hot.

    Hennes man vägrar skilja sig samt acceptera att de e slut.

    Jag äger ett stort hus som har plats för henne + deras lilla dotter.

    Hennes man är en gris som misshandlat henne i flera år.

    Han har sagt att hittar hon en ny kommer han döda.

    Han är från en hederskultur utan normala spärrar.

    Jag kommer oavsett att rädda henne från honom.

    Men vafan gör man när dagen han ska ha "sin hämnd" kommer?

    Han är min fd arbetskollega o det kommer inte göra saken bättre när han får reda på vem hon flyttat hem till.

    Min kärlek vill inte blanda in polis då hon är rädd att det riskerar deras dotter med massa myndigheter inkopplade.

    Så som samhället ser ut gör inte polisen något förens ett brott har inträffat.

    Vad tycker ni att jag ska göra.

    Mvh mannen som riskerar livet för kärleken.

  • Svar på tråden Min nya kärlek ska lämna sin våldsamma partner
  • Anonym (E)

    Du tror alltså att du kan skydda henne och hennes dotter bättre än myndigheterna och polisen?

    Ja, lycka till!

  • Anonym (Mannen)

    Min kärlek har totalförbjudit mig från att polisanmäla



    Och hon vill inte heller själv anmäla

  • Anonym (E)
    Anonym (Mannen) skrev 2019-12-15 23:58:34 följande:

    Min kärlek har totalförbjudit mig från att polisanmäla



    Och hon vill inte heller själv anmäla


    Så då kan han alltså få delad  vårdnad av barnet? Vill hon det?
  • LoveRain

    Hon bör kontakta en kvinnojour som kan sätta henne i kontakt med personer som kan hjälpa henne. Hon behöver stöd och råd av personer med erfarenhet av att hjälpa kvinnor från hederskulturer.

    Om han hotar och misshandlar henne har ju brott redan begåtts! Det finns mycket hjälp och stöd att få från polisen, mer än ni tror.

    Om hon inte anmäler honom så kommer det garanterat bli delad vårdnad om dottern. Hennes enda möjlighet att rädda sitt barn undan en misshandlade far är att anmäla honom och få honom dömd för det han gjort.

    Stötta henne i att söka rätt stöd först och främst! Gör det innan ni gör något drastiskt. När han får veta att hon träffat en ny och ska flytta, då blir det riktigt farligt för henne. En misshandlade man som just insett att han förlorat kontrollen över sitt offer är extremt farlig.

    Han kan mycket väl göra allvar av dina dödshot. Ni måste ta det på allvar. Det finns ingen enkel väg ut ur detta. Ni behöver ta hjälp av samhället, du kommer aldrig att kunna rädda henne ensam.

  • LoveRain

    Hon bör kontakta en kvinnojour som kan sätta henne i kontakt med personer som kan hjälpa henne. Hon behöver stöd och råd av personer med erfarenhet av att hjälpa kvinnor från hederskulturer.

    Om han hotar och misshandlar henne har ju brott redan begåtts! Det finns mycket hjälp och stöd att få från polisen, mer än ni tror.

    Om hon inte anmäler honom så kommer det garanterat bli delad vårdnad om dottern. Hennes enda möjlighet att rädda sitt barn undan en misshandlade far är att anmäla honom och få honom dömd för det han gjort.

    Stötta henne i att söka rätt stöd först och främst! Gör det innan ni gör något drastiskt. När han får veta att hon träffat en ny och ska flytta, då blir det riktigt farligt för henne. En misshandlade man som just insett att han förlorat kontrollen över sitt offer är extremt farlig.

    Han kan mycket väl göra allvar av dina dödshot. Ni måste ta det på allvar. Det finns ingen enkel väg ut ur detta. Ni behöver ta hjälp av samhället, du kommer aldrig att kunna rädda henne ensam.

  • Anonym (Mannen)

    Besöksförbud ger inget skydd mot någon som skiter i vilket.

    Även om man spelar in dödshot. Ger Max någon månad då han ej e dömd sen tidigare.

    Han vet var vi båda jobbar och bor.

    Finns de någon annan lösning än att man ska behöva byta arbete, byta identitet och flytta från orten där ens släkt o vänner finns?

  • Anonym (E)
    Anonym (Mannen) skrev 2019-12-16 00:31:06 följande:

    Besöksförbud ger inget skydd mot någon som skiter i vilket.

    Även om man spelar in dödshot. Ger Max någon månad då han ej e dömd sen tidigare.

    Han vet var vi båda jobbar och bor.

    Finns de någon annan lösning än att man ska behöva byta arbete, byta identitet och flytta från orten där ens släkt o vänner finns?


    Nej, men ni måste kontakta myndigheterna för det. Man får inte skyddad identitet om man inte kan visa att man har behov.
  • Anonym (mmm)

    Man kan alltid skilja sig även om motparten vägrar. Hon skickar in skilsmässopapper med sin egen signatur på. Det finns 2 olika blanketter att ladda ner från Sveriges domstolar, då väljer hon den för en signatur. Börja med att ladda hem den så att den finns. Men som står ovan, ta det kallt här nu, gör inte saker i galen ordning. Kontakta kvinnojour genast! 

    Och om det finns hot och annat så måste det så klart anmälas till polisen, oavsett vad du eller hon tycker. Ni måste ju börja någonstans. 
    Sen måste hon informera alla hon känner så att de vet att hon lämnat och varför, så att de inte av misstag hjälper honom genom att avslöja något. 

    Besöksförbud 1 månad är väl bättre än inget alls? Då har ju polisen fått kännedom om honom och kan utöka detta sedan. 

  • Anonym (A)
    Anonym (mmm) skrev 2019-12-16 17:05:06 följande:
    Man kan alltid skilja sig även om motparten vägrar. Hon skickar in skilsmässopapper med sin egen signatur på. Det finns 2 olika blanketter att ladda ner från Sveriges domstolar, då väljer hon den för en signatur. Börja med att ladda hem den så att den finns. Men som står ovan, ta det kallt här nu, gör inte saker i galen ordning. Kontakta kvinnojour genast! 

    Och om det finns hot och annat så måste det så klart anmälas till polisen, oavsett vad du eller hon tycker. Ni måste ju börja någonstans. 
    Sen måste hon informera alla hon känner så att de vet att hon lämnat och varför, så att de inte av misstag hjälper honom genom att avslöja något. 

    Besöksförbud 1 månad är väl bättre än inget alls? Då har ju polisen fått kännedom om honom och kan utöka detta sedan. 
    Håller med
  • Jordfelsbrytaren

    Vilken hemsk situation. Så vackert med kärlek så avskyvärt med så kallad "Hederskultur" finns ingen jäkla heder i att slå någon, hämnas och dylika gärningar.

    Hoppas att det löser sig för er. Tappa inte förnuftet bara se till att ha huvudet på skaft.

  • Anonym (Mannen)

    Då min kärlek läst tråden vill hon poängtera att hennes fångvaktare aldrig skulle skada deras dotter utan skulle enbart döda henne + nya man.

    Utan att avslöja för mkt så är jag varannan helg pappa så att skaffa skyddad identitet skulle innebära att sluta vara pappa.

    Med alla skjutningar vi har i landet blir vi förmodligen 2 namn i statistiken

  • Anonym (mmm)
    Anonym (Mannen) skrev 2019-12-17 00:50:48 följande:

    Då min kärlek läst tråden vill hon poängtera att hennes fångvaktare aldrig skulle skada deras dotter utan skulle enbart döda henne + nya man.

    Utan att avslöja för mkt så är jag varannan helg pappa så att skaffa skyddad identitet skulle innebära att sluta vara pappa.

    Med alla skjutningar vi har i landet blir vi förmodligen 2 namn i statistiken


    hon kan få skyddad identitet. Du behöver inte få det. Hon kan nog inte flytta in direkt till dig, utan kvinnojouren får hjälpa henne med annat boende först. 

    Och eftersom du har barn sedan innan så ska du självfallet inte skapa en situation där deras liv påverkas! Har du ens tänkt på det? Om hon flyttar in hos dig och ni blir utsatta av hennes ex så kan ditt/dina barn ändå inte komma till dig. 
  • Pierott
    Anonym (Mannen) skrev 2019-12-17 00:50:48 följande:

    Då min kärlek läst tråden vill hon poängtera att hennes fångvaktare aldrig skulle skada deras dotter utan skulle enbart döda henne + nya man.

    Utan att avslöja för mkt så är jag varannan helg pappa så att skaffa skyddad identitet skulle innebära att sluta vara pappa.

    Med alla skjutningar vi har i landet blir vi förmodligen 2 namn i statistiken


    Självklart ska du inte dra in dina oskyldiga barn i detta!

    Hon får kontakta kvinnojour som hjälper henne därifrån och hjälper till med skyddat boende! Du kan nog inte se ett liv i harmoni där ni bor ihop o lever lyckliga inom det närmsta året!

    Att lämna en våldsam partner tar tid då allt inte är frid o fröjd bara den misshandlade kommer därifrån!
  • AndreaBD

    Om du inte har läst boken "gömda" så rekommenderar jag att göra det. Inte för några skräckscenarion, men för att det kan ge dig lite tankar om hur det kan bli påfrestande på olika sätt och vilka brister svenska myndigheter har med att skydda utsatta kvinnor. Jag vet ju inte om din tjej är realistisk där och gör rätt när hon inte vill anmäla. Det kan finnas situationer där man inte bör anmäla. 

    Kan ni inte gå till  någon bra rådgivning - jag vet inte exakt vilken, men det finns väl säkert något? Din tjej bör få veta exakt vilket för- och nackdelarna med polisanmälan är. Risken är ju att hon inte har något för att kunna hålla honom borta ifrån sig själv och ifrån barnet, om hon inte anmäler. 

    Jag säger inget mot att du vill hjälpa henne. Förutsättning är dock att hon vågar lämna. Jag tvivlar inte på att hon VILL lämna, men många tvekar och velar, för att de är rädda för konsekvenser då. 

  • Anonym (Nädu)

    Men hur tänker du nu? Kär o galen? Ingen vet om exet kommer göra slag i saken av sina hot eller inte. Ok om du vill riskera dig själv men hur tänkte du kring dina egna barn? Om de blir hotade? Får en mördad/misshandlad pappa? Har du tänkt på sånt eller är du bara kär och blind? Självklart måste ni avvakta med att flytta ihop för dina barns skull.

Svar på tråden Min nya kärlek ska lämna sin våldsamma partner